Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittaminen on ihan turhaa jos et pysty laittamaan siihen riittävästi rahaa tai sinulla ei ole hyvää aloituspääomaa

Vierailija
05.04.2026 |

Jos aloitat nollista ja laitat satasen kuussa niin eihän siitä tule mitään. Summa on ihan mitätön 20 vuoden jälkeenkin. Yritin itse tällä tavalla, mutta ei mitään hyötynut. Ja tämä on totuus. Jos olet 4-kymppinen ja speksit on nuo, ei sinun kannata aloittaa sijoittamista koska siitä et kostu mitään. Jos sinulla taas on rahaa laittaa 300 euroa kuukaudessa + aloituspääomana joku 20-30 tonnia niin sitten voi jotakin tuntua. Mutta pienemmillä summilla pelkkää näpertelyä ja itsensä kusettamista.

Kommentit (238)

Vierailija
221/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se mikään mitätön ole. Kukin laittaa sen verran kuin voi. 

Mitä järkeä siinä on kun tuotto on ihan olematon? 

No eihän se ole olematon. Jos sijoittaa vaikkapa sen 50 euroa kuukaudessa rahastoihin ja toisen 50 euroa kuukaudessa lasipurkkiin keittiön pöydälle, niin suurella varmuudella 20 vuoden päästä rahastossa on tuplasti sen verran mitä lasipurkissa.

Eikö rahaston arvo voi laskea? Mistä tidät että on tuottanut rahaa välttämättä? Kyllähän sitä rahaa voi myös hävitå. Jännästi aina unohdetaan tämä puoli mainita. 

Unohdetaanko? Minusta sitä korostetaan ihan suhteettoman paljon siihen nähden, että kaikkien rahojen häviäminen on lähes täydellinen mahdottomuus. Pitäisi osakepoimia pelkkiä täysin epäonnistuneita valintoja tai käyttää pelkästään sellaista sijoitusyhtiötä, joka menee konkurssiin. 

Oikeasti todennäköisyys sille, että joku isompi indeksirahasto menee nollille on aivan häviävän pieni. Toki jos olisi laittanut kaikki rahansa pelkkään ukraina-indeksiin ja Ukraina lopulta häviää kokonaan tuon sodan, niin sitten varmaan. Mutta kuka niin tekee?

Mä laitoin Nordnetissä erääseen aiemmin hyvin tuottaneeseen Venäjä rahastoon 3000 euroa ennen sotaa. Senkin vuoden ajan hajauttaen aina satasen silloin ja tällöin. Sitten syttyikin sota. Pian sodan syttymisen jälkeen rahasto suljettiin ja tuli ilmoitus, että rahoja ei saa sieltä pois. Rahasto on yhä suljettuna ja näyttää -100 % eli menetin kaiken. En tule koskaan saamaan tuota summaa takaisin.

Onneksi hajautin muita rahojani muualle eli mulla on tonneja siellä ja täällä eri rahastoissa. 

Mikä oli tarinan opetus? Huonolla tuurilla voit rahastossakin menettää kaiken. Siksi ei kaikkia rahoja samaan rahastoon, vaikka se rahasto sijoittaisi tuhansiin eri yrityksiin.

Ja tietenkin, ei rahoja vain yhteen tai kahteen yritykseenkään eli osakkeisiin.

Ajallinen ja maantieteellinen hajautus. Ettet pistä huipuilla kaikkia sisään. Kristallipalloa kun kenelläkään ei ole. 

"mikä oli tarinan opetus". no ehkä se että kun sijoittaa niin kannattaa lukea muutakin kuin aku ankkaa ja seiskaa. 

Vain täys idiootti "juuri ennen ukrainan sotaa" laittoi venäjälle yhtään mitään. KAIKKI merkit olivat nähtävillä sokean reetankin toimesta. 

No ei todellakaan ollut merkkejä nähtävillä, että tulee yli neljän vuoden sota. Kukaan ei sitä tiennyt. Enkä tiennyt, että rahasto voidaan sulkea ilman varoitusta ja että rahat voi menettää. 

No nää on niitä jälkiviisastelijoita. Voin kertoa näille viisaille nyt etukäteen, että on aivan selvät merkit siitä, jotta Kiina tulee aloittamaan Taiwanin valtauksen ja jenkit sekaantuvat asiaan ja osakemarkkinoilla vallitsee täysi kaaos. Ja näille pörssiviisaille jää savuavasta salkusta jäljelle pelkkä kahva. 

Vierailija
222/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän säästää arjen menoissa niin sitä enemmän voi sijoittaa. Minä elän melko nuukasti ja voin sijoittaa 1000e/kk. 

Palkkani on noin 2600e/kk netto eli elämiseen jää 1600e/kk millä maksan asumiskulut,autoilun,laskut ja ruuat. 

Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

Tavoitteena on kasata sellainen salkku että saisin vuodessa noin 10 000-20 000e osinkoja käteen.

M35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parempi se on sijoittaa kuin tiliille säästää.

Entäpä jos sen käyttää elämän pieniin ja isoihin iloihin?

Ai niinkuin pikkusikari ja iso tuoppi?

Vierailija
224/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tässä perää, mutta kyllä säästäminen kannattaa aina. Pienemmät yllättävät menot ei hetkauta ja eläkkeelle mennessä on edes joku puskuri, jos eläke on kovin pieni.

Aloitin sijoittamaan kolmekymmentävuotiaana, kymmenen vuotta sitten, 100-200e vuodessa ja hajauta  mahdollisimman hyvin ja pyrin kompensoimaan sijoituksia, osa on vakaita ja osa riskisijoituksia. Isompiin summiin ei kuitenkaan siivoojan  ole varaa laittaa. Välillä on joutunut taukojakin pitämään, kun ei rahat aina riitä edes minimisijoitukseen. Ei nuo muutamat kympit jonka verran ehkä plussan puolelle jää, paljoa hyödytä eläkkeen päälle, mutta helppo nuo rahat on sinne unohtaa elämään ja menkööt vaikka lapselle sitten ne hilut.

Vierailija
225/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se mikään mitätön ole. Kukin laittaa sen verran kuin voi. 

Mitä järkeä siinä on kun tuotto on ihan olematon? 

No eihän se ole olematon. Jos sijoittaa vaikkapa sen 50 euroa kuukaudessa rahastoihin ja toisen 50 euroa kuukaudessa lasipurkkiin keittiön pöydälle, niin suurella varmuudella 20 vuoden päästä rahastossa on tuplasti sen verran mitä lasipurkissa.

Eikö rahaston arvo voi laskea? Mistä tidät että on tuottanut rahaa välttämättä? Kyllähän sitä rahaa voi myös hävitå. Jännästi aina unohdetaan tämä puoli mainita. 

Unohdetaanko? Minusta sitä korostetaan ihan suhteettoman paljon siihen nähden, että kaikkien rahojen häviäminen on lähes täydellinen mahdottomuus. Pitäisi osakepoimia pelkkiä täysin epäonnistuneita valintoja tai käyttää pelkästään sellaista sijoitusyhtiötä, joka menee konkurssiin. 

Oikeasti todennäköisyys sille, että joku isompi indeksirahasto menee nollille on aivan häviävän pieni. Toki jos olisi laittanut kaikki rahansa pelkkään ukraina-indeksiin ja Ukraina lopulta häviää kokonaan tuon sodan, niin sitten varmaan. Mutta kuka niin tekee?

Mä laitoin Nordnetissä erääseen aiemmin hyvin tuottaneeseen Venäjä rahastoon 3000 euroa ennen sotaa. Senkin vuoden ajan hajauttaen aina satasen silloin ja tällöin. Sitten syttyikin sota. Pian sodan syttymisen jälkeen rahasto suljettiin ja tuli ilmoitus, että rahoja ei saa sieltä pois. Rahasto on yhä suljettuna ja näyttää -100 % eli menetin kaiken. En tule koskaan saamaan tuota summaa takaisin.

Onneksi hajautin muita rahojani muualle eli mulla on tonneja siellä ja täällä eri rahastoissa. 

Mikä oli tarinan opetus? Huonolla tuurilla voit rahastossakin menettää kaiken. Siksi ei kaikkia rahoja samaan rahastoon, vaikka se rahasto sijoittaisi tuhansiin eri yrityksiin.

Ja tietenkin, ei rahoja vain yhteen tai kahteen yritykseenkään eli osakkeisiin.

Ajallinen ja maantieteellinen hajautus. Ettet pistä huipuilla kaikkia sisään. Kristallipalloa kun kenelläkään ei ole. 

"mikä oli tarinan opetus". no ehkä se että kun sijoittaa niin kannattaa lukea muutakin kuin aku ankkaa ja seiskaa. 

Vain täys idiootti "juuri ennen ukrainan sotaa" laittoi venäjälle yhtään mitään. KAIKKI merkit olivat nähtävillä sokean reetankin toimesta. 

No ei todellakaan ollut merkkejä nähtävillä, että tulee yli neljän vuoden sota. Kukaan ei sitä tiennyt. Enkä tiennyt, että rahasto voidaan sulkea ilman varoitusta ja että rahat voi menettää. 

No nää on niitä jälkiviisastelijoita. Voin kertoa näille viisaille nyt etukäteen, että on aivan selvät merkit siitä, jotta Kiina tulee aloittamaan Taiwanin valtauksen ja jenkit sekaantuvat asiaan ja osakemarkkinoilla vallitsee täysi kaaos. Ja näille pörssiviisaille jää savuavasta salkusta jäljelle pelkkä kahva. 

Allekirjoitan tuon. Isona ennusmerkkinä tulevasta rytinästä on kullan ja hopean hintojen raketointi pitkän matelun jälkeen. Taiwan ei ole ainoa uhkakuva vaan todellinen kaaos voi tulla nykyisen, savijaloilla seisovan finanssijärjestelmän tilttaamisesta

Vierailija
226/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin oli viisasta säästää pahan päivän varalle vaikka se satanen per kk. Nykyään välttämättä ei, sillä jos joudut iäkkäänä työttömäksi, niin suht vaatimattomatkin esim osinkotulot pienentävät työmarkkinatukea ja asumistukeakaan ei saa latin latia jos säästöjä on yli 50.000 euroa taikka omistat asunnon. Ja käytännössä jos ikää on 55+ työttömäksi jäädessä on työllistyminen melko toivotonta. Eli siinä sitten palaa säästöt taivaan tuuliin kun samassa tilanteessa jo valmiiksi persaukiselle maksetaan täydet asumis- ja työttömyystuet ja räpylään saa toimeentulotuke 600 eur per kk. Kannattiko säästää?

Miten niin ei ole järjevää säästää ja sijoittaa pahan päivän varalle. Aina minä mieluummin otan tämän 2000 €/kk tuottoina sijoituksistani kuin jokun hikisen 600 €/kk toimeentulotukena. Ja ei edes tarvitse mitään tiliotteita kelalle kiikutella. 

Kai ymmärrät, että saadaksesi nettona tuon 2000 per kk eli 24000 vuodessa pitää sulla olla viiden prossan osinkotuotolla (brutto) noin 700.000 euron arvoinen osakesalkku? Eikä tuon kokoista osakesalkkua saa kasaan millään satasen kuukausittaisella panoksella.

Kai nyt ymmärrän paljonko pitää olla sijoituksissa että saan tuon summan kuukausittain... Eihän siihen tarvitse kuin KATSOA sijoitussalkkujen arvoja. 

Vierailija
227/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voi aloittaa, itsekkin aloitin pienillä summilla aluksi, ihan duunaripalkalla. Porukka on vain niin ahnetta et heti halutaan jotain miljoonatuloksia. Sijoittaminen on myös mukava harrastus, pääsee seuraamaan käppyröitä, maailmaa, uutisia ja yrityksiä katsoo eritavalla sen jälkeen kun on aloittanut. Sijoittaa sitten indeksiin, osingot mielessä tai osakkeen arvonnousuun, kryptoon, mitä vaan niin se alkaa maksamaan sinun elämästä asioita. Itse vaihdoin viimevuonna autoni sijoitusvoitoilla. Olen päivittänyt kotiteatteriani sijoitusvoitoilla, päivittänyt pelipeeceetä, audiokamoja, matkustelua jne.

Vierailija
228/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin sijoittamisen 45-vuotiaana eli reilu 2v sitten. Meillä on asuntolaina maksettu, joten on varaa laittaa sijoituksiin reilusti. Mulla on nyt nordnetissä 25000 ja lisää laitan 500 e/ kk, välillä myös ostan osakkeita. Mandatumia ja Nordeaa omistan sen verran, että osinkojakin tulee kivasti. Miehellä on vielä paljon enemmän tuolla kiinni, kyllä näistä eläkerahoja saadaan ihan hyvin. Mieluummin laitan rahastoihin tuottamaan kuin jemmaan korkeakorkoisella tilillä pikkukorolla.

Joku 500e/kk olis hyvä summa saada sivuun. Itse en pysty moiseen. 
Tällä hetkellä talous erinäisten syiden (remonttia jne.) vuoksi tiukemmalla ja rahastoihin menee vain 190e/kk. Ne on kyllä tuottaneet kivasti.

Yks hyvätuloinen kaveri just kertoili, notta laittaa joka kuukausi paritonnia rahastoihin. Vähän kade kun oma nettopalkka on ton verran :(

Minäkin pistän 2-4 k€/ vaikka nettopalkkani on alle 4 k€/kk. 

Katsos juurikin SIJOITTAMINEN mahdollistaa jopa palkkaa suurempia sijoituksia. 

Tämä. Minäkin olen tässä kuussa sijoittanut jo yli 1000 €:lla vaikka palkkapäiväni on vasta 10 päivän päästä. Tämä tonni on siis tullut sijoituksista osinkoina. Itse asiassa osinkoina tullut enemmän, mutta loput odottavat ensi viikon osinkoja, joiden matkassa jäljelle jääneetkin rahat menetvät töihin. 

Vierailija
229/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joudut käyttämään nuo pienet sijoitukset jos joudut työttömäksi ennen eläköitymisikää. Eli loppujen lopuksi kituuttamisesta ei ole mitään hyötyä itselle.

On siinä se hyöty, että voin elää rauhassa säästöilläni eikä mun tarvitse olla työvoimatoimiston asiakas, tai sossun.

No jos joudut elämään "omillasi" vaikka 5 vuotta niin tarvitset siihen vähintään sadan tonnin säästöt. Minkä jälkeen oletkin sitten kirkonrotta jos ei enempää ole säästöjä. Ja harvalla on.

Miten tuo on huonompi kuin olla köyhä kirkonrotta jo alun perin? 

Vierailija
230/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin oli viisasta säästää pahan päivän varalle vaikka se satanen per kk. Nykyään välttämättä ei, sillä jos joudut iäkkäänä työttömäksi, niin suht vaatimattomatkin esim osinkotulot pienentävät työmarkkinatukea ja asumistukeakaan ei saa latin latia jos säästöjä on yli 50.000 euroa taikka omistat asunnon. Ja käytännössä jos ikää on 55+ työttömäksi jäädessä on työllistyminen melko toivotonta. Eli siinä sitten palaa säästöt taivaan tuuliin kun samassa tilanteessa jo valmiiksi persaukiselle maksetaan täydet asumis- ja työttömyystuet ja räpylään saa toimeentulotuke 600 eur per kk. Kannattiko säästää?

Joo toi on todella fiksua optimointia, että varmistaa olevansa täysin riippuvainen alati leikattavista tuista, jotta ei vaan joutuisi pahana päivänä itse elättämään itseään osaksikaan. Onnea valitsemallasi tiellä. 

Vierailija
231/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha tulee aina rahan luo.

Sijoittamisesta hyötyvät jo valmiiksi hyvätuloiset ja esim perinnön saajat jotka sijoittavat sen.

Jonkun tavallisen matalapalkkaduunarin ei kannata kuvitella vaurastuvansa, vaikka laittasi joka kuukausi sinne rahaa sen satasen. 

Näin se menee. Herätys.

Itse aloitin muutamilla kympeillä/kk 20v sitten, nyt on 50 000€. Ei se paljoa ole, mutta parempi kuin täysin tyhjätaskuna valittaminen.

Vierailija
232/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla makasi ns.säästötilillä vajaa 5000 euroa. Ajattelin, että mieluummin laitan niistä enimmät pankin rahastoihin. Jos nostaisin ne nyt, viiden vuoden jälkeen pois, olisin reippaasti plussalla. Jos ne olisi säästötilillä, minulla olisi vain n.5100€. 

Vierailija
233/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin jälleen nollista vähän reilu 3 vuotta sitten. Nyt on tässä ajassa kerätty varttimiljoona, joten ei tää sijoittaminen mitenkään "ihan turhaa" ole. 

Tää tuskin tapahtui millään sp500 indeksiin kuukausisijoittamalla? Miten teit sen? 

Suoraan hyviin osingonmaksajiin sijoittamalla jatkuvasti ympäri maailmaa. Näin se korkoa korolle alkaa toimimiaan ja saa hajauttamistakin kun ei ole munat samassa korissa. Osingot pystyy aina sijoittaa takaisin tuottamaan osinkoja jo 1-2 kuukauden päästä sijoituksen teosta. Lisäksi nämä hyvät osingonmaksajat ja korottajat (maksavat riittävästi, mutteivät liikaa) tuppaavat olemaan myös ihan kohtuullisia kurssinousussakin. 

Kiitos selityksestä! Minkä alojen osingonmaksajia poimit? REIT -rahastoja? Mitkä ovat ostokriteerit esim. Osinkotuotto, P/E? 

Vierailija
234/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin jälleen nollista vähän reilu 3 vuotta sitten. Nyt on tässä ajassa kerätty varttimiljoona, joten ei tää sijoittaminen mitenkään "ihan turhaa" ole. 

Tää tuskin tapahtui millään sp500 indeksiin kuukausisijoittamalla? Miten teit sen? 

Suoraan hyviin osingonmaksajiin sijoittamalla jatkuvasti ympäri maailmaa. Näin se korkoa korolle alkaa toimimiaan ja saa hajauttamistakin kun ei ole munat samassa korissa. Osingot pystyy aina sijoittaa takaisin tuottamaan osinkoja jo 1-2 kuukauden päästä sijoituksen teosta. Lisäksi nämä hyvät osingonmaksajat ja korottajat (maksavat riittävästi, mutteivät liikaa) tuppaavat olemaan myös ihan kohtuullisia kurssinousussakin. 

Kiitos selityksestä! Minkä alojen osingonmaksajia poimit? REIT -rahastoja? Mitkä ovat ostokriteerit esim. Osinkotuotto, P/E? 

Reittejä, BDC:eitä, Finanssisektoria, Telecom, Utilities ja energia. Tuossa suurimmat sektorit. Kriteerit ova sellaisia ettei ne koskaan täyty, vaan pitää tehdä harkittuja kompromisseja. koko salkun netto-osinkotuotto on noin 8% sijoitetulle pääomalle. 

Vierailija
235/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kahdenlaisia sijoituksia: 1) kuusinumeroinen summa osakkeissa ja rahastoissa, joista osa on ollut salkussa jo lähes 20 vuotta ja tulevat olemaan seuraavatkin 20 vuotta. Luonnollisesti vakaita osingonmaksajia, sekä muutama kasvuosake. 2) nelinumeroinen summa treidaustilillä; treidaan tyyliin 500-2000 euron panoksilla päivän sisäisiä muutoksia ulkomaisissa osakkeissa. Tänä vuonna nopein osto- ja myynti oli 9 minuuttia, sillä nettosin muistaaksi 3%. Tuotteliain oli 10%, jonka sain kolmessa tunnissa. Onhan se mukavaa, kun kahdella tonnilla sai kaksi sataa aamupäivän aikana. 

Vierailija
236/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joudut käyttämään nuo pienet sijoitukset jos joudut työttömäksi ennen eläköitymisikää. Eli loppujen lopuksi kituuttamisesta ei ole mitään hyötyä itselle.

On siinä se hyöty, että voin elää rauhassa säästöilläni eikä mun tarvitse olla työvoimatoimiston asiakas, tai sossun.

No jos joudut elämään "omillasi" vaikka 5 vuotta niin tarvitset siihen vähintään sadan tonnin säästöt. Minkä jälkeen oletkin sitten kirkonrotta jos ei enempää ole säästöjä. Ja harvalla on.

Vaan eipäs jos elänkin pääomantuotoilla. Silloin pääoma vain kasvaa ja minä syön vain tuottoja.

Vierailija
237/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on huonompi kuin olla köyhä kirkonrotta jo alun perin? 

No toinen on käyttänyt ne rahat kulutukseen jotka toinen on säästänyt. Lopputulos kuitenkin sama.

Vierailija
238/238 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo toi on todella fiksua optimointia, että varmistaa olevansa täysin riippuvainen alati leikattavista tuista, jotta ei vaan joutuisi pahana päivänä itse elättämään itseään osaksikaan. Onnea valitsemallasi tiellä. 

Kiitos onnen toivotuksista. Ei tuo itseäni koske vaan olen ollut sen verran onnekas ja hyvätuloinen, jotta olen saavuttanut taloudellisen riippumattomuuden aikapäiviä sitten. Otin nyt kantaa lähinnä siihen, että en pidä oikeudenmukaisena nykytrendiä, jossa säästeliäitä ihmisiä rangaistaan ja huithapeleita suositaan. Ei kaikilla ole mahdollista koota sellaista omaisuutta jonka varassa kykenisi firettämään. Ja siitähän tuossa aloituksessa oli kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan