Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Portinvartija-hoitajat" ? Miksi hoitajia haukutaan?

Vierailija
04.04.2026 |

Tuli tosta päivystys-ketjusta mieleen, että taas käytettiin portinvartija-sanaa. :D

Tällä kai viitataan siihen että hoitaja on arvioinut potilaan asian eri tavalla miten potilas olisi halunnut ja potilas ei saanut toivomaansa lopputulosta.

Jos ajatellaan terveysasemia ja päivystystä niin miettikää millainen anarkia siellä valitsisi ilman hoidontarpeen arviointia? Jos aikoja on vähän niin eiköhän me kaikki toivota että resurssit riittää niitä oikeasti tarvitseville eikä jollekin kiireettömälle? Vai miltä sinusta tuntuu Jos sydärin saatuasi ajan saakin joku joka valittaa peräpukamista?

Kommentit (365)

Vierailija
161/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun se hoitsu ei osaa arvioida yhtä hyvin kuin lääkäri, joka sekin saattaa olla joskus väärässä. Ihan riittävän monta ihmistä on ollut kuolemanvaarassa  niiten hoitsujen takia 

Hoitajat saa koulutuksen tähän. Ja miten lääkäri pystyisi puhelimessa arvioimaan tilannetta yhtään paremmin?

Ei taida olla kummoinen koulutus jos keksii kesken puhelun päästään asioita jotka ei pidä paikkansa, mutta joilla yritetään saada potilas olemaan soittelematta kun puheluita tulee niin paljon muutenkin. Vaikeaahan se tietysti on yhtäkkiä olla tietävinään kaiken kun puhelun aikana saa vasta hetun avulla tiedot ja kirjaukset eteensä.

Mutta ei lääkäritkään ole perillä käytännöistä jotka saattaa muuttua niin vaikea on yrittää selittää hoitajalle että tässä ollaan nyt menossa metsään ja tietoa ei silti saa mitenkään välitettyä kiireisille lääkäreille ja entistä enemmän vaan sitten paisutetaan jonoja sinne tänne ja ihmetellään että miksiköhän ne jonot on taas niin isot.

Pitäisi olla joku uusi ammatti ja koulutus joka olisi skarppi asiantuntija juuri puhelintyöhön ja kaikkiin eri käytäntöihin. Hoitajilla riittää varmaan ihan tarpeeksi miettimistä  ja kiireitä normaalissa työssäänkin.

Mutta enemmänkin hallituksen ideologia ohjaa siihen että oikein halutaan saada asiat julkisessa terveydenhuollossa sekaisin, jotta voidaan perustella miksi on tärkeää alkaa tukemaan aina vaan enemmän yksityistä joka tekee bisnestä ja siihen kuuluu vähimmällä vaivalla suurin voitto luonnollisesti ja voi vetää rusinat pullasta ja heittää vaikeasti hoidettavat julkisen puolelle.

sinä voit itse tehdä hoidontarpeen arvioinnin omaolo palvelun kautta. Sitten chattiyhteys sairaanhoitajaan, joka lukee sen saman kaavakkeen, jonka täytit, ja jonka lopussa lukee sitten suositus hoidontarpeesta. nopeuttaa prosessia ja hoitaja voi linkittää sen täyttämäsi kyselykaavakkeen lääkärille epäselvissä tilanteissa (vaikka jos olet eri mieltä hoitajan kanssa hoidontarpeestasi)  

Ei sitä pidä aina uusia kaavakkeita alkaa täyttämään jos asia on jo vireillä mutta ei pysty kommunikoimaan kirjauksista jotka vie harhaan ja kasvattaa jonoja muiltakin ja pitkittää vaivoja, kun hoitaja vaan koittaa kertoa samoja juttuja mitä aiemmissa kirjauksissa on, vaikka juuri niihin pitäisi puuttua eikä vain hoitajan keksiä puhelimessa omia oletuksia väärien kirjausten perusteella.

Ei niitä virheitä kirjauksissa voi korjata kuin kys.henkilö itse.

Kannattaa olla selkeämpi jatkossa.

Vierailija
162/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sinänsä vähän outoa, että hoitajat, joilla ei ole lääkärin koulutusta, arvioivat onko potilas tarpeeksi kipeä päästäkseen lääkäriin.

Kun moni sairaus meinaa ja jääkin jopa lääkäreiltä huomaamatta, niin eiköhän näin käy useammin hoitajille?

Kun monille on korkea kynnys lähteä hoitoon ja sitten jos toinen sanoo, että ei tässä mitään, mene kotiin vaan, niin ei edes osaa/halua vaatia hoitoa ja näin voi esim.alkava sydäninfarkti jäädä huomaamatta.

Onhan tätä systeemiä asiantuntijatkin arvostelleet, että huonontaa hoitoonpääsyä ja aiheuttaa vakavia seurauksia.

Lääkäritkään eitee diagnooseja puhelimessa, hoitajilla ei ole siihen hommaan pätevyyttä lainkaan, ja silti ne käytännössä tekevät diagnostiikkaa. 

Itsellä pääsi keuhkokuume aika pahaksi kun hoitaja tiesi puhelimessa ettei minua mikään vaivaa.

Hoitaja ei tee diagnoosia eikä ole tarkoituskaan vaan oireiden ja kiireellisyyden arviointi ja se tehdään ohjeistuksiin perustuen. Jos et itse ota yhteyttä uudelleen oireiden pahentuessa niin oma vika, niin on varmasti ohjattu tekemään.

Miksi kenenkään terveyden pitäisi heikentyä sinun takiasi? Potilaan pitää päästä lääkäriin, kun hän ottaa ensimmäisen kerran yhteyttä. Ei vasta sitten, kun oireet ovat sinun takiasi pahentuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Systeemi ei toimi koska hoitajien koulutukseen ei kuulu diagnostiikan teko. Tk-päivystyksessä useasti hoitaja on tullut varmistamaan että onhan ok lähettää potilas kotiin. Perehdyttyäni tilanteeseen olen sitten kuitenkin ottanut potilaan omalle listalle. Viimeksi piti tällainen potilas lähettää keskussairaalaan, hoitaja olisi lähettänyt kotiin. Lääkäri on se jonka pitäisi arvioida hoidon tarvetta, ei hoitajan. Monesti myös hoitajan konsultaatioissa jää jotain oleellista sanomatta/kysymättä. Kun itse tutkin ja haastattelen potilaan tilanne voikin olla ihan toinen kuin mitä hoitajan alkuselvityksen perusteella oletti.

lääkäri

Tämähän se tässä systeemissä on suurin ongelma. Heiloin lenkki on se hoitaja, jolla ei ole koulutusta eikä osaamista.

omalla kohdalla hoitajat on aina käyneet kysymässä tai varmistamassa lääkäriltä, jos on tullut esiin sellainen asia, josta he eivät itse olleet varmoja, että mitä pitää tehdä. Hoitajilla on potilaiden neuvontaohjeet käytössä kyllä. 

Vierailija
164/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien palkka pitäisi tiputtaa yli puolella ja tehtävät palauttaa siihen mitä ne olivat vielä 70-80 luvuilla. Silloin he tiesivät paikkansa. Silloin lääkäri oli herra, herra jonka sanaa kuunneltiin ja toteutettiin mukisematta. 

Hoitaja nykyisyydessä on ylimielinen, surkea ja sisimmältään paha. Heidät tulee palauttaa siihen arvoon, mitä he joskus olivat ja mitä heidän tulee olla.

Vierailija
165/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Systeemi ei toimi koska hoitajien koulutukseen ei kuulu diagnostiikan teko. Tk-päivystyksessä useasti hoitaja on tullut varmistamaan että onhan ok lähettää potilas kotiin. Perehdyttyäni tilanteeseen olen sitten kuitenkin ottanut potilaan omalle listalle. Viimeksi piti tällainen potilas lähettää keskussairaalaan, hoitaja olisi lähettänyt kotiin. Lääkäri on se jonka pitäisi arvioida hoidon tarvetta, ei hoitajan. Monesti myös hoitajan konsultaatioissa jää jotain oleellista sanomatta/kysymättä. Kun itse tutkin ja haastattelen potilaan tilanne voikin olla ihan toinen kuin mitä hoitajan alkuselvityksen perusteella oletti.

lääkäri

Tämähän se tässä systeemissä on suurin ongelma. Heiloin lenkki on se hoitaja, jolla ei ole koulutusta eikä osaamista.

omalla kohdalla hoitajat on aina käyneet kysymässä tai varmistamassa lääkäriltä, jos on tullut esiin sellainen asia, josta he eivät itse olleet varmoja, että mitä pitää tehdä. Hoitajilla on potilaiden neuvontaohjeet käytössä kyllä. 

Höpö höpö

Vierailija
166/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkka pitäisi tiputtaa yli puolella ja tehtävät palauttaa siihen mitä ne olivat vielä 70-80 luvuilla. Silloin he tiesivät paikkansa. Silloin lääkäri oli herra, herra jonka sanaa kuunneltiin ja toteutettiin mukisematta. 

Hoitaja nykyisyydessä on ylimielinen, surkea ja sisimmältään paha. Heidät tulee palauttaa siihen arvoon, mitä he joskus olivat ja mitä heidän tulee olla.

Hoitajan ei myöskään tule olla mies. 

Vierailija
167/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sinänsä vähän outoa, että hoitajat, joilla ei ole lääkärin koulutusta, arvioivat onko potilas tarpeeksi kipeä päästäkseen lääkäriin.

Kun moni sairaus meinaa ja jääkin jopa lääkäreiltä huomaamatta, niin eiköhän näin käy useammin hoitajille?

Kun monille on korkea kynnys lähteä hoitoon ja sitten jos toinen sanoo, että ei tässä mitään, mene kotiin vaan, niin ei edes osaa/halua vaatia hoitoa ja näin voi esim.alkava sydäninfarkti jäädä huomaamatta.

Onhan tätä systeemiä asiantuntijatkin arvostelleet, että huonontaa hoitoonpääsyä ja aiheuttaa vakavia seurauksia.

Lääkäritkään eitee diagnooseja puhelimessa, hoitajilla ei ole siihen hommaan pätevyyttä lainkaan, ja silti ne käytännössä tekevät diagnostiikkaa. 

Itsellä pääsi keuhkokuume aika pahaksi kun hoitaja tiesi puhelimessa ettei minua mikään vaivaa.

Hoitaja ei tee diagnoosia eikä ole tarkoituskaan vaan oireiden ja kiireellisyyden arviointi ja se tehdään ohjeistuksiin perustuen. Jos et itse ota yhteyttä uudelleen oireiden pahentuessa niin oma vika, niin on varmasti ohjattu tekemään.

Miksi kenenkään terveyden pitäisi heikentyä sinun takiasi? Potilaan pitää päästä lääkäriin, kun hän ottaa ensimmäisen kerran yhteyttä. Ei vasta sitten, kun oireet ovat sinun takiasi pahentuneet.

Ei ole mitään subjektiivista oikeutta vastaanotolle. Jos oireesi eivät olleet vastaanottoa vaativia ekalla kerralla vaan sinua ohjattiin olemaan yhteydessä uudelleen jos oire pahenee, niin se on normaali käytäntö. 

Jos ottaa yhteyttä kun on tavallinen nuha ja kuume nii ei se ole syy vastaanotolle. 

Vierailija
168/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkäri

Juurikin mietin samaa. Soitin jostain lapsenkin asiasta, josta hoitaja sanoi että todennäköisesti ei mitään hätää, mutta hän konsultoi vielä lääkäriä ja soittaa takaisin. Meni 15min ja vastaus tuli. Ja tämä kaikki päivystysavusta.

Lisäksi suomessa hoitajat tekevät paljon sellaista, jota ulkomailla tekee lääkäri, kuten verenpaineen mittaus, silmätippojen laitto jne.

Vierailija
169/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska portinvartijahoitaja päättää olenko minä sairas vai en. Eikö se ole lääkärin tehtävä?

Vierailija
170/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkäri

Juurikin mietin samaa. Soitin jostain lapsenkin asiasta, josta hoitaja sanoi että todennäköisesti ei mitään hätää, mutta hän konsultoi vielä lääkäriä ja soittaa takaisin. Meni 15min ja vastaus tuli. Ja tämä kaikki päivystysavusta.

Lisäksi suomessa hoitajat tekevät paljon sellaista, jota ulkomailla tekee lääkäri, kuten verenpaineen mittaus, silmätippojen laitto jne.

Juurikin sen vuoksi heidät tulisi palauttaa maanpinnalle. Hoitaja on hoitaja. Palvelijan, sihteerin sekä kylvettäjän kombinaatio. Ei mitään muuta. 

Vierailija
171/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska portinvartijahoitaja päättää olenko minä sairas vai en. Eikö se ole lääkärin tehtävä?

Kai sinä itse osaat arvioida oletko sairas vai et? Hoitaja arvioi onko oireet sellaisia että tarvitset vastaanottoa tai muuta vai riittävätkö kotihoito-ohjeet. Lääkäri sitten tekee diagnoosin ja laatii hoitosuunnitelman.

Vierailija
172/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kun se hoitsu ei osaa arvioida yhtä hyvin kuin lääkäri, joka sekin saattaa olla joskus väärässä. Ihan riittävän monta ihmistä on ollut kuolemanvaarassa  niiten hoitsujen takia 

Hoitajat saa koulutuksen tähän. Ja miten lääkäri pystyisi puhelimessa arvioimaan tilannetta yhtään paremmin?

Ei taida olla kummoinen koulutus jos keksii kesken puhelun päästään asioita jotka ei pidä paikkansa, mutta joilla yritetään saada potilas olemaan soittelematta kun puheluita tulee niin paljon muutenkin. Vaikeaahan se tietysti on yhtäkkiä olla tietävinään kaiken kun puhelun aikana saa vasta hetun avulla tiedot ja kirjaukset eteensä.

Mutta ei lääkäritkään ole perillä käytännöistä jotka saattaa muuttua niin vaikea on yrittää selittää hoitajalle että tässä ollaan nyt menossa metsään ja tietoa ei silti saa mitenkään välitettyä kiireisille lääkäreille ja entistä enemmän vaan sitten paisutetaan jonoja sinne tänne ja ihmetellään että miksiköhän ne jonot on taas niin isot.

Pitäisi olla joku uusi ammatti ja koulutus joka olisi skarppi asiantuntija juuri puhelintyöhön ja kaikkiin eri käytäntöihin. Hoitajilla riittää varmaan ihan tarpeeksi miettimistä  ja kiireitä normaalissa työssäänkin.

Mutta enemmänkin hallituksen ideologia ohjaa siihen että oikein halutaan saada asiat julkisessa terveydenhuollossa sekaisin, jotta voidaan perustella miksi on tärkeää alkaa tukemaan aina vaan enemmän yksityistä joka tekee bisnestä ja siihen kuuluu vähimmällä vaivalla suurin voitto luonnollisesti ja voi vetää rusinat pullasta ja heittää vaikeasti hoidettavat julkisen puolelle.

sinä voit itse tehdä hoidontarpeen arvioinnin omaolo palvelun kautta. Sitten chattiyhteys sairaanhoitajaan, joka lukee sen saman kaavakkeen, jonka täytit, ja jonka lopussa lukee sitten suositus hoidontarpeesta. nopeuttaa prosessia ja hoitaja voi linkittää sen täyttämäsi kyselykaavakkeen lääkärille epäselvissä tilanteissa (vaikka jos olet eri mieltä hoitajan kanssa hoidontarpeestasi)  

Ei sitä pidä aina uusia kaavakkeita alkaa täyttämään jos asia on jo vireillä mutta ei pysty kommunikoimaan kirjauksista jotka vie harhaan ja kasvattaa jonoja muiltakin ja pitkittää vaivoja, kun hoitaja vaan koittaa kertoa samoja juttuja mitä aiemmissa kirjauksissa on, vaikka juuri niihin pitäisi puuttua eikä vain hoitajan keksiä puhelimessa omia oletuksia väärien kirjausten perusteella.

Ei niitä virheitä kirjauksissa voi korjata kuin kys.henkilö itse.

Kannattaa olla selkeämpi jatkossa.

Asiakas on siis aina väärässä ja systeemi toimii. Oma vika kun ei ole osannut ennakoida mitä kirjauksia itsestä tehdään. Ja ainakaan asiaa ei voi korjata kovin helposti eikä ennen kuin jonoja on pitkitetty eri suuntiin koska hoitaja tekee niin tehokasta työtä portinvartijana.

Mutta asia parantuisi kun kaikki potilaat osaisi olla selkeämpiä jatkossa?

Vierailija
173/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla. Lääkäreillähän se koulutus on diagnosoida tauteja. Hoitajat eivät ole tarpeeksi päteviä siihen. Portinvartijoina pitäisi toimia lääkärit, eivätkä hoitajat.

Vierailija
174/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vain sukulaiset otetaan päivystykseen, samoin kuin töihinkin.

Oliko ihan oolulaesta el positiivista ossaamista bae ihan vaan kottiin päem vetämistä.

Siinä sivussa lueskellaan porukalla salassa pidettävä arkaluontoisia potilastietoja koko henkilökunnan voimin kaikki joilla on tunnarit lääkäreistä hoitajiin.

Kuulusteluissa sanottiin , että iihan oppimisen kannalta kahtelin vaikka ei ollu minkäänlaista hoitokontaktia potilaaseen.

Näitä moraalittomia loisia palkataan puhtaasti lessukkataustalla.

Sellaisiakin joilla on todella vakavia vahvistettuja hoitovirhesyytteitä.

Nämä puhelimeen vastaajatkin on olevinaan hirveän tärkeitä baikkeivat edes hallitse objektiivista hta hoidon tarpeen arviointia.

Kyllä tämmöset pitäis niskaperseotteella pyyhkästä kartanolle ja hajottaa koko saisse ja tilalle tuoretta, vilpitöntä ja  ammattitaitoista jolla on korkea moraali.

Vierailija
175/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla. Lääkäreillähän se koulutus on diagnosoida tauteja. Hoitajat eivät ole tarpeeksi päteviä siihen. Portinvartijoina pitäisi toimia lääkärit, eivätkä hoitajat.

Tää ois kyl toisaalta hyvä. Konsultoin ite työssä päivystyksen lääkäriä ja usein ku ite ottaisin päivystykseen nii lääkäri sanoo että ei. Nii olisko se ei helpompi kuulla lääkäriltä? 

Vierailija
176/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, kriisitilanteissa muistetaan ja arvostetaan valoin ja banaanein mutta työtä tehdessä haukutaan kun halutaan aika flunssan takia kiireellisesti lääkärin vastaanotolle 

Jos aikaa ei saa, menettää työpaikkansa ja päälle tulee karenssi. Ei kaikilla ole työterveyshuoltoa, vaikka olisivatkin töissä.

Vierailija
177/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, kriisitilanteissa muistetaan ja arvostetaan valoin ja banaanein mutta työtä tehdessä haukutaan kun halutaan aika flunssan takia kiireellisesti lääkärin vastaanotolle 

Jos aikaa ei saa, menettää työpaikkansa ja päälle tulee karenssi. Ei kaikilla ole työterveyshuoltoa, vaikka olisivatkin töissä.

Ei saikkua varten tarvi lääkärin vastaanottoa jos sitä tarkoitit. Hoitaja voi kirjoittaa 1-5 päivää saikkua puhelimessa tietyistä sairauksista. Olettaen ettei sitä saikku  haeta joka vk.. ?

Vierailija
178/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se resurssien puute hoitajien vika ole vaikka se niiden syyksi kaatuu. Nykyään tunnutaan haukkuvan hoitajia joka paikassa. Itse kyllä arvostan heitä.

Meillä on jo huomattavan korkea kokonaisveroaste ja erittäin kallis sotehimmeli. Niitä resursseja on varmasti aivan tarpeeksi, mutta se ei auta, jos työmoraali ei ole kunnossa.

Vika on rahan pumppaamisessa yksityiselle sektorille. Jos sitä ei subventoitaisi, rahat riittäisivät kyllä julkiselle puolelle. Lisäksi osa lääkäreistä olisi myös julkisella yksityisen sijaan, kun sinne ei tulisi niin paljon asiakkaita korkeampien hintojen vuoksi.

Vierailija
179/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on läjäpäin työttömiä. Voisivat toimia hoitajina, ansaitsisivat sillä sen tukensa. Sanotaanko 2,5vrk/viikko olisi hyvin sopiva määrä "työtä" tukeen nähden. 

Tällä tavalla saisimme sen 20000 hoitajan vajeen hoidettua. 

Hoitajan ammattiin riittää parin kuukauden koulutus ja loput oppii kyllä typerämpikin.

Vierailija
180/365 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saikkua varten tarvi lääkärin vastaanottoa jos sitä tarkoitit. Hoitaja voi kirjoittaa 1-5 päivää saikkua puhelimessa tietyistä sairauksista. Olettaen ettei sitä saikku  haeta joka vk.. ?

Kyllä minun on pitänyt mennä hoitajan luo saadakseni todistuksen. Hoitajallekaan ei välttämättä saa aikaa samalle päivälle. Siinä sitten panikoit koko päivän, että soitetaanko tk:sta takaisin samana päivänä eli saanko todistuksen vai tuleeko potkut töistä ja karenssi päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan