Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Portinvartija-hoitajat" ? Miksi hoitajia haukutaan?

Vierailija
04.04.2026 |

Tuli tosta päivystys-ketjusta mieleen, että taas käytettiin portinvartija-sanaa. :D

Tällä kai viitataan siihen että hoitaja on arvioinut potilaan asian eri tavalla miten potilas olisi halunnut ja potilas ei saanut toivomaansa lopputulosta.

Jos ajatellaan terveysasemia ja päivystystä niin miettikää millainen anarkia siellä valitsisi ilman hoidontarpeen arviointia? Jos aikoja on vähän niin eiköhän me kaikki toivota että resurssit riittää niitä oikeasti tarvitseville eikä jollekin kiireettömälle? Vai miltä sinusta tuntuu Jos sydärin saatuasi ajan saakin joku joka valittaa peräpukamista?

Kommentit (416)

Vierailija
381/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipuihin auttaa särkylääke ja sitä pitää osata ottaa oikein

Vierailija
382/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sinänsä vähän outoa, että hoitajat, joilla ei ole lääkärin koulutusta, arvioivat onko potilas tarpeeksi kipeä päästäkseen lääkäriin.

Kun moni sairaus meinaa ja jääkin jopa lääkäreiltä huomaamatta, niin eiköhän näin käy useammin hoitajille?

Kun monille on korkea kynnys lähteä hoitoon ja sitten jos toinen sanoo, että ei tässä mitään, mene kotiin vaan, niin ei edes osaa/halua vaatia hoitoa ja näin voi esim.alkava sydäninfarkti jäädä huomaamatta.

Onhan tätä systeemiä asiantuntijatkin arvostelleet, että huonontaa hoitoonpääsyä ja aiheuttaa vakavia seurauksia.

Olisi kiva kuulla arvostelijoilta miten asia tulisi järjestää jos nykyinen systeemi on huono? 

Portinvartijahoitajat pois, ja tilalle digitaalinen varausjärjestelmä ja HOITOMAKSU.  Se karsii tehokkaasti ne turhat soittelijat. 

Ihan idiottisysteemi tämä nykyinen missä maksamme itsemme kipeäksi sote-alueiden menojen vuoksi, ja silti emme pääse hoitoon ilman että joudumme anelemaan palvelua Kerberokselta. 

Portinvartija on parempi. Hän näkee kaikkien potilaiden tiedot ja osaa laittaa heidät kiireellisyysjärjestykseen.

Jos jokainen voisi maksua vastaan varata päivystyksestä ajan, silloin voisi käydä niin että esim. aivoinfarktista kärsivä saattaisi jäädä kokonaan ilman hoitoa jos mitään vapaita aikoja ei olisi enää jäljellä.

Eivätkä kaikki potilaat edes pysty varaamaan aikaa itse, jos ovat vaikka saaneet sydänkohtauksen kotonaan tai makaavat tajuttomana jossain autonromussa kolaripaikalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä lääkäriä päivystysvastaanotolla edes tarvitaan kun ilmoittautumisluukun sairaanhoitaja tai joku, tietää potilaitten tilanteet niin hyvin että pystyy käännyttämään osan pois oman "diagnoosinsa" perusteella.

Hoitajat eivät tee diagnooseja, vaan arvioivat hoidontarpeen ja priorisoivat potilaat lääkärin antamien ohjeiden mukaan. Heillä on siihen koulutus ja pätevyys, ei siis ole mitään ongelmaa.

Vierailija
384/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito esimerkki viime viikolta:

Otin siitepölyoireisiin setiritsiiniä, samaa lääkettä jota olen syönyt viimeksi viime syksynä ongelmitta. Puoli tuntia lääkkeen ottamisesta sain rajun reaktion, joka viittasi mahdolliseen allergiaan, joten päädyin päivystykseen tarkkailtavaksi. Päivystys ohjeisti olemaan yhteydessä terkkariin lääkevaihdosta. 

Jätin sinne pääsiäisenä sähköisen yhteydenottopyynnön, jossa sanoin selvästi että reaktio tuli setiritsiinistä. Äsken sain terkkarista viestin, jossa minua kehoitettiin syömään jatkossa levosetiritsiiniä, eikä desloratadiinia(??). Nyt jouduin soittamaan sinne, kuormittaen taas systeemiä lisää, koska joku hoitajista ei ymmärrä lukemaansa. 

Tämä ei ole eka kerta kun näin käy. Ilmaisen itseäni selkeästi (teen töitä erityislasten parissa, joten käytän luontevasti selkosuomea), mutta terkkarin kanssa se ei vaan riitä. 

Vierailija
385/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin siitepölyoireisiin setiritsiiniä, samaa lääkettä jota olen syönyt viimeksi viime syksynä ongelmitta. Puoli tuntia lääkkeen ottamisesta sain rajun reaktion, joka viittasi mahdolliseen allergiaan, joten päädyin päivystykseen tarkkailtavaksi. Päivystys ohjeisti olemaan yhteydessä terkkariin lääkevaihdosta. 

Jätin sinne pääsiäisenä sähköisen yhteydenottopyynnön, jossa sanoin selvästi että reaktio tuli setiritsiinistä. Äsken sain terkkarista viestin, jossa minua kehoitettiin syömään jatkossa levosetiritsiiniä, eikä desloratadiinia(??). Nyt jouduin soittamaan sinne, kuormittaen taas systeemiä lisää, koska joku hoitajista ei ymmärrä lukemaansa. 

Tämä ei ole eka kerta kun näin käy. Ilmaisen itseäni selkeästi (teen töitä erityislasten parissa, joten käytän luontevasti selkosuomea), mutta terkkarin kanssa se ei vaan riitä. 

Hoitaja ei tee lääkemuutoksia tai omin päin anna ohjeita eli tämä on varmasti konsultoitu lääkäriltä. Joskus on ihan hemmetin turhauttavaa ku lääkärit ei lue hoitajan kirjauksia tai esim. tässä tapauksessa lue sitä päivystyksen kirjausta vaikka hoitaja olisi maininnut että olet käynyt päivystyksessä.

Vierailija
386/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan hyvä, että hoidon tarpeen arviointia tehdään, mutta tuo nykyinen systeemi ei ole ideaali. 

Ei olekaan. Lääkiksen aloituspaikkoja pitäisi lisätä tuntuvasti, jotta hoidontarpeen arviot voisi tehdä lääkäri.

Samalla olisi hyvä saada lisää lääkäreitä tekemään ihan tavallista potilastyötä, niin jonot vetäisivät paremmin. Kyvykkäitä hakijoita kyllä riittää.

Vierailija
387/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään antibioottireseptin, ja aloitin jo sen kuurin, silläkin uhalla että tulee antibioottiresistenssi. 

t. se jolla vti -oireet kestäneet 10 vrk

Vierailija
388/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tänään antibioottireseptin, ja aloitin jo sen kuurin, silläkin uhalla että tulee antibioottiresistenssi. 

Ja täällähän sanottiin, että vaikuttaa kaikkiin ihmisiin, jos joku syö ab-kuurin. Että missään tapauksessa ei antibioottia saa syödä!

Vierailija
389/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reaktiosi on voinut myös tulla jostain lääkkeen apuaineesta, ei sis välttämättä itse lääkkeen vaikuttavasta osasta. (lisäksi setiritsiini ja levosetiritsiini eivät ole sama lääke, joten kun sinua ohjeistettiin käyttämään levosetiritsiiniä, niin olet saanut lääkevaihdon, kuten päivystyksessä sinua neuvottiin sitä hakemaan. Outoa ettei päivystyslääkäri märäännyt sitten jo uutta läkettä). Lisäksi hoitaja varmaa konsultoi lääkäriäsi lääkevaihdosta. jos ei tehnyt sitä ennen sinulle annettua neuvoa, niin on varmaan tehnyt sen sen jälkeen. 

Itse sain eräästä toisesta lääkkestä allergisen reaktion, mutta saman lääkeaineen toinen kauppanimi toimi täysin ilman minkäänlaisia oireita. Nykyisin tiedoissan lukee tuon reaktion tuoneen lääkkeen kauppanimi ja sen yhteydessä että ei saa määrätä tämän kauppanimen lääkettä potilaalle. Onneksi näin omalla kohdalla, että itse lääkeaine sopii, mutta joku apuaneista sitten ei (siitäkin on epäily jo, että mikä sen aiheutti)

Vierailija
390/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja täällähän sanottiin, että vaikuttaa kaikkiin ihmisiin, jos joku syö ab-kuurin. Että missään tapauksessa ei antibioottia saa syödä!

Eihän noin ole sanottu. On sanottu, että antibioottien käyttöä on alettu rajoittamaan, koska antibioottiresistenssi on jo nykyään suuri ongelma.  ja myös suomessa. 

Eräs sukulaiseni kuoli antibioottiresistenttiin keuhkokuumeeseen. Kun ei vaan löytynyt antibioottia, joka olisi tehonnut. Ei tuo sukulaiseni kuolema tietenkään palstamammaan tai pappaan vaikuta, mutta ihan vain oman tulevaisuutensa tähden kannattaa miettiä omia haluja syödä turhia antibioottikuureja. Turhia ne eivät ole silloin, kun bakteeri ja hoidon tarve on todettu ja vilejly tehty niissä tilanteissa, kun viljely täytyy tehdä. 

Vierailija
391/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun haluat päästä lääkärin vastaanotolle päivystyksessä niin hoitaja tivaa ja utelee ja hänellä on valta että pääsetkö. Kun on oikein kivulias ja väsynyt ei oikein jaksaisi vastailla monisanaisesti, eikö riitä kun sanoo että on huono olo ja rintakipua, miksi täytyy kuvailla kipua ja koska alkanut ja  ....

Vierailija
392/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun haluat päästä lääkärin vastaanotolle päivystyksessä niin hoitaja tivaa ja utelee ja hänellä on valta että pääsetkö. Kun on oikein kivulias ja väsynyt ei oikein jaksaisi vastailla monisanaisesti, eikö riitä kun sanoo että on huono olo ja rintakipua, miksi täytyy kuvailla kipua ja koska alkanut ja  ....

mene opiskelemaan lääke/hoitoalaa, niin opit tietämään, että miksi

minut leikattiin viime viikolla ja syömisstäni ja juomisistani kyseli ensin hoitaja alkuhaastattelun yhteydessä ja sitten vielä toistamiseen leikkaussalissa anestesialääkäri. Samat kysymykset. Piti myös sekä hoitajalle, että leikkaussalitiimille kertoa kuka olen, lukeeko rannekkeessa tetoni ja miksi olen tullut leikkaukseen. Samoin anestesialääkäri kyseli samoja kysymyksiä osittain mitä oli kyselykaavakkeessa, joka piti täyttää jo viikkoja ennen leikkausta: mitä leikkaksia on ennen tehty, onko lääkeainealleregioita, onko sitä ja onko tätä.  

(lue: se kyseleminen on tärkeää ja potilaan omaksi hyväksi. ei yksikään lääkäri pääse diagnoosiin, jos potilas kertoo vain, että arvaapa mikä minua vavaa, ta jos potilas vain sanoo, että pää on kipeä, tai rintaan sattuu)

Vierailija
393/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kyllä vähän risoi, kun verisairauksien osastolla ripitettiin että olisi pitänyt tulla aiemmin. Mutta olin yrittänyt saada lääkäriaikaa pitkittyneen yskän, korvatulehduksen, poskiontelontulehduksen, naurettavan hengästymisen ja itsestään ilmestyneiden mustelmien takia, mutta kuulemma ne ei olleet lääkäriä vaativia oireita. Rahaa ei ollut yksityislääkäriin. Sitten kyllä otettiin todesta, kun neuvolan kautta pääsin perus verikokeeseen ja heti hätistettiin sairaalaan, eikä päästetty hetkeen pois.

Vierailija
394/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin sanottiin, onko vti vienyt lukutaidon vai ymmärryksen?

Turhia kuureja pitää välttää ja odottaa mahdollisuuksien mukaan viljely jotta saa heti oikean lääkkeen. Luulis olevan itsellekin mukavampi olla syömättä turhaan ab joka tuhoaa myös sun suoliston hyvät bakteerit usean vuoden ajaksi ja voi aiheuttaa vatsavaivoja.

Vierailija
395/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että resurssit ei vaan riitä hoitaa jokaista närästyspotilasta hätätapauksena.  Rintakipu voi tarkoittaa niin monia asioita ja ylipäätään "kipu", vaikka itsestäsi se olisi ihan selkeä juttu. Hoitaja ei tunne sinua eikä voi lukea ajatuksia. Sitten on vielä se, että osa tahallaan liioittelee ja osa vähättelee. Usein puhutaan hoidon vaatimisesta, mutta olen tavannut toistakin ääripäätä, missä ihmisellä oli murtumia (kyllä, useita), eikä hänellä omasta mielestään ollut kuin vähän särkyä tietyissä liikkeissä, mutta ei tarvetta edes lääkkeelle tms.

Vierailija
396/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sinänsä vähän outoa, että hoitajat, joilla ei ole lääkärin koulutusta, arvioivat onko potilas tarpeeksi kipeä päästäkseen lääkäriin.

Kun moni sairaus meinaa ja jääkin jopa lääkäreiltä huomaamatta, niin eiköhän näin käy useammin hoitajille?

Kun monille on korkea kynnys lähteä hoitoon ja sitten jos toinen sanoo, että ei tässä mitään, mene kotiin vaan, niin ei edes osaa/halua vaatia hoitoa ja näin voi esim.alkava sydäninfarkti jäädä huomaamatta.

Onhan tätä systeemiä asiantuntijatkin arvostelleet, että huonontaa hoitoonpääsyä ja aiheuttaa vakavia seurauksia.

Olisi kiva kuulla arvostelijoilta miten asia tulisi järjestää jos nykyinen systeemi on huono? 

Portinvartijahoitajat pois, ja tilalle digitaalinen varausjärjestelmä ja HOITOMAKSU.  Se karsii tehokkaasti ne turhat soittelijat. 

Ihan idiottisysteemi tämä nykyinen missä maksamme itsemme kipeäksi sote-alueiden menojen vuoksi, ja silti emme pääse hoitoon ilman että joudumme anelemaan palvelua Kerberokselta. 

Portinvartija on parempi. Hän näkee kaikkien potilaiden tiedot ja osaa laittaa heidät kiireellisyysjärjestykseen.

Jos jokainen voisi maksua vastaan varata päivystyksestä ajan, silloin voisi käydä niin että esim. aivoinfarktista kärsivä saattaisi jäädä kokonaan ilman hoitoa jos mitään vapaita aikoja ei olisi enää jäljellä.

Eivätkä kaikki potilaat edes pysty varaamaan aikaa itse, jos ovat vaikka saaneet sydänkohtauksen kotonaan tai makaavat tajuttomana jossain autonromussa kolaripaikalla.

Nämä tapaukset ovat sellaisia että yleensä tulevat ambulanssilla päivystykseen ja ambulanssityypit soittavat jo nykyään yleensä etukäteen että tällainen tapaus tulossa. Joissain tapauksissa paikalla on saattanut olla jopa ensihoitolääkäri joko lääkäriambulanssista tai pelastushelikopterista.

Vierailija
397/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reaktiosi on voinut myös tulla jostain lääkkeen apuaineesta, ei sis välttämättä itse lääkkeen vaikuttavasta osasta. (lisäksi setiritsiini ja levosetiritsiini eivät ole sama lääke, joten kun sinua ohjeistettiin käyttämään levosetiritsiiniä, niin olet saanut lääkevaihdon, kuten päivystyksessä sinua neuvottiin sitä hakemaan. Outoa ettei päivystyslääkäri märäännyt sitten jo uutta läkettä). Lisäksi hoitaja varmaa konsultoi lääkäriäsi lääkevaihdosta. jos ei tehnyt sitä ennen sinulle annettua neuvoa, niin on varmaan tehnyt sen sen jälkeen. 

Itse sain eräästä toisesta lääkkestä allergisen reaktion, mutta saman lääkeaineen toinen kauppanimi toimi täysin ilman minkäänlaisia oireita. Nykyisin tiedoissan lukee tuon reaktion tuoneen lääkkeen kauppanimi ja sen yhteydessä että ei saa määrätä tämän kauppanimen lääkettä potilaalle. Onneksi näin omalla kohdalla, että itse lääkeaine sopii, mutta joku apuaneista sitten ei (siitäkin on epäily jo, että mikä sen aiheutti)

Tää on yllättävän yleistä, että joku rinnakkaisvalmiste ei sovi. Yleensä ovat niitä halvempia valmisteita, alkuperäinen sopii mutta halvoissa vastaavissa joku apuaine aiheuttaakin oireita.

Vierailija
398/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lapsi telonut itseään päiväleirin aikana niin, että huomattiin vasta kotona, että oli oikeasti paikattavaa, paikka oli haarovälissä, niin leirin ohjaajat eivät olleet sinne kurkanneet. Lähdettiin lastensairaalaan. Aula oli täynnä sairaita lapsia vanhempineen. Me mentiin triagesta melkein suoraan leikkaussaliin. Sairaalasta poistuessa ne samat sairaat lapset olivat odottamassa edelleen, vaikka meillä oli lapsi nukutettukin välillä. En tiedä mitä odottivat, suurin osa näytti olevan jossain influenssassa, ei niihin hoitoa edes ole. 

Vierailija
399/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kyllä vähän risoi, kun verisairauksien osastolla ripitettiin että olisi pitänyt tulla aiemmin. Mutta olin yrittänyt saada lääkäriaikaa pitkittyneen yskän, korvatulehduksen, poskiontelontulehduksen, naurettavan hengästymisen ja itsestään ilmestyneiden mustelmien takia, mutta kuulemma ne ei olleet lääkäriä vaativia oireita. Rahaa ei ollut yksityislääkäriin. Sitten kyllä otettiin todesta, kun neuvolan kautta pääsin perus verikokeeseen ja heti hätistettiin sairaalaan, eikä päästetty hetkeen pois.

minä olisin ripitykseen vastannut, että yritin saada hoitoa oireisiin jo aiemmin, mutta minulle sanottiin ettei ole tarvetta hoidolle. Sen jälkeen olisin ripittäjältä kysynyt, onko hän ammattilaisena sitä mieltä tässä tapauksessa olisi tehty virhe hoitoon pääsyni kanssa ja olisiko syytä tehdä potilasvahinkoilmoitus.  

Vierailija
400/416 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän noin ole sanottu. On sanottu, että antibioottien käyttöä on alettu rajoittamaan, koska antibioottiresistenssi on jo nykyään suuri ongelma.  ja myös suomessa. 

Eräs sukulaiseni kuoli antibioottiresistenttiin keuhkokuumeeseen. Kun ei vaan löytynyt antibioottia, joka olisi tehonnut. Ei tuo sukulaiseni kuolema tietenkään palstamammaan tai pappaan vaikuta, mutta ihan vain oman tulevaisuutensa tähden kannattaa miettiä omia haluja syödä turhia antibioottikuureja. Turhia ne eivät ole silloin, kun bakteeri ja hoidon tarve on todettu ja vilejly tehty niissä tilanteissa, kun viljely täytyy tehdä. 

Minä en ole sinun sukulaisesi.