"Portinvartija-hoitajat" ? Miksi hoitajia haukutaan?
Tuli tosta päivystys-ketjusta mieleen, että taas käytettiin portinvartija-sanaa. :D
Tällä kai viitataan siihen että hoitaja on arvioinut potilaan asian eri tavalla miten potilas olisi halunnut ja potilas ei saanut toivomaansa lopputulosta.
Jos ajatellaan terveysasemia ja päivystystä niin miettikää millainen anarkia siellä valitsisi ilman hoidontarpeen arviointia? Jos aikoja on vähän niin eiköhän me kaikki toivota että resurssit riittää niitä oikeasti tarvitseville eikä jollekin kiireettömälle? Vai miltä sinusta tuntuu Jos sydärin saatuasi ajan saakin joku joka valittaa peräpukamista?
Kommentit (360)
Vierailija kirjoitti:
Moniko mökin mummo mahtaa osata chattailla siellä netissä?
Ja miks tää aina otetaan esiin? Chat ja muut sähköiset palvelut on vain yksi väylä. Ei sitä puhelinta ole lopetettu. Ja todella moni yli 70v käyttää digitaalisia palveluita, ei nyt aina väheksytä heitä jooko?
Mun siskolle oli hoitaja sanonut päivystyksessä että "Hah voi kuule, tänne tullaan vain kuolemaan" kun oli saanut TIA-kohtauksen. Kotiin olisi pitänyt lähteä. Sitten menikin puhekyky ja mitähän tuossakin olisi tapahtunut ellei hänellä olisi ollut miestään mukana hoitoa vaatimassa
Hoitajissa on paljon eroa myös kiireettömän puolen arvioinneissa.
Toinen vähättelee ongelmia puhelimessa ja yrittää torpata hoidon. Toinen taas kuuntelee ja yrittää järjestää hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajissa on paljon eroa myös kiireettömän puolen arvioinneissa.
Toinen vähättelee ongelmia puhelimessa ja yrittää torpata hoidon. Toinen taas kuuntelee ja yrittää järjestää hoitoa.
Kyllä. Ja vaikka kuinka yrittää löytää aikoja eikä vapaita ole, niin kyllä se harmittaa ja on ikävä sanoa että soita uudelleen ensi viikolla.
Siksi että kun aikuinen ihminen menee valittamaan että nyt ei ole normaali flunssa vaan kyse on jostakin muusta,
niin vastaanoton portinvartijan pitäisi uskoa eikä länkyttää nykyisistä käypähoito-suosituksista että pitää olla 14 vrk sairaana ennen lääkäriin pääsyä - kun on kulunut vasta 10 päivää.
Neljän päivän päästä takaisin ja kiireellisesti keuhkokuviin. Keuhkokuume ja poskiontelontulehdus.
Tupla-antibiootit ja vielä kolmas viikko pois töistä. Ja senkin jälkeen töissä vielä puolikuntoisena.
Sitä olis voinut päästä muutamaa päivää aiemmin lääkäriin ettei olis ihan henkihieveriin saakka tarvinut sairastaa pelkällä buranalla.
Vierailija kirjoitti:
Se kun se hoitsu ei osaa arvioida yhtä hyvin kuin lääkäri, joka sekin saattaa olla joskus väärässä. Ihan riittävän monta ihmistä on ollut kuolemanvaarassa niiten hoitsujen takia
Tämä riippuu ihan lääkäristä ja hoitajasta. Joku kielitaidoton tai kandi vs. kokenut hoitaja…
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan voi seurailla ja odottaa vti:ssa, syödä karpaloita, juoda paljon ja ottaa panadolia?
Näin pääsiäisenä voi odottaa ihan hyvin tiistaihin asti ja se hoitaja, joka torstaina antoi lähetteen labraan, katsoo tulokset. Tai ainakin niin lupasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäisenä päivystysvartijat ovat ottaneet itselleen jumalan aseman.
Palaa asiaan terveyskeskukseesi tiistaina eli virtsatietulehduksen lääke piti hakea Terveysasemalta. Kivut siinä on niin kovat ettei todellakaan voi odottaa monta päivää.
Hoitaja ei voi sille mitään, jos päivystyksessä ei ole sellaista lääkäriä, joka ehtisi kirjoittaa lääkereseptin. Noita ei sen takia päivystyksessä voi hoitaa. Virtsatieinfektio kyllä pahenee, jos se pitkittyy, mutta ei siihen parissa päivässä kuole.
Pitääkö siis soittaa siihen kiireettömään numeroon. Sitten odotella kolmekin viikkoa ennenkuin joku soittaa, jos soittaa. Kun vti ei kerran ole päivystysasia.
Just noin sanoi mullekin päivystysavun hoitaja eli voi rauhassa odotella soittoa, syödä karpaloita, juoda runsaasti, kipuun voi ottaa Buranaa. Kolmen päivän päästä olikin jo munuaisaltaan tulehdus ja koti sairaanhoito kävi tiputtamassa antibioottia kolme kertaa päivässä.
No just. Mutta onhan se hyvä tietää että ei tässä mikään kiire ole, kun vti-oireet kestäneet vasta kohta kaksi viikkoa. Nyt pahentuneet nopeasti, mutta syödään karpaloita ja otetaan panadolia, kyllä se varmaan niillä paranee. Eihän vti mikään kuolemaan johtava sairaus kuitenkaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäisenä päivystysvartijat ovat ottaneet itselleen jumalan aseman.
Palaa asiaan terveyskeskukseesi tiistaina eli virtsatietulehduksen lääke piti hakea Terveysasemalta. Kivut siinä on niin kovat ettei todellakaan voi odottaa monta päivää.
Hoitaja ei voi sille mitään, jos päivystyksessä ei ole sellaista lääkäriä, joka ehtisi kirjoittaa lääkereseptin. Noita ei sen takia päivystyksessä voi hoitaa. Virtsatieinfektio kyllä pahenee, jos se pitkittyy, mutta ei siihen parissa päivässä kuole.
Pitääkö siis soittaa siihen kiireettömään numeroon. Sitten odotella kolmekin viikkoa ennenkuin joku soittaa, jos soittaa. Kun vti ei kerran ole päivystysasia.
Just noin sanoi mullekin päivystysavun hoitaja eli voi rauhassa odotella soittoa, syödä karpaloita, juoda runsaasti, kipuun voi ottaa Buranaa. Kolmen päivän päästä olikin jo munuaisaltaan tulehdus ja koti sairaanhoito kävi tiputtamassa antibioottia kolme kertaa päivässä.
No just. Mutta onhan se hyvä tietää että ei tässä mikään kiire ole, kun vti-oireet kestäneet vasta kohta kaksi viikkoa. Nyt pahentuneet nopeasti, mutta syödään karpaloita ja otetaan panadolia, kyllä se varmaan niillä paranee. Eihän vti mikään kuolemaan johtava sairaus kuitenkaan ole.
En kyllä ymmärrä tälläistä heittäytymistäkään että sit ei tehdä mitään. Aivan varmasti on sanottu että jos oireet pahenee, nousee kuume niin otettava yhteys uudelleen. Eikö teilläpäin ole päivystysapua puhelimessa? 116117 mikä on yleensä?
Sain vain kaksi särkytablettia TIA-kohtaukseen. Hoitaja kertoi seuraavan päivä olevan mahdollista varata aika lääkäriin. Menin kotiin, eikä kunto riittänyt soittamaan perjantaita terveysasemalla. Se TIA-kohtauksen hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Sain vain kaksi särkytablettia TIA-kohtaukseen. Hoitaja kertoi seuraavan päivä olevan mahdollista varata aika lääkäriin. Menin kotiin, eikä kunto riittänyt soittamaan perjantaita terveysasemalla. Se TIA-kohtauksen hoidosta.
Mistä tiesit tai mistä hoitaja tiesi että on TIA?
Sairaana en osannut arvioida oireiden vakavuutta. Sanat menivät hassusta sekaisin ja suusta tuli kummaa pulputusta. Ymmärsin toki jonkin olevan pielessä. Omaan terveysasemaa muistamani ohjeen mukaan piti ottaa yhteyttä. Niinpä ajoin sähköpyörällä kymmenen kilometriä terveysasemalle.
Tervehdyttyäni katsoin netistä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaana en osannut arvioida oireiden vakavuutta. Sanat menivät hassusta sekaisin ja suusta tuli kummaa pulputusta. Ymmärsin toki jonkin olevan pielessä. Omaan terveysasemaa muistamani ohjeen mukaan piti ottaa yhteyttä. Niinpä ajoin sähköpyörällä kymmenen kilometriä terveysasemalle.
Tervehdyttyäni katsoin netistä.
Ok bro
Minulla on ollut useita pissatulehduksia ja näkyy tiedoissakin.
'Olen aina ennen saanut antibiotit puhelimitse,mutta tämä hoitsupa päätti että minun pitää joulupyhinä tulla istumaan päivstykseen. Ensin odotin 50 min sitä näytekuppia ja piti käydä luukulla rähisemässä,että tulee housuun just! Sitten odotin 2h hoitajaa. Ja 7h lääkäriä- Kuume nousi ja kymmenen minuutin välein kävin vessassa tiristämässä pari polttavaa pisaraa. Lopulta iloinen lääkäri kutsui ja ilmoitti "Teillä on virtsatietulehdus,laitan reseptin ab-kuuriin ja hyvää illan jatkoa". Tuli olo että "No shit Sherlock?" Olinhan minä tiennyt.. mutta kun ei uskottu!
Lääkäri sinänsä oli mukava ja asiallinen,mutta v""tti se odotus.
Vierailija kirjoitti:
'Olen aina ennen saanut antibiotit puhelimitse,mutta tämä hoitsupa päätti että minun pitää joulupyhinä tulla istumaan päivstykseen. Ensin odotin 50 min sitä näytekuppia ja piti käydä luukulla rähisemässä,että tulee housuun just! Sitten odotin 2h hoitajaa. Ja 7h lääkäriä- Kuume nousi ja kymmenen minuutin välein kävin vessassa tiristämässä pari polttavaa pisaraa. Lopulta iloinen lääkäri kutsui ja ilmoitti "Teillä on virtsatietulehdus,laitan reseptin ab-kuuriin ja hyvää illan jatkoa". Tuli olo että "No shit Sherlock?" Olinhan minä tiennyt.. mutta kun ei uskottu!
Ihan tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä juuri siksi kun sulla on ollut usein vti eikä sitä ole tutkittu vaan olet saanut kuurin aina vain oireiden perusteella ilmeisesti. Ja jos on kuume, niin ohjataan vastaanotolle herkästi
Toi kuulostaa ihan oikealta ohjeistukselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta potilaiden liiottelusta... tätä valitettavasti näkee päivystävänä hammaslääkärinä useita kertoja päivässä.
Esitiedoissa puhelun perusteella lukee: kova kipu, koko yön valvonut, nielemisvaikeus. Kertoo että ei pärjää kivun kanssa.
Kun potilas tulee vastaanotolle saattaa tällä samalla koko yön valvoneella olla lohjennut paikka, jonka haluaa hoidattaa ennen kesäloman alkua. Kun testaillaan särkyä, kylmä ehkä vähän vihloo ja koputtaessa tuntuu ehkä vähän erilaiselta kun viereinen (sellainen potilas jolla tosissaan särkee hyppää tuolista kun hammasta kevyesti kopauttaa). Tuo mainittu nielemisvaikeus ei johdukaan turvotuksesta vaan siitä, että on sairastanut flunssan ja kurkku on nyt kipeä. Kipuun, jonka kanssa ei kertoman mukaan pärjää, ei ole edes ottanut särkylääkettä.
Hämmästyin itse kerran, kun hammaslääkärini tuli sanoneeksi, että heillä ensin tutkitaan onko potilaan vaiva oikeasti kiirellisesti hoidettava. Kertoi, että potilaat huijaavat nykysin niin paljon, niin tähän on ollut pakko mennä, kun muuten ei riitä aikoja akuuttipotilaille (meidän hammaslääkärissä siis tosiaan heitetään ulos potilaat, joiden oireet ei olekaan niin kovat kuin aikaa vaatiessa potilas on kertonut ja kehotetaan varaamaan normaali aika + ohjeistetaan ottamaan särkylääkettä siihen asti tai menemään yksityiselle). Kohdallani hän sitten totesi hammashoitajalle, että "tämä täytyy hoitaa tänään" ja siitä alkoi hoito. Siunailin siinä itseäni etten onneksi ole älynnyt lähteä tuohon huijausrumbaan mukaan. Olisi jotenkin noloa, että tedoissani näkyisi sitten "aina", että tää potilas liioittelee oireitaan.
Suututti itseä, että potilaat on alkaneet mennä tuohon huijauspeliin, kun siitä kärsii kaikki.
Mulla on sellainen hammaslääkärikammo,etten mene ellei ole oikeasti pakko.
Sitten sätkyn siellä tuolissa ja otan niin monta puudutuspiikkiä kuin on lupa laittaa,viimeeksi sain neljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä juuri siksi kun sulla on ollut usein vti eikä sitä ole tutkittu vaan olet saanut kuurin aina vain oireiden perusteella ilmeisesti. Ja jos on kuume, niin ohjataan vastaanotolle herkästi
Toi kuulostaa ihan oikealta ohjeistukselta.
Kuume nousi vasta sairaalassa muutaman tunnin jälkeen. Jos olisin saanut välittömästi antibiootit,niin ei olisi käynyt.
Olen KYMMENEN VUOTTA saanut reseptin näkemättä lääkäriä ja joka kerta oireet loppuneet välittömästi ensimmäisen tabletin jälkeen.
Lisäohjeistus ollut aina,että ellei näillä helpota niin tule takaisin mutta koskaan ei tarvinnut mennä.
Älytöntä istuttaa ihmistä,joka tietää diagnoosinsa muutenkin ruuhkautuneessa päivstyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kun se hoitsu ei osaa arvioida yhtä hyvin kuin lääkäri, joka sekin saattaa olla joskus väärässä. Ihan riittävän monta ihmistä on ollut kuolemanvaarassa niiten hoitsujen takia
Tämä riippuu ihan lääkäristä ja hoitajasta. Joku kielitaidoton tai kandi vs. kokenut hoitaja…
Joo, mutta hoitaja ei saa diagnooseja tehdä ja terveydenhuolto ei voi toimia kuin rikkinäinen puhelin.
Kahden hoitajan palkalla saataisiin lääkäri taloon ja turhia sairaanhoitajakäyntejä vähennettyä.
Elää se, trollikuplassa. Ei näiden kanssa kannata jankata.