"Portinvartija-hoitajat" ? Miksi hoitajia haukutaan?
Tuli tosta päivystys-ketjusta mieleen, että taas käytettiin portinvartija-sanaa. :D
Tällä kai viitataan siihen että hoitaja on arvioinut potilaan asian eri tavalla miten potilas olisi halunnut ja potilas ei saanut toivomaansa lopputulosta.
Jos ajatellaan terveysasemia ja päivystystä niin miettikää millainen anarkia siellä valitsisi ilman hoidontarpeen arviointia? Jos aikoja on vähän niin eiköhän me kaikki toivota että resurssit riittää niitä oikeasti tarvitseville eikä jollekin kiireettömälle? Vai miltä sinusta tuntuu Jos sydärin saatuasi ajan saakin joku joka valittaa peräpukamista?
Kommentit (367)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut useita pissatulehduksia ja näkyy tiedoissakin.
'Olen aina ennen saanut antibiotit puhelimitse,mutta tämä hoitsupa päätti että minun pitää joulupyhinä tulla istumaan päivstykseen. Ensin odotin 50 min sitä näytekuppia ja piti käydä luukulla rähisemässä,että tulee housuun just! Sitten odotin 2h hoitajaa. Ja 7h lääkäriä- Kuume nousi ja kymmenen minuutin välein kävin vessassa tiristämässä pari polttavaa pisaraa. Lopulta iloinen lääkäri kutsui ja ilmoitti "Teillä on virtsatietulehdus,laitan reseptin ab-kuuriin ja hyvää illan jatkoa". Tuli olo että "No shit Sherlock?" Olinhan minä tiennyt.. mutta kun ei uskottu!
Lääkäri sinänsä oli mukava ja asiallinen,mutta v""tti se odotus.
Ehkäpä juuri siksi kun sulla on ollut usein vti eikä sitä ole tutkittu vaan olet saanut kuurin aina vain oireiden perusteella ilmeisesti. Ja jos on kuume, niin ohjataan vastaanotolle herkästi
Toi kuulostaa ihan oikealta ohjeistukselta.
Kuume nousi vasta sairaalassa muutaman tunnin jälkeen. Jos olisin saanut välittömästi antibiootit,niin ei olisi käynyt.
Olen KYMMENEN VUOTTA saanut reseptin näkemättä lääkäriä ja joka kerta oireet loppuneet välittömästi ensimmäisen tabletin jälkeen.
Lisäohjeistus ollut aina,että ellei näillä helpota niin tule takaisin mutta koskaan ei tarvinnut mennä.
Älytöntä istuttaa ihmistä,joka tietää diagnoosinsa muutenkin ruuhkautuneessa päivstyksessä.
sukupuolitauditkin voivat aiheuttaa vti:nn kaltaisia oireita
Minulla kerran teetettiin sp-tautitestit, vaikka kerroin ettei ole mitään mahdollisuuksia olla saanut tartuntaa (en ollut harrastanut seksiä ollenkaan pitkään aikaan, edelliset testitkin oli otettu tuona aikana, ja olivat olleet negatiivisia).
Raskaustestiä sitten taas ei tarvinnut ottaa, vaan tähän riitti selvitykseni, etten ole harrastanut seksiä vuosiin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan voi seurailla ja odottaa vti:ssa, syödä karpaloita, juoda paljon ja ottaa panadolia?
Näin pääsiäisenä voi odottaa ihan hyvin tiistaihin asti ja se hoitaja, joka torstaina antoi lähetteen labraan, katsoo tulokset. Tai ainakin niin lupasi.
Eli silloin vti on kestänyt 10 päivää. No, odotellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan voi seurailla ja odottaa vti:ssa, syödä karpaloita, juoda paljon ja ottaa panadolia?
Näin pääsiäisenä voi odottaa ihan hyvin tiistaihin asti ja se hoitaja, joka torstaina antoi lähetteen labraan, katsoo tulokset. Tai ainakin niin lupasi.
Sairaanhoitaja saa vaan kertoa tulokset. Ei antaa niistä arviota tai diagnoosia.
Se ei välttämättä saa kertoa ees tuloksia jos siellä on vaikka aidsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli silloin vti on kestänyt 10 päivää. No, odotellaan.
Jos sinä nyt olet sama joka täällä on kirjoittanut koko ajan, sinulla on kuumetta ja voimakkaita oireita niin miksi et soita siihen päivystysavun numeroon? 116117
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa vaan kertoa tulokset. Ei antaa niistä arviota tai diagnoosia.
Miksi sairaanhoitaja yleensä sitten soittaa tulokset, kun ne näkee omakannasta. Niissä vieläpä lukee, jos on poikkeava arvo. Jos on usein virtsatietulehdus, osaa potilas itse päätellä, että nyt tarvin lääkäriltä reseptin.
Tässäkin on siis hoitaja vain pätemässä.
Kaikki ihmiset ei käytä omakantaa ja toisekseen yleensä se potilas odottaa saavansa tiedon puhelimitse, siinä voi sitten samalla sanoa hoito-ohjeita tai muita tilanteeseen liittyviä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hoitajia ei saisi arvostella, ovat osa toimimatonta terveydenhuoltoa?
Saat sinä arvostella, mutta toimimaton terveydenhuolto ei ole kenenkään hoitajan korjattavissa. Hoitajat ei tee niitä isoja päätöksiä, jotka ohjaavat heidän työntekoaan. He eivät ole vastuussa hyvinvointialueiden resursoinnista, budjetista tai hoidon priorisoinnista eri alojen välillä. Rivityöntekijän arvostelu on yksittäisen työntekijän polkemista tilanteessa, jossa työntekijällä on hyvin vähän todellista vaikutusvaltaa potilaan ongelmien hoitoon.
Pakko sanoa, että itselläni on tosi vaikea arvioida, kun kysellään kiputuntemuksia. Jotenkin ajattelisin, että jos johonkin sattuu, niin asia olisi syytä tutkia jo ennen eskaloitumista siihen pisteeseen, että joko huudan kivusta tai sitten pyörryn siihen.