HS: Arki Suomessa ei tunnu elämältä vaan odotushuoneelta. Loistava kirjoitus ja niin totta!
Olipa loistava kirjoitus Hesarissa. Ei voi paljon paremmin argumentoida aihetta ja sisältö on niin totta.
"Suomalainen sopeutuu ja tyytyy toisinaan niin voimallisesti, että hän ei enää edes tunnista tyytymistään.
" Täällä nautitaan pärjäämisestä"
" Ihanteellinen arki on organisoitu yhtä steriiliksi kuin terveyskeskuksen vessa"
"Moderni arki on hallittua ja säntillistä, mutta siinä vietettyä aikaa ei koeta omaksi. Sitä ei eletä" oikeasti"
"Suurin osa elämästä jää elämättä"
"Suomalainen arki on usein korostetun harmaata"
Suomalaisten suhde kärsimykseen, kuriin, nautinnon kieltämiseen ja niukkuuteen on poikkeuksellista.
Suomalainen onnellisuus on tyytymistä ja pärjäämistä olipa tilanne mikä tahansa!
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä rakenteellisia ongelmia, jotka tekevät arjesta yksin pärjäämistä, kituuttamista ja suorittamista.
Kerrotko tyhmälle, minkälaisia rakenteellisia ongelmia?
Ei kannata kertoa tyhmälle ihmiselle, mitä rakenteellisia ongelmia Suomessa on. Tyhmä ihminen on lammas. Hän ei edes tajua elävänsä yhteiskunnassa, missä rakenteelliset ongelmat vaikuttavat hänen omaan arkeensa (negatiivisesti) joka päivä.
Minulla on veroprosentti alle 10, koska tiedän miten rakenteelliset ongelmat (osa niistä) voidaan kääntää omaksi eduksi. Lampaat eivät näin tee.
Joka tyhmäksi toista haukkuu, on itse tyhmä.
Itse asuin 21 vuotta New Yorkissa, olin jatkuvasti menossa ja tulossa. Paljon sosiaalisia tapahtumia. Sitten tajusin, etten oikeasti ole sellainen, pidän yksinolosta ja luonnosta. Siksi muutin takaisin suomeen. Olen onnellinen nykyään.
Samaa mieltä kyllä tuosta tietystä harmaudesta, vähän enemmän yhteisöllisyyttä saisi olla. Mutta onhan täälläkin ihmisiä joka lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas näitä juttuja, että ihminen ei muka oikeasti elä, jos hän ei matkusta ympäri maailmaa, hyppää sillalta ja rakastele hain kanssa. Pitää aina vaan pyrkiä pois siltä paheksutulta mukavuusalueelta ja hakea rajumpia elämyksiä.
Luulen että tässsä ei ajeta sitä takaa ollenkaan. Vaan esim. muissa maissa normaaleja asioita, kuten ex tempore vierailuja ystävän luokse, tai random kahvilakäynti tms ovat monelle täyttä utopiaa. Koska eihän nyt tänään oikein mitään kerkiä kun pitää tuo vessa pestä juuri tänään, ja pitää hoitaa y asia ja x asia. Mutta palaillaan asiaan sitten kolmen kuukauden päästä! Tosiaan kaikki eivät ole sellaisia, mutta monet on.
Muualla on tosi normaalia kahvitella ja tavata satunnaisesti, tai vaikka käydä jossain tapahtumassa lyhyesti kääntymässä, eikä vain istua kotona tuijottamassa tv.tä tai tietokonetta, tai netflixiä päivät pitkät, kuin raihnas eläkeläinen vaikka olisi perusterve ja nuorehko.
No Suomessa on pitkät välimatkat? Joutuu autolla aina lähteä, kun asutaan eri puolilla.
Tämä nimenomaan. Kaikki asuu kaukana ja aina projekti lähteä johonkin. Jos ei ole autoa niin julkisilla matkat kestää. Ei noihin bussi matkoihin ole aina varaa eikä kahviloihin. Tähän kun vielä lisätään tämä ihana ilmasto, välillä vihmoo vettä, tai kadut kuin jääkenttä. Niin sitten täällä lähiöissä pienissä asunnoissa yksin tai kaksin nyhjätään.
Jos jotain inhoan täällä, se on lisääntynyt ihmisten itsekkyys ja välinpitämättömyys toisia ja ympäristöä kohtaan. Kaikilla tuntuu olevan oikeuksia, mutta kenelläkään ei ole velvollisuuksia. Someaika on luonut valtavasti negatiivista ilmapiiriä ja lieveilmiöitä. Olen maksanut mielelläni veroja, jotta täällä voidaan pitää myös köyhimmistä ja sairaimmista huolta, että kenenkään ei tarvitsisi asua sillan alla, mutta en hyväksy järjestelmän systemaattista hyväksikäyttöä, jossa terveet työkykyiset ihmiset heittäytyvät sohvalle makaamaan koska järjestelmä mahdollistaa sen.
Enkä myöskään pidä siitä, että Suomesta on tehty koko maailman sosiaalitoimisto. En pidä siitä, että täällä hyväksikäytetään ulkomaalaista työvoimaa muutaman euron tuntipalkalla. En pidä siitä, että Lapin kansallispuistoista on tullut massaturismin valtaamia kohteita, joissa huudetaan ja möykätään ja suomalainen veronmaksaja maksaa kiltisti ylläpidon, mutta tulee näiden somevaikuttajien toimesta ajettua pois autiotuvista ja laavuilta.
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset ovat paljon elämäniloisempia kuin kantasuomalaiset.
He ovat sukurakkaita ja sosiaalisia kaikissa yhteiskuntaluokissa toisin kuin kyräilevät suomenkieliset.
Suomalaiset elävät ilottomasti sääntöjen mukaan kuin Pohjois-Koreassa.
Harva uskaltaa olla erilainen.
Ok. Mitäs konkreettisia esimerkkejä teillä olisi heittää aloituksen väittämiin?
Minkälaista se elämä silloin on, kun sitä oikeasti eletään?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia sääntöjä haluaisit rikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Käy ulkomailla itse tutustumassa miten muualla eletään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tuon lakeihin ja sääntöihin vetoamisen. Allekirjoitatko kaikki 42 metriä lakeja ja asetuksia jotka muut ovat tehneet sinun elämäsi rajoittamiseksi ja joita niin innolla noudatat?
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän on se utopia, jossa kaikki on paremmin. Anna kun arvaan, Välimeren maissa. Siellä jopa cat calling ja rannalla lähestymiset ovat IHANAA.
ja kiihoittava joukkoraiskaus rannalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ulkomailla itse tutustumassa miten muualla eletään.
Eli ikuista lomaako kaipailet, vai mitä?
Itse olen nuorena seilannut maailmalla, asunut ihan tavallisten ihmisten kanssa. Siellä tehtiin töitä, opiskeltiin, tavattiin ystäviä ja sukulaisia, nuoret biletti, puuhattiin arkisia asioita. Ihan samanlaista peruselämää, kuin mitä olin siihen asti elänyt Suomessa omissa piireissäni, ja minkälaista elämää olen elänyt nyt aikuisena (biletykseen ei ole enää tarvetta, sen tilalle on tullut muuta).
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi nyt valtio haluaa kuunnella ihmisten puheluita ja poliisille lisää valtaa tutkia ihmisten asuntoja edes ilman rikosepäilyjä, pakkorokotukset tulossa yms yms ja suomalaiset vaan nyökkäilee kiltisti.
Todellakin elämme jo aavistuksen dystopiassa, eikä ihmiset edes sitä tajua, eli sä et saa päättää asioista sun pitää valita aina se "oikea vaihtoehto/mielipide" Jos et valitse "oikein" Sua rangaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tuon lakeihin ja sääntöihin vetoamisen. Allekirjoitatko kaikki 42 metriä lakeja ja asetuksia jotka muut ovat tehneet sinun elämäsi rajoittamiseksi ja joita niin innolla noudatat?
En nyt äkkiseltään keksi, mikä laki tai asetus estää mua elämästä. Mutta vastaisitko sinä kysymykseen, etkä esittäisi vastakysymystä? 😄
Se on jokaisen suomalaisen oma asia miten elämänsä elää, mitä se kellekkään paska lehden toimittajalle kuuluu. Keskittyisi vaan omiin juttuihinsa ja antaisi muitten keskittyä omiinsa.
Toimittaja ei huomaa, että tuo on hänen omaa kokemistaan tilanteessa, jossa elämä on aivan liian helppoa. Poistetaan vaikka sähkö, jaetaan sitä kolme tuntia päivässä ja kerrotaan, että tämä on teidän omaksi parhaaksenne, jotta kokisitte elävänne enemmän ja sopeutuvanne vähemmän. Ryhtykään muokkaamaan elämäänne omaksenne ja huomatkaa, miten mukavaa se tyytyminen oli verrattuna tilanteeseen, jossa ei ikinä tiedä, mikä on tilanne huomenna.
Huomaa, että vasemmistoideologian mukaan ajattelevan mielestä on aina jonkun toisen tehtävänä tehdä minun elämästäni mukavaa. Oma vastuuta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä rakenteellisia ongelmia, jotka tekevät arjesta yksin pärjäämistä, kituuttamista ja suorittamista.
Kerrotko tyhmälle, minkälaisia rakenteellisia ongelmia?
Esimerkiksi se, että kaikkialla pitää käyttää rahaa, mutta sitä rahaa ei saa tarpeeksi muuta kuin tekemällä töitä. Pitäisi joko poistaa raha käytöstä tai varmistaa, että kaikilla on sitä tarpeeksi onnelliseen elämään.
Totta että kaikki on kallista. Mutta vainko Suomessa näin?
Kyllä. Esimerkiksi Euroopassa ei tarvitse raataa elantonsa eteen, vaan voi elää aidosti vapaana ja huolettomana.
No sinne sitten! :D Tätä en ymmärrä, että miksi jäädään kärvistelemään sinne, missä tuntuu tukahtuvansa? Eihän kukaan pakota pysymään Suomessa, kyllä täältä saa pois lähteä. Itse en jäisi odottamaan, että Suomi muuttuu samanlaiseksi kuin nuo mystiset maat, joissa voi elää ihanaa oikeaa elämää ilman rahaa ja töiden tekoa, koska ei Suomi sellaiseksi muutu! Lähtisin todellakin, jos sellaista elämää kaikkein eniten haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kiva, jos voisi rakentaa naapurin maalle tai ottaa kaupasta tavaraa maksamatta, jos niin haluaa tehdä, joten miksi emme yksinkertaisesti porukalla lopettaisi lakien noudattamista. Ei enää terveydenhuoltoa, koulutusta, minkäänlaista turvaa tai omaisuudensuojaa, vain vahvimman oma päätös elää tavallaan. Olisimme onnellisia, koska mikään ei rajoittaisi ja kaikki olisi sallittua. Nauttisimme elämästämme, jos nyt ylipäätään olisimme elossa.
Minusta jokainen aikuinen, terve, oikeuskelpoinen henkilö voi itse vaikuttaa omaan elämäänsä. Juuri Suomessa se on mahdollista, kun ihan jokainen pääsee peruskouluun.
Jokainen terve itse laittaa ruokansa suuhun. Valitsee liikunnan tai istumisen, tekee duuninsa ja hoitaa sosiaaliset suhteensa. Valitsee itse mihin rahansa tuhlaa (ne vähätkin). Suunnittelee elämäänsä tai elää ilman planeja. Hoitaa parisuhdettaan tai ei.
Kirjastosta voi lainata ilmaiseksi kirjoja, netti on täynnä ohjeita, jos ei koti-/koulukasvatuksena niitä saanut tarpeeksi. Jos et ole tyytyväinen siihen mitä olet saanut, tee itse paremmin ja enemmän, äläkä vain ruikuta.
Elämä on aina ja kaikilla ylä- ja alamäkeä, se miten asennoidut vastoinkäymisiin, määrittää tulevaisuuttasi melko paljon. Suomalaiset luulevat, että vain minun lapsuuteni oli kurja, vain minulla menee huonosti. Ei todellakaan. Sattuneesta syystä tiedän paljon elämänkohtaloista.
Olen itse todella tyytyväinen elämääni, vaikka lähtökohdat eivät olleet parhaat ja elämässäni on ollut surua ja vastoinkäymisiä. Nyt katselen ikkunastani tyyntä järveä ja lähden metsään lenkille. Päivällä tulee läheiset pääsiäislounaalle. Tästä(kin) tulee hyvä päivä. Olen kiitollinen kaikesta, en märehdi menneitä, enkä karehdi heitä, joilla on enemmän, se ei ole minulta pois.
Turhuuttahan tuo onkin, jos ostetulle tavaralle ei ole oikeaa tarvetta. Ei "eläminen" ole yhtä kuin kuluttaminen! Eikä se ole ankeilua, että jättää turhan tavaran ostamatta.