Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (416)
Yksi tuollainen tupajäärä (tunteella ajatteleva ukko) kieltäytyi myymästä asuntoaan minulle vuonna 2020. Juuri ennen koronapandemiaa. Tarjosin kämpästä 120 000 euroa.
Nyt omistaja on kuollut ja perikunta pisti asunnon myyntiin. Hintapyyntö nyt 128 000 euroa. Asunto on ollut myynnissä yli vuoden (yhtäjaksoisesti) mutta ei mene kaupaksi. Perikunta makselee joka kuukausi sähkölaskua, vesilaskua, yhtiövastikkeita, kotivakuutusta, yms.
Minä olen asunut koko tämän ajan (2020 - 2026) vanhempien isossa talossa. Ei vuokraa. Autan vanhempia (nyt jo 70v) tekemään tiskaukset, siivoukset, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.
En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.
Miksi ihmeessä ostaja kertoisi omistajalle, että on teettänyt hinta-arvion?
todellisen ns markkinahinnan löytämiseksi. kuinka kaukana pyyntihinta ja millä hinnalla siinä talossa vastaavia on myyty kautta lueen hinta keskiarvot. janalla hinta siirtyy siihen oikeaan kohtaan. aina hyvä kun on useampia arvioita plus toteutuneita kauppoja ja minä vuonna, sekin muuttaa tilannetta.
ja tarkoitat siis potentiaalista- ostajaehdokasta- et ostajaa. ap on kaukaa haettuna ehdokas vasta joka huomaa nyt sauman kun ikääntynyt myy ehkä antaa mennä kunhan menee alennusmmyynnillä. toivottavasti omaisia vanhuksella katsomassa perään- perikuntaa luulisi kiinnostavan rouva ja herra ap: ostotarjoukset.
Ap on kuulema selvillä, että vanhuksella ei rahantarvetta- aika erikoista. hän itse kertoilee noin ..oi oi
Niin, mainitsin sen rahatilanteen sen vuoksi, että ymmärrän ettei hänellä ole mitään pakkorakoa myydä. Voi aivan hyvin olla myymättäkin. Ja aivan varmasti ei huonoa tarjousta ei hyväksy. En nyt oikein ymmärrä, miksi näet tässä jotain luurankoja. Aivan hyvällä omatunnolla olen ostoa miettimässä, enkä mitenkään huijaus mielessäni. Suoraan sanottuna, olisin tästä jopa valmis maksamaan jopa hieman enemmän kuin mikä se oletettu reaalihinta olisi, kuten sanoin olemme tässä viihtyneet. Naapurit ovat mukavia, ja sijainti meille ideaali.
Ap
Ilman muuta kannattaa pyytää arvio. Soita välittäjälle ja kysy ensin mitä arviointi maksaisi. Pyydä sellainen hinta millä se menisi pian kaupaksi. Sitten tarjoa omistajalle pikkuisen alle. Tehkää paperit pankissa, välittäjää ei tarvita, koska asukas on jo tutustunut asuntoon. Säästätte monen tonnin välityspalkkion. Tästä on omistaja aika helvetin kiinnostunut näinä aikoina.
jos on joku tuttu välittäjä, niin se oi tehdä tuollaisen arvion, mutta en kyllä itse lähtisi tuhlaamaan aikaani vuokralaisen pyytämällä arviolla, jos olisin välittäjä. Yleensähän välittäjät tekevät arvioita välityspalkkion toivossa. Ei hän sitä saa jos sovitte päittäin omistajan kanssa kaupat.
Kyllähän välittäjää ensiksi kiinnostaa, omistatko asunnon. Tuskin lähtee arvioimaan vuokralaisen pyynnöstä asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
jos on joku tuttu välittäjä, niin se oi tehdä tuollaisen arvion, mutta en kyllä itse lähtisi tuhlaamaan aikaani vuokralaisen pyytämällä arviolla, jos olisin välittäjä. Yleensähän välittäjät tekevät arvioita välityspalkkion toivossa. Ei hän sitä saa jos sovitte päittäin omistajan kanssa kaupat.
Kyllähän välittäjää ensiksi kiinnostaa, omistatko asunnon. Tuskin lähtee arvioimaan vuokralaisen pyynnöstä asuntoa.
Kyllä välittäjät tekevät arvioita maksua vastaan aivan mistä vaan. Meillä kävi arvioija kuolinpesän asunnossa perintöveroa varten.
En voi kun närkästyä. Miksei ihmiset osaa hoitaa asioita asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Just, olisiko hyvä vastaus: Pidä tunkkisi? Ensinnäkin vuokralainen saa kutsua kotiinsa ihan kenet haluaa, vaikka presidentin. Toiseksi, omistaja ei määrää hintaa, vaikka moni niin aluksi luulee. Hinnan määrää asuntomarkkinat. Asuntomarkkinoiden perusteella myyjä ja ostaja esittävät näkemyksensä, että mikä se hinta olisi. Jos se näkemusero on jo alussa liian iso, niin jatkoneuvottelut voivat olla ajan haaskausta.
Tietysti arvio kannattaa pyytää. Minulla on jopa ollut välittäjä mukana kun olen ollut asuntoa ostamassa ja mennyt katsomaan toista kertaa. Suosittelen tuota aivan kaikille ennen kuin tarjousta lähtee tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan asunnon omistajana käyttäisi jatkossa sellaisen kiinteistövälittäjän palveluja, joka olisi tehnyt omistamastani asunnosta hinta-arvion tietämättäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just, olisiko hyvä vastaus: Pidä tunkkisi? Ensinnäkin vuokralainen saa kutsua kotiinsa ihan kenet haluaa, vaikka presidentin. Toiseksi, omistaja ei määrää hintaa, vaikka moni niin aluksi luulee. Hinnan määrää asuntomarkkinat. Asuntomarkkinoiden perusteella myyjä ja ostaja esittävät näkemyksensä, että mikä se hinta olisi. Jos se näkemusero on jo alussa liian iso, niin jatkoneuvottelut voivat olla ajan haaskausta.
Tuolla alussa joku jo vastasi että välittäjä ei tule saamaan sellaisia tietoja tai asiakirjoja taloyhtiöltä jos arvion pyytäjä ei ole asunnon omistaja. Nämä tiedot voivat vaikuttaa hinta-arvioon. Omistaja määrää hinnan. On ihan eri asia johtaako se kauppaan. Sorit siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä omistaja nyt kuitenkin päättää, myykö vai eikö omistamansa asunnon.
Oot varmaan näitä joiden mielestä asunto on jo sinun koska olet siinä vuokralla?
Stanan vas emmisto pas ka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ap tässä.
Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan.
Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta.
toi lause, että vanhuksella ei tunnu olevan rahasta pulaa- kertoo että sulla ei aivoissa kaikki kotona. nolo.
eli muka hokaat halvan markkinaraon-- ei se tarvii fyrkkaa enääääääääääää kun hautaan menossa.
mistä tiedät kenenkin varannot ja toisekseen- perikuntakin haluaa realismia ja realiteetteja. sä rupeet möllinkäinen tekemään muiden perint-jäämistön suunnittelutyötä
hanki vapailta markkinoilta kämppäs normi hinnoilla. tässä ei oo sun saumas- ja osakasluetteloa vaatii välittäjäkin, kenenkään selän takana touhuta.
markkinahinnan löydät alueesi keskiarvosta- ellei sun vuokra-asunto ole erityisen kalliilla materiaaleilla varustettu ja lisävarustelut- höyrysauna, marmoria, erikoisparkettia,keittiön hinta kokonaisuudessaan joka poikkeaa standardeista.
Ap saa kämpästä tarjota mitä haluaa. Ja vanhus saa myydä millä hinnalla haluaa. Ei se meille kenellekään muulle kuulu millä hinnalla asunto vaihtaa omistajaa, jos nuo kaksi pääsevät asiasta sopimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla alussa joku jo vastasi että välittäjä ei tule saamaan sellaisia tietoja tai asiakirjoja taloyhtiöltä jos arvion pyytäjä ei ole asunnon omistaja. Nämä tiedot voivat vaikuttaa hinta-arvioon. Omistaja määrää hinnan. On ihan eri asia johtaako se kauppaan. Sorit siitä.
Niin. Jos omistaja ehdottaa kovin paljon ylihintaa niin silloin sitä neuvottelua ei kannata jatkaa. Järkevää on ottaa selvää paljonko asunnon arvo on, jotta osaa siihen hintapyyntöön sitten suhtautua oikealla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että valtaosalla kommentoijista ei ole vähäistäkään kokemusta minkään myymisestä tai ostamisesta. Pelkkää vauhkoa arvailua, jolla ei ole mitään pohjaa.
Totta kai ap:llä pitää olla jotain suuntaa hinnalle siinä vaiheessa, kun lähtee vuokranantajalta kysymään myyntihalukkuutta. Kun vuokraisäntä on selväsanaisesti sanonut, että asunto on joka tapauksessa tulossa myyntiin, niin on vain järkevää, että ap alkaa pohjustamaan asiaa, kun kerran kiinnostusta hänellä on.
Asunnon omistaja sen hinta-arvion tarvitsee, ei vuokralainen.
Myös ostaja tarvitsee jonkinlaisen arvion, ettei maksa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.
En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.
Miksi ihmeessä ostaja kertoisi omistajalle, että on teettänyt hinta-arvion?
Koska hän on vuokralainen, jolla ei ole mitään oikeutta arvioittaa toisen omaisuutta.
Amen. Vaikka kuinka kiinnostaisi vuokranantajan omaisuus, sitä ei lähdetä välittäjän kanssa selvittelemään.
Kerropa vielä että miksi ei?
Koska ilman omistajan lupaa ei saa tarvittavia tietoja. Tehty arvio on hyvin ylimalkainen, yhtä tarkan arvion saa katsomalla tilastoa tehdyistä kaupoista ko. alueella.
Kyllä sellaisen arvion saa silti tehdä, ja se voi olla paljon informatiivisempi kuin pelkkä tilasto. Kyseessä voi olla esimerkiksi sellainen välittäjä, joka on välittänyt samasta yhtiöstä ennenkin ja tuntee talon asiat.
Tilastoista ei näe esimerkiksi huoneistojen kuntoeroja. Tarvittava remontti voi vaikuttaa kymmeniä prosentteja.
Ja tällaisen arvion tekee asunnon omistajan asialla oleva välittäjä, ei vuokralaisen maksama arvioija.
Mutta myös vuokralainen tarvitsee oman arvionsa kämpän arvosta. Eihän hän muuten tiedä mikä on järkevä hinta.
Vierailija kirjoitti:
Oot varmaan näitä joiden mielestä asunto on jo sinun koska olet siinä vuokralla?
Stanan vas emmisto pas ka
Hänhän on ostamista miettimässä, valmis tarjoamaan rahaa omistajuudesta. Sehän yksinään jo kertoo, ettei pidä asuntoa omanaan. Daa?
Lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, ap tässä.
Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan.
Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta.
toi lause, että vanhuksella ei tunnu olevan rahasta pulaa- kertoo että sulla ei aivoissa kaikki kotona. nolo.
eli muka hokaat halvan markkinaraon-- ei se tarvii fyrkkaa enääääääääääää kun hautaan menossa.
mistä tiedät kenenkin varannot ja toisekseen- perikuntakin haluaa realismia ja realiteetteja. sä rupeet möllinkäinen tekemään muiden perint-jäämistön suunnittelutyötä
hanki vapailta markkinoilta kämppäs normi hinnoilla. tässä ei oo sun saumas- ja osakasluetteloa vaatii välittäjäkin, kenenkään selän takana touhuta.
markkinahinnan löydät alueesi keskiarvosta- ellei sun vuokra-asunto ole erityisen kalliilla materiaaleilla varustettu ja lisävarustelut- höyrysauna, marmoria, erikoisparkettia,keittiön hinta kokonaisuudessaan joka poikkeaa standardeista.
Ap saa kämpästä tarjota mitä haluaa. Ja vanhus saa myydä millä hinnalla haluaa. Ei se meille kenellekään muulle kuulu millä hinnalla asunto vaihtaa omistajaa, jos nuo kaksi pääsevät asiasta sopimukseen.
Toi hullu on varmaan asuntovälittäjä jota harmittaa kun välityspalkkio voi mennä sivusuun... 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen.
Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.
Se onkin ihan eri asia kuin arvioida asunnon hinta ja vasta sitten kysyä.
Miten niin? Täytyyhän sillä vuokralaisella olla joku käsitys huoneiston hinnasta. Ei ole mitään järkeä ryhtyä hieromaan kauppoja, jos ei ole varaa koko kämppään.
Vuokralainen saa käsityksen kun katsoo alueella samantyyppisten asuntojen toteutuneita kauppoja, hinnat on olemassa en muista oliko Etuovi vai Oikotie mutta löytyy jos haluaa. Sillä on helppo lähteä neuvottelemaan, mieluummin kuin selän takana toimiminen, myyjä kuitenkin päättää kenelle loppujen lopuksi myy. Tässä tapauksessa avoimuus ja osto halukkuuden ilmaiseminen olis paras. Minä en möisi ikinä mitään selän takana puuhailijalle
Samaa mieltä. Jos vuokralainen näyttäisi omistusasuntoani kiinteistönvälittäjälle minulle kertomatta, kokisin sen rajojen ylittämisenä. En nousi tälle henkilölle, koska arvostan rehellisyyttä ja avoimuutta.
Sun vuokralainen voi näyttää asuntoasi vaikka Helvetin enkelien presidentille, jos haluaa. Ei sinulla ole siihen mitään sananvaltaa.
Asunto-osakeyhtiön taloudellisen tilanteen muuten voi saada ihan vain kysymältä hallituksen puheenjohtajalta. Yhtiön ei ole pakko luovuttaa näitä tietoja, mutta tiedän joidenkin yhtiöiden olevan melko avoimiakin tuon asian suhteen. Riippuu vähän yhtiöstä. Varsinkin "paremmissa" yhtiöissä voidaan oikeasti olla yllättävänkin avoimia, jos kyseessä on sopiva ostajakandidaatti.
Yhtiön kannaltahan on aina suotavaa saada hyviä osakkaita ja siten edistää näiden tilannetta.