Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (420)
"Arvio tehdään aina, toistan, aina myyjää varten, ei koskaan ostajaa varten."
Väärin. Täysin väärin. Moni kiinteistönvälittäjä ottaa vastaan OSTOTOIMEKSIANTOJA eli asiakas haluaa ostaa asunnon. Välittäjä toimii siis asuntonäytöillä (ja kaupanteossa) ostajan puolella.
Toista vaikka maailman tappiin asti, mutta olet silti väärässä.
No ei ole. Tästä on laki. Et sä voi ostajana arvioittaa jonkun toisen omaisuutta ja näin säädellä hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuollainen tupajäärä (tunteella ajatteleva ukko) kieltäytyi myymästä asuntoaan minulle vuonna 2020. Juuri ennen koronapandemiaa. Tarjosin kämpästä 120 000 euroa.
Nyt omistaja on kuollut ja perikunta pisti asunnon myyntiin. Hintapyyntö nyt 128 000 euroa. Asunto on ollut myynnissä yli vuoden (yhtäjaksoisesti) mutta ei mene kaupaksi. Perikunta makselee joka kuukausi sähkölaskua, vesilaskua, yhtiövastikkeita, kotivakuutusta, yms.
Minä olen asunut koko tämän ajan (2020 - 2026) vanhempien isossa talossa. Ei vuokraa. Autan vanhempia (nyt jo 70v) tekemään tiskaukset, siivoukset, yms.
Miksi perikunta maksaa turhasta? En minä maksa tyhjästä kämpästä kuin vastikkeen. Se on 73 e/kk eikä kaada talouttani.
Vierailija kirjoitti:
Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla.
Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?
Minä asun kämpässä jonka ostin omalta vuokranantajaltani. En toki hinta-arviota pyytänyt, naapurikämppä myytiin ja maksoin tästä 15 000 vähemmän.
Miksi ap teettäisit hinta-arviom vuokranantajan selän takana? Mikset kysy suoraan myykö se ja millä hinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Täysin väärin. Moni kiinteistönvälittäjä ottaa vastaan OSTOTOIMEKSIANTOJA eli asiakas haluaa ostaa asunnon. Välittäjä toimii siis asuntonäytöillä (ja kaupanteossa) ostajan puolella.
Ostotoumeksianto on ihan eri asia. Silloin välittäjä seuraa myynnissä olevia asuntoja ostajaa varten, ei anna hunta-arvioita asunnoista, joista ostaja ehkä olisi kiinnostunut. Älytön ajatuskin.
Tämä juupas - eipäs kinaaminen aiheesta taitaa jatkua maailman tappiin asti. Kysäisen nyt kuitenkin vielä, että jos ketjua sattuisi lukemaan joku kiinteistövälittäjänä toimiva, niin teettekö useinkin hinta-arvioita asunnoista muiden kuin omistajien pyynnöstä?
Ihan omistajan näkökulmalla sanoisin, että älä mene omin päin hinta-arviota pyytämään. Ensinnäkin joudut hinta-arviosta maksamaan, jos arvion tekee kiinteistönvälittäjä. Eivät he niitä ilmaiseksi tee.
Toisekseen kysyisin vuokranantajan näkemystä myyntiin suoraan ja selvittäisin itse asuntonne tyyppisen asunnon hintatasoa alueella. Myyntisivustoilla on myös tilastotietoa aiemmin toteutuneista kaupoista alueittain ja kaupunginosan tarkkuudellakin, jos on isompi paikkakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on joku tuttu välittäjä, niin se oi tehdä tuollaisen arvion, mutta en kyllä itse lähtisi tuhlaamaan aikaani vuokralaisen pyytämällä arviolla, jos olisin välittäjä. Yleensähän välittäjät tekevät arvioita välityspalkkion toivossa. Ei hän sitä saa jos sovitte päittäin omistajan kanssa kaupat.
Kyllähän välittäjää ensiksi kiinnostaa, omistatko asunnon. Tuskin lähtee arvioimaan vuokralaisen pyynnöstä asuntoa.
Itse en ainakaan asunnon omistajana käyttäisi jatkossa sellaisen kiinteistövälittäjän palveluja, joka olisi tehnyt omistamastani asunnosta hinta-arvion tietämättäni.
Ethän sinä edes tietäisi, kuka sen on tehnyt vai onko edes tehnyt.
Tottakai asunnon omistaja kysyy mihin ostotarjouksen hinta perustuu. Jos ei kysy, teettää hän oman arviointisa jokatapauksessa. Miksi kukaan salaisi asiaa ylipäätään? Ja välittäjä tekee paperit asiasta, eikä vain suullisesti heitä hintaa ilmoille.
Vuokralaisella on täysi oikeus SALATA se tosiasia, että hän pyysi hinta-arvion. Ei mikään laki vaadi asunnon ostajaa (ostajaehdokas) perustelemaan hintatarjoustaan millään tavalla. Myyjäosapuoli saa jankuttaa vaikka koko päivän "Miksi tämä hinta? Miksi? Miksi? Miksi?" mutta ostajan ei tarvitse vastata.
Sietääkin salata, kun sitä ei ole oikeutta pyytää.
Asunnon hinta-arvion voi pyytääkuka tahansa asunnon omistaja (myyntiä harkitseva, perikunta, avioeron osapuoli).
asuntokauppalaki (843/1994)
Kiinteistönvälittäjällä on lakiin perustuva selonottovelvollisuus, jonka osana välittäjän on selvitettävä kohteen hintataso ja annettava myyjälle arvio kohteen markkinahinnasta.
Myyjälle, ei ostajalle!
Tuo koskee välittäjän velvollisuuksia silloin, kun toimeksiantajana on myyjä.
Myös ostaja voi käyttää välittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä juupas - eipäs kinaaminen aiheesta taitaa jatkua maailman tappiin asti. Kysäisen nyt kuitenkin vielä, että jos ketjua sattuisi lukemaan joku kiinteistövälittäjänä toimiva, niin teettekö useinkin hinta-arvioita asunnoista muiden kuin omistajien pyynnöstä?
Ei. Vain asunnon omistaja on oikeutettu antamaan asuntoon liittyviä tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on joku tuttu välittäjä, niin se oi tehdä tuollaisen arvion, mutta en kyllä itse lähtisi tuhlaamaan aikaani vuokralaisen pyytämällä arviolla, jos olisin välittäjä. Yleensähän välittäjät tekevät arvioita välityspalkkion toivossa. Ei hän sitä saa jos sovitte päittäin omistajan kanssa kaupat.
Kyllähän välittäjää ensiksi kiinnostaa, omistatko asunnon. Tuskin lähtee arvioimaan vuokralaisen pyynnöstä asuntoa.
Itse en ainakaan asunnon omistajana käyttäisi jatkossa sellaisen kiinteistövälittäjän palveluja, joka olisi tehnyt omistamastani asunnosta hinta-arvion tietämättäni.
Tottakai asunnon omistaja kysyy mihin ostotarjouksen hinta perustuu. Jos ei kysy, teettää hän oman arviointisa jokatapauksessa. Miksi kukaan salaisi asiaa ylipäätään? Ja välittäjä tekee paperit asiasta, eikä vain suullisesti heitä hintaa ilmoille.
Vuokralaisella on täysi oikeus SALATA se tosiasia, että hän pyysi hinta-arvion. Ei mikään laki vaadi asunnon ostajaa (ostajaehdokas) perustelemaan hintatarjoustaan millään tavalla. Myyjäosapuoli saa jankuttaa vaikka koko päivän "Miksi tämä hinta? Miksi? Miksi? Miksi?" mutta ostajan ei tarvitse vastata.
Sietääkin salata, kun sitä ei ole oikeutta pyytää.
Asunnon hinta-arvion voi pyytääkuka tahansa asunnon omistaja (myyntiä harkitseva, perikunta, avioeron osapuoli).
asuntokauppalaki (843/1994)
Kiinteistönvälittäjällä on lakiin perustuva selonottovelvollisuus, jonka osana välittäjän on selvitettävä kohteen hintataso ja annettava myyjälle arvio kohteen markkinahinnasta.
Myyjälle, ei ostajalle!Tuo koskee välittäjän velvollisuuksia silloin, kun toimeksiantajana on myyjä.
Mutta ei junta-arvioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ap uskaltaisi ostaa asunnon kiinteistövälittäjän arvion perusteella? Siellä voi olla vaikka 6 kuukauden maksamattomat vastikkeet ja vuodenkin verran rahoitusvastikkeita maksamatta ja ap saisi ne kaikki kontolleen eikä voisi vedota edes välittäjän osaamattomuuteen. Ihanan kallista!
No nämähän selvitetään sitten, kun päästään neuvottelupöytään.
Ei niitä silloin enää selvitetä. Jos ap sanoo, että on valmis tarjoamaan 150 000 e ja omistaja sanoo, että asia selvä, kaupat on tehty, niin ei siinä ole enää mitään neuvoteltavaa. Tuo summa tulee kauppakirjaan ja tuon summan omistaja saa, vaikka siellä olisi millaiset velat taustalla tai putkiremontti alkamassa.
Jos teet tarjouksen ja se hyväksytään, niin ainoa neuvoteltava asia on, minä päivänä kauppakirja allekirjoitetaan. Jo hyväksyttyä tarjousta ei voi ryhtyä neuvottelemaan pienemmäksi.
Ei tässä puhuttu vielä mitään tarjouksen tekemisestä. Ap kysyi, että voiko asunnosta hankkia kiinteistövälittäjän arvion kun asunnon osto kiinnostelee, ja vastaus on, että kyllä voi.
Tottakai neuvotellaan ennen kuin tehdään sitova tarjous.
Sinä ilmeisesti heittäisit tarjouksen ihan sokkona?
Jos en ole aikeissa myydä ja vuokralainen olisi hankkinut asunnosta arvion, niin miksi ihmeessä ryhtyisin neuvottelemaan? Kysyisin, mitä olet valmis maksamaan ja jos summa sopii, niin kaupat on siinä. Toki itse tiedän asuntoni arvon, en tarvitse siihen ulkopuolisen mielipidettä.
Jos sen jälkeen vuokralainen ryhtyisi selittämään, että pitää vielä selvittää se ja tämä, niin toteaisin, että miksi, olet hankkinut arvion ja äsken sanoita maksavasi summan X, joten se on ota tai jätä -tilanne.
Aikuisten oikeasti: jos joku hankkii toisen omaisuudesta arvion tämän tietämättä, niin omistaja kokee omistusoikeuttaan loukatun. Miksi neuvotella, kun on se selän takana hankittu arvio? Ostaja siinä on haluamassa jotain omistamaani ja jos tuossa tilanteessa kuvittelee ryhtyvänsä neuvottelemaan, niin saa unohtaa kaupan.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Tästä on laki. Et sä voi ostajana arvioittaa jonkun toisen omaisuutta ja näin säädellä hintaa.
Toisen omaisuutta voi tottakai sekä arvioida itse että arvioittaa.
Mitä tarkoitat hinnan säätelyllä? Tottakai ostaja pyrkii aina vaikuttamaan siihen, että hinta on hänelle mieluisa. Kuten myyjäkin.
Tuo koskee välittäjän velvollisuuksia silloin, kun toimeksiantajana on myyjä.
Ostotoimeksiannossa niin, ei hinta-arvioon.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun joku on kiinnostunut minun kodistani, rimpauttaa välittäjä ovikelloa ja kertoo, että hänellä olisi kiinnostunut ostaja, hän kiertää nyt asunnon ja arvioi, paljonko siitä voisi tarjota.
Noinhan se menee, kun joku tekee välittäjälle ostotoimeksiannon, tämä ryhtyy käymään läpi asuntoja, jotka voisivat olla kiinnostavia, oli asukas valmis myymään tai ei. Kyseessä on ostotoimeksianto, silloin voi tehdä noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Tästä on laki. Et sä voi ostajana arvioittaa jonkun toisen omaisuutta ja näin säädellä hintaa.Toisen omaisuutta voi tottakai sekä arvioida itse että arvioittaa.
Mitä tarkoitat hinnan säätelyllä? Tottakai ostaja pyrkii aina vaikuttamaan siihen, että hinta on hänelle mieluisa. Kuten myyjäkin.
Niin, ostaja voi arvioida hinnan liian suureksi eikä tee tarjousta. Mutta ei voi pyytää hinta-arviota. Mieti nyt vähän kerrankin. Menetkö sä asuntoesittelyyn ja toteat, että tää on liian kallis, kun toinen välittäjä teki ilman papereita mulle tästä ostajana eri arvion? 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Täysin väärin. Moni kiinteistönvälittäjä ottaa vastaan OSTOTOIMEKSIANTOJA eli asiakas haluaa ostaa asunnon. Välittäjä toimii siis asuntonäytöillä (ja kaupanteossa) ostajan puolella.Ja kun joku on kiinnostunut minun kodistani, rimpauttaa välittäjä ovikelloa ja kertoo, että hänellä olisi kiinnostunut ostaja, hän kiertää nyt asunnon ja arvioi, paljonko siitä voisi tarjota.
Noinhan se menee, kun joku tekee välittäjälle ostotoimeksiannon, tämä ryhtyy käymään läpi asuntoja, jotka voisivat olla kiinnostavia, oli asukas valmis myymään tai ei. Kyseessä on ostotoimeksianto, silloin voi tehdä noin?
No ei voi 😂 Kotirauhan rikkominenhan tommonen on. Ostotoimeksiannossa välittäjä etsii myynnissä olevia tai myyntiin tulevia, hinta-arvioituja asuntoja ja ehdottaa niitä ostajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi en tietäisi? Jos joku pyytää isännöitsijätodistuksen asunnostani, niin oikeastiko en saisi sitä tietää. Ja ilman ko. todistusta on aika hankala antaa hinta-arviota.
Asunnon ostajalla on oikeus teettää hinta-arvio asunnosta. Varsinkin siinä tilanteessa, kun ostaja itse jo asuu asunnossa (vuokralaisena).
Ostajan ei tarvitse kysyä KENELTÄKÄÄN mitään lupia tuollaisen hinta-arvion teettämiseen. Siis ei keneltäkään. Ei asunnon omistajalta, ei perikunnalta, ei taloyhtiöltä, ei isännöitsijältä, ei rakennuttajalta, ei pankilta, ei verottajalta, ei poliisilta, ei käräjäoikeudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaja voi kysyä, mutta eihän sen vuokralaisen tarvitse kertoa, eikä näyttää koko arviota. Voi sanoa vaikka että hinta perustuu siihen, mitä tämälaisista huoneistoista on tällä alueella ja tässä talossa maksettu. Tai voi sanoa että titityy.
Se arvio on sitä ostajaa varten. Myyjä päättäköön itse, mitä hintaa ja millä perusteella yrittää.
Arvio tehdään aina, toistan, aina myyjää varten, ei koskaan ostajaa varten.
Arvio tehdään sitä henkilöä varten, joka sen arvion tilaa. Tässä tapauksessa ostajaa. Myyjä tietty teettää omansa.