Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?

Vierailija
02.04.2026 |

Onko tuossa jotain estettä? 

Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin. 

Kommentit (348)

Vierailija
121/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap tässä. 

Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan. 

Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta. 

No mikset kysy omistajalta olisiko hän valmis myymään nyt, jos teet hyvän tarjouksen. Jos vastaus on kyllä niin voit pyytää apuja välittäjältä oikean hinnan löytämiseen. Säästyt turhalta vaivalta, jos omistaja sanookin ettei myy vielä. 

Minusta olisi hyvä tietää suunnilleen asunnon arvo ennen kuin menen ostotoiveistani kertomaan. Se säästäisi molemmilta aikaa ja vaivaa, ja antaisi minulle hieman itsevarmuutta miettiä tarjouksen suuruutta. 

Reilu tarjous myös varmaan saisi aikaiseksi enemmän kiinnostusta aikaiseksi. Hänellä tuntuu olevan aika paljon asioita meneillään, niin ehkä tarjous saisi tämän asian suhteen vipinää aikaiseksi. Jos hänellä ei myyntihaluja meidän suuntaan olisi, niin sitten voisimme katsella jotain muuta asuntoa. Mutta tässä nykyisessä olemme viihtyneet, niin mielellämme tähän jäisimme. Ostaminen joka tapauksessa meille tulee eteen piakkoin. 

Ap

Vierailija
122/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.

En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.

Miksi ihmeessä ostaja kertoisi omistajalle, että on teettänyt hinta-arvion?

Koska hän on vuokralainen, jolla ei ole mitään oikeutta arvioittaa toisen omaisuutta. 

Amen. Vaikka kuinka kiinnostaisi vuokranantajan omaisuus, sitä ei lähdetä välittäjän kanssa selvittelemään. 

Kerropa vielä että miksi ei?

Koska ilman omistajan lupaa ei saa tarvittavia tietoja. Tehty arvio on hyvin ylimalkainen, yhtä tarkan arvion saa katsomalla tilastoa tehdyistä kaupoista ko. alueella.

Kyllä sellaisen arvion saa silti tehdä, ja se voi olla paljon informatiivisempi kuin pelkkä tilasto. Kyseessä voi olla esimerkiksi sellainen välittäjä, joka on välittänyt samasta yhtiöstä ennenkin ja tuntee talon asiat.

Tilastoista ei näe esimerkiksi huoneistojen kuntoeroja. Tarvittava remontti voi vaikuttaa kymmeniä prosentteja.

Ja tällaisen arvion tekee asunnon omistajan asialla oleva välittäjä, ei vuokralaisen maksama arvioija. 

Sen voi tehdä kumpi tahansa. Ei ole millään tavalla kiellettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen. 

Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.

Se onkin ihan eri asia kuin arvioida asunnon hinta ja vasta sitten kysyä. 

Miten niin? Täytyyhän sillä vuokralaisella olla joku käsitys huoneiston hinnasta. Ei ole mitään järkeä ryhtyä hieromaan kauppoja, jos ei ole varaa koko kämppään.

se onnistuu muutoinkin. on tilastot siitäkin talosta, monta myyty, minä vuonna, hinta, myyntiaika.

ei välittäjää huoneistoon tuossa vaiheessa. osakasluettelo toisi esille, että hän ei omista. yhteys omistajaan ja siinäpä soppa.

mieti- sull auto pihassa, joku jätkä ja automyyjä siinä tsiikais sun kärryyy. kurkistetaan alapohjaa jne.  varmaankin sua...v taisi- mitä helvettiä te teette.  mut ku mut ku sää sanoit, että autooki pittäis vaihtaa.... 

se vaihtuu vasta ku sä niin päätät ja tulee myyntiin.    tuonkin voi tehdä  niin monella tavalla, soittaa sulle ja sanoo paljollako myyt-  kuin jonkun vieraan ukon kanssa siinä pörrätään sun omaisuuden kimpussa arvioiden oikein

Vierailija
124/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko ap uskaltaisi ostaa asunnon kiinteistövälittäjän arvion perusteella? Siellä voi olla vaikka 6 kuukauden maksamattomat vastikkeet ja vuodenkin verran rahoitusvastikkeita maksamatta ja ap saisi ne kaikki kontolleen eikä voisi vedota edes välittäjän osaamattomuuteen. Ihanan kallista!

No nämähän selvitetään sitten, kun päästään neuvottelupöytään.

Mihin neuvottelupöytään?

Jos ap on jo hankkinut arvion ja tekee sen pohjalta tarjouksen, niin ei siinä ole neuvottelemista, jos myyjä tarjouksen hyväksyy. Ap kertoo haluavansa ostaa ja kertoo hinnan, jonka katsoo sopivaksi. Myyjä kysyy, onko tuo lopullinen tarjous ja ap sanoo, että on. Myyjä sanoo, että tehdään kaupat.

Jos tekee tuollaisen ostotarjouksen ilman tarkkoja tietoja, on pelkästään tyhmä. Tarkat tiedot taas ovat omistajan hallussa eikä niitä saa ilman lupaansa. Eikä myyjän todellakaan kannata ryhtyä neuvottelemaan, jos toisella on jo ostohousut jalassa ja into päällä. Hänhän on jo pyytänyt arvion ja tehnyt tarjouksen, myyjällä ei ole mitään velvollisuutta kertoa ikävistä asioista.

Vierailija
125/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin vuokralla Helsingin kantakaupungissa vuoteen 2010 asti. Meinasin pyytää asunnosta hinta-arvion välittäjältä. Sitten päätin, että tuo kämppä ei ole tarpeeksi hyvä minulle. Irtisanoin vuokrasopimuksen ja muutin omistusasuntoon (helsinkiläinen lähiö) missä asuntojen hinnat olivat sopivan matalalla.

Vuonna 2024 huomasin, että minun entinen vuokrakämppäni on nyt myytävänä. Se oli remontoitu pilalle ja hintapyyntö naurettavan korkea. Omistaja ei älynnyt myydä aiemmin (hintakuplan huipulla) vaan jäi odottamaan. 

Vierailija
126/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap tässä. 

Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan. 

Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta. 

Tuossa on erinomaisen hyvä tilanne tehdä ostotarjous. Nuo vanhukset arvostavat sitä, jos asia hoituu helposti.

Tai sitten ei. Miksi ap ei kysy vuokranantajalta myyntihalukkuudesta vaan lähtee itse selvittelemään hintaa? Pikkasen hyväksikäytöltä kuulostaa, että pyrkii saamaan mahdollisimman halvalla oman arvioinnin perusteella asunnon. Luottaa siihen että vanha vuikranantaja ei tajua kyseenalaistaa hinta-arviota. 

Vuokraisäntä on hyvin skarppi mieleltään, minulla on täysi luotto siihen, että hän hankkisi oman arvioijansa paikalle jos myynti yhtään tähän hetkeen häntä kiinnostaisi. 

En ole mitenkään huijaamassa. 

Ap

Vierailija
127/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko ap uskaltaisi ostaa asunnon kiinteistövälittäjän arvion perusteella? Siellä voi olla vaikka 6 kuukauden maksamattomat vastikkeet ja vuodenkin verran rahoitusvastikkeita maksamatta ja ap saisi ne kaikki kontolleen eikä voisi vedota edes välittäjän osaamattomuuteen. Ihanan kallista!

Ei niitä silloin enää selvitetä. Jos ap sanoo, että on valmis tarjoamaan 150 000 e ja omistaja sanoo, että asia selvä, kaupat on tehty, niin ei siinä ole enää mitään neuvoteltavaa. Tuo summa tulee kauppakirjaan ja tuon summan omistaja saa, vaikka siellä olisi millaiset velat taustalla tai putkiremontti alkamassa. 

Jos teet tarjouksen ja se hyväksytään, niin ainoa neuvoteltava asia on, minä päivänä kauppakirja allekirjoitetaan. Jo hyväksyttyä tarjousta ei voi ryhtyä neuvottelemaan pienemmäksi.

Ei tässä puhuttu vielä mitään tarjouksen tekemisestä. Ap kysyi, että voiko asunnosta hankkia kiinteistövälittäjän arvion kun asunnon osto kiinnostelee, ja vastaus on, että kyllä voi.

Tottakai neuvotellaan ennen kuin tehdään sitova tarjous.

Sinä ilmeisesti heittäisit tarjouksen ihan sokkona?

Vierailija
128/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

No tietysti varmaan rahaa vastaan joku välittäjä antaa arvion jo kertoo ympäristössä toteutuneet hinnat. 

Mikään pakko ei ole kertoa vuokranantajalle. 

Voi tietysti vihjailla, että kaverilta on saanut tietoa alueen hinnoista. 

Vierailija
129/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistajalta säästyy pitkä penni, jos kaupat tehdään ilman kiinteistönvälittäjää. 

Miten niin? Vuokralainenhan sen välittäjän kulut tuossa maksaisi.

Arvio maksaa pari sataa, asunnon välitysmaksut ovat tuhansia euroja. Myyjä todellakin säästää huomattavasti, jos pystyy asunnon myymään ilman välittäjää. 

ap parka itse totesi:   omistajalla ikääääää!!!!! ja ei muka rahasta niiin tarvetta-  eli aappi taktikoi niin törkeesti. nyt olisi halvalla mahdollisuudet saada kämppä.

hn muka tietää onko rahantarvetta, eikö vanhuksen perikunnalla mitään näkemystä myyntiin jos huomataan, etä ikääntyvää kusetetaan-- nää nyt on niin halpoi tän talon kämpät.

toivottavasti vanhus-omaiset ovat realiteeteissa ja realismissä mitkä ovat todelliset hinnat ja katsovat  toteutuneet kaupat missä mennään siinä talossa. alueella.

ap päätti iskeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee hyvään saumaan- mokoma vanhus tajuu oikeita hintoja.  kas ku ei jo myy sen asunnon, en ihmettelis. 

onko ap osakasluettelossa, sepä se-

Vierailija
130/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen. 

Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.

Miten niin? Täytyyhän sillä vuokralaisella olla joku käsitys huoneiston hinnasta. Ei ole mitään järkeä ryhtyä hieromaan kauppoja, jos ei ole varaa koko kämppään.

Vuokralainen saa käsityksen kun katsoo alueella samantyyppisten asuntojen toteutuneita kauppoja, hinnat on olemassa en muista oliko Etuovi vai Oikotie mutta löytyy jos haluaa. Sillä on helppo lähteä neuvottelemaan, mieluummin kuin selän takana toimiminen, myyjä kuitenkin päättää kenelle loppujen lopuksi myy. Tässä tapauksessa avoimuus ja osto halukkuuden ilmaiseminen olis paras. Minä en möisi ikinä mitään selän takana puuhailijalle 

Vierailija
131/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä horinoista huomaa, ettei monella ole oikeasti mitään tekemistä asuntosijoittamisen kanssa. Asunto on siinä pelkkä instrumentti, minkä vaihtoehto on pääomien siirtäminen vaikkapa arvopapereihin. Ei kukaan asuntosijoittaja kiinny asuntoonsa eikä ajattele sitä "asuntona" vaan puhtaana omaisuuseränä. Siitä vaikeana, että siitä on tosiaan ne juoksevat kulut koko ajan, jotka syö tuottoa usein roimastikin. Kaikkien kulujen ja arvonmuutosten jälkeen pitäisi päästä vähintään maltilliseen 5% vuosituottoon per vuosi. Muutoin kannattaa myydä asunto per heti ja sijoittaa pääomat muualle tuottavammin. 

Itsellä ei ole tätä nykyä enää kuin 2 sijoitusasuntoa, joista molemmat myisin heti, jos nykyinen vuokralainen esittäisi järkevän tarjouksen. Toista lähestynytkin ehdotuksella, koska tiedä taloutensa todennköisesti sen kestävän. 

Tämä! 

5% konkreettisena esimerkkinä 300t€ arvoisesta asunnosta pitäisi vastikkeiden jälkeen jäädä 15 000€ per vuosi tuottoa. Jos oletetaan, että asunto on velaton, eli koko 300t€ olisi muuten sijoitettavissa myös toisin. Riippuen vastikkeiden määrästä pitäisi vuokran olla luokkaa 1500-2000€ kuukaudessa. Lähemmäs tuota 2000€ huomioiden että asuntoon liittyy myös tulevat investointipuskurit remonttien, huoneistokohtaiset tekniikan rapautumisen jne. osalta

Lisäksi tuo 5% ei ole mikään kovin ihmeellinen tuotto. Oma paperisalkku on tuottanut nyt keskiarvolla 12,4% per vuosi, viimeiset 10 vuotta. Tuossa oli toki koronadippi, mutta myös sen tuomat muutamat hyvät liikkeet pohjalta. Eikä tuo ole mitenkään erityisen hyvä tuotto missään nimessä. Osa tuotosta on tullut kuorittua osinkoina pois muuhun elämiseen, mikä vaikuttaa. 

Myin juurikin yhden asunnon koronakeväänä ja siitä vapautuneet rahat sai aika hyviin multiin itämään. 

Vierailija
132/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin neuvottelupöytään?

Jos ap on jo hankkinut arvion ja tekee sen pohjalta tarjouksen, niin ei siinä ole neuvottelemista, jos myyjä tarjouksen hyväksyy. Ap kertoo haluavansa ostaa ja kertoo hinnan, jonka katsoo sopivaksi. Myyjä kysyy, onko tuo lopullinen tarjous ja ap sanoo, että on. Myyjä sanoo, että tehdään kaupat.

Jos tekee tuollaisen ostotarjouksen ilman tarkkoja tietoja, on pelkästään tyhmä. Tarkat tiedot taas ovat omistajan hallussa eikä niitä saa ilman lupaansa. Eikä myyjän todellakaan kannata ryhtyä neuvottelemaan, jos toisella on jo ostohousut jalassa ja into päällä. Hänhän on jo pyytänyt arvion ja tehnyt tarjouksen, myyjällä ei ole mitään velvollisuutta kertoa ikävistä asioista.

Ei Ap sanonut tekevänsä tarjousta tuolla perusteella. Mistä sinä tuollaista keksit?

Vierailija
133/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jossain vaiheessa" varmaan melkein kaikki asunnot tulee myyntiin. :-D

Vähän huono peruste pyydellä arvioita siis. 

Vierailija
134/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunnon omistaja alkaa kettuilla ("Sinulle en tätä asuntoa myisi millään hinnalla") niin se on sitten Game Over. Minä muutan pois, etsin paremman vuokranantajan, ja ryhdyn katselemaan omistusasuntoa joltain toiselta myyjältä.  Nykyinen (pian entinen) vuokranantaja ei halua myydä, mutta ehkä seinänaapuri haluaa myydä. Taloyhtiössä on usein kymmeniä tai jopa satoja huoneistoja. Jos taloyhtiö on hyvä ja vuokralainen viihtyy yhtiössä (sekä pitää asuinalueesta) niin sitten vaan ostohousut jalkaan.

Vierailija
135/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen saa käsityksen kun katsoo alueella samantyyppisten asuntojen toteutuneita kauppoja, hinnat on olemassa en muista oliko Etuovi vai Oikotie mutta löytyy jos haluaa. Sillä on helppo lähteä neuvottelemaan, mieluummin kuin selän takana toimiminen, myyjä kuitenkin päättää kenelle loppujen lopuksi myy. Tässä tapauksessa avoimuus ja osto halukkuuden ilmaiseminen olis paras. Minä en möisi ikinä mitään selän takana puuhailijalle 

Ethän sinä tiedä mitä kukakin puuhaa. Tuskin Ap kertoo, että toimii välittäjän arvion perusteella.

Vierailija
136/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä alueen samanlaisten asuntojen toteutuneet hinnat. Pääset vähemmällä ja halvemmalla. Voit tehdä kirjallisen tarjouksen asunnosta omistajalle ihan ilman välittäjääkin. 

Jos kuvitellaan, että omistaja saattaisi olla halukas myymään niin tuskinpa se hyväksyisi ensimmäistä keskimmääräiseen markkinahintaan perustuvaa tarjousta. Pitäisi siis tarjota enemmän.

Tällä hetkellä aika harva saa asunnostaan enempää kuin markkinahinnan. 

Siksi onkin epätodennäköistä, että omistaja haluaisi luopua asunnosta nyt, jos vuokralaisia riittää.

Eikös aloituksessa mainittu, että asunto olisi menossa myyntiin.

Mietin, mistä vuokralainen sen tietää. Minulla on kolme sijoituskämppää, en koskaan juttele vuokralaisten kanssa, minulle riittää, että vuokra tulee ajallaan tilille ja ongelmat käsitellään sähköposteissa. Jos laitan asunnon myyntiin, kerron sen ensimmäisenä vuokralaiselle, mutta julkinen myynti alkaa samantien.

Ja oletat, ettei kukaan muukaan käy small talkia noista asioista?

No ei käy. Vuokralainen pn hyvä ja hankkii oman asunnon muualta, mahdollinen myynti ja osto tulee vuokranantajan aloitteesta esiin, jos tulee. 

No löytyy Suomesta ainakin yksi vuokranantaja, joka tietää jo asunnon arvon ja joka mielellään myisi tuossa tilanteessa. Minä.

Vierailija
137/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä alueen samanlaisten asuntojen toteutuneet hinnat. Pääset vähemmällä ja halvemmalla. Voit tehdä kirjallisen tarjouksen asunnosta omistajalle ihan ilman välittäjääkin. 

Jos kuvitellaan, että omistaja saattaisi olla halukas myymään niin tuskinpa se hyväksyisi ensimmäistä keskimmääräiseen markkinahintaan perustuvaa tarjousta. Pitäisi siis tarjota enemmän.

Tällä hetkellä aika harva saa asunnostaan enempää kuin markkinahinnan. 

Siksi onkin epätodennäköistä, että omistaja haluaisi luopua asunnosta nyt, jos vuokralaisia riittää.

Ei riitä ylen määrin vuokralaisia. Asunto oli ollut tyhjänä yli vuoden ennen meitä, ja vuokrapyyntöä oli laskettu huomattavasti. 

Vaikuttaa olevan hyvin tyytyväinen meihin tässä vuokralaisina. Mukava ja fiksu mies. 

Ap

joo mukava ja kusetettava vanhus. sanoit ikääntynyt-kohta myöhäistä kun heikentyy. isket nyt saumaan, esitä muka hinnan joka ei ole edes tätä päivää- saisit uunon myymään ja perikuntaa et saisi kimppuus. käytsää tilannetta hyväkses- v-tun nolo lättäpää. törkeetä-   het on niin mukava ja fiksu kun ikääntyy ja tajuton alentaa vuokraa.

Vierailija
138/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä silloin enää selvitetä. Jos ap sanoo, että on valmis tarjoamaan 150 000 e ja omistaja sanoo, että asia selvä, kaupat on tehty, niin ei siinä ole enää mitään neuvoteltavaa. Tuo summa tulee kauppakirjaan ja tuon summan omistaja saa, vaikka siellä olisi millaiset velat taustalla tai putkiremontti alkamassa. 

Jos teet tarjouksen ja se hyväksytään, niin ainoa neuvoteltava asia on, minä päivänä kauppakirja allekirjoitetaan. Jo hyväksyttyä tarjousta ei voi ryhtyä neuvottelemaan pienemmäksi.

No tottakai se tarjous tehdään velattomasta hinnasta ja vastikerästit huomioidaan hinnassa. Mitään osaketta ei kaupata ilman isännöitsijäntodistusta. Eli tarjous on keskustelunavaus, omistaja esittää oman vastatarjouksensa ja tilaa paperit isännöitsijältä.

Huomaa että keskustelu on täynnä vuokra-asujia joille kela taitaa maksaa vuokran ja pyyhkiä perseenkin.

Vierailija
139/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on parempi tietää mitä kannattaa tarjota, jos vakavissaan ostaminen kiinnostaa. 

Silloinkin sen hinta-arvion teettää asunnon omistaja. Eihän hän voi luottaa vuokralaisen arvioon kuitenkaan. 

Luotatko sinä ostajana myyjän arvioon vai tarjoatko ensin vähemmän?

Vierailija
140/348 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höynäytettävä Vanhus voi olla niin mukava ja kiva  kun alennuksella jo vuokraakin, että hän ihan lahjakirjalla lahjoittaa huoneiston teille mielistelevälle nuorelle parille ja maksaa sen lahjaveronkin- kun ap tietää hänellä ei rahapulaa.

Ap tarkistaa tilitiedot ja perikunnalla ei sanomista.  Voi ap parkaa, nolo-  

Joku  vielä opettaa sua kovalla kädellä- 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä