Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen.
Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.
Se onkin ihan eri asia kuin arvioida asunnon hinta ja vasta sitten kysyä.
Tietysti on parempi tietää mitä kannattaa tarjota, jos vakavissaan ostaminen kiinnostaa.
Silloinkin sen hinta-arvion teettää asunnon omistaja. Eihän hän voi luottaa vuokralaisen arvioon kuitenkaan.
Miksi hänen pitäisi luottaa vuokralaisen arvioon?
Ostajalla ja myyjällä on hinnan suhteen vastakkaiset intressit, mutta molemmat hyötyvät siitä, mitä enemmän tietävät.
Eli kaksi arviota? Miksi?
Aina kannattaa luottaa enemmän siihen itse maksettuun arvioon kuin toisen maksamaan. Tuo on järkevää aivan kaikille. Asuntoesittelyllekin saa ottaa oman arvioijansa mukaan, ja kannattaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on joku tuttu välittäjä, niin se oi tehdä tuollaisen arvion, mutta en kyllä itse lähtisi tuhlaamaan aikaani vuokralaisen pyytämällä arviolla, jos olisin välittäjä. Yleensähän välittäjät tekevät arvioita välityspalkkion toivossa. Ei hän sitä saa jos sovitte päittäin omistajan kanssa kaupat.
Kyllähän välittäjää ensiksi kiinnostaa, omistatko asunnon. Tuskin lähtee arvioimaan vuokralaisen pyynnöstä asuntoa.
Itse en ainakaan asunnon omistajana käyttäisi jatkossa sellaisen kiinteistövälittäjän palveluja, joka olisi tehnyt omistamastani asunnosta hinta-arvion tietämättäni.
Ethän sinä edes tietäisi, kuka sen on tehnyt vai onko edes tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.
En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.
Miksi ihmeessä ostaja kertoisi omistajalle, että on teettänyt hinta-arvion?
todellisen ns markkinahinnan löytämiseksi. kuinka kaukana pyyntihinta ja millä hinnalla siinä talossa vastaavia on myyty kautta lueen hinta keskiarvot. janalla hinta siirtyy siihen oikeaan kohtaan. aina hyvä kun on useampia arvioita plus toteutuneita kauppoja ja minä vuonna, sekin muuttaa tilannetta.
ja tarkoitat siis potentiaalista- ostajaehdokasta- et ostajaa. ap on kaukaa haettuna ehdokas vasta joka huomaa nyt sauman kun ikääntynyt myy ehkä antaa mennä kunhan menee alennusmmyynnillä. toivottavasti omaisia vanhuksella katsomassa perään- perikuntaa luulisi kiinnostavan rouva ja herra ap: ostotarjoukset.
Ap on kuulema selvillä, että vanhuksella ei rahantarvetta- aika erikoista. hän itse kertoilee noin ..oi oi
Niin, mainitsin sen rahatilanteen sen vuoksi, että ymmärrän ettei hänellä ole mitään pakkorakoa myydä. Voi aivan hyvin olla myymättäkin. Ja aivan varmasti ei huonoa tarjousta ei hyväksy. En nyt oikein ymmärrä, miksi näet tässä jotain luurankoja. Aivan hyvällä omatunnolla olen ostoa miettimässä, enkä mitenkään huijaus mielessäni. Suoraan sanottuna, olisin tästä jopa valmis maksamaan jopa hieman enemmän kuin mikä se oletettu reaalihinta olisi, kuten sanoin olemme tässä viihtyneet. Naapurit ovat mukavia, ja sijainti meille ideaali.
Ap
No miksi hvtissä sä et sit sano sille vuokranantajalle, että jos hän laittaa asunnon myyntiin, olet ostajaehdokas? Miksi sun täytyy hänen selkänsä takana suhmuroida?
Reippaasti vain arviota pyytämään. Ei ole mitään estettä. Sen arvion kanssa on sitten helpompaa lähteä avaamaan keskustelua omistajan kanssa, ja ei tarvi miettiä että pyytääkö omistaja aivan karmeaa ylihintaa. Kannattaa etsiä sellainen välittäjä, jolla on alueesta kokemusta, ja mahdollisesti jopa samasta taloyhtiöstä.
Mielelläni myisin asuntoni vaikka tänään vuokralaiselleni, mutta valitettavasti tiedän että hänellä ei tässä elämäntilanteessa ole asunnon ostaminen mahdollista.
Myyntihinta olisi myös alhaisempi kuin mitä välittäjän kanssa, sillä säästäisin välityspalkkion.
Joku persaukinen taas triggeröityi, koska hän tajusi miten maailma OIKEASTI toimii. Vanhus saa myydä asuntonsa ihan miten haluaa. Myyköön vaikka vuokralaiselle, jos vuokralainen tykkää asunnosta ja tarjoaa kohtuullista hintaa. Perikunta pitäköön turpansa kiinni. Usein näkeekin juuri tuollaista kiukuttelua, että perikunta haukkuu vanhuksen "hulluksi" koska vanhus myi asunnon ja tuhlasi rahat. Perikunnalle ei jäänyt "saalista" eli asunto.
Vierailija kirjoitti:
jos on joku tuttu välittäjä, niin se oi tehdä tuollaisen arvion, mutta en kyllä itse lähtisi tuhlaamaan aikaani vuokralaisen pyytämällä arviolla, jos olisin välittäjä. Yleensähän välittäjät tekevät arvioita välityspalkkion toivossa. Ei hän sitä saa jos sovitte päittäin omistajan kanssa kaupat.
Kyllähän välittäjää ensiksi kiinnostaa, omistatko asunnon. Tuskin lähtee arvioimaan vuokralaisen pyynnöstä asuntoa.
Aivan varmasti lähtee, kun korvauksesta sovitaan. Ei niillä välittäjällä tällä hetkellä bisnekset liikaa vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan asunnon omistajana käyttäisi jatkossa sellaisen kiinteistövälittäjän palveluja, joka olisi tehnyt omistamastani asunnosta hinta-arvion tietämättäni.
Tottakai asunnon omistaja kysyy mihin ostotarjouksen hinta perustuu. Jos ei kysy, teettää hän oman arviointisa jokatapauksessa. Miksi kukaan salaisi asiaa ylipäätään? Ja välittäjä tekee paperit asiasta, eikä vain suullisesti heitä hintaa ilmoille.
"Itse en ainakaan asunnon omistajana käyttäisi jatkossa sellaisen kiinteistövälittäjän palveluja, joka olisi tehnyt omistamastani asunnosta hinta-arvion tietämättäni."
Kiitos vinkistä! Itse aion pyytää hinta-arvion MONELTA eri välittäjältä (kaupungin 5 suurinta välitysfirmaa). Tulee sitten selväksi, miten paljon eri välittäjien antamissa hinta-arvioissa on hajontaa. Kämpän omistaja varmasti raivostuu kun hän tajuaa, että hän joutuu jatkossa boikotoimaan useita eri välitystoimistoja. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Mistä sinä sen tietäisit?
T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava
Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella?
Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään.
Ei kai ap töräyttäisi omistajalle mitään arvioinnista, vaikka tarjouksen tekisikin. Tarjous tietysti 'perustuu alueen yleiseen hintatasoon' tms. nokkela lause saatteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.
En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.
todellisen ns markkinahinnan löytämiseksi. kuinka kaukana pyyntihinta ja millä hinnalla siinä talossa vastaavia on myyty kautta lueen hinta keskiarvot. janalla hinta siirtyy siihen oikeaan kohtaan. aina hyvä kun on useampia arvioita plus toteutuneita kauppoja ja minä vuonna, sekin muuttaa tilannetta.
ja tarkoitat siis potentiaalista- ostajaehdokasta- et ostajaa. ap on kaukaa haettuna ehdokas vasta joka huomaa nyt sauman kun ikääntynyt myy ehkä antaa mennä kunhan menee alennusmmyynnillä. toivottavasti omaisia vanhuksella katsomassa perään- perikuntaa luulisi kiinnostavan rouva ja herra ap: ostotarjoukset.
Ap on kuulema selvillä, että vanhuksella ei rahantarvetta- aika erikoista. hän itse kertoilee noin ..oi oi
Niin, mainitsin sen rahatilanteen sen vuoksi, että ymmärrän ettei hänellä ole mitään pakkorakoa myydä. Voi aivan hyvin olla myymättäkin. Ja aivan varmasti ei huonoa tarjousta ei hyväksy. En nyt oikein ymmärrä, miksi näet tässä jotain luurankoja. Aivan hyvällä omatunnolla olen ostoa miettimässä, enkä mitenkään huijaus mielessäni. Suoraan sanottuna, olisin tästä jopa valmis maksamaan jopa hieman enemmän kuin mikä se oletettu reaalihinta olisi, kuten sanoin olemme tässä viihtyneet. Naapurit ovat mukavia, ja sijainti meille ideaali.
Ap
No miksi hvtissä sä et sit sano sille vuokranantajalle, että jos hän laittaa asunnon myyntiin, olet ostajaehdokas? Miksi sun täytyy hänen selkänsä takana suhmuroida?
Ei se ole mitään suhmuroimistat, vaan aivan normaalia asioista selvän ottamista. Ethän sinäkään menisi asuntoesittelyyn jossa ei asunnon hintaa olisi mainittuna. Ennen kuin kauppaa aletaan tekemään, pitää tietää minkäsuuruisista hinnoista on kyse, ja mikä voisi olla järkevä tarjous.
Fiksuahan tuo vain on, myös sen omistajan kannalta, jos ap tietää jo valmiiksi että asunto todennäköisesti olisi hänelle sopivan hintainen.
Jos ap:n välittäjä kertoisi että on hänelle liian kallis niin sitten ei tarvi sen omistajan aikaa ja rahaa tuhlata arvioihin. Jos ap saa itselleen sopivan arvion välittäjältään, niin sitten se myyjäkin tietää että ap on kiinnostunut asunnosta suunnilleen oikeaan hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Reippaasti vain arviota pyytämään. Ei ole mitään estettä. Sen arvion kanssa on sitten helpompaa lähteä avaamaan keskustelua omistajan kanssa, ja ei tarvi miettiä että pyytääkö omistaja aivan karmeaa ylihintaa. Kannattaa etsiä sellainen välittäjä, jolla on alueesta kokemusta, ja mahdollisesti jopa samasta taloyhtiöstä.
Vuokralaisella ei ole tällaista oikeutta, vain omistaja voi arvioinnin pyytää. Jos taas tässä puhutaan suullisesta ja ilmaisesta arviosta, se on sama kuin vertaamalla itse toteutuneita hintoja naapurustosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai asunnon omistaja kysyy mihin ostotarjouksen hinta perustuu. Jos ei kysy, teettää hän oman arviointisa jokatapauksessa. Miksi kukaan salaisi asiaa ylipäätään? Ja välittäjä tekee paperit asiasta, eikä vain suullisesti heitä hintaa ilmoille.
Vuokralaisella on täysi oikeus SALATA se tosiasia, että hän pyysi hinta-arvion. Ei mikään laki vaadi asunnon ostajaa (ostajaehdokas) perustelemaan hintatarjoustaan millään tavalla. Myyjäosapuoli saa jankuttaa vaikka koko päivän "Miksi tämä hinta? Miksi? Miksi? Miksi?" mutta ostajan ei tarvitse vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaja voi kysyä, mutta eihän sen vuokralaisen tarvitse kertoa, eikä näyttää koko arviota. Voi sanoa vaikka että hinta perustuu siihen, mitä tämälaisista huoneistoista on tällä alueella ja tässä talossa maksettu. Tai voi sanoa että titityy.
Se arvio on sitä ostajaa varten. Myyjä päättäköön itse, mitä hintaa ja millä perusteella yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei se ole mitään suhmuroimistat, vaan aivan normaalia asioista selvän ottamista. Ethän sinäkään menisi asuntoesittelyyn jossa ei asunnon hintaa olisi mainittuna. Ennen kuin kauppaa aletaan tekemään, pitää tietää minkäsuuruisista hinnoista on kyse, ja mikä voisi olla järkevä tarjous.
Fiksuahan tuo vain on, myös sen omistajan kannalta, jos ap tietää jo valmiiksi että asunto todennäköisesti olisi hänelle sopivan hintainen.
Jos ap:n välittäjä kertoisi että on hänelle liian kallis niin sitten ei tarvi sen omistajan aikaa ja rahaa tuhlata arvioihin. Jos ap saa itselleen sopivan arvion välittäjältään, niin sitten se myyjäkin tietää että ap on kiinnostunut asunnosta suunnilleen oikeaan hintaan.
Vuokralainen on hyvä ja kysyy asunnon omistajalta sitä myyntihintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistaja voi kysyä, mutta eihän sen vuokralaisen tarvitse kertoa, eikä näyttää koko arviota. Voi sanoa vaikka että hinta perustuu siihen, mitä tämälaisista huoneistoista on tällä alueella ja tässä talossa maksettu. Tai voi sanoa että titityy.
Se arvio on sitä ostajaa varten. Myyjä päättäköön itse, mitä hintaa ja millä perusteella yrittää.
Arvio tehdään aina, toistan, aina myyjää varten, ei koskaan ostajaa varten.
Jos asunnon myyjä kysyy "Miksi tarjosit vain X euroa?" niin minulla on vastaus valmiina. Minua ei huvita maksaa enempää. Kiinteistömarkkinoilla on tuhansia kohteita myynnissä juuri nyt. Ei minun tarvitse tuhlata resurssejani tähän myyjään, joka on selvästi haluton tekemään kauppoja minun kanssani. Äijä luiskaan (invaluiskaan, jos on huonojalkainen vanhus) ja sitten soitto välittäjälle. Mennään katsomaan paria muuta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisella ei ole tällaista oikeutta, vain omistaja voi arvioinnin pyytää. Jos taas tässä puhutaan suullisesta ja ilmaisesta arviosta, se on sama kuin vertaamalla itse toteutuneita hintoja naapurustosta.
Ei ole. Välittäjä saattaa olla myynyt samasta talosta, jolloin tuntee talon ja sen tilanteen (rempat, velat, isännöinti, korjaustarpeet jne.). Hyvä välittäjä myös tietää, mitä ostajat kulloinkin huoneistokohtaisesti arvostavat ja mille on menekkiä.
Hintojen vertailu on hedelmätöntä, ellei ole nähnyt mitä sillä hinnalla on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisella on täysi oikeus SALATA se tosiasia, että hän pyysi hinta-arvion. Ei mikään laki vaadi asunnon ostajaa (ostajaehdokas) perustelemaan hintatarjoustaan millään tavalla. Myyjäosapuoli saa jankuttaa vaikka koko päivän "Miksi tämä hinta? Miksi? Miksi? Miksi?" mutta ostajan ei tarvitse vastata.
Sietääkin salata, kun sitä ei ole oikeutta pyytää.
Asunnon hinta-arvion voi pyytää
kuka tahansa asunnon omistaja (myyntiä harkitseva, perikunta, avioeron osapuoli).
asuntokauppalaki (843/1994)
Kiinteistönvälittäjällä on lakiin perustuva selonottovelvollisuus, jonka osana välittäjän on selvitettävä kohteen hintataso ja annettava myyjälle arvio kohteen markkinahinnasta.
Myyjälle, ei ostajalle!
Eli kaksi arviota? Miksi?