Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?

Vierailija
02.04.2026 |

Onko tuossa jotain estettä? 

Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin. 

Kommentit (182)

Vierailija
81/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin avoimuutta, eli kysyisin ensin vuokranantajalta ajatuksia myynnistä. Kyseessä on kahden kauppa ja osaa vuokranantajista saattaa ärsyttää, jos hänen omaisuuttaan on arvioitettu hänen selkänsä takana. Asunto on kuitenkin hänen ja tuosta tulee keplottelun ja salailun maku, joka voi pilata kaupat. 

Vierailija
82/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko ap uskaltaisi ostaa asunnon kiinteistövälittäjän arvion perusteella? Siellä voi olla vaikka 6 kuukauden maksamattomat vastikkeet ja vuodenkin verran rahoitusvastikkeita maksamatta ja ap saisi ne kaikki kontolleen eikä voisi vedota edes välittäjän osaamattomuuteen. Ihanan kallista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

juurikin näin.   tyylikkäintä olisi ottaa yhteys vuokranantajaan ja kertoa, etä olisi ns  ostohousut jalassa ja olette mieltyneet huoneistoon.  joko hän määrittää myyntihinnan tai käyttää välittäjää.

alueen keskihinnatkin antavat suunnan-

toki jos erikoiskeittiö, materiaalit kalliimpia.

välittäjät eivät tule vuokrauskohteeseen ilma huom. omistan lupaa.  tyhmää---ikäänkuin   möisit seläntakana toisen omaisuutta.

automyyjä käy katsomassa  sun autoa  kun naapuri haluaa ostaa sen- hei nyt tajuntynkää päähäsi.

silloin vuokraa jo alkujaankin--- voi esittää mahdolliset ostotoiveet xx vuokrallaolovuosien jälkeen- ikänkuin varaa jo asuntoa tulevaa- jos tiedossa takuuvarmarahoitus, perintö, takaaja, oma työ jne.

omistaja ei myy teille mitään jos  ominpäin arvioitatte hänen omaisuuttaan.  käytäydy ennen kuin nousee rähinä ja saat irtisanomislapun käteen. nolo.

Itse olet nolo, kun uhkailet vuokrasopimuksen irtisanomisen mahdollisuudella. Siinäkin on omat sääntönsä, kuinka sen voi tehdä.

Sääntö on selkeä; irtisanomisilmoitus kirjallisena ja todistettavasti vuokralaiselle, tavallisesti irtisanomisaika on 6 kk.

irtisanomisilmoitus ja tuo 6kk vain jos asunut pidempään. paljon lyhyempi muutoin. tuollaisista pääsee eroon.

Vierailija
84/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap tässä. 

Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan. 

Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta. 

Tuossa on erinomaisen hyvä tilanne tehdä ostotarjous. Nuo vanhukset arvostavat sitä, jos asia hoituu helposti.

Vierailija
85/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.

En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.

Miksi ihmeessä ostaja kertoisi omistajalle, että on teettänyt hinta-arvion?

Koska hän on vuokralainen, jolla ei ole mitään oikeutta arvioittaa toisen omaisuutta. 

Amen. Vaikka kuinka kiinnostaisi vuokranantajan omaisuus, sitä ei lähdetä välittäjän kanssa selvittelemään. 

Vierailija
86/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen herkkähipiäistä porukkaa, ettei saa edes hinta-arviota tehdä jos ostaminen kiinnostaa :)

Kyllähän te kaikki metitte mitä tuttujen talot ja naapurin autot maksaa, arviointia sekin on. Voihan sitä tehdä asumastaan vuokra-asunnosta vaikka hiljaisen tarjouksen siihen nettipalveluun.

Ainoa jota tuossa ehkä vedätetään on välittäjä, hänelle pitää kertoa että kyseessä on arviointi ja hän saa sen tilaajalta laskuttaa.

Vierailija
87/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla. 

Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?

Totta kai omistaja tietää asunnon arvon. Ap:n ongelma onkin se, että hän ei tiedä arvoa eikä siten osaa tehdä sopivan hintaista ostotarjousta. Tarjouksen tekemiseen saa ostaa ammattiapua.

Ei omistaja välttämättä tiedä huoneiston arvoa ihan tarkalleen. Hän tietää sen kulut ja vuokratulot. Jos hän on omistanut huoneiston pitkään, eikä ole velkaa, niin huoneiston käypää arvoa ei ole välttämättä mitenkään määritelty pitkiin aikoihin, vaikka kymmeniin vuosiin. Silloin huoneiston arvosta on vain summittainen käsitys.

Huoneisto saattaa olla vain osa henkilön omaisuudesta, ja omistajan kiinnostus on aivan muualla.

Vierailija
88/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tietäisit? 

T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava

Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella? 

Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään. 

Miksi se sinua loukkaisi? Jos vuokralainen tarjoaa sinulle sopivaa hintaa, niin onhan tuo erittäin vaivaton tapa tehdä kauppaa. Siitä ei synny sinulle mitään kustannuksia.

Kyllä mulle saa ehdottaa kauppoja. Ei niitä ole mikään pakko tehdä.

Etkä sinä voi tietää, onko vuokralainen pyytänyt asunnosta kiinteistövälittäjän arvion, vai toimiiko ihan oman arvion perusteella. Yleensä tällaiset aktiiviset kokeilevat kepillä jäätä ja tarjoavat naurettavan vähän. Voihan sitä kuitenkin neuvotella.

Meidän vuokralaisilla ei ole minkään maailman oikeutta arvioida meidän omaisuutta. Jos he esittäisivät ostotarjouksen meidän asunnosta, hankkisin uudet vuokralaiset. 

Aivan kaikilla on kuules oikeus pyytää arvio vaikkapa presidentin linnasta niin halutessaan. Sisään ei välttämättä pääse, mutta kyllä sen arvion saa tilata. 

Vierailija
89/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.

En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.

Koska hän on vuokralainen, jolla ei ole mitään oikeutta arvioittaa toisen omaisuutta. 

Amen. Vaikka kuinka kiinnostaisi vuokranantajan omaisuus, sitä ei lähdetä välittäjän kanssa selvittelemään. 

Kerropa vielä että miksi ei?

Vierailija
90/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap tässä. 

Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan. 

Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta. 

Tuossa on erinomaisen hyvä tilanne tehdä ostotarjous. Nuo vanhukset arvostavat sitä, jos asia hoituu helposti.

Tai sitten ei. Miksi ap ei kysy vuokranantajalta myyntihalukkuudesta vaan lähtee itse selvittelemään hintaa? Pikkasen hyväksikäytöltä kuulostaa, että pyrkii saamaan mahdollisimman halvalla oman arvioinnin perusteella asunnon. Luottaa siihen että vanha vuikranantaja ei tajua kyseenalaistaa hinta-arviota. 

Vierailija
91/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen. 

Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.

Se onkin ihan eri asia kuin arvioida asunnon hinta ja vasta sitten kysyä. 

Tietysti on parempi tietää mitä kannattaa tarjota, jos vakavissaan ostaminen kiinnostaa. 

Vierailija
92/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap tässä. 

Voi olla. Tai sitten ovat piinkovia bisnesihmisiä, ja haluavat huoneistosta parhaan hinnan. Et voi tietää. Mutta toki voit kokeilla.

Vierailija
93/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kuule arvioita voi teettää kuka vain mistä vain. Juuri talvella yksi tuttu teetti arvion tulevasta perinnöstään, jota ei vielä omista. Ihan täysin mahdollista oli.

Vierailija
94/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokralaiseni esittäisi arvion ja ostotarjouksen, niin olettaisin tarjouksen olevan niin alakanttiin etten siihen suostuisi. Eli teettäisin toisen arvion.

Toisekseen vuokralainen tarjoaa possusta pussissa, koska isännöitsijäntodistusta ja tietoa yhtiöveloista ei saa ilman omistajan myötävaikutusta.

Sinänsä mua ei kiinnosta vaikka vuokralainen kutsuisi kotiinsa kaikki kaupungin välittäjät tekemään arviota, ei se mihinkään johda.

Välittäjä varmistaa omistajuussuhtteet  ja kysyy onko huoneisto vuokrattu. Ilmoitta omistajalle huoneistoon kohdentuvasta arvioinnista ja haluaako estää sen.

Kiinteistön ulkopuolla voi tehdä talokohtaisia arviointeja. Osakasluettoloa pyydetään , siinähän se sitten näkyy.

Isännöintitodistus maksaakin jo  erikseen jota vaaditan kun myyntitoimeksianto on todellista ja sen pyytää -maksaa vain omistaja.

Jos käyttäydyt vuokralaisena sopimattomasti- se kantautuu tuonnemmksi. Eli nyt itse kun vuokrannut kahta huoneistoa, kysyn aina edellisten useamman kuin yhden vuokranantajan suosituksen. Myös kuvilla entisestä huoneistosta on painoarvoa.

Eli kaikki kantautuu eteenpäin mitä touhuatte.

Vierailija
95/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap tässä. 

Tai sitten ei. Miksi ap ei kysy vuokranantajalta myyntihalukkuudesta vaan lähtee itse selvittelemään hintaa? Pikkasen hyväksikäytöltä kuulostaa, että pyrkii saamaan mahdollisimman halvalla oman arvioinnin perusteella asunnon. Luottaa siihen että vanha vuikranantaja ei tajua kyseenalaistaa hinta-arviota. 

Miten niin luottaa? Tuo on neuvottelunavaus.

Vierailija
96/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tietäisit? 

T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava

Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella? 

Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään. 

Miksi se sinua loukkaisi? Jos vuokralainen tarjoaa sinulle sopivaa hintaa, niin onhan tuo erittäin vaivaton tapa tehdä kauppaa. Siitä ei synny sinulle mitään kustannuksia.

Kyllä mulle saa ehdottaa kauppoja. Ei niitä ole mikään pakko tehdä.

Etkä sinä voi tietää, onko vuokralainen pyytänyt asunnosta kiinteistövälittäjän arvion, vai toimiiko ihan oman arvion perusteella. Yleensä tällaiset aktiiviset kokeilevat kepillä jäätä ja tarjoavat naurettavan vähän. Voihan sitä kuitenkin neuvotella.

Meidän vuokralaisilla ei ole minkään maailman oikeutta arvioida meidän omaisuutta. Jos he esittäisivät ostotarjouksen meidän asunnosta, hankkisin uudet vuokralaiset. 

Jep! Sama kun tekisi naapurin asunnosta ostotarjouksen, kun se on niin kiva. 

Senkus käyt koputtamassa oveen ja tarjoat, ei ole kiellettyä. Välittäjää et voi naapuriin viedä kun se asunto ei ole hallinnassasi kuten vuokra-asunto on.

Vierailija
97/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuokralaiseni esittäisi arvion ja ostotarjouksen, niin olettaisin tarjouksen olevan niin alakanttiin etten siihen suostuisi. Eli teettäisin toisen arvion.

Toisekseen vuokralainen tarjoaa possusta pussissa, koska isännöitsijäntodistusta ja tietoa yhtiöveloista ei saa ilman omistajan myötävaikutusta.

Sinänsä mua ei kiinnosta vaikka vuokralainen kutsuisi kotiinsa kaikki kaupungin välittäjät tekemään arviota, ei se mihinkään johda.

Välittäjä varmistaa omistajuussuhtteet  ja kysyy onko huoneisto vuokrattu. Ilmoitta omistajalle huoneistoon kohdentuvasta arvioinnista ja haluaako estää sen.

Kiinteistön ulkopuolla voi tehdä talokohtaisia arviointeja. Osakasluettoloa pyydetään , siinähän se sitten näkyy.

Isännöintitodistus maksaakin jo  erikseen jota vaaditan kun myyntitoimeksianto on todellista ja sen pyytää -maksaa vain omistaja.

Jos käyttäydyt vuokralaisena sopimattomasti- se kantautuu tuonnemmksi. Eli nyt itse kun vuokrannut kahta huoneistoa, kysyn aina edellisten useamman kuin yhden vuokranantajan suosituksen. Myös kuvilla entisestä huoneistosta on painoarvoa.

Eli kaikki kantautuu eteenpäin mitä touhuatte.

Höpö höpö.

Vierailija
98/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralainen ei tuota voi estää ja kerrostalon voi arvioida näkemättä asuntoa.

Vierailija
99/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla avoin ja kunnioittava, se palvelee teidänkin asiaa jos vuokranantaja on halukas myymään asuntoa. Voittehan itsekin selvitellä alueen hintatasoa niin saattee suuntaa.

Vierailija
100/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla. 

Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?

Totta kai omistaja tietää asunnon arvon. Ap:n ongelma onkin se, että hän ei tiedä arvoa eikä siten osaa tehdä sopivan hintaista ostotarjousta. Tarjouksen tekemiseen saa ostaa ammattiapua.

Toki saa. Fiksumpaa olisi kysy saako asunnon ostaa ja jos saa niin mikä olisi hintapyyntö. Sitten voi tehdä oman vastatarjouksen ja kysyä siihen apua tai katsoa itse toteutuneita myyntihintoja netistä. 

naapurivalvonta toimii- omista saa tiedon muutenkin miten eletään jne.  ja saa tiedon--- ai ootteks te myymässä kun välittäjä kävi sun huoneistossa ja sulla ne vuokralaiset siellä asuu...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi