Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ap uskaltaisi ostaa asunnon kiinteistövälittäjän arvion perusteella? Siellä voi olla vaikka 6 kuukauden maksamattomat vastikkeet ja vuodenkin verran rahoitusvastikkeita maksamatta ja ap saisi ne kaikki kontolleen eikä voisi vedota edes välittäjän osaamattomuuteen. Ihanan kallista!
No nämähän selvitetään sitten, kun päästään neuvottelupöytään.
Näistä horinoista huomaa, ettei monella ole oikeasti mitään tekemistä asuntosijoittamisen kanssa. Asunto on siinä pelkkä instrumentti, minkä vaihtoehto on pääomien siirtäminen vaikkapa arvopapereihin. Ei kukaan asuntosijoittaja kiinny asuntoonsa eikä ajattele sitä "asuntona" vaan puhtaana omaisuuseränä. Siitä vaikeana, että siitä on tosiaan ne juoksevat kulut koko ajan, jotka syö tuottoa usein roimastikin. Kaikkien kulujen ja arvonmuutosten jälkeen pitäisi päästä vähintään maltilliseen 5% vuosituottoon per vuosi. Muutoin kannattaa myydä asunto per heti ja sijoittaa pääomat muualle tuottavammin.
Itsellä ei ole tätä nykyä enää kuin 2 sijoitusasuntoa, joista molemmat myisin heti, jos nykyinen vuokralainen esittäisi järkevän tarjouksen. Toista lähestynytkin ehdotuksella, koska tiedä taloutensa todennköisesti sen kestävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.
En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.
Miksi ihmeessä ostaja kertoisi omistajalle, että on teettänyt hinta-arvion?
Koska hän on vuokralainen, jolla ei ole mitään oikeutta arvioittaa toisen omaisuutta.
Amen. Vaikka kuinka kiinnostaisi vuokranantajan omaisuus, sitä ei lähdetä välittäjän kanssa selvittelemään.
Kerropa vielä että miksi ei?
Koska ilman omistajan lupaa ei saa tarvittavia tietoja. Tehty arvio on hyvin ylimalkainen, yhtä tarkan arvion saa katsomalla tilastoa tehdyistä kaupoista ko. alueella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Ja omistaja tuskin tässä markkinatilanteessa myy, koska myöhemmin saa asunnosta enemmän.
Voi olla että saa, voi olla että ei saa. Tämä voi olla omistajalle hyvä hetki myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja omistaja tuskin tässä markkinatilanteessa myy, koska myöhemmin saa asunnosta enemmän.
Onko "sunk cost fallacy" tuttu terminä?
Ei tappiollisista omaisuuseristä pidetä kiinni kynsinhampain. Huonot erät realisoidaan, yritetään ottaa opit ja sijoitetaan vapautuneet pääomat paremmin. Jos samalla on vielä realisoitavaa voitollista erää, voi myyntitappiolla kattaa pääomaveroja. Eli tehdä portfolion uudelleenjärjestelyä. Ihan normitoimintaa sijoittaessa.
On aika pirun kallista odotella vuositolkulla asuntojen hintojen mahdollista paranemista ja menettää samalla ne vaihtoehtoiset pääomatuotot siltä ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko ap uskaltaisi ostaa asunnon kiinteistövälittäjän arvion perusteella? Siellä voi olla vaikka 6 kuukauden maksamattomat vastikkeet ja vuodenkin verran rahoitusvastikkeita maksamatta ja ap saisi ne kaikki kontolleen eikä voisi vedota edes välittäjän osaamattomuuteen. Ihanan kallista!
No nämähän selvitetään sitten, kun päästään neuvottelupöytään.
Ei niitä silloin enää selvitetä. Jos ap sanoo, että on valmis tarjoamaan 150 000 e ja omistaja sanoo, että asia selvä, kaupat on tehty, niin ei siinä ole enää mitään neuvoteltavaa. Tuo summa tulee kauppakirjaan ja tuon summan omistaja saa, vaikka siellä olisi millaiset velat taustalla tai putkiremontti alkamassa.
Jos teet tarjouksen ja se hyväksytään, niin ainoa neuvoteltava asia on, minä päivänä kauppakirja allekirjoitetaan. Jo hyväksyttyä tarjousta ei voi ryhtyä neuvottelemaan pienemmäksi.
Kyllä huomaa, että valtaosalla kommentoijista ei ole vähäistäkään kokemusta minkään myymisestä tai ostamisesta. Pelkkää vauhkoa arvailua, jolla ei ole mitään pohjaa.
Totta kai ap:llä pitää olla jotain suuntaa hinnalle siinä vaiheessa, kun lähtee vuokranantajalta kysymään myyntihalukkuutta. Kun vuokraisäntä on selväsanaisesti sanonut, että asunto on joka tapauksessa tulossa myyntiin, niin on vain järkevää, että ap alkaa pohjustamaan asiaa, kun kerran kiinnostusta hänellä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen.
Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.
Se onkin ihan eri asia kuin arvioida asunnon hinta ja vasta sitten kysyä.
Tietysti on parempi tietää mitä kannattaa tarjota, jos vakavissaan ostaminen kiinnostaa.
Silloinkin sen hinta-arvion teettää asunnon omistaja. Eihän hän voi luottaa vuokralaisen arvioon kuitenkaan.
Kannattaa ehkä katsella mitä muista vastaavista asunnoista pyydetään, käydä näytöillä ja jutella välittäjien kanssa. Ihan suoraan en kuitenkaan arviota pyytäisi, se todennäköisesti loukkaa omistajaa.
Itse aikoinaan vuokrasin omaa omistusasuntoani kun asuin toisaalla vuokralla. Lopulta päätin myydä asunnon ja ostaa uuden sen hetkisen tarpeen mukaan. Tarjosin asuntoa vuokralaiselle ihan oikeasti muutaman kymppitonnin alennuksella. Hän kalleksui hintaa ja haukkui minua ahneeksi. Ei tullut kauppoja, hän muutti pois. Sitten myin asunnon ja sain siitä vielä alunperin arvioitua paremman hinnan. Edelleen kuitenkin harmittaa tämä vuokaralaisen kanssa ollut episodi.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin välittäjältä hinta-arvion. Jos kämpän omistaja vetää herneet nenään, niin sitten minä EN jatka asumista (irtisanon vuokrasopimuksen) ENKÄ tee ostotarjousta asunnosta.
Minä en tarvitse vuokranantajaa, joka on kontrollifriikki. Vuokralainen saa itse pyytää kiinteistönvälittäjältä hinta-arvion asunnosta, missä hän asuu. Omistajalla ei ole mitään sananvaltaa tässä asiassa. Omistaja voi vain kiukutella. Ja jos niin tekee, hän paljastaa olevansa amatööri. Hänellä on liian tunnepitoinen side asuntoon (sijoitusasunto) missä hän ei itse edes asu. Hän pani kämppänsä vuokralle, koska ei pidä sitä niin "hyvänä" että itse asuisi omassa "rakkaassa" kämpässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.
En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.
Koska hän on vuokralainen, jolla ei ole mitään oikeutta arvioittaa toisen omaisuutta.
Amen. Vaikka kuinka kiinnostaisi vuokranantajan omaisuus, sitä ei lähdetä välittäjän kanssa selvittelemään.
Koska ilman omistajan lupaa ei saa tarvittavia tietoja. Tehty arvio on hyvin ylimalkainen, yhtä tarkan arvion saa katsomalla tilastoa tehdyistä kaupoista ko. alueella.
Kyllä sellaisen arvion saa silti tehdä, ja se voi olla paljon informatiivisempi kuin pelkkä tilasto. Kyseessä voi olla esimerkiksi sellainen välittäjä, joka on välittänyt samasta yhtiöstä ennenkin ja tuntee talon asiat.
Tilastoista ei näe esimerkiksi huoneistojen kuntoeroja. Tarvittava remontti voi vaikuttaa kymmeniä prosentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko "sunk cost fallacy" tuttu terminä?
Ei tappiollisista omaisuuseristä pidetä kiinni kynsinhampain. Huonot erät realisoidaan, yritetään ottaa opit ja sijoitetaan vapautuneet pääomat paremmin. Jos samalla on vielä realisoitavaa voitollista erää, voi myyntitappiolla kattaa pääomaveroja. Eli tehdä portfolion uudelleenjärjestelyä. Ihan normitoimintaa sijoittaessa.
On aika pirun kallista odotella vuositolkulla asuntojen hintojen mahdollista paranemista ja menettää samalla ne vaihtoehtoiset pääomatuotot siltä ajalta.
Toisaalta jos asunto on velaton ja tuottaa hyvin, ei ole mitään syytä siitä luopua.
Vierailija kirjoitti:
Hei, ap tässä.
Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan.
Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta.
toi lause, että vanhuksella ei tunnu olevan rahasta pulaa- kertoo että sulla ei aivoissa kaikki kotona. nolo.
eli muka hokaat halvan markkinaraon-- ei se tarvii fyrkkaa enääääääääääää kun hautaan menossa.
mistä tiedät kenenkin varannot ja toisekseen- perikuntakin haluaa realismia ja realiteetteja. sä rupeet möllinkäinen tekemään muiden perint-jäämistön suunnittelutyötä
hanki vapailta markkinoilta kämppäs normi hinnoilla. tässä ei oo sun saumas- ja osakasluetteloa vaatii välittäjäkin, kenenkään selän takana touhuta.
markkinahinnan löydät alueesi keskiarvosta- ellei sun vuokra-asunto ole erityisen kalliilla materiaaleilla varustettu ja lisävarustelut- höyrysauna, marmoria, erikoisparkettia,keittiön hinta kokonaisuudessaan joka poikkeaa standardeista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että valtaosalla kommentoijista ei ole vähäistäkään kokemusta minkään myymisestä tai ostamisesta. Pelkkää vauhkoa arvailua, jolla ei ole mitään pohjaa.
Totta kai ap:llä pitää olla jotain suuntaa hinnalle siinä vaiheessa, kun lähtee vuokranantajalta kysymään myyntihalukkuutta. Kun vuokraisäntä on selväsanaisesti sanonut, että asunto on joka tapauksessa tulossa myyntiin, niin on vain järkevää, että ap alkaa pohjustamaan asiaa, kun kerran kiinnostusta hänellä on.
Asunnon omistaja sen hinta-arvion tarvitsee, ei vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla.
Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?
Totta kai omistaja tietää asunnon arvon. Ap:n ongelma onkin se, että hän ei tiedä arvoa eikä siten osaa tehdä sopivan hintaista ostotarjousta. Tarjouksen tekemiseen saa ostaa ammattiapua.
Mulla on luukku vuokralla, tiedän millä perusteilla se arvioitiin perukirjaan 2016 ja tiedän mitä maksoin veljelle toisesta puolikkaasta 2020 Tiedän myös paljonko meni remppaan 2021 ja paljonko on yhtiövelkaa 2026. Maailmankirjat on muuten nyt niin sekaisin, että en voi sanoa tietäväni mikä sen kämpän arvo tänään on. Mutta en myöskään luottaisi ostajaehdokkaan esittämään arvioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sellaisen arvion saa silti tehdä, ja se voi olla paljon informatiivisempi kuin pelkkä tilasto. Kyseessä voi olla esimerkiksi sellainen välittäjä, joka on välittänyt samasta yhtiöstä ennenkin ja tuntee talon asiat.
Tilastoista ei näe esimerkiksi huoneistojen kuntoeroja. Tarvittava remontti voi vaikuttaa kymmeniä prosentteja.
Ja tällaisen arvion tekee asunnon omistajan asialla oleva välittäjä, ei vuokralaisen maksama arvioija.
Olen perintönä saanut useamman huoneiston, joissa oli valmiina pitkäaikaiset, hyvät vuokralaiset.
Ilomielin ottaisin vastaan ostotarjouksia vuokralaisiltani ja myisin asunnot, niin olisi yksi asia vähemmän huolehdittavana. En ole hennonnut irtisanoa vuokralaisia, koska ei ole ollut rahapulaa ja pakottavaa tarvetta myydä asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen.
Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.
Se onkin ihan eri asia kuin arvioida asunnon hinta ja vasta sitten kysyä.
Tietysti on parempi tietää mitä kannattaa tarjota, jos vakavissaan ostaminen kiinnostaa.
Silloinkin sen hinta-arvion teettää asunnon omistaja. Eihän hän voi luottaa vuokralaisen arvioon kuitenkaan.
Miksi hänen pitäisi luottaa vuokralaisen arvioon?
Ostajalla ja myyjällä on hinnan suhteen vastakkaiset intressit, mutta molemmat hyötyvät siitä, mitä enemmän tietävät.
Jos on asuessaan tutustunut yhtiön osakkaana toimiviin naapureihin, heidän kanssaan voi olla hyvä jutustella vähän yhtiön tilanteesta. Moni saattaa olla halukas auttamaan, koska ei siinä mitään menetä. Yhtiökokouksen pöytäkirjat, tase jne. Ne, mitä kuitenkin pitää selvittää ja katsella sitten, jos kauppaa lähdetään tekemään.
Eihän kukaan osta yhtiöstä osakkeita tutustumatta ensin yhtiön taloudelliseen tilanteeseen, eihän?