Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?

Vierailija
02.04.2026 |

Onko tuossa jotain estettä? 

Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin. 

Kommentit (182)

Vierailija
61/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.

Ap sanoi, että asunto on todennäköisesti tulossa jossain vaiheessa myyntiin. 

No se on Ap:n oletus ja toiveajattelua, joka ei ilmeisesti perustu mihinkään. Kaikki asunnothan tulevat "jossain vaiheessa" myyntiin.

Kuulostaa, että sinä olet se toiveajattelija. Syy on vähän epäselvä.

Vierailija
62/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.

En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.

Miksi ihmeessä ostaja kertoisi omistajalle, että on teettänyt hinta-arvion?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla. 

Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?

Totta kai omistaja tietää asunnon arvon. Ap:n ongelma onkin se, että hän ei tiedä arvoa eikä siten osaa tehdä sopivan hintaista ostotarjousta. Tarjouksen tekemiseen saa ostaa ammattiapua.

Toki saa. Fiksumpaa olisi kysy saako asunnon ostaa ja jos saa niin mikä olisi hintapyyntö. Sitten voi tehdä oman vastatarjouksen ja kysyä siihen apua tai katsoa itse toteutuneita myyntihintoja netistä. 

Vierailija
64/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoa 220*kuukausivuokrasi.

mee kusaivo hoitoon. niin myötähäpeä  taukki. kaikenlaisia möllejä maa päällään kantaa.   mitä sää jaat ilmaiseksi muille ... syvältä oot ja sinne jäätkin.

Vierailija
65/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ap tässä. 

Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan. 

Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta. 

Vierailija
66/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittäjän tulisi ennen arvion antamista varmistaa, että omistaja haluaa ko. arvion eli joko osoitat omistavasti asunnon tai sitten sinulla on omistajan kirjallinen lupa.

Muussa tapauksessa käy niin, että välittäjälle tulee ongelmia.

Mitä ongelmia?

No vaikka se, että arvio on tehty vaillinaisen (julkisen) isännöitsijätodistuksen perusteella. Lisäksi kuka luottaisi välittäjään, joka ei kunnioita omistajaa?

Vierailija
67/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.

Et näennä lukenut aloitusta kovin hyvin, ap kertoo olevan tiedossa, että asunto tulee jossain vaiheessa myyntiin. Olettaisin omistajan itse heille näin sanoneen, ehkä vuokrasopimusta tehdessä, miten muuten voisivat tietää.

Tuosta hinta-arvion teettämisestä sanoisin, että kyllä se on omistajan tehtävä. Niinkuin joku muukin täällä jo kommentoi, kiinteistönvälittäjän ei pitäisi sellaista edes tehdä kuin asunnon omistajan pyynnöstä tai luvalla. 

Vierailija
68/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen. 

Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.

Se onkin ihan eri asia kuin arvioida asunnon hinta ja vasta sitten kysyä. 

Miten niin? Täytyyhän sillä vuokralaisella olla joku käsitys huoneiston hinnasta. Ei ole mitään järkeä ryhtyä hieromaan kauppoja, jos ei ole varaa koko kämppään.

Vierailija
69/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei, eihän se ole kielletty pyytää ketään käymään kotonaan.

Mikä ihmeen "se"? Hitto kun ei ihmiset oaa edes omaa ädinkieltään!

Vierailija
70/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee.

En ole ollenkaan varma, saako kiinteistövälittäjä sellaista isännöitsijätodistusta, josta on oikeasti hyötyä, osakas saa paljon enemmän tietoja. Joka tapauksessa tuosta arvioinnista koituu muutamien satasten kulut, joita ei voi siirtää muiden maksettaviksi ja kun asunnon omistajalle kertoo, että teetin tästä jo hinta-arvion, niin omistajan ei kannata tarttua ensimmäiseen tarjoukseen vaan ilmoittaa, että hänpä teettää omansa. Jos vuokralaiselle ei sovi päästää vierasta ihmistä kotiinsa (aika harva tästä innostuu, arviohan on jo tehty), niin kaupat pysähtyvät siihen.

Miksi ihmeessä ostaja kertoisi omistajalle, että on teettänyt hinta-arvion?

Koska hän on vuokralainen, jolla ei ole mitään oikeutta arvioittaa toisen omaisuutta. 

Vierailija
71/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittäjän tulisi ennen arvion antamista varmistaa, että omistaja haluaa ko. arvion eli joko osoitat omistavasti asunnon tai sitten sinulla on omistajan kirjallinen lupa.

Muussa tapauksessa käy niin, että välittäjälle tulee ongelmia.

Mitä ongelmia?

No vaikka se, että arvio on tehty vaillinaisen (julkisen) isännöitsijätodistuksen perusteella. Lisäksi kuka luottaisi välittäjään, joka ei kunnioita omistajaa?

Luottaako joku erityisesti välittäjiin?

Vierailija
72/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistajalta säästyy pitkä penni, jos kaupat tehdään ilman kiinteistönvälittäjää. 

Miten niin? Vuokralainenhan sen välittäjän kulut tuossa maksaisi.

Arvio maksaa pari sataa, asunnon välitysmaksut ovat tuhansia euroja. Myyjä todellakin säästää huomattavasti, jos pystyy asunnon myymään ilman välittäjää. 

Vierailija
73/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ja näin ikkään jokainen asunnon omista arvioisi se oman mätänevän luukkunsa miljoonan arvoiseksi :D

Saattaapi ostotarjouksien kanssa olla hiljaista.

Mikän pakko ei ole myydä- Myyjä päättää hinnana. Mulla nyt 3v ollut 68m2 uudistuotanto tyhjänä. Vastikemenot. Aikomus myydä kun otollinen taloustilanne Suomessa. Erikoismateriaalit, korotettua oviaukkoa ilman ovea, muutostyöt olivat kalliita jne.  Kyllä katson hintaa millä myyn.  Vuokraustoiveita on jokunen esittänyt 2000e kk, sekään ei käy- haluan myydä priimana ilman mitään elämisen jälkiä. Siivoan vain aika-ajoin sitä.

Eli välittäjä antaa osviitan ja sitä ei pakko niellä. Suuntaa-antava. Jos summa ei kelpa... ei myy sillä hinalla.

Vierailija
74/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen. 

Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.

Miten niin? Täytyyhän sillä vuokralaisella olla joku käsitys huoneiston hinnasta. Ei ole mitään järkeä ryhtyä hieromaan kauppoja, jos ei ole varaa koko kämppään.

Juuri siksi on ihan älytöntä hankkia hinta-arviota ennenkuin asuntoa ollaan edes myymässä. 

Vierailija
75/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tietäisit? 

T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava

Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella? 

Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään. 

Miksi se sinua loukkaisi? Jos vuokralainen tarjoaa sinulle sopivaa hintaa, niin onhan tuo erittäin vaivaton tapa tehdä kauppaa. Siitä ei synny sinulle mitään kustannuksia.

Kyllä mulle saa ehdottaa kauppoja. Ei niitä ole mikään pakko tehdä.

Etkä sinä voi tietää, onko vuokralainen pyytänyt asunnosta kiinteistövälittäjän arvion, vai toimiiko ihan oman arvion perusteella. Yleensä tällaiset aktiiviset kokeilevat kepillä jäätä ja tarjoavat naurettavan vähän. Voihan sitä kuitenkin neuvotella.

Meidän vuokralaisilla ei ole minkään maailman oikeutta arvioida meidän omaisuutta. Jos he esittäisivät ostotarjouksen meidän asunnosta, hankkisin uudet vuokralaiset. 

Kaikenlaisia päävikoja sitä onkin...

Vierailija
76/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ap tässä. 

Asunto tosiaan siis on jossain vaiheessa tulossa myyntiin, vuokraisäntä on vanha ja sairas ja on puhunut, että asunto olisi varmaan hyvä myydä vielä sellaisessa vaiheessa kun itse on riittävässä kunnossa asuntoa myymään ja asioita hoitamaan. Ei jäisi kuolinpesälle sitten ongelmaksi. Rahasta hänellä ei tunnu pulaa olevan. 

Alunperin ajattelimme tätä väliaikaiseksi asunnoksi, mutta olemme viihtyneet sen verran hyvin, että ostaminen tuntuisi ihan hyvältä ajatukselta. 

No mikset kysy omistajalta olisiko hän valmis myymään nyt, jos teet hyvän tarjouksen. Jos vastaus on kyllä niin voit pyytää apuja välittäjältä oikean hinnan löytämiseen. Säästyt turhalta vaivalta, jos omistaja sanookin ettei myy vielä. 

Vierailija
77/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä alueen samanlaisten asuntojen toteutuneet hinnat. Pääset vähemmällä ja halvemmalla. Voit tehdä kirjallisen tarjouksen asunnosta omistajalle ihan ilman välittäjääkin. 

Jos kuvitellaan, että omistaja saattaisi olla halukas myymään niin tuskinpa se hyväksyisi ensimmäistä keskimmääräiseen markkinahintaan perustuvaa tarjousta. Pitäisi siis tarjota enemmän.

Tällä hetkellä aika harva saa asunnostaan enempää kuin markkinahinnan. 

Siksi onkin epätodennäköistä, että omistaja haluaisi luopua asunnosta nyt, jos vuokralaisia riittää.

Ei riitä ylen määrin vuokralaisia. Asunto oli ollut tyhjänä yli vuoden ennen meitä, ja vuokrapyyntöä oli laskettu huomattavasti. 

Vaikuttaa olevan hyvin tyytyväinen meihin tässä vuokralaisina. Mukava ja fiksu mies. 

Ap

Vierailija
78/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mitenkään mahdollista puhua ostohaluista asunnon omistajan kanssa ? 

Vierailija
79/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juurikin näin.   tyylikkäintä olisi ottaa yhteys vuokranantajaan ja kertoa, etä olisi ns  ostohousut jalassa ja olette mieltyneet huoneistoon.  joko hän määrittää myyntihinnan tai käyttää välittäjää.

alueen keskihinnatkin antavat suunnan-

toki jos erikoiskeittiö, materiaalit kalliimpia.

välittäjät eivät tule vuokrauskohteeseen ilma huom. omistan lupaa.  tyhmää---ikäänkuin   möisit seläntakana toisen omaisuutta.

automyyjä käy katsomassa  sun autoa  kun naapuri haluaa ostaa sen- hei nyt tajuntynkää päähäsi.

silloin vuokraa jo alkujaankin--- voi esittää mahdolliset ostotoiveet xx vuokrallaolovuosien jälkeen- ikänkuin varaa jo asuntoa tulevaa- jos tiedossa takuuvarmarahoitus, perintö, takaaja, oma työ jne.

omistaja ei myy teille mitään jos  ominpäin arvioitatte hänen omaisuuttaan.  käytäydy ennen kuin nousee rähinä ja saat irtisanomislapun käteen. nolo.

Itse olet nolo, kun uhkailet vuokrasopimuksen irtisanomisen mahdollisuudella. Siinäkin on omat sääntönsä, kuinka sen voi tehdä.

sunlaisesta retaleesta pääsee helposti eroon, siksi on vuokrasopimus ja retku pellolle , mee kaivoon asumaan peikkopaska

Vierailija
80/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole eri asia. Hän olisi toki voinut kysyä, että onko asunto myynnissä, hän maksaisi siitä 80 000 €. Johon olisin vastannut, että asunnon arvo on 130 000€, mutta valitettavasti en ole myymässä. Edelleen ei mitään tunteita kuohuttavaa, ja keskustelu olisi joka tapauksessa saman mittainen. Eikä edelleenkään olisi haitannut kysyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä