Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?

Vierailija
02.04.2026 |

Onko tuossa jotain estettä? 

Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin. 

Kommentit (182)

Vierailija
41/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alustavan arvion saat kun tutkit alueella myytäviä huoneistoja. Jos löytyy samasta talosta myytävä samankuntoinen pääset lähimmäs oikeaa arvoa.

Ei kai niitä myytäviä kuulu tutkia, vaan toteutuneita kauppoja. Tässä tulee se välittäjän apu tarpeeseen.

Vierailija
42/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokralaiseni esittäisi arvion ja ostotarjouksen, niin olettaisin tarjouksen olevan niin alakanttiin etten siihen suostuisi. Eli teettäisin toisen arvion.

Toisekseen vuokralainen tarjoaa possusta pussissa, koska isännöitsijäntodistusta ja tietoa yhtiöveloista ei saa ilman omistajan myötävaikutusta.

Sinänsä mua ei kiinnosta vaikka vuokralainen kutsuisi kotiinsa kaikki kaupungin välittäjät tekemään arviota, ei se mihinkään johda.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Mistä sinä sen tietäisit? 

T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava

Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella? 

Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään. 

Mistä ihmeestä sinä tässä loukkaannut. On aivan korrektia kertoa vuokranantajalle, että olisi halukas ostamaan asunnon ja olisi valmis maksamaan siitä xxx euroa. Ei tietenkään voi olettaa, että vuokranantaja on myymässä, eikä loukkaantua siitä, jos vuokranantaja ei myy. Mutta aivan hyvin voi kysyä, jos vaikka myisikin.

Vierailija
44/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Toivottavasti sulla on sen verran selkärankaa, että sanot välittäjälle maksat siitä

Mitä selkärankaa siihen tarvii? Tietysti se kerrotaan jos tarjousta tekee. Ja palvelun tilaaja tietysti maksaa sen palvelun. 

Vierailija
45/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä alueen samanlaisten asuntojen toteutuneet hinnat. Pääset vähemmällä ja halvemmalla. Voit tehdä kirjallisen tarjouksen asunnosta omistajalle ihan ilman välittäjääkin. 

Jos kuvitellaan, että omistaja saattaisi olla halukas myymään niin tuskinpa se hyväksyisi ensimmäistä keskimmääräiseen markkinahintaan perustuvaa tarjousta. Pitäisi siis tarjota enemmän.

Tällä hetkellä aika harva saa asunnostaan enempää kuin markkinahinnan. 

Siksi onkin epätodennäköistä, että omistaja haluaisi luopua asunnosta nyt, jos vuokralaisia riittää.

Eikös aloituksessa mainittu, että asunto olisi menossa myyntiin.

Mietin, mistä vuokralainen sen tietää. Minulla on kolme sijoituskämppää, en koskaan juttele vuokralaisten kanssa, minulle riittää, että vuokra tulee ajallaan tilille ja ongelmat käsitellään sähköposteissa. Jos laitan asunnon myyntiin, kerron sen ensimmäisenä vuokralaiselle, mutta julkinen myynti alkaa samantien.

Vierailija
46/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Miksi se sinua loukkaisi? Jos vuokralainen tarjoaa sinulle sopivaa hintaa, niin onhan tuo erittäin vaivaton tapa tehdä kauppaa. Siitä ei synny sinulle mitään kustannuksia.

Kyllä mulle saa ehdottaa kauppoja. Ei niitä ole mikään pakko tehdä.

Etkä sinä voi tietää, onko vuokralainen pyytänyt asunnosta kiinteistövälittäjän arvion, vai toimiiko ihan oman arvion perusteella. Yleensä tällaiset aktiiviset kokeilevat kepillä jäätä ja tarjoavat naurettavan vähän. Voihan sitä kuitenkin neuvotella.

Meidän vuokralaisilla ei ole minkään maailman oikeutta arvioida meidän omaisuutta. Jos he esittäisivät ostotarjouksen meidän asunnosta, hankkisin uudet vuokralaiset. 

Vierailija
47/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.

Ap sanoi, että asunto on todennäköisesti tulossa jossain vaiheessa myyntiin. 

Vierailija
48/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.

Nyt on vuokralaisen markkinat. Etenkin jos on velkavipu-vuokraloordi niin moni on ahtaalla, pelkää koronnousuja ja valmis pudottamaan hintoja pitääkseen vuokralaisen. Eli kannattaa tinkiä reilusti vuokrasta ja jos ei suostu niin tehdä hävytön ostotarjous.

Kusta mennyt sekaan kun suakin pälli tehty.  Tuollaiset nimitykset kuin loordi, sulla aivoisa laardia, ei muuta.

Mityäs sä  vuokraisit ilmaiseksi- jos ei maistu vuokra ala vetää. Vuokrauksen pitää olla kannattavaa, ei sillä sun laiset lardiaivot - kiristä- muita.

Vierailija
49/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen. 

Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.

Vierailija
50/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kerrottiin jo aloituksessa, että on todennäköisesti myyntiin jossain vaiheessa tulossa. 

Vierailija
51/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välittäjän tulisi ennen arvion antamista varmistaa, että omistaja haluaa ko. arvion eli joko osoitat omistavasti asunnon tai sitten sinulla on omistajan kirjallinen lupa.

Muussa tapauksessa käy niin, että välittäjälle tulee ongelmia.

Mitä ongelmia?

Vierailija
52/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juurikin näin.   tyylikkäintä olisi ottaa yhteys vuokranantajaan ja kertoa, etä olisi ns  ostohousut jalassa ja olette mieltyneet huoneistoon.  joko hän määrittää myyntihinnan tai käyttää välittäjää.

alueen keskihinnatkin antavat suunnan-

toki jos erikoiskeittiö, materiaalit kalliimpia.

välittäjät eivät tule vuokrauskohteeseen ilma huom. omistan lupaa.  tyhmää---ikäänkuin   möisit seläntakana toisen omaisuutta.

automyyjä käy katsomassa  sun autoa  kun naapuri haluaa ostaa sen- hei nyt tajuntynkää päähäsi.

silloin vuokraa jo alkujaankin--- voi esittää mahdolliset ostotoiveet xx vuokrallaolovuosien jälkeen- ikänkuin varaa jo asuntoa tulevaa- jos tiedossa takuuvarmarahoitus, perintö, takaaja, oma työ jne.

omistaja ei myy teille mitään jos  ominpäin arvioitatte hänen omaisuuttaan.  käytäydy ennen kuin nousee rähinä ja saat irtisanomislapun käteen. nolo.

Ihme fantasiat sinulla. Tottakai välittäjää voi käyttää arviointiin. Asian voi selittää välittäjälle toimeksiannossa, että pyytää arviota koska aikoo esittää ostotarjouksen.

Vuokralainen voi itse olla välittäjä, tai hänen paras ystävänsä voi olla välittäjä. 

Ei se omistaja sanele yksin myyntihintaa, vaan se syntyy yhdessä sopien. Ostaja on sitä paremmassa neuvotteluasemassa, mitä enemmän hänellä on informaatiota.

Vierailija
53/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin viestissähän luki, että asunto tulee ehkä myyntiin.. itse en vuokranantajana pahoittaisi mieltäni, jos vuokralainen olisi kiinnostunut asunnon ostamaan ja selvittäisi hintaa etukäteen. 

Aivan näin. Minultakin vuokralainen kysyi muisinkö asunnon ja mitä se maksaisi. Kerroin, että valitettavasti en ole myymässä. Ja asia oli sillä selvä. Ei tuossa ollut mitään tunteita kuohuttavaa. Vuokralainen varmasti arvelikin, etten myy, mutta ajatteli, ettei haittaa kysyä. Eikä haitannut.

Se onkin ihan eri asia kuin arvioida asunnon hinta ja vasta sitten kysyä. 

Vierailija
54/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kerrottiin jo aloituksessa, että on todennäköisesti myyntiin jossain vaiheessa tulossa. 

Juu u, ap ajattelee näin, vuokranantaja tod.näk. ei. 

Vierailija
55/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla. 

Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?

Totta kai omistaja tietää asunnon arvon. Ap:n ongelma onkin se, että hän ei tiedä arvoa eikä siten osaa tehdä sopivan hintaista ostotarjousta. Tarjouksen tekemiseen saa ostaa ammattiapua.

Vierailija
56/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi, että asunto on todennäköisesti tulossa jossain vaiheessa myyntiin. 

No se on Ap:n oletus ja toiveajattelua, joka ei ilmeisesti perustu mihinkään. Kaikki asunnothan tulevat "jossain vaiheessa" myyntiin.

Vierailija
57/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitä alueen samanlaisten asuntojen toteutuneet hinnat. Pääset vähemmällä ja halvemmalla. Voit tehdä kirjallisen tarjouksen asunnosta omistajalle ihan ilman välittäjääkin. 

Jos kuvitellaan, että omistaja saattaisi olla halukas myymään niin tuskinpa se hyväksyisi ensimmäistä keskimmääräiseen markkinahintaan perustuvaa tarjousta. Pitäisi siis tarjota enemmän.

Siksi onkin epätodennäköistä, että omistaja haluaisi luopua asunnosta nyt, jos vuokralaisia riittää.

Mietin, mistä vuokralainen sen tietää. Minulla on kolme sijoituskämppää, en koskaan juttele vuokralaisten kanssa, minulle riittää, että vuokra tulee ajallaan tilille ja ongelmat käsitellään sähköposteissa. Jos laitan asunnon myyntiin, kerron sen ensimmäisenä vuokralaiselle, mutta julkinen myynti alkaa samantien.

Ja oletat, ettei kukaan muukaan käy small talkia noista asioista?

Vierailija
58/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se sinua loukkaisi? Jos vuokralainen tarjoaa sinulle sopivaa hintaa, niin onhan tuo erittäin vaivaton tapa tehdä kauppaa. Siitä ei synny sinulle mitään kustannuksia.

Kyllä mulle saa ehdottaa kauppoja. Ei niitä ole mikään pakko tehdä.

Etkä sinä voi tietää, onko vuokralainen pyytänyt asunnosta kiinteistövälittäjän arvion, vai toimiiko ihan oman arvion perusteella. Yleensä tällaiset aktiiviset kokeilevat kepillä jäätä ja tarjoavat naurettavan vähän. Voihan sitä kuitenkin neuvotella.

Meidän vuokralaisilla ei ole minkään maailman oikeutta arvioida meidän omaisuutta. Jos he esittäisivät ostotarjouksen meidän asunnosta, hankkisin uudet vuokralaiset. 

Jep! Sama kun tekisi naapurin asunnosta ostotarjouksen, kun se on niin kiva. 

Vierailija
59/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välittäjä- ottaa aina yhteyden sen jälken - Kun on varmistanut omistajuussuhtet. Eli kukaan vuokralainen ei pääse myymään.  Osakeluettelo  mm. Välittäjä varmistaa kuka kysyy hinta-arviota jos astutaan huoneiston sisään. Talon ulkopuolta ulkona voit kysyä mitä vain.

Välittäjä ottaa yhteyden omistajaan, että huoneistosta on   pyydetty hinta-arvio.

Hän varmistaa oletko  omistjan statuksella kun kysyt arviota huoneiston sisällä.

Vierailija
60/182 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja oletat, ettei kukaan muukaan käy small talkia noista asioista?

No ei käy. Vuokralainen pn hyvä ja hankkii oman asunnon muualta, mahdollinen myynti ja osto tulee vuokranantajan aloitteesta esiin, jos tulee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi