Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (766)
Vierailija kirjoitti:
Ammattimainen välittäjä haluaa isännöitsijätodistuksen ja perehtyä taloyhtiön taloudelliseen tilanteeseen sekä korjaussuunnitelmiin, ennen kuin alkaa tehdä asunnosta mitään hintaarviota. Pelkästään asunnon sijainti, pinta-ala ja kunto eivät määritä hintaa.
Vuokralaisella ei noihin tietoihin ole pääsyä.
Kyllä vuokralainen sen viisvuotissuunnitelman saa halutessaan ja vuokrasopimuksen liitteenä on sen myös saanut.
Eipä siihenkään kirjata kuin sellaiset jutut joissa on tarkoitus aloittaa suunnittelu ja/tai tarjouspyynnöt seuraavan vuoden aikana.
Me on esim hallituksessa puhuttu jo vuosia putkirempasta ja ulko-ovien vaihdosta, viivästynyt julkkari on pitänyt ne pois viisvuotissuunnitelmasta. Koko yhtiöstä ei olis vuosiin myyty yhtään asuntoa jos se putkiremppa siellä lukis, vaikka hyvin tiedetään sen vääjäämättä lähestyvän. Toki täysjärkinen ostaja/vuokralainenkin sen osaa rivien välistä lukea. Vinkki: se riviväli siinä valmistumisvuoden ja pitkiremppaa sisältämättömän korjauslistan välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
!Ihmettelen vain miksi vuokralainen tuhlaisi aikaa ja rahaa spekulointiin kun voisi vain suoraan kysäistä vuokraisännältä. Hinnasta ehdittäisiin kyllä neuvotella sen jälkeen. Eihän tuossa ole kyseessä mikään kyseenalainen tai puolirikollinen toiminta. "
No onhan se nyt ihan eri asia esittää small talkin lomassa, että ootko muuten aatellu tuota kämppää myydä kuin lähestyä vakavasti otettavalla esitarjouksella. Moni ottaa sen small talkina ja sanoo mitään edes ajattelematta että en oo ja siihen se sitten jää. Vuokralainen kenties turhaan sipehtimään, että harmi harmi niin oisin ostanut ja vuokraisäntä autuaan tietämättömänä, että nyt olisi mennyt mukavasti kaupaksi.
Eiköhän vuokralainen osaa sanoa, että tykätään tästä asunnosta paljon ja jos sinulla on myyntiajatuksia, voisin tehdä siitä tarjouksen.
Niin, ja vuokranantaja vastaa, että no teepä tarjous. Ja ollaan pisteessä nolla, eli pitää ottaa selvää, mikä on hintataso ja tehdä sen mukainen tarjous. Ihan oikeasti vuokranantajat näissä tapauksissa eivät ala innokkaasti itse asiaan, vaan odottavat, että se vuokralainen on itse valmis olemaan aktiivinen. Ja sekään ei tietysti takaa, että vuokranantaja oikeasti on myymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Mistä sinä sen tietäisit?
T. Neljää yksiötä Helsingissä vuokraava
Ai mistä, jos vuokralainen tarjoutuu ostamaan asunnon arvioinnin perusteella?
Ap nyt ensin kysyy vuokranantajalta onko hän ajatellut myyntiä ylipäätään.
Miksi pitäisi kysyä? Edellinen talo jonka ostin ei ollut missään myynnissä eikä aikomustakaan myydä. Oli vaan vuokrattavana, käytiin katsomassa ja aloin kysellä myisikö. Tein tarjouksen ja kolme viikkoa siitä tehtiin kaupat.
Kun ostin oman vuokra-asuntoni, olin tietenkin tehnyt kotiläksyni, eli hintatarjous oli käypä ja luonnollisesti varmistanut pankista, minkä suuruisen lainan voisin saada.
Vuokranantaja sanoi, että kiitos, hän tuumii parin yön yli, kun ei ollut ajatellut ihan vielä myydä. Soitti jo seuraavana päivänä ja sanoi, että tarjous on hyvä ja koska säästyy kaikilta välityskuluilta, hänelle kannattava. Ja että mistä tietää, miten markkinat kehittyy ja nehän sitten huonontuikin, että kyllä on varmaan ollut tyytyväinen. Minä myös, sillä tunsin tietysti ennestään talon ja naapurit, ei tarttenut ostaa sikaa säkissä.
En edes tajua, miksi ihmeessä minun olisi pitänyt kysellä häneltä, saanko alkaa katselemaan omistusasuntoja, mukaan lukien se, missä nyt asun.
Mikään laki kiellä pyytämästä hinta-arviota kämpästä missä itse asut laillisesti. Siis omistajana tai vuokralaisena. Voit pyytää niin monta arviota kuin haluat. Et tarvitse mitään lupaa (suostumusta, valtakirjaa) keneltäkään.
Epäselväksi jäi, mikä on AP:n tekemän aloituksen todellinen motiivi. Halusiko hän todella kysyä neuvoa, koska hän ei tunne vuokralaisen oikeuksia? Vai halusiko hän trollata vuokranantajia? Vai halusiko hän manipuloida vuokralla asuvia ihmisiä teettämään hinta-arvioita?
Tuo olisi aika röyhkeetä! Asutte toisen omistamassa kiinteistössä ja toimitte hänen selkänsä takana. Ei ehkä kannata suututtaa ihmistä jolta haluatte ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, vaikka voisikin. Vuokraisännät ei pidä tällaisesta ja monesti korottavat vuokraa, koska ajattelevat, että asuntohan on halutumpi vuokralaisten mielestä?
Me kysyttiin kerran tämän asunnon hintaa vuokraemännältä mutta se oli liian korkea ja remontteja oli tulossa. Vuokramme on noussut 5% kymmenessä vuodessa. No hän ei ole sijoittaja vaan tämä on hänen äitinsä vanha asunto. Siis miksei voi kysyä, ketäs se haittaa. Hintaa voi verrata alueen muihin vastaaviin asuntoihin, punnita hyviä ja huonoja puolia. Esim. tässä asunnossa hyvää on ettei ole läpikulkuliikennettä lähellä, metsä alkaa talon takaa,alakerros, lenkkeily- ja hiihtomaastot ihan vieressä, isot tontit ja pihat, kuitenkin kaikki palvelut kävelymatkan sisällä jne.
Kävin katsomassa vuokrattavaa omakotitaloa. Vuokrapyyntö oli rajusti ylimitoitettu (1400 e/kk) ja talo oli 50 vuotta vanha. Hyvä sijainti ja hyvä tontti kiinnostivat minua silti. Jos pannaan tää talo purkuun, niin voin rakentaa tilalle paremman.
Omistaja ei halunnut myydä. Hän haluaa vain vuokrata. Talo on kuulemma niin hyvällä paikalla ja niin hyväkuntoinen, että tämän laatuluokan taloja tulee myyntiin tosi harvoin. OK, boomer.
Kadun vastakkaisella puolella oli samaan aikaan myytävänä (julkisesti myynnissä) samanikäinen omakotitalo, jossa on sama huoneluku (5h+k) ja sama neliömäärä (120 asuinneliötä). Tätä taloa ei vuokrata. Se myydään tai pidetään tyhjillään, koska omistaja kärkkyy arvonnousua.
Arvatkaa kumpi talo meni kaupaksi? Tietenkin se mikä on heti saatavilla. Hintapyyntö 120 tonnia putosi kivasti kun sanoin, että suunnittelen talon purkamista enkä peruskorjausta.
Kadun toisella puolella vuokraisäntä raapii nyt päätään. Hän ei saanut uutta vuokralaista. Talo on yhä tyhjillään. Hän ei halunnut myydä, joten minä en ostanut. Naapuri oli halukas myymään heti.
Kunhan tässä meidän tontilla alkaa purkutyöt ja uuden talon rakennustyöt, niin sitten on vuokraisännälle meluhaittaa koko vuodeksi. Ehkä hän joutuu itse pudottamaan oman talonsa vuokrapyyntöä.
"Kiva perheasunto. Rakennustyömaa suoraan vastapäätä. Meluhaitta arkisin klo 08 - 20. Kadunvarsipysäköinti on poissa käytöstä. Rakennustöiden arvioitu kesto on noin 12 kuukautta. Valmistuva uudisrakennus piristää koko kadun ilmettä ja nostaa muidenkin talojen arvoa." 🤣
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi aika röyhkeetä! Asutte toisen omistamassa kiinteistössä ja toimitte hänen selkänsä takana. Ei ehkä kannata suututtaa ihmistä jolta haluatte ostaa.
Miksi ei? Miksi ei kannata suututtaa vuokraisäntää? Onko hän lyhytpinnainen kontrollifriikki? Jos on, niin sitten hän voi todella suuttua noin pienestä asiasta (hinta-arvio) ja alkaa hautoa jotain lapsellista kostoa (keittiöremontin aloitus, vuokrankorotus, vuokrasopimuksen irtisanominen).
Jos vuokraisäntä on järkevä (ajattelee järjellä, ei tunteella) niin sitten hän suhtautuu hinta-arvioon todella tyynesti. "Kiva kun teit tarjouksen. En nyt halua myydä, mutta toivottavasti jatkat asumista tässä kunnes löydät paremman. Kun muutat pois, saat minulta hyvät suositukset."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei? Miksi ei kannata suututtaa vuokraisäntää? Onko hän lyhytpinnainen kontrollifriikki? Jos on, niin sitten hän voi todella suuttua noin pienestä asiasta (hinta-arvio) ja alkaa hautoa jotain lapsellista kostoa (keittiöremontin aloitus, vuokrankorotus, vuokrasopimuksen irtisanominen).
Jos vuokraisäntä on järkevä (ajattelee järjellä, ei tunteella) niin sitten hän suhtautuu hinta-arvioon todella tyynesti. "Kiva kun teit tarjouksen. En nyt halua myydä, mutta toivottavasti jatkat asumista tässä kunnes löydät paremman. Kun muutat pois, saat minulta hyvät suositukset."
Kyllä minä omistajana loukkaantuisin, jos joku arvioittaisi omaisuuttani, jota en ole laittamassa myyntiin itse. Ottaisi kuvia keittiöstäni, tekemästäni makuuhuoneen tapetoinnista tai vaikka kylppäristäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokraisäntä on järkevä (ajattelee järjellä, ei tunteella) niin sitten hän suhtautuu hinta-arvioon todella tyynesti. "Kiva kun teit tarjouksen. En nyt halua myydä, mutta toivottavasti jatkat asumista tässä kunnes löydät paremman. Kun muutat pois, saat minulta hyvät suositukset."Kyllä minä omistajana loukkaantuisin, jos joku arvioittaisi omaisuuttani, jota en ole laittamassa myyntiin itse. Ottaisi kuvia keittiöstäni, tekemästäni makuuhuoneen tapetoinnista tai vaikka kylppäristäni.
No siellähän se kontrollifriikki huutelee. Ei älynnyt pysyä hiljaa. :D
Kontrollifriikki vihaa siitä, että joku muu pyytää hinta-arvion hänen asunnostaan (täysin laillinen toimenpide) tai ottaa valokuvia hänen asunnostaan (täysin laillinen toimenpide). Kontrollifriikki tuntee olevansa heikko ja siksi haluaa kontrolloida kaikkia ja kaikkea. Myös niitä asioita, mihin hänellä ei Suomen lain mukaan ole mitään sananvaltaa.
Miksi vuokralainen ei saisi kuvata oman kotinsa sisätiloja? Onko siellä keittiössä, makuuhuoneessa tai kylppärissä jotain vikaa? Jotain sellaista, mistä pitäisi ilmoittaa taloyhtiölle, isännöitsijälle tai huoltoyhtiölle heti? Laittomia asennuksia tai laittomia remontteja, mihin ei ole asianmukaista lupaa haettu taloyhtiöltä? Juuri tuollaisia "kikkailuja" usein näkee kontrollifriikin vuokraisännän omistamassa kämpässä.
Itse käräytin yhden naapurin, joka asensi liesituulettimen (hormiliitännällä) ilman taloyhtiön lupaa. Asunnon omistaja sai sakot. Hormiliitäntä on ankarasti kielletty, koska se sotkee koko talon ilmanvaihdon. Naapuri ei vieläkään tiedä kuka teki ilmiannon. Meidän asunnosta nimittäin näkee suoraan hänen asuntoonsa sisälle. Vastapäinen talo. Taloyhtiöön kuuluu useita rakennuksia, joten meidän ikkunoista näkyy suoraan naapureiden keittiöihin. Siellä se yksinäinen sinkkumies nyt kokkaa pienessä keittiössään. Liesituuletin on poistettu. :D
Luvattomasti asennettu liesituuletin, jossa hormiliitäntä. Tuollainen viritys aiheuttaa sähköturvallisuusriskin ja paloturvallisuusriskin. Riittävästi perusteita rikosilmoitukseen. Sakkotuomio sieltä napsahtaa, jos ei taloyhtiö älyä vaatia vahingonkorvausta (laittoman asennuksen purkaminen, hormien tarkistaminen ja puhdistaminen, ilmanvaihdon säätäminen uudestaan). Tuosta tulee helposti viiden tonnin lasku taloyhtiölle.
Mikäli et omista asuntoa, kiinteistövälittäjä arvioi sen varmaankin vain maksusta.
Aiotko myydä sen asunnon jota et omista jollekin ?
Näin hölmöjä aloituksia on. Vain Vauveli sivustolla.
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki kiellä pyytämästä hinta-arviota kämpästä missä itse asut laillisesti. Siis omistajana tai vuokralaisena. Voit pyytää niin monta arviota kuin haluat. Et tarvitse mitään lupaa (suostumusta, valtakirjaa) keneltäkään.
Epäselväksi jäi, mikä on AP:n tekemän aloituksen todellinen motiivi. Halusiko hän todella kysyä neuvoa, koska hän ei tunne vuokralaisen oikeuksia? Vai halusiko hän trollata vuokranantajia? Vai halusiko hän manipuloida vuokralla asuvia ihmisiä teettämään hinta-arvioita?
Mutta ei vuokralainen saa mitään tarvittavia tietoja hinta-arvioon. Välittäjä voi sanoa sen saman kuin vuokralainen itsekin voi sanoa, eli samalta alueelta myytyjen asuntojen mukaan tehty arvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä. Asun alueella, jossa asuntoani arvioidaan koko ajan ja saan ostopyyntöjä. Tämä "toisen asuntoa ei voi arvioida" on täyttä soopaa. Minulle on soittaneet välittäjät, jotka kertovat, että heillä oli kiinnostunut ostaja, jonka kanssa asuntoni on arvioitu X hintaiseksi, onko kiinnostusta? Myös postilaatikosta on tullut lappusia, joissa ehdotellaan tätä. Onko nyt jotain lakia muka mielestänne loukattu, minne otan yhteyttä saadakseni hyvitystä??
Tämä perustuu ihan vain siihen samalta alueelta myytyjen hintaan ja välittäjällä on ostotoimeksianto.
Hinta-arviota sun asunnosta ei kukaan ole oikeasti voinut tehdä. Ja on hyvin hyvin harvinaista, että välittäjä käyttää aikaansa asuntoon, joka ei ole vähintään hiljaisessa myynnissä. Aika epätoivoinen tilanne taitaa tällaisella välittäjällä olla.Niin juuri, siis hänen ostajalle antamansa arvio. Mitä se minua kiinnostaa, millä perusteella on arvionsa tehnyt. Mistä minä tiedän, vaikka olisi myynyt juuri eilen samanlaisen asunnon samasta talosta, eli on hyvinkin perillä talon papereista.
Ja tuo, että soitellaan ostotarjouksia on kyllä jopa aika tavallista tiettyjen postinumeroiden ollessa kyseessä. Kuin myös se, että tällä tavalla ne usein liikkuvatkin, harvemmin ennättävät edes minnekään myyteihin.
Pointtihan nyt kuitenkaan ei ollut, voiko tehdä eksaktia hinta-arviota, vaan se, voiko tehdä arvioita jonkun toisen omistamasta asunnosta. Kyllä voi. Tämä on vapaa maa, toistaiseksi, täällä saa tehdä arvioita aivan mistä haluaa ja myös esittää tarjouksia niiden perusteella.
En ole suuttunut ja alkanut määkiä, että tämä välittäjä boikottiin. Päinvastoin, normitoimintaa, jos on aktiivinen välittäjä.
Ei se ostaja pyydä hinta-arviota sun kämpästä. Ihan eri asia kuin apn tilanne.
Pointtihan nyt kuitenkaan ei ollut, voiko tehdä eksaktia hinta-arviota, vaan se, voiko tehdä arvioita jonkun toisen omistamasta asunnosta. Kyllä voi. Tämä on vapaa maa, toistaiseksi, täällä saa tehdä arvioita aivan mistä haluaa ja myös esittää tarjouksia niiden perusteella.
Niin, voithan sä heittää naapuriasunnostasi hinta-arvion, kuten välittäjäkin. Se nyt on kuitenkin ihan eri asia kuin arvioittaa joku asunta ammattilaisella. Vuokralaisella ei ole siihen mitään oikeutta eikä se ole edes mahdollista. Ja sitä ap kysyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokraisäntä on järkevä (ajattelee järjellä, ei tunteella) niin sitten hän suhtautuu hinta-arvioon todella tyynesti. "Kiva kun teit tarjouksen. En nyt halua myydä, mutta toivottavasti jatkat asumista tässä kunnes löydät paremman. Kun muutat pois, saat minulta hyvät suositukset."Kyllä minä omistajana loukkaantuisin, jos joku arvioittaisi omaisuuttani, jota en ole laittamassa myyntiin itse. Ottaisi kuvia keittiöstäni, tekemästäni makuuhuoneen tapetoinnista tai vaikka kylppäristäni.
Vuokralaisesi koti, hän saa kuvata makuhuoneensa tapettia just niin paljon kun huvittaa.
Tätä taloa ei vuokrata. Se myydään tai pidetään tyhjillään, koska omistaja kärkkyy arvonnousua.
Arvatkaa kumpi talo meni kaupaksi? Tietenkin se mikä on heti saatavilla. Hintapyyntö 120 tonnia putosi kivasti kun sanoin, että suunnittelen talon purkamista enkä peruskorjausta.
Ai myyjä kärkkyi arvonnousua, mutta myi sinulle kuitenkin 120 000 euroa halvemmalla?
"Kiva perheasunto. Rakennustyömaa suoraan vastapäätä."
Ja tällä samalla tavallako olisit nauranut sille henkilölle, joka olisi ostanut sen toisen, myytävänä olleen talon, jos olisit saanut itse ostettua vuokrattavana olleen talon, jonka aioit purkaa?
Eiköhän vuokralainen osaa sanoa, että tykätään tästä asunnosta paljon ja jos sinulla on myyntiajatuksia, voisin tehdä siitä tarjouksen.