Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (717)
Mitä ihmeen järkeä on pyytää hinta-arvio, jos on vuokraamasta asunnostaan ostoaikeissa. Hintahan on se, minkä vuokranantaja määrittelee. Jos vuokranantajalla ei ole kovaa halua päästä, asunnosta eroon, hinta tulee olemaan korkeampi kuin hinta tilanteessa, jossa vuokranantaja olisi itse päättänyt laittaa asunnon myyntiin. Kaupantekohan ei ole hyväntekeväisyyttä vaan voitto maksimoidaan jos mahdollista.
Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee. Omistajalla ei ole mitään laillista keinoa "kostaa" vuokralaiselle. Laittomia keinoja kyllä on (kunnianloukkaus, uhkailu, kotirauhan häirintä, yms) ja jos tuollaista ilmenee niin vuokralainen voi tehdä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi teettää hinta-arvioita mistä tahansa, se on järkevää ennen ostotarjousta. Ihan sama mitä omistaja ajattelee. Omistajalla ei ole mitään laillista keinoa "kostaa" vuokralaiselle. Laittomia keinoja kyllä on (kunnianloukkaus, uhkailu, kotirauhan häirintä, yms) ja jos tuollaista ilmenee niin vuokralainen voi tehdä rikosilmoituksen.
Eli toisen omaisuuden epäkunnioitus menee jo niin pitkälle, että katsotaan viattoman henkilön käyttävän laittomia keinoja loukkaantuessaan?
Ainut huonosti käyttäytyvä on vuokralainen, joka ei puhu asunnonostoaikeistaan ihmiselle, joka ko. asunnon OMISTAA. Herrajumala ihmiset, kunnioitus ja käytöstavat! Asut hänen omistamassaan asunnossaan nytkin, ja kunnioituksesi häntä kohtaan näyttää puuttuvan täysin.
MIKÄ ESTÄÄ KOHTELIAAN JUTTELUN VUOKRANANTAJAN KANSSA?
NARSISMISIKO?
Mikä siinä on niin vaikea käsittää, että vuokraisäntä on pelkkä vuokraisäntä, täysin vaihdettavissa oleva vuokranantaja? Vuokraisäntä saa vuokralaiselta tuloja vain niin kauan kun vuokraisäntä käyttäytyy hyvin ja kiltisti ja kunnioittavasti ja antaa vuokralaiselle asumisrauhan. Jos vuokraisäntä on häirikkö, epäluotettava kikkailija tai manipuloiva kontrollifriikki, niin hän ei ansaitse mitään vuokralaisia. On parempi että vuokralainen irtisanoo sopimuksen ja muuttaa parempaan asuntoon. Siis kaupungin vuokra-asuntoon missä vuokranantajana on kotikunta. Vuokralaisen maksamat rahat menevät kaupungille. Ei niitä rahoja kannata antaa huonon vuokraisännän (kusipäinen ukko) käsiin.
Narsistinen vuokraisäntä loukkaantuu aina, jos vuokralainen ei kohtele vuokraisäntäänsä kuin puolijumalaa. 🤣
Täällä näköjään yhteiskunnan alempi luokka opettelee tekemään asuntokauppoja.
Moni hyvätuloinen asuu vuokralla. Eivät halua ostaa omistuskämppää, vaikka rahat riittäisi helposti. Ja yksi syy on se, että keskiluokan suvuissa on paljon asunto-omaisuutta. Meillä äiti peri isoisän asunnon. Minä perin molemmat asunnot, kun äiti kuolee. Miksi ostaisin vielä kolmannen kaupunkiasunnon itselleni? Meillä on myös vapaa-ajan asunto Saimaalla.
Äly hoi, köyhät narsisti-trollit. Vuokralla asuminen EI automaattisesti tarkoita köyhyyttä.
Virallinen lkv-hinta-arvio maksaa sellaiset 500 euroa vähintään ainakin Helsingissä. Ole siis valmis siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Vedä ihan rauhassa herneitä nenääsi. Vuokralainen voi pyytää kotiinsa käymään niin monta asunnon arvioijaa, kuin haluaa.
Ja jokainen niistä laskuttaa hinta-arvion pyytäjää.
En ole lukenut koko ketjua, joten liekö joku kiinteistövälittäjä kertonut, miten alalla suhtaudutaan siihen, että hinta-arvioita pyydetään asunnoista, joita ei itse omista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen ei voi teettää välittäjällä yhtään mitään hinta-arviota vuokraamaansa asuntoon.
Eipä sitä taida laki kieltää.
Ja kaikki mitä laki ei erikseen kiellä, on sallittua.
Vielä pitäis löytää välittäjä, joka tekee tällaista.
Se kuuluu heidän ammattiin.
Asuntojen ja maatilojen hintoja arvioidaan esim. perunkirjoituksiin.
Maatilan hinta-arviot taitaa monesti tehdä paikallinen metsänhoitoyhdistys.
Mutta kyllä välittäjätkin niitä tekevät.
Kummallista että ihmiset eivät tajua sitä että kiinteistöjen ja asuntojen hintoja arvioidaan koko ajan ilman myyntitoimeksiantoa. Ja että se olisi jotenkin laitonta? Tsiisus...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.
Nyt on vuokralaisen markkinat. Etenkin jos on velkavipu-vuokraloordi niin moni on ahtaalla, pelkää koronnousuja ja valmis pudottamaan hintoja pitääkseen vuokralaisen. Eli kannattaa tinkiä reilusti vuokrasta ja jos ei suostu niin tehdä hävytön ostotarjous.
Sinun tyyppiset potkisin kättelyssä persiille. Jo on kateus huipussaan. Hanki vapailta markkinoilta itsellesi sijoituskämppä, älä himoitse toisen omaa. Toivottavasti omistaja myy sen kämppänsä ja uusi heivaa sinut mäkeen, tietenkin lain mukaisen irtisanomisajan puitteissa.
Narsisti on vaarallinen vuokraisäntä. Tunnen yhden tuollaisen. Hän ei noudata lakia. Hän kuvittelee olevansa lain yläpuolella ja voivansa tehdä mitä huvittaa. Vuokralaisen oikeudet (lailliset oikeudet) ovat aina "uhka" narsistille, koska narsisti on ahne kontrollifriikki. Narsisti vuokraisäntä kuvittelee ansaitsevansa etuoikeuksia (sellaisia mitä hänellä ei lain mukaan ole) ja hän kuvittelee voivansa ottaa vuokralaiselta POIS oikeuksia (ne mitä laissa on mainittu).
Tuo sama narsistinen vuokraisäntä syyllistyi myös tietosuojarikoksiin. Hän lörpötteli vuokralaisen henkilötietoja (kotiosoite, ikä, tieto KELAn asiakkuudesta) täysin vieraille ihmisille. Kun minä huomautin että tuollainen henkilötietojen levittäminen on laitonta, narsisti suuttui minulle ja haukkui minua kontrollifriikiksi. Minua huvitti tuo tunteenpurkaus. Kun narsisti ajetaan nurkkaan, hän alkaa heti projisoida omia virheitään (ahneus, kontrollifriikkeily) muihin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen mahdollisuudet pyytää asunnosta hinta-arviota ovat rajalliset. Kukaan itseään arvostava auktorisoitu asuntojen hinta-arvioija ei suostu ilman korvausta tällaista tekemään, joten vuokralaisella tulee olla ensinnäkin rahaa hinta-arviopalkkioon sekä aidosti nöyrä asunnonostamiseen tähtäävä vahva tahtotila.
Väärin. Mitään nöyryyttä ei tarvita. Eikä mitään tahtotilaa. Hinta-arvion voi tilata jos huvittaa. Mitään rajoituksia ei ole. Trolliarmeija kyllä keksii miljoona tekosyytä, minkä vuoksi kaikki on heille itselleen aina vaikeaa. Jopa seksin saanti.
Mistä löytyy välittäjä, joka on valmis antamaan arvion ilman isännöitsijäntodistusta? Se toimitetaan vain asunnon omistajaksi merkitylle.
Ei sen tarvitse olla virallinen arvio. Voi hän kertoa epävirallisen arvion asunnon hinnasta. Kuten sinä tai minä. Ainoa ero on, että hänellä on enemmän tietoa kuin meillä tavallisilla tallaajilla.
Miksi välittäjä käyttäisi tähän aikaansa ilmaiseksi? Ja tietotaitoaan, jota tässä halutaan hyödyntää? Yleensä toimeksiannon toivossa, eli olet myymässä tai sitten hän esittelee ostajalle asuntoja, joita on myymässä? Nimittäin apn vuokraisäntä käyttää todennäköisesti itse valitsemaansa välittäjää (toinen mielipide), mikäli asuntoa myisi aikanaan. Eli miksi välittäjä tekisi ilmaista työtä, kun AP ei ole ostamassa mitään välittäjän esittelemään asuntoa, eikä arviosta ole tulossa toimeksiantoa?
Mikä laki kieltää maksamasta kiinteistövälittäjälle hinta-arviosta? Sitä kutsutaan konsultoinniksi.
Me pyysimme kiinteistövälittäjää tekemään hinta-arvion mökistä tontteineen, koska halusin lunastaa puolikkaan veljeltäni. Sitten tietysti maksoimme välittäjälle siitä palkkion ja minä maksoin veljelleni mökin puolikkaan hinnan. Niinhän se menee. Välittäjä tietysti ansaitsee työstään palkkion.
Kyllä, maksua vastaan on mahdollista teettää kirjallinen arvio virallisia toimia varten. Kuitenkin teillä omistajina oli käytössä arvion laaditaan vaadittavat tiedot ja asiakirjat. Vuokralaisella näihin ei pääsyä ole. Kai joku rahat voi ottaa pois, mutta hieman epäeettistä se on, koskapa summittaisarvion voi kuka vaan tehdä itsekin netissä osoitetiedot syöttämällä. Siinä ei huomioida huoneistoa tai asuntoa yksilönä, esim. korjaustarpeet ja tehdyt kunnostukset, eikä kelpaa vielä kenellekään mihinkään viralliseen. Miksi maksaa tästä?
Tuntuu, ettei monet hahmota omistajan ja vuokralaisen eroa asunnon tietojen hallinnassa.
Meinaatko siis, että omistajan ei tarvitse antaa asuntoa koskevia tietoja vuokralaiselle? Omistaja voi pimittää vaikka yhtiöjärjestykseen, yhtiön taloustilanteeseen ja asunnon kuntoon liittyvät tiedot?
Olen sitä mieltä, että omistajan ei tarvitse antaa vuokralaiselle tietoja, jotka GDPR:n perusteella ovat suostumuksellisia. Tällainen on esim. tieto siitä, paljonko omistajalla on yhtiövelkaa jäljellä.
Lisäksi esim. laki asuinhuoneiston vuokraamisesta ei edellytä tietojen antamista taloyhtiön taloudesta.
Juu, ei kiinnosta sun henkilökohtainen velkas, mutta jos taloyhtiö on korviaan myöten veloissa ja konkurssikypsä ja sinä kauppaat kolmen vuoden vuokrasopimusta, niin onhan se nyt tietojen pimittämistä. Tai jos osakkeista puolet ei maksa vastikkeita ja vuoden sisällä on konkurssi tai vastikkeiden kolminkertaistuminen ja "unohdat" mainita tällaisesta vuokralaiselle. Tai että seuraavat kaksi vuotta on jatkuvaa remonttia, alkaa ensi viikolla. Ei asunnonvuokrauksessakaan ihan mitä tahansa soopaa saa puhua.
Kyllä. Vuokralaisella on Suomen lain mukaan oikeus pyytää hinta-arvio asunnosta missä hän itse asuu. Hänen ei tarvitse omistaa asuntoa. Hänen ei tarvitse pyytää asunnon omistajalta lupaa. Vuokrasopimus tehty, avaimet luovutettu vuokralaisella ja vuokra maksettu. Asunto on nyt vuokralaisen koti. Hän voi kutsua vaikka 10 kiinteistönvälittäjää (yksi kerrallaan) vierailemaan asunnossa ja kaivelemaan taloyhtiön papereita. Isännöitsijä auttaa. Jos ei auta, niin taloyhtiön tiedot saa rekistereistä mihin kiinteistönvälittäjillä on pääsy. Asunnon omistaja voi yrittää "pihdata informaatiota" eli salata tiedon omista veloistaan (miten paljon asuntoon kohdistuu lainoja) mutta nämä velat otetaan huomioon ostotarjouksessa. Ostotarjous tehdään sillä ehdolla, että asunto on täysin velaton. Ja jos velkaa on, niin omistaja maksaa ne itse pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Vuokralaisella on Suomen lain mukaan oikeus pyytää hinta-arvio asunnosta missä hän itse asuu. Hänen ei tarvitse omistaa asuntoa. Hänen ei tarvitse pyytää asunnon omistajalta lupaa. Vuokrasopimus tehty, avaimet luovutettu vuokralaisella ja vuokra maksettu. Asunto on nyt vuokralaisen koti. Hän voi kutsua vaikka 10 kiinteistönvälittäjää (yksi kerrallaan) vierailemaan asunnossa ja kaivelemaan taloyhtiön papereita. Isännöitsijä auttaa. Jos ei auta, niin taloyhtiön tiedot saa rekistereistä mihin kiinteistönvälittäjillä on pääsy. Asunnon omistaja voi yrittää "pihdata informaatiota" eli salata tiedon omista veloistaan (miten paljon asuntoon kohdistuu lainoja) mutta nämä velat otetaan huomioon ostotarjouksessa. Ostotarjous tehdään sillä ehdolla, että asunto on täysin velaton. Ja jos velkaa on, niin omistaja maksaa ne itse pois.
Voihan ne kiinteistövälittäjät pyytää paikalle yhtä aikaa, niin pääsee helpommalla. Varmaan voisit laittaa linkin tuohon lakiin?
Kiinteistövälittäjät ovat aika lirissä parhaillaan joten moni mainostaa ilmaista arviointia.Ei sun tarvitse välittäjälle sanoa että asunto ei ole sun eivätkä nuo viitsi arvioinnin vuoksi lähteä mitään taustoja yhtiöstä selvittelemään.Mutta välittäjän kutsuisin vasta sitten kun olisin omistajalta kysynyt että myykö.Jos myyjä pyytää tekemään tarjouksen niin siihen sä saat hinnan tuolta välittäjältä. Muussa tapauksessa omistajalla on heti hinta valmiina .
Mikä siinä on niin vaikea käsittää, että olet pelkkä vuokralainen, täysin vaihdettavissa oleva asukas? Tuotat vuokranantajallesi tuloja niin kauan kuin käyttäydyt hyvin ja kiltisti ja kunnioittavasti ja pidät hänen omaisuutensa samassa kunnossa, kun se oli asunnonvuokraushetkellä.
Mikä siinä on niin vaikea käsittää, että olet ihan tavallinen ihminen, joka on velvoitettu kunnioittamaan toisen ihmisen omaisuutta?
MIKSI ET VOI KYSYÄ VUOKRANANTAJALTASI ENSIN, TAHTOOKO HÄN MYYDÄ???