Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (766)
Tätä en ymmärrä. Asun alueella, jossa asuntoani arvioidaan koko ajan ja saan ostopyyntöjä. Tämä "toisen asuntoa ei voi arvioida" on täyttä soopaa. Minulle on soittaneet välittäjät, jotka kertovat, että heillä oli kiinnostunut ostaja, jonka kanssa asuntoni on arvioitu X hintaiseksi, onko kiinnostusta? Myös postilaatikosta on tullut lappusia, joissa ehdotellaan tätä. Onko nyt jotain lakia muka mielestänne loukattu, minne otan yhteyttä saadakseni hyvitystä??
Tämä perustuu ihan vain siihen samalta alueelta myytyjen hintaan ja välittäjällä on ostotoimeksianto.
Hinta-arviota sun asunnosta ei kukaan ole oikeasti voinut tehdä. Ja on hyvin hyvin harvinaista, että välittäjä käyttää aikaansa asuntoon, joka ei ole vähintään hiljaisessa myynnissä. Aika epätoivoinen tilanne taitaa tällaisella välittäjällä olla.
Vierailija kirjoitti:
Tätä en ymmärrä. Asun alueella, jossa asuntoani arvioidaan koko ajan ja saan ostopyyntöjä. Tämä "toisen asuntoa ei voi arvioida" on täyttä soopaa. Minulle on soittaneet välittäjät, jotka kertovat, että heillä oli kiinnostunut ostaja, jonka kanssa asuntoni on arvioitu X hintaiseksi, onko kiinnostusta? Myös postilaatikosta on tullut lappusia, joissa ehdotellaan tätä. Onko nyt jotain lakia muka mielestänne loukattu, minne otan yhteyttä saadakseni hyvitystä??
Tämä perustuu ihan vain siihen samalta alueelta myytyjen hintaan ja välittäjällä on ostotoimeksianto.
Hinta-arviota sun asunnosta ei kukaan ole oikeasti voinut tehdä. Ja on hyvin hyvin harvinaista, että välittäjä käyttää aikaansa asuntoon, joka ei ole vähintään hiljaisessa myynnissä. Aika epätoivoinen tilanne taitaa tällaisella välittäjällä olla.
Kävikö kiinnostunut ostajaehdokas ja kiinteistövälittäjä teillä pihalla ja sisällä tarkistamassa asunnon kunnon? Jos teillä on talokansio asunnon papereista, niin sekin oli varmaan huolella tutkittu. Tiliotteista on katsottu sekin miten paljon teillä on asuntovelkaa. Noinhan ketjun aloittaja aikoo toimia.
Vierailija kirjoitti:
Kai sen voi pyytää jos maksat välittäjälle palvelusta, muuta toimeksiantoahan hän ei tule tästä saamaan. Kysyisin kuitenkin mieluummin vuokranantajalta olisiko hän kiinnostunut myymään ja mihin hintaan. Nythän on huono aika myydä eli välttämättä kiinnostusta ei ole, ainakaan ns. käypään hintaan - ellei sitten vuokranantajan taloudellinen tilanne ole huono.
Vuokranantajaa voi potentiaalisesti ärsyttää se, jos pyydät välittäjältä tarjouksen ajatuksella että saisit asunnon ns. alihintaan huonossa markkinatilanteessa eli tämä kannattaa huomioida kommunikaatiossa.
Ihmettelen miksei vain kysy puolihuolimattomasti vuokraisännältä että mitäs sanoisit jos ostaisin tämän kämpän? Vuokraisäntä voi sitten sanoa että ei kiitos, tai kyllä kiitos, mahtava kun pääsen tästä riesasta eroon.
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri, siis hänen ostajalle antamansa arvio. Mitä se minua kiinnostaa, millä perusteella on arvionsa tehnyt. Mistä minä tiedän, vaikka olisi myynyt juuri eilen samanlaisen asunnon samasta talosta, eli on hyvinkin perillä talon papereista.
Ja tuo, että soitellaan ostotarjouksia on kyllä jopa aika tavallista tiettyjen postinumeroiden ollessa kyseessä. Kuin myös se, että tällä tavalla ne usein liikkuvatkin, harvemmin ennättävät edes minnekään myyteihin.
Pointtihan nyt kuitenkaan ei ollut, voiko tehdä eksaktia hinta-arviota, vaan se, voiko tehdä arvioita jonkun toisen omistamasta asunnosta. Kyllä voi. Tämä on vapaa maa, toistaiseksi, täällä saa tehdä arvioita aivan mistä haluaa ja myös esittää tarjouksia niiden perusteella.
En ole suuttunut ja alkanut määkiä, että tämä välittäjä boikottiin. Päinvastoin, normitoimintaa, jos on aktiivinen välittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Ei "vuokralaisen markkinat" tuota automaattisesti tilannetta, jossa jokainen vuokranantaja on ahtaalla ja sijoitusomaisuudesta kannattaisi hankkiutua eroon. Suuri osa ei ole velkavivuila. Tuo on vähän harhainen käsitys. Asunnonvuokraaja, jolla menee hyvin ja jolla on hyvä asunto, todennäköisesti vain saa huonon käsityksen vuokralaisesta joka lähtee tarjoamaan pilkkahintaa asunnosta. Lähinnä keksisin keinon päästä eroon hänestä.
Lisäksi minulla on 2 sijoitusasuntoa. Miksi saisin huonon käsityksen vuokralaisesta, joka tarjoaisi minulle tämän hetkisen markkinatilanteen mukaista hintaa vuokra-asunnostaan?
Ymmärränhän minä nyt itsekin, että tällä hetkellä en voi saada asunnoista samaa hintaa kuin muissa tilanteissa. Ei vuokralainen minua mitenkään loukkaa toteamalla saman. Ja tietysti ymmärrän, että nythän ne ostajat liikkeellä ovat, kun hyvinkin voivat halvalla saada.
Ymmärrän myös, että ellen käy tätä keskustelua asiallisesti, vuokralaisen hyvä käsitys minusta saattaa rapautua ja luotto siihen, että olen hyvä vuokranantaja menee ja hän hakeutuu muualle. En minä tässä tilanteessa halua alkaa etsiä uusia vuokralaisia, se on aina riski.
Toki ymmärrän myös, jos vuokralainen toteaa, että ok, alan etsiä sitten muualta asuntoa ostettavaksi. Ja ymmärrän, että todennäköisesti hän sen löytääkin. Alan siis kartoittaa itsekin vuokralle haluajia.
Tämän pösilön ketjun tähän asti täyspäisin kirjoitus, kiitos.
Kävikö kiinnostunut ostajaehdokas ja kiinteistövälittäjä teillä pihalla ja sisällä tarkistamassa asunnon kunnon? Jos teillä on talokansio asunnon papereista, niin sekin oli varmaan huolella tutkittu. Tiliotteista on katsottu sekin miten paljon teillä on asuntovelkaa. Noinhan ketjun aloittaja aikoo toimia.
No tähän sanon, että en piittaisi pätkääkään, jos vuokralaiseni pyytäisi välittäjän pihalle ja tutkimaan asunnon kuntoa. Jos heillä jotain muuta tietoa asunnosta on, siitä vaan käyttämään. Minultakin saa kysyä.
Pidän itsestään selvänä, että jos vuokralaisistani jommat kummat haluaa asunnon ostaa, he tekevät aika paljonkin kartoitustyötä. Sehän on minun etuni, säästyypä työtä, kun ovat jo perillä, mikä on mahdollista.
Mahdetaanko täällä nyt yhtään ymmärtää, että kun vuokraa asunnon, menettää sen hallintaoikeuden? Se on siitä lähtien muiden koti, jonne he kutsuvat aivan keitä haluavat, keskustelemaan ihan mistä tykkäävät.
Ettekö te tätäkään asiaa tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Välittäjien ammattitaitoa asuntojen ja kiinteistöjen hinnan arvioimisessa käytetään koko ajan. Maksua vastaan tietysti.
Ihmettelen kyllä miksi asunnon omistaja täytyy pitää pimennossa, kun ei edes tiedetä onko hänellä myyntihaluja.
En lukenut ketjua, mutta mikä estää teitä kysymästä Vuokraisännältä hinta-arviota? Koska hänhän lienee taho, joka tekee myyntipäätöksen muutenkin.
Vai kuvitteletteko että jos saatte ulkopuoliselta hinta-arvion, niin se voisi vaikuttaa paljonkin siihen mitä vuokraisäntä kohteesta haluaa, jos myyntiä ylipäätään harkitsee. En laskisi hirveästi sen varaan.
Ja jos vuokralainen kysyy kiinteistövälittäjän paikalle, niin kyseessä lienee joka tapauksessa maksullinen palvelu tilaajalle. Eli sille vuokralaiselle, koska hän ei voi kohdetta myyntiin laittaa. Ja sitä kautta tuoda leipää välittäjän pöytään.
Mahdetaanko täällä nyt yhtään ymmärtää, että kun vuokraa asunnon, menettää sen hallintaoikeuden? Se on siitä lähtien muiden koti, jonne he kutsuvat aivan keitä haluavat, keskustelemaan ihan mistä tykkäävät.
NO EI! Juuri tätä nämä eivät ymmärrä!! Ilmeisesti itsellä on vuokralla se oma yksiö, kun asutaan miesystävän kämpässä ja tunnesiteet siihen on vahvat, se on edelleen MINUN asunto. On annettu se vuokralle vähän kuin kaverille nukke lainaksi, eli mulle sit heti takaisin ja mä määrään, miten sillä leikitään.
Tai sitten vain haaveillaan siitä omistusasunnosta, jonne ei sitten kukaan kyllä tulisi arvioimaan.
Ihmettelen kyllä miksi asunnon omistaja täytyy pitää pimennossa, kun ei edes tiedetä onko hänellä myyntihaluja.
Missä ihmeen pimennossa? Miksi vuokralaiseni alkaisivat käydä minun kanssani neuvotteluja, kun ilmeisesti kartoittavat sitä, mikä heidän taloudelliseen tilanteeseen sopii, mihin heillä on varaa, mikä on realistista jne.
En minä haluaisikaan, että he alkaisivat kysellä myynkö, ennen kuin ovat ottaneet edes selvää, mitä asunto noin suunnilleen arvioiden voisi maksaa ja onko heillä siihen varaa.
Asia kuuluu minulle siinä vaiheessa, kun he ovat tehneet päätöksen, että haluavat ostaa ja mitä he olisivat valmiit maksamaan. Yhtään aikaisemmin he eivät ole mitenkään velvollisia minua taloudellisiin keskusteluihinsa kutsumaan.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen pimennossa? Miksi vuokralaiseni alkaisivat käydä minun kanssani neuvotteluja, kun ilmeisesti kartoittavat sitä, mikä heidän taloudelliseen tilanteeseen sopii, mihin heillä on varaa, mikä on realistista jne.
En minä haluaisikaan, että he alkaisivat kysellä myynkö, ennen kuin ovat ottaneet edes selvää, mitä asunto noin suunnilleen arvioiden voisi maksaa ja onko heillä siihen varaa.
Asia kuuluu minulle siinä vaiheessa, kun he ovat tehneet päätöksen, että haluavat ostaa ja mitä he olisivat valmiit maksamaan. Yhtään aikaisemmin he eivät ole mitenkään velvollisia minua taloudellisiin keskusteluihinsa kutsumaan.
Ihmettelen vain miksi vuokralainen tuhlaisi aikaa ja rahaa spekulointiin kun voisi vain suoraan kysäistä vuokraisännältä. Hinnasta ehdittäisiin kyllä neuvotella sen jälkeen. Eihän tuossa ole kyseessä mikään kyseenalainen tai puolirikollinen toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vain miksi vuokralainen tuhlaisi aikaa ja rahaa spekulointiin kun voisi vain suoraan kysäistä vuokraisännältä. Hinnasta ehdittäisiin kyllä neuvotella sen jälkeen. Eihän tuossa ole kyseessä mikään kyseenalainen tai puolirikollinen toiminta.
En tiedä muista vuokranantajista, mutta kuten sanoin: minä toivon, että ovat selvittäneet ensin niin pitkälle, että mitä ehkä maksaa ja onko varaa, koska kyllähän siitä riippuu minunkin myyntihaluni, eli tarjouksesta.
Katson siis asiaa aivan itsekkäästä näkökulmastani, eli en halua alkaa spekuloida myyntihaluillani ennen kuin asian ympärillä on jotain konkretiaa. Toisaalta pidän kyllä reiluna, että jos ostohalut tulevat ensisijaisesti heiltä, he selvittävät asian alkuunsa ja jatketaan sitten siitä.
Sen vuoksi pidinkin täällä omituisina näitä raivokkaita reaktioita sen suhteen, että vuokralainen itse olisi aloitteellinen asiassa ja olisi jopa valmis etenemään hieman omalla vaivalla ja rahalla.
!Ihmettelen vain miksi vuokralainen tuhlaisi aikaa ja rahaa spekulointiin kun voisi vain suoraan kysäistä vuokraisännältä. Hinnasta ehdittäisiin kyllä neuvotella sen jälkeen. Eihän tuossa ole kyseessä mikään kyseenalainen tai puolirikollinen toiminta. "
No onhan se nyt ihan eri asia esittää small talkin lomassa, että ootko muuten aatellu tuota kämppää myydä kuin lähestyä vakavasti otettavalla esitarjouksella. Moni ottaa sen small talkina ja sanoo mitään edes ajattelematta että en oo ja siihen se sitten jää. Vuokralainen kenties turhaan sipehtimään, että harmi harmi niin oisin ostanut ja vuokraisäntä autuaan tietämättömänä, että nyt olisi mennyt mukavasti kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
!Ihmettelen vain miksi vuokralainen tuhlaisi aikaa ja rahaa spekulointiin kun voisi vain suoraan kysäistä vuokraisännältä. Hinnasta ehdittäisiin kyllä neuvotella sen jälkeen. Eihän tuossa ole kyseessä mikään kyseenalainen tai puolirikollinen toiminta. "
No onhan se nyt ihan eri asia esittää small talkin lomassa, että ootko muuten aatellu tuota kämppää myydä kuin lähestyä vakavasti otettavalla esitarjouksella. Moni ottaa sen small talkina ja sanoo mitään edes ajattelematta että en oo ja siihen se sitten jää. Vuokralainen kenties turhaan sipehtimään, että harmi harmi niin oisin ostanut ja vuokraisäntä autuaan tietämättömänä, että nyt olisi mennyt mukavasti kaupaksi.
No joo, voisihan se olla hyvä veto pläjäyttää heti ensimmäisenä välittäjän arvioon perustuva ostotarjous tiskiin, mutta voisi myös säikyttää vuokranantajan. Asian ottaminen esiin muina miehinä olisi psykologisesti toimivampi keino. Ehkä. En kyllä ymmärrä miten jotkut täällä ovat niin tuohtuneita joko vuokraisännän tai vuokralaisen puolesta. Ihan tavallisesti inhimillisestä toiminnasta eli asuntokaupoista on kyse.
No joo, voisihan se olla hyvä veto pläjäyttää heti ensimmäisenä välittäjän arvioon perustuva ostotarjous tiskiin, mutta voisi myös säikyttää vuokranantajan. Asian ottaminen esiin muina miehinä olisi psykologisesti toimivampi keino. Ehkä. En kyllä ymmärrä miten jotkut täällä ovat niin tuohtuneita joko vuokraisännän tai vuokralaisen puolesta. Ihan tavallisesti inhimillisestä toiminnasta eli asuntokaupoista on kyse.
Kuten vuokranantajana olen kertonut, kiitos ei tälle psykologialle. Sitä ihmettelen suuresti, mikä siinä vuokranantajan säikyttäisi?
Miksi ihmeessä säikähtäisin, jos vuokralaiseni esittäisi vakavasti otettavan ostotarjouksen? Sen sijaan en minäkään varmaan ymmärtäisi, että hän on tosissaan kyselemässä aikeita, jos heittäisi vaan ohimennen, että oletko muuten myymistä ajatellut. Päinvastoin, luulisin, että hän haluaa varmistua siitä, että en ole myymässä ja hänen vuokrasuhteensa saa siis jatkua. Joten tietysti vastaisin, että en ole ja kaupat jäisi tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, vaikka voisikin. Vuokraisännät ei pidä tällaisesta ja monesti korottavat vuokraa, koska ajattelevat, että asuntohan on halutumpi vuokralaisten mielestä?
Todella omituinen logiikka ja kertoisi härskistä ahneudesta ja vuokralaisen hyväksikäytöstä. Itse en tuollaisen korotuksen jälkeen asuntoon jäisi,olkoon miten kiva tahansa-myös vuokranantajan luonteella on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän epätodennäköistä, että omistaja myisi, jos vuokralainen vain ilmoittaa, että haluaisi ostaa vuokraamansa asunnon. Toki se voi tulla joskus myyntiin mutta ei tällä tavalla. Nyt on muutenkin huono aika myydä koska hinnat matalalla.
Hinta-arviolla et tee yhtään mitään koska omistaja kyllä tietää mikä sen arvo on eikä myy alihintaan. Jos oikeasti haluat kokeilla kepillä jäätä niin kysy omistajalta suostuisiko myymään ja millä hintaa?
Sinun fantasiamaailmassasi kaikki vuokranantajat omistavat asuntonsa 100% velattomina eikä kuluilla ole heille merkitystä. Todellisuudessa tuolla on pilvin pimein persaukisia amatööriasuntosijoittajia jotka ovat kusessa jos korot nousevat ja mikä vielä pahempi, jos vuokralainen lähtee ja asunto on tyhjillään kuukausia, samaan aikaan omat elinkustannukset nousevat ja yllättävää työttömyyttä ja lomautuksia on paljon. Alihintaan myyntikin alkaa äkkiä kiinnostamaan koska taloudellinen kriisi voi olla vain muutaman menetetyn kuukausivuokran päässä.
Totta mooses. Tunnen yhden amatöörisijoittajan joka osti pikku kaupungista ja sen pienestä naapurikunnasta viisi sijoitusasuntoa (suurimmaksi osaksi velkarahalla) ja vuokralaisia löytyikin ensimmäisen viiden vuoden ajaksi ihan kivasti mutta sitten alkoi tökkiä ja asuntoja oli jatkuvasti tyhjillään, onnistui myymään kaksi asuntoa mutta myyntihinta olikin sitten paljon alempi kuin mitä oli maksanut ja tilanne onkin nyt se että vaikka loput on vuokrattuna niin vuokran määrää on joutunut laskemaan ja rahat riittää nippa nappa kolmen asunnon kuluihin ja velkoihin ja velkoja kahdesta edellisestä koittaa maksella pois palkkatulostaan ... onneksi oma asunto on velaton ja elämä on melkoista pennin venytystä vielä useita vuosia jollei sellaista ihmettä satu että paikkakunnalle tulee vaikka joku tehdas ja loput kämpät saa myytyä paremmalla hinnalla tai vuokria voisi nostaa reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteistövälittäjät ovat aika lirissä parhaillaan joten moni mainostaa ilmaista arviointia.Ei sun tarvitse välittäjälle sanoa että asunto ei ole sun eivätkä nuo viitsi arvioinnin vuoksi lähteä mitään taustoja yhtiöstä selvittelemään.Mutta välittäjän kutsuisin vasta sitten kun olisin omistajalta kysynyt että myykö.Jos myyjä pyytää tekemään tarjouksen niin siihen sä saat hinnan tuolta välittäjältä. Muussa tapauksessa omistajalla on heti hinta valmiina .
Omistajana kerron sulle sen välittäjän antaman hintahaarukan ylälaidan ja laitan vähän voita päälle. Tyhmä olet jos sen maksat selvittämättä asioita (siis käypää hinta) myös itse.
Ei "vuokralaisen markkinat" tuota automaattisesti tilannetta, jossa jokainen vuokranantaja on ahtaalla ja sijoitusomaisuudesta kannattaisi hankkiutua eroon. Suuri osa ei ole velkavivuila. Tuo on vähän harhainen käsitys. Asunnonvuokraaja, jolla menee hyvin ja jolla on hyvä asunto, todennäköisesti vain saa huonon käsityksen vuokralaisesta joka lähtee tarjoamaan pilkkahintaa asunnosta. Lähinnä keksisin keinon päästä eroon hänestä.
Lisäksi minulla on 2 sijoitusasuntoa. Miksi saisin huonon käsityksen vuokralaisesta, joka tarjoaisi minulle tämän hetkisen markkinatilanteen mukaista hintaa vuokra-asunnostaan?
Ymmärränhän minä nyt itsekin, että tällä hetkellä en voi saada asunnoista samaa hintaa kuin muissa tilanteissa. Ei vuokralainen minua mitenkään loukkaa toteamalla saman. Ja tietysti ymmärrän, että nythän ne ostajat liikkeellä ovat, kun hyvinkin voivat halvalla saada.
Ymmärrän myös, että ellen käy tätä keskustelua asiallisesti, vuokralaisen hyvä käsitys minusta saattaa rapautua ja luotto siihen, että olen hyvä vuokranantaja menee ja hän hakeutuu muualle. En minä tässä tilanteessa halua alkaa etsiä uusia vuokralaisia, se on aina riski.
Toki ymmärrän myös, jos vuokralainen toteaa, että ok, alan etsiä sitten muualta asuntoa ostettavaksi. Ja ymmärrän, että todennäköisesti hän sen löytääkin. Alan siis kartoittaa itsekin vuokralle haluajia.