Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (844)
Ajatuksesi on varmaan ohan kaunis, mutta todellisuudessa se on vuokranantajan kusetusta. Jos pidät asunnosta, annat myyjän hinnoitella sen ja sen jälkeen mietit onko sulla siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Sinä olet kyllä jotenkin hidas -))! Odotappa, sanon sen uudestaan, hiiidaaasss! Tollo, saahan sitä pyytää hinta-arvioita vaikka Stupedon talosta tai asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Sinä olet kyllä jotenkin hidas -))! Odotappa, sanon sen uudestaan, hiiidaaasss! Tollo, saahan sitä pyytää hinta-arvioita vaikka Stupedon talosta tai asunnosta.
Saa pyytää ja saa suuttua. Saa haluta ostaa ja saa vaihtaa vuokralaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pyytää ja saa suuttua. Saa haluta ostaa ja saa vaihtaa vuokralaista.
Tämä. Niinpä. Voinhan määkin arvioida jonkun toisen auton vaikka Prisman pihalla ja kysyä myytkö? Jos toinen siitä jotenkin suuttuu niin se on hänen häpeensä.
Miksei voi. Arviointi kannattaa myös silloin, jos epäilee, että vuokranantaja kiskoo liian kovaa vuokraa asumisesta asunnon kuntoon nähden. Voi sitten kiinteistövälittäjän antaman arvion kanssa mennä juttusille ja kysyä, että mihin asiaan se korkea vuokranhinta perustuu.
mitähän se arviointi tähän asiaan kuuluu, no ei niin mitenkään. Kysy omistajalta mitä se kämppä maksaa ja osta pois.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voi. Arviointi kannattaa myös silloin, jos epäilee, että vuokranantaja kiskoo liian kovaa vuokraa asumisesta asunnon kuntoon nähden. Voi sitten kiinteistövälittäjän antaman arvion kanssa mennä juttusille ja kysyä, että mihin asiaan se korkea vuokranhinta perustuu.
Niinpä kun se vuokralainen arvioi sen asunnon arvoa jo vuokrakämppää etsiessään.
Tää on kyllä oikein tollojen kokoontumisajo-kerju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas maailman turhin keskustelu. Joko arvioit itse tutkimalla myynnissä olevia taikka maksat välittäjälle arviosta. Asialle ole yhtään mitään tekemistä omistajan taikka muidenkaan hourailujen kanssa.
Nimenomaan on tekemistä. Kai sä ymmärrät että sä et voi arvioittaa toisen omaisuutta? Ihan typerä ajatuskin. Ap haluaa arvioida sellaista mikä ei kuulu hänelle eikä hänellä ole oikeuttakaan siihen. Omistaja myy, omistaja asettaa pyyntihinnan ja sen jälkeen ap arvioi mitä mieltä hän asiasta on.
Voi se kaupanteko kyllä niinkin päin lähteä, että ensin ap tekee tarjouksen, jonka omistaja hyväksyy tai hylkää tai tekee vastatarjouksen. Mutta ihan ensiksi ap:n kannattaa kyllä kysyä omistajalta, onko hänellä tarkoitus myydä asunto, kuten ap on jostain ymmärtänyt.
Toki voi, mutta se ei tuota mitään lisäarvoa kellekään. Hinta-arvio ei ole virallinen, joten jo lähtökohtaisesti siihen luottaminen on typeryyttä. Lisäksi hinta määräytyy vuokralaista miellyttäväksi ensisijaisesti. En saa lainkaan kiinni mitä tässä ajetaan takaa. Vanhan vuokranantajan vedätystä? Omistaja säästää mitä? Pari sataa?
Ajatus kaiken takana on varmaan se että ap haluaa tarjota reilun hinnan muttei kuitenkaan maksaa liikaa.
Ja nämä samat pöljät tinkaa torissa viimisen euron ja vaatii kuljetuksen hevontuuttiin kaupan päälle. Miten se menikään että myyjä määrittää arvon ja se joko mukisematta maksetaan tai todetaan ettei rahat riitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Allu? Vai mitä on tuo jankkaus ilman mitään perusteluita? Samaa jankkaat virallisista papereista etkä suostu kertomaan mihin papereihin viittaat.
Miksi sulle pitää kaikki tehdä puolesta? Oletjo noin yksinkertainen?
Asunnon hinta-arvion (arviokirjan) tekemistä varten tarvitaan useita asiakirjoja, jotta kiinteistönvälittäjä voi määrittää kohteelle tarkan markkinahinnan. Asiakirjojen avulla selvitetään asunnon kunto, taloyhtiön tila ja juridiset tiedot.
Westhouse LKV
Tärkeimmät asiakirjat ovat:
Isännöitsijäntodistus: Tämä on tärkein asiakirja asunto-osaketta arvioitaessa. Se on syytä olla tuore (mielellään alle 3 kk vanha).
Energiatodistus: Lain vaatima dokumentti, joka vaikuttaa osaltaan arvoon.
Pohjapiirros: Tarvitaan asunnon koon ja tilojen järkevyyden arvioimiseksi.
Taloyhtiön tilinpäätös ja toimintakertomus:Antavat kuvan taloyhtiön taloudellisesta tilasta ja tulevista remonteista.
Kunnossapitotarveselvitys (5-vuotissuunnitelma): Kertoo tulevista remonteista (esim. putkiremontti), jotka vaikuttavat merkittävästi hintaan.
Yhtiöjärjestys: Määrittää mm. kunnossapitovastuun ja osakkeiden jakautumisen.
Kiinteistöjen osalta: Lainhuutotodistus, rasitustodistus, kartta ja kiinteistörekisteriote.
Miksi asiakirjat tarvitaan?
Hinta-arvio perustuu sijainnin ja markkinatilanteen lisäksi asunnon todelliseen kuntoon sekä taloyhtiön taloudelliseen vakauteen. Esimerkiksi tuleva putkiremontti laskee asunnon arvoa, kun taas juuri valmistunut remontti nostaa sitä.Sä nyt puhut arviokirjasta, torvelo. Kevyempiäkin arvioita on mahdollista saada, aivan netin arvolaskureista lähtien. Ammattilaisen tekemä arvio on oikein hyvä lähtökohta alkaa kauppaa hieromaan.
"Ostokonsultointi 400 € johon kuuluu:
asiantuntijan näkemys ja hinta-arvio
asiakirjoihin tutustuminen ja tarvittava yhteydenotto isännöitsijän kanssa
hintatilastoihin tutustuminen (vain välittäjille avoinna oleva palvelu)
kohteeseen tutustuminen netissä. Kohteeseen tutustumisesta paikan päällä veloitamme
lisäksi 140 €/tunti. Palvelu saatavilla pääkaupunkiseudulla."Asiakirjoihin pääsee tutustumaan ainoastaan jos välityssopimus allekirjoitetaan, eli se ei ap:ta koske ennen kuin myyjältä on sille tullut vihreää valoa, mutta nuo muut palvelut kyllä pystyy saamaan.
Tottakai voi, mutta kukaan ei käytä aikaansa tämmöiseen mistä ei ole hyötyä kellekään.
Tuolla pääsee oikeasti todella lähelle oikeaa arvoa. Ainoa oletus siinä on, että taloyhtiön asiat on suurin piirtein kunnossa, niin silloin. Mutta senkin saa kyllä sitten selville, kun on oikeasti ostamassa, jos on ongelmia.
No ei pääse. Kiinteitövälittäjät eivät ole mitään asuntojen taekkailijoita, ei he tule sun kanssa kahvittelemaan ja miettimään hintaa, joka sun kannattaisi maksaa. Silkkaa ajanhukkaa välittäjän käydä ihmettelemässä asuntoa, joka ei ole myynnissä kun minkäänlaista toimeksiantoa ei ole olemassa.
Sori nyt vaan, mutta he ovat juuri sellaisia. Eivät ilmaiseksi tietysti, hyvää tuntitaksaa tuosta pitää maksaa, mutta tuohan on aivan heidän osaamisensa kivijalkaa. Tuo on sitä, joka nostaa välittäjien kuukausiansioita aika tehokkaasti.
Koulutukseen nähden heille maksetaan tuosta erityisen hyvin, ja ne asiakkaat jotka tuota toivovat, ovat muutenkin niitä asiakkaita joihin kannattaa panostaa.
Eli kiinteistövälittäjät panostavat asiakkaaseen, joka haluaa tietää onko varaa ostaa vuokrakämppä omaksi? Ei todellakaan. Tyosta ei jää käteen yhtään mitään ja aikaa kuluu ihan turhaan.
Ei niillä sitten ole tuntilaskutus kohdillaan jos tuntityöstä ei jää mitään käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä yrittää, mutta miksi vuokranantaja myisi kivaa sijoitusasuntoa? Jos se on kiva, se on varmaan helppo vuokrata.
Nyt on vuokralaisen markkinat. Etenkin jos on velkavipu-vuokraloordi niin moni on ahtaalla, pelkää koronnousuja ja valmis pudottamaan hintoja pitääkseen vuokralaisen. Eli kannattaa tinkiä reilusti vuokrasta ja jos ei suostu niin tehdä hävytön ostotarjous.
Tämä on taas näitä hölmöläisen neuvoja, kyllä asunnon sijainti ratkaisee onko vuokralle tulijoita vai ei.
En koskaan ostaisi asuntoa ihmiseltä joka sanoo, että "omistaja päättää hinnan". Ei päätä, vaan viime kädessä ulosottovirasto, pankki , vakuutusyhtiö ja muut tahot.
Mutta onhan se aina hyvä (ostajien kannalta) että nuo suuruudenhullut kontrollifriikit paljastavat itsensä avoimesta. He kuvittelevat, että heidän asuntonsa on jotenkin niin "uniikki" että ostajaehdokas pettyy (ostajan suunnitelmat menevät jotenkin sekaisin) jos kontrollifriikki myyjä kieltäytyy myymästä. Karu totuus on se, että ostaja voittaa. Hän naureskelee matkalla kotiin. Hänen rahansa pysyvät hänen taskussaan eivätkä päädy kontrollifriikin käsiin. Asunnon arvo laskee ja ennen pitkää asunto myydään. Kontrollifriikki myy itse, vouti myy (pakkohuutokaupalla) tai perikunta myy.
Itse tein elämäni parhaan päätöksen, kun kävelin pois asuntonäytöltä. Välittäjä alkoi jankuttaa, että "omistaja ei myy tätä asuntoa alle pyyntihinnan.") Kiitos tiedosta. Omistaja on siis kontrollifriikki joka hirttäytyy omaan hintapyyntöönsä. 9 kuukautta myöhemmin sama asunto oli edelleen julkisesti myynnissä netissä (Etuovi, Oikotie) ja pyyntihinta oli pudonnut 15 000 euroa. Itse olin tinkinyt alkuperäisestä hinnasta kymppitonnin, mutta myyjä veti herneet nenään.
Tämä keskusteluketju on hyvää mainosta vuokralaisille. Fiksu vuokralainen ei nöyristele vuokraisäntää eikä kysele lupaa mihinkään. Hän ottaa itse selvää lainsäädännöstä ja tekee ihan mitä haluaa, lainsäädännön rajoissa. Omistaja ei voi haastaa oikeuteen tai vaatia korvauksia, koska vuokralainen noudattaa lakia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvitä alueen samanlaisten asuntojen toteutuneet hinnat. Pääset vähemmällä ja halvemmalla. Voit tehdä kirjallisen tarjouksen asunnosta omistajalle ihan ilman välittäjääkin.
Jos kuvitellaan, että omistaja saattaisi olla halukas myymään niin tuskinpa se hyväksyisi ensimmäistä keskimmääräiseen markkinahintaan perustuvaa tarjousta. Pitäisi siis tarjota enemmän.
Tällä hetkellä aika harva saa asunnostaan enempää kuin markkinahinnan.
Siksi onkin epätodennäköistä, että omistaja haluaisi luopua asunnosta nyt, jos vuokralaisia riittää.
Ei riitä ylen määrin vuokralaisia. Asunto oli ollut tyhjänä yli vuoden ennen meitä, ja vuokrapyyntöä oli laskettu huomattavasti.
Vaikuttaa olevan hyvin tyytyväinen meihin tässä vuokralaisina. Mukava ja fiksu mies.
Ap
joo mukava ja kusetettava vanhus. sanoit ikääntynyt-kohta myöhäistä kun heikentyy. isket nyt saumaan, esitä muka hinnan joka ei ole edes tätä päivää- saisit uunon myymään ja perikuntaa et saisi kimppuus. käytsää tilannetta hyväkses- v-tun nolo lättäpää. törkeetä- het on niin mukava ja fiksu kun ikääntyy ja tajuton alentaa vuokraa.
Joo mukava ja kusetettava vanhus. sanoit ikääntynyt-kohta myöhäistä kun heikentyy. isket nyt saumaan, esitä muka hinnan joka ei ole edes tätä päivää- saisit uunon myymään ja perikuntaa et saisi kimppuus. käytsää tilannetta hyväkses- v-tun nolo lättäpää. törkeetä- het on niin mukava ja fiksu kun ikääntyy ja tajuton alentaa vuokraa.
Millä sä reppana olet aivosi pehmentänyt? Suollat niin käsittämätöntä tekstiä tajunnanvirtaasi tänne. Säästä meidät siltä.
Mistä ihmeen "Virallisesta arviosta" täällä horistaan?
Mulla on ollut ostaja valmiina mun vuokraluukulle vuodesta 2020, naapuri on kiinnostunut. Ei koskaan sanonut mitä maksaisi, puhui vaan välityskulujen säästämisestä ;) En kyllä hänelle myy, jäi jo silloin sellainen olo että viilaa linssiin. Sittemmin, hallituksessa kun istutaan, olo on vain vahvistunut.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen "Virallisesta arviosta" täällä horistaan?
No niinpä, ihan kuin sellainen olisi olemassa :D Arvio on arvio, ei sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Asunnon vuokraushinta perustuu kuun asentoon ja mielihaluun, sekä vuokralaisehdokkaan neuvottelutaitoon. Et kai sä listahintaa maksa?
Jos kysyt perusteluita kesken sopimuksen, mä kysyn että onko tämä keskustelu sun irtisanoutuminen ja milloin muutat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas maailman turhin keskustelu. Joko arvioit itse tutkimalla myynnissä olevia taikka maksat välittäjälle arviosta. Asialle ole yhtään mitään tekemistä omistajan taikka muidenkaan hourailujen kanssa.
Nimenomaan on tekemistä. Kai sä ymmärrät että sä et voi arvioittaa toisen omaisuutta? Ihan typerä ajatuskin. Ap haluaa arvioida sellaista mikä ei kuulu hänelle eikä hänellä ole oikeuttakaan siihen. Omistaja myy, omistaja asettaa pyyntihinnan ja sen jälkeen ap arvioi mitä mieltä hän asiasta on.
Voi se kaupanteko kyllä niinkin päin lähteä, että ensin ap tekee tarjouksen, jonka omistaja hyväksyy tai hylkää tai tekee vastatarjouksen. Mutta ihan ensiksi ap:n kannattaa kyllä kysyä omistajalta, onko hänellä tarkoitus myydä asunto, kuten ap on jostain ymmärtänyt.
Toki voi, mutta se ei tuota mitään lisäarvoa kellekään. Hinta-arvio ei ole virallinen, joten jo lähtökohtaisesti siihen luottaminen on typeryyttä. Lisäksi hinta määräytyy vuokralaista miellyttäväksi ensisijaisesti. En saa lainkaan kiinni mitä tässä ajetaan takaa. Vanhan vuokranantajan vedätystä? Omistaja säästää mitä? Pari sataa?
Ajatus kaiken takana on varmaan se että ap haluaa tarjota reilun hinnan muttei kuitenkaan maksaa liikaa.
Niinhän sitä asuntokauppaa käydään joo. Ainut vaan että tässä nyt ole asuntoa myynnissä.
voit arvioittaa samalla voit läheisen nakkikioskinkin atpoa sinä maksat näytäthän tuloksen omistajalle ei havaittavia vikoja. se myykö hän onkin toinen juttu.