Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (502)
Minun vuokralainen kertoi etsivänsä omaa asuntoa, kun on ostajan markkinat. Kysyi, olenko ajatellut myydä sitä. Sanoin, etten myy. On hyvä asunto. Olen saanut hyviä pitkäaikaisia vuokralaisia aina. Haluan, että asunto on koti vuokralaiselle eli pidän sen kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Minun vuokralainen kertoi etsivänsä omaa asuntoa, kun on ostajan markkinat. Kysyi, olenko ajatellut myydä sitä. Sanoin, etten myy. On hyvä asunto. Olen saanut hyviä pitkäaikaisia vuokralaisia aina. Haluan, että asunto on koti vuokralaiselle eli pidän sen kunnossa.
Mietipä, jos vuokralaisesi olisi sanonut että sä varmaan myyt niin mä tarjoon 100000. Ja tämän hän tekisi sen perusteella, että välittäjä on käynyt sun asunnossa katselemassa ja sanonut vuokralaisellesi, että tää on 100000 arvoinen. Mitäs ajattelisit? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas maailman turhin keskustelu. Joko arvioit itse tutkimalla myynnissä olevia taikka maksat välittäjälle arviosta. Asialle ole yhtään mitään tekemistä omistajan taikka muidenkaan hourailujen kanssa.
Nimenomaan on tekemistä. Kai sä ymmärrät että sä et voi arvioittaa toisen omaisuutta? Ihan typerä ajatuskin. Ap haluaa arvioida sellaista mikä ei kuulu hänelle eikä hänellä ole oikeuttakaan siihen. Omistaja myy, omistaja asettaa pyyntihinnan ja sen jälkeen ap arvioi mitä mieltä hän asiasta on.
Voi se kaupanteko kyllä niinkin päin lähteä, että ensin ap tekee tarjouksen, jonka omistaja hyväksyy tai hylkää tai tekee vastatarjouksen. Mutta ihan ensiksi ap:n kannattaa kyllä kysyä omistajalta, onko hänellä tarkoitus myydä asunto, kuten ap on jostain ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Ostaja voi kyllä hinta- ja kuntoarvioittaa haluamansa asian ennen tarjouksen tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas taas maailman turhin keskustelu. Joko arvioit itse tutkimalla myynnissä olevia taikka maksat välittäjälle arviosta. Asialle ole yhtään mitään tekemistä omistajan taikka muidenkaan hourailujen kanssa.
Nimenomaan on tekemistä. Kai sä ymmärrät että sä et voi arvioittaa toisen omaisuutta? Ihan typerä ajatuskin. Ap haluaa arvioida sellaista mikä ei kuulu hänelle eikä hänellä ole oikeuttakaan siihen. Omistaja myy, omistaja asettaa pyyntihinnan ja sen jälkeen ap arvioi mitä mieltä hän asiasta on.
Voi se kaupanteko kyllä niinkin päin lähteä, että ensin ap tekee tarjouksen, jonka omistaja hyväksyy tai hylkää tai tekee vastatarjouksen. Mutta ihan ensiksi ap:n kannattaa kyllä kysyä omistajalta, onko hänellä tarkoitus myydä asunto, kuten ap on jostain ymmärtänyt.
Toki voi, mutta se ei tuota mitään lisäarvoa kellekään. Hinta-arvio ei ole virallinen, joten jo lähtökohtaisesti siihen luottaminen on typeryyttä. Lisäksi hinta määräytyy vuokralaista miellyttäväksi ensisijaisesti. En saa lainkaan kiinni mitä tässä ajetaan takaa. Vanhan vuokranantajan vedätystä? Omistaja säästää mitä? Pari sataa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Ostaja voi kyllä hinta- ja kuntoarvioittaa haluamansa asian ennen tarjouksen tekemistä.
Tottakai voi. Sitten kun se asia on myynnissä ja sillä on hinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi. Jos omistaja antaa suostumuksen niin silloin kyllä, muuten ei. Täysi nuija ajatus tilata hinta- tai kuntoarvioita muiden tavaroihin. Miksi asiaa ei voi ensin kysyä?
Onko nämä provovastaukset täällä jonkun tekoälyn tuotoksia?
No tietty jos on hyvin löysää rahaa, eikä velkoja tarvitse. Mutta eipä sitä oikeeta arviota voi antaa ilman kuntotarkastusta.
Lukeeko vuokrasopimuksessa että "Asunnon myyntihinnan arvioiminen on ilman omistajan suostumusta kielletty"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi, mutta se ei tuota mitään lisäarvoa kellekään. Hinta-arvio ei ole virallinen, joten jo lähtökohtaisesti siihen luottaminen on typeryyttä. Lisäksi hinta määräytyy vuokralaista miellyttäväksi ensisijaisesti. En saa lainkaan kiinni mitä tässä ajetaan takaa. Vanhan vuokranantajan vedätystä? Omistaja säästää mitä? Pari sataa?
Ei hinta-arvion tarvitse olla virallinen, ei se myyjänkään hankkima arvio sen kummemmin absoluuttisen oikea ole. Sitten neuvotellaan ja hinta on yleensä jotain siltä väliltä tai kauppoja ei synny lainkaan. Ei näistä tarvitse palkokaveja hengitellä, ihan nää on vaan kaupankäyntiä.
Tajuatte kai että se samainen vuokralainen on arvioinut sitä kämpän hintaa jo tehdessään vuokrasopimusta ja arvioinut vuokraa suhteessa siihen arvoon. Ei se että omistaa jotain mitenkään estä toisia keskustelemasta siitä kohteesta ja sen arvosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hieman hölmö? Kyllä minäki voin arvioida vuokra-asuntoni hintaluokan ihan puhtaasti myynnissä olevien naapuriasuntojen perusteella. Ja halutessani tehdä tästä ostotarjouksen pohjalta. Mikäli varustelun osalta haluaisin ammattilaisen näkemyksen ja olen valmis siitä maksamaan, ei ole yhtään mitään estettä sille, ettenkö voisi sellaisesta arvioinnista maksaa. Mitä ihmettä te taas täällä sekoilette?
Tajuatte kai että se samainen vuokralainen on arvioinut sitä kämpän hintaa jo tehdessään vuokrasopimusta ja arvioinut vuokraa suhteessa siihen arvoon. Ei se että omistaa jotain mitenkään estä toisia keskustelemasta siitä kohteesta ja sen arvosta.
Keskustella voi, mutta vuokralaisella ei ole oikeutta määritellä millään tavalla toisen omaisuuden arvoa. Tällaisia varten on onneksi lait. Luojan kiitos meidän vuokralaiset on fiksuja aikuisia eikä wt porukkaa. Vuokralaisen valitsee omistaja ei vuokralainen itse. Jos vuokra on muka liian korkea, ei edes yritä saada vuokrattua asuntoa vaan valitsee sitten toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hieman hölmö? Kyllä minäki voin arvioida vuokra-asuntoni hintaluokan ihan puhtaasti myynnissä olevien naapuriasuntojen perusteella. Ja halutessani tehdä tästä ostotarjouksen pohjalta. Mikäli varustelun osalta haluaisin ammattilaisen näkemyksen ja olen valmis siitä maksamaan, ei ole yhtään mitään estettä sille, ettenkö voisi sellaisesta arvioinnista maksaa. Mitä ihmettä te taas täällä sekoilette?
Ai nyt puhutaan varustelusta kun tajuttiin että hinta-arviota et saa. Juu, senkus pyydät kodinkonekauppiaan arvioimaan irtaimistoa, mutta älä sotke siihen kiinteistövälittäjää.
Tämähän on ihan yhtä fiksu ajatus kuin tilata oma välittäjä arvioimaan mikä olisi oikea vuokra asunnolle jota joku muu tarjoaa vuokrattavaksi. Ettei vaan vuokranantaja pyydä vahingossa liian suurta vuokraa. Kuka on näin viisas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän ihmeet takia sä arvioittaisit asunnon varustelua? Myt menee jo tosi paksuksi.
Ap kysyi onko esteitä hinta-arviolle. Vastaus on kyllä, et saa virallista hinta-arviota. Mikäli joku suostuu arvioimaan asunnon arvoa sinne päin ja haluat siitä maksaa, siitä vaan. Sillä tiedolla sä et tee virallisesti mitään, mutta jos sen perusteella teet ostotarjouksen, sun pitää ymmärtää, että olet tehnyt tarjouksen ilman minkäänlaisia lisäehtoja tai selvityksiä. Jos omistaja tarjoukseen suostuu, et voi jälkikäteen valittaa mistään. Onnea matkaan.
Ehkä kuitenkin kerrot ostohalukkuutesi ja annat omistajan hoitaa asian asianmukaisesti. Jos asunto menee myyntiin hinnalla, johon sulla ei ole varaa, voit yrittää uuden omistajan kanssa solmia uuden vuokrasopimuksen tai sitten muuttaa pois.
Ymmärrän aloittajaa jos ei ole mitään käsitystä asunnon markkinahinnasta. Itse toimisin näin: Soittaisin tutulle kiinteistövälittäjälle ja kertoisin tilanteen. Hän voisi käydä ja sopivaa korvausta vastaan hän kertoo oman näkemyksensä. Hän voittaa, saa esim 100€ puolen tunnin hommasta. Tietenkään hän ei anna mitään virallista paperia tai hän ei ole missään vastuussa. Hän toivottaa teille onnea kaupoille, mutta hän kertoo teille, että.jos kauppoja ei synny hän mielellään auttaa jatkossa. Sitten te varmistatte, että teillä on rahaa saatavilla suurinpiirtein tuon verran. Sen jälkeen soitatte vuokranantajalle ja kerrottu miten olette asunnossa viihtyneet, mutta asintovelkaisen orjuus on alkanut kiinnostamaan joten olisiko asuntoa mitään mahdollisuutta ostaa. Jos vuokranantaja sanoo ettei myy niin asia on loppuun käsitelty. Jos vastaus on, että asiasta voidaan keskustella, kaupankäynti voi alkaa. Missään vaiheessa teidän ei tule paljastaa, että teillä on valmistunut näkemys hinnasta tai muuten painostaa omistajaa. Jos teidän ja nykyisen omistajan näkemykset hinnasta kohtaa niin kättä päälle. Kukaan ei huijannut ketään ja kaikki on tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän aloittajaa jos ei ole mitään käsitystä asunnon markkinahinnasta. Itse toimisin näin: Soittaisin tutulle kiinteistövälittäjälle ja kertoisin tilanteen. Hän voisi käydä ja sopivaa korvausta vastaan hän kertoo oman näkemyksensä. Hän voittaa, saa esim 100€ puolen tunnin hommasta. Tietenkään hän ei anna mitään virallista paperia tai hän ei ole missään vastuussa. Hän toivottaa teille onnea kaupoille, mutta hän kertoo teille, että.jos kauppoja ei synny hän mielellään auttaa jatkossa. Sitten te varmistatte, että teillä on rahaa saatavilla suurinpiirtein tuon verran. Sen jälkeen soitatte vuokranantajalle ja kerrottu miten olette asunnossa viihtyneet, mutta asintovelkaisen orjuus on alkanut kiinnostamaan joten olisiko asuntoa mitään mahdollisuutta ostaa. Jos vuokranantaja sanoo ettei myy niin asia on loppuun käsitelty. Jos vastaus on, että asiasta voidaan keskustella, kaupankäynti voi alkaa. Missään vaiheessa teidän ei tule paljastaa, että teillä on valmistunut näkemys hinnasta tai muuten painostaa omistajaa. Jos teidän ja nykyisen omistajan näkemykset hinnasta kohtaa niin kättä päälle. Kukaan ei huijannut ketään ja kaikki on tyytyväisiä.
Kaikki on tyytyväisiä? Omistaja teettää arvion asunnosta, koska on jo vanha itse, hän todennäköisesti tekee myyntisopimuksen välittäjän kanssa. Noh, apta hinta ei miellytäkään ja asunnon ostaa joku, jota se miellyttää. Kuka voitti? Ei kukaan.
Ainut oikea vaihtoehto on se, että ap ilmoittaa omistajalle, että jos myy, he ovat kiinnostuneita. Tällöin omistaja teettää sen hinta-arvion ja sen perusteella tarjoaa asuntoa aplle. Jos hän kieltäytyy, omistaja laittaa asunnon myyntiin.
Kaikki voittaa ja sai sen mitä halusi.
Tosiaan teillä ei ole mitään sanomista, että vaikka tarjoaisitte kymppitonnin päälle mitä teille on hinnaksi sanottu niin vuokranantajan ei ole tietenkään pakko myydä. Toki teille voisi olla mahdollisuuksia jos kerran myymisestä on ollut jo puhettakin. Moni omistaja voi hyvinkin olla jo miettinyt myymistä, mutta ei ole aikaiseksi saanut, koska kuitenkin siinä omat mutkansa aina on. Aina voi kysyä ja tuskin kukaan loukkaantuu jos reilusti kysyy ja asiansa esittää. Jos omistaja esittää ihan poskettoman hinnan, siihenkin voi vain todeta, että mietimme ja todetta sitten kohteliaasti ettei rahkeet taida riittääkkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on tyytyväisiä? Omistaja teettää arvion asunnosta, koska on jo vanha itse, hän todennäköisesti tekee myyntisopimuksen välittäjän kanssa. Noh, apta hinta ei miellytäkään ja asunnon ostaa joku, jota se miellyttää. Kuka voitti? Ei kukaan.
Ainut oikea vaihtoehto on se, että ap ilmoittaa omistajalle, että jos myy, he ovat kiinnostuneita. Tällöin omistaja teettää sen hinta-arvion ja sen perusteella tarjoaa asuntoa aplle. Jos hän kieltäytyy, omistaja laittaa asunnon myyntiin.
Kaikki voittaa ja sai sen mitä halusi.
Pahinhan on se, jos omistaja ei edes teetä sitä hinta-arviota itse kun luottaa aphen. Ap saa asunnon höpöhöpö-hunnalla ja vanhus maksaa viralliset paperit ja menettää asuntonsa hinnalla, joka ei perustu viralliseen arvioon. Toivottavasti hänellä on joku omainen suojaamassa. Ihan älytön ajatuskin.