Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisen leikkaus on typerin mitä hallitus on tehnyt

Vierailija
29.03.2026 |

vaikka olenkin työssä käyvä ja viime kertaisesta työttömyydestä on pitkä aika, en silti aio kuluttaa koska teen pätkätyötä ja tulevaisuudesta ei ollenkaan ole takeita. lopetin kulutuksen sen jälkeen kun hallitus leikkasi tukia, oliko tässä hirveästi järkeä laittaa työssä käyvän säästölinjalle??! kulutus haluja ei ole. 

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitat täällä että muut ihmiset eivät anna sinulle rahaa tarpeetonta kulutusta varten. 

Ja sitten vielä uhriudut siitä että tukiasi on leikattu niin paljon että piti ihan kulutusta vähentää!

Ootko koskaan aatellut sellaista elämäntyyliä että rahoittaisit elämäsi ja kulutuksesi ihan ITSE! 

Tämä on taas loisto esimerkki siitä miten haitallisia erilaiset tuet ovat kansantaloudelle. Ne ohjaavat ihmiset tekemään huonoja valintoja ja optimoimaan tukiaan, sen sijaan että optimoisivat työpanoksellaan kansantaloudelle tuottamaansa lisäarvoa. 

No, mutta tässä maassa maksetaan korkeita veroja. Miksi niitä sitten maksetaan, jos niille ei edes saa mitään vastinetta? 

Ja siis nythän ihmiset säästää ja varautuu eli toimii niin kuin oikesto toivoo ja sekin tuntuu olevan väärin, kun ei kuluteta. 

Ei täällä korkeita veroja makseta, tyelin osuus työntekijälle nostaa pakollisia maksuja kohtuuttomasti. Kyllä se edelleen kuuluisi tuönantajan maksettavksi tuo tyel, kun sehän se härskisti ajaa ihmisiä ennenaikaiselle eläkkeelle. Teet kolmen ihmisen työt saamatta mitään extraa ja tyhjänpäiväiset osakkeenomistajat nostaa työntekijän kustannuksella joka vuosi enemmän ja enemmän osinkoa. Mikä se työntekijä on omasta pussistaan niitä osinkoja maksamaan.

Vierailija
62/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma nettopalkkani on 4200 kuukaudessa. Jos jäisin työttömäksi vakituisesta "eläkevirastani", mitä pidin vielä muutama vuosi sitten erittäin epätodennäköisenä tilanteena mutta en enää, saisin ensin nettona 1800 euroa ja siitä se leikkaantuisi hyvin nopeasti ensin 1500 euroon ja sitten 1400 euroon kuukaudessa. En edes tiedä kauanko sitä saisin ennen kuin tipahtaisin sille uudelle perustulolle, joka kai on harkinnanvarainen. Käteen siitä jäisi kai noin 600 euroa, jos sitä minulle myönnettäisiin. 

Tuolla pitäisi siis maksaa talon, mökin, omat, kahden lukiolaisen ja yhden koiran, auton, mönkkärin ja skootterin kulut. Sitten pitäisi yrittää myydä talo (erittäin huonot mahdollisuudet) ja mökki (vielä huonommat), luopua luonnollisesti kaikista menopeleistä ja potkia lukiolaiset omilleen. 

Niin joo ja se uudelleentyöllistyminen? Mitkä mahtaa olla työttömäksi jääneen 50+ naisen mahdollisuudet? Varmaan lottovoiton luokkaa. 

Kai ymmärrät ettei ansiosidonnaisen tehtävä ole taata sinulle samaa elintasoa kuin silloin kun käyt töissä. Eläkekään ei ole suunniteltu saman elintason ylläpitämiseksi. Olen itsekin 50+ ja minulla on huonompi palkka kuin sinulla mutta itselläni ei olisi ongelmaa tulla toimeen nykyisellä leikatulla ansiosidonnaisella koska olen tehnyt eri valintoja kuin sinä. Meillä on velaton omakotitalo, ei mökkiä, ei mönkkäriä, ei skootteria, ei koiraa. Sen sijaan on kaksi sijoitusasuntoa ja pörssiosakkeita. Jos rahat eivät jostakin syystä riittäisi niin osakkeita olisi helppo myydä.

Onneksi minäkin olen velaton ja on minullakin sijoituksia ja säästojä. Siksi en uskokaan että edes saisin mitään sellaista tukea joka on harkinnanvarainen. Ja mitä tulee valintoihini, en kadu lapsiani. Mutta niin kauan kuin nuo lapset asuvat vielä kotona, 1400 euroa ei kyllä riitä juokseviin kuluihin. 

Mutta onhan se aika rajua että olet 30+ vuotta käynyt töissä ja veroja maksanut (satoja tuhansia euroja) ja sitten sen yhden hädän hetkellä katsot kuinka kaikki omalla työllä rakentamasi murenee käsiin. 

Tämä lienee aika monen tulevaisuus, ehkä minunkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monta muutakin:

- Lapsikorotuksen poistaminen työttömyyskorvauksesta

- 300 euron palkka osa-aikatyötä tekevillä ottamatta huomioon sovitellussa päivärahassa.

- vuorotteluvapaan poistaminen.

Viimeksimainittu koskee myös pitkään työssäolleita.

Vierailija
64/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan ansiosidonnaisen leikkaamista mutta nyt se tehdään mielestäni liian pian. Moni ei tajua sitä että hyvätuloisen ei ole ennen oikeastaan kannattunut mennä töihin niin kauan kuin ansiosidonnainen juoksee koska sillä on tullut toimeen niin hyvin. 

Vierailija
65/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen typeryys oli aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan lakkauttaminen. 

Vierailija
66/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman typerin aloitus. Aloittaja väittää olevansa työssä, vaikka ei ole.

Vierailija
67/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kannatan ansiosidonnaisen leikkaamista mutta nyt se tehdään mielestäni liian pian. Moni ei tajua sitä että hyvätuloisen ei ole ennen oikeastaan kannattunut mennä töihin niin kauan kuin ansiosidonnainen juoksee koska sillä on tullut toimeen niin hyvin. 

Ahaa, nyt taas "mennään töihin" tuosta vaan. Hienoa. Missä niitä työpaikkoja jaetaan? 

Vierailija
68/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen pärjäsi ansiosidonnaisella. Nyt se on tosi lyhyen aikaa ja yleensä tosi pieni.

Työttömät joutuvat siirtymään toimeentulotukea hakemaan.

Ansiosidonnaisesta suurimman osan maksoi se työttömyyskassa. Toimerntulotuen maksaa valtio.

Mites tää nyt säästää valtion menoja?

Miten lyhyen aikaa? 300,400 vai 500 päivää? Ei se nyt niin kovin lyhyt ole

vaikka olisi 500 päivää niin se ansiosidonnainen ilman leikkausta ei ole mikään iso summa jos perheessä on 2-3 lasta, kyllä siinä on töitä haettava siltikin, ja nykyhinnoilla sillä ei todellakaan pärjää kauan, ja leikkausten jälkeen se tilanne paska vasta onkin. typerin hallitus ikinä!

AP

Ansiosidonnainen on tuloihin perustuva. Pienipalkkainen saa vähemmän, iso palkkainen enemmän. Eli anssin määrä on yksilöllinen eikä sitä pidä verrata muihin.

Ansiosidonnaisessa on katto eli noin 2700 € bruttona. Ensimmäinen leikkaus 20 % tulee jo 30 työttömyyspäivän jälkeen. Suurituloinenkin tipahtaa nopeasti.

Milloin se katto muka on tullut takaisin? Se poistettiin joskus 2015 tai 2016 ja sen jälkeen hyvätuloiset on voineet jäädä huoletta vähäksi aikaa sapattivapaalle.

Vierailija
69/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonniseen katto takaisin. Ei muiden kuulu maksaa kenenkään elintasoa, pelkkä oerustoimeentulo.

Vierailija
70/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitat täällä että muut ihmiset eivät anna sinulle rahaa tarpeetonta kulutusta varten. 

Ja sitten vielä uhriudut siitä että tukiasi on leikattu niin paljon että piti ihan kulutusta vähentää!

Ootko koskaan aatellut sellaista elämäntyyliä että rahoittaisit elämäsi ja kulutuksesi ihan ITSE! 

Tämä on taas loisto esimerkki siitä miten haitallisia erilaiset tuet ovat kansantaloudelle. Ne ohjaavat ihmiset tekemään huonoja valintoja ja optimoimaan tukiaan, sen sijaan että optimoisivat työpanoksellaan kansantaloudelle tuottamaansa lisäarvoa. 

Kun aikoinaan otin asuntolainan,  pystyin luottamaan siihen,  että mikäli jään työttömäksi,  pärjään ansiosidonnaisella siihen asti,  että joko saan uuden työpaikan tai asuntoni myytyä.  Nykyinen ansiosidonnaisen määrän leikkaus vaikuttaa jo parissa kuukaudessa.  Uuden työpaikan löytäminen on vaikeaa eikä asuntoakaan kovin nopeasti saa myytyä.  Sen vuoksi on järkevää laittaa kulutus minimiin ja säästää kaikki liikenevä raha,  jotta ei olisi parissa kuukaudessa pulassa. 

Mä olen aina säästänyt ja sijoittanut,  vaikka olen samaan aikaan kuluttanutkin moneen sellaiseen asiaan, mitä ilmankin pärjään oikein hyvin.  3 vuotta sitten Purra sanoi suomalaisten tottuneen liian korkeaan elintasoon.  Mietin Purran sanoja omalla kohdallani ja vähensin kuluttamista reilusti.  Sain säästettyä aiempaa enemmän ja siitä seurasi,  että jättäydyin pois työelämästä jo viime syyskuussa.  Elän säästyneillä rahoillani.  Ensimmäinen eläke tulee elokuussa ja ainakaan näillä näkymin en aio lisätä kulutustani. 

Tämä. Luulisi että koronan aikana jengi olisi viimeistään tajunnut ruveta säästämään. Silloin monella loppui työt seinään ja oltiin ihmeissään mistä saa rahaa. Itse olen säästänyt joka kuukausi sivuun. Jopa 10€/kk on enemmän kuin ettei säästäisi yhtään. Enään ei kannata uskoa että valtio auttaa omiaan. 

Nyt tajutaan säästää. Mutta ei ole tämäkään hyvä, kun valitetaan kulutuksen laskua ja talouskasvun puutetta. Ja me todella säästämme emmekä sijoita mihinkään asunto- tai pörssikuplaan.

Vierailija
71/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi nousuun. Ekaksi heikennetään perus-työttömyysturvaa niin paljon kuin laki sallii.

Vierailija
72/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka työssä käymistä! Hyvää kesää!

Eihän hän sanonut että ei jatkaisi niin kommentissasi ei ole mitään järkeä. Minäkin jatkan mielelläni jo sen takia että en halua olla tilivelvollinen kelalle mistään. On paljon mukavampaa  kun ei tarvi selvitellä tekemisiään kenellekään. Olen minäkin työtön ollut eli tiedän millaista se on.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Kokoomus on aina ollut sitä mieltä,  että ihmisten pitää itse varautua erilaisiin elämäntilanteisiin kuten sairastumisiin,  työttömyyteen,  eläkkeelle jäämiseen jne.  Nyt,  kun kansalaiset ovat alkaneet toimimaan näin ja sen vuoksi ovat vähentäneet kuluttamista,  ovatkin yllättyneitä.  Eivät edusta itse kansanosaa,  jolla ei ole mahdollisuutta säästää  JA kuluttaa samaan aikaan.  

Palkat on niin pieniä ja heppoisia. Pelkästään se että työpaikat ei suostu noudattamaan tessiä kirjaimellisesti vaan soveltavat sitä, niin ylityölisät puuttuu. 

Ylityöt toisi aika suuren lisän ja kannustaisi tekemään myös niitä. Toki moni uhraa terveytensä uhalla elämänsä iltatunnit työlle josta lisiä ei tule. Eipä niillä palkoilla ylitöineenkään sitten ole ollut varaa säästää ennenkään. Nyt tilanne on vielä kovempi. Sitten pitää ruuastakin alkaa leikkaamaan. Työläiselle ravinto on tärkein. Kun ei syö, niin ei enää pidä töitäkään tehdä yli 20% teholla. Säästyy tuottavuudessakin. Se on käytännössä italialainen lakko nyt.

Palkat on pieniä ja heppoisia, mutta lisäksi vielä enemmän tai vähemmän osa-aikatyöstä.  Eli täysiä tunteja ei moni saa,  vaikka haluaisikin.  

Mä olen jo jonkin aikaa pistänyt merkille lähikaupassa  (pieni K-Market), että siellä alkaa olla töissä samat naamat.  Uusi kauppiaspariskunta on aika nuoria ja vähän vaikuttaa siltä,  että haluavat tarjota ensisijaisesti  työntekijöilleen kokopäivätyön. Respect!

Vierailija
74/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen pärjäsi ansiosidonnaisella. Nyt se on tosi lyhyen aikaa ja yleensä tosi pieni.

Ansiosidonnaisesta suurimman osan maksoi se työttömyyskassa. Toimerntulotuen maksaa valtio.

Miksi tämä saa alapeukkuja? 400 päivää on noin 1v8kk. Ei se ole kovin lyhyt aika

Ansiosidonnainen on 2 kuukautta jotakuinkin siedettävällä tasolla, sen jälkeen leikkautuu minimiin. Kuka löytää töitä tässä tilanteessa 2 kuukaudessa? Saat nopeasti alkaa myydä asuntoasi ja jäät aivan tyhjän päälle tuolla summalla. Laskin olevan 2 kk jälkeen nettona noin 1000 e ja minulla on ihan hyvä palkka sekä kaksi lasta elätettävänä. Mitä järkeä on suistaa ihmiset taloudelliseen epätoivoon, ei paljoa työhakukaan ota tulta alleen kun ihminen lannistetaan polvilleen. 

Tämän lisäksi ruoka ja eläminen kallistuu koko ajan. Tämä hallitus ajaa suomen sekasortoon. 

Vierailija
75/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma nettopalkkani on 4200 kuukaudessa. Jos jäisin työttömäksi vakituisesta "eläkevirastani", mitä pidin vielä muutama vuosi sitten erittäin epätodennäköisenä tilanteena mutta en enää, saisin ensin nettona 1800 euroa ja siitä se leikkaantuisi hyvin nopeasti ensin 1500 euroon ja sitten 1400 euroon kuukaudessa. En edes tiedä kauanko sitä saisin ennen kuin tipahtaisin sille uudelle perustulolle, joka kai on harkinnanvarainen. Käteen siitä jäisi kai noin 600 euroa, jos sitä minulle myönnettäisiin. 

Tuolla pitäisi siis maksaa talon, mökin, omat, kahden lukiolaisen ja yhden koiran, auton, mönkkärin ja skootterin kulut. Sitten pitäisi yrittää myydä talo (erittäin huonot mahdollisuudet) ja mökki (vielä huonommat), luopua luonnollisesti kaikista menopeleistä ja potkia lukiolaiset omilleen. 

Niin joo ja se uudelleentyöllistyminen? Mitkä mahtaa olla työttömäksi jääneen 50+ naisen mahdollisuudet? Varmaan lottovoiton luokkaa. 

Kai ymmärrät ettei ansiosidonnaisen tehtävä ole taata sinulle samaa elintasoa kuin silloin kun käyt töissä. Eläkekään ei ole suunniteltu saman elintason ylläpitämiseksi. Olen itsekin 50+ ja minulla on huonompi palkka kuin sinulla mutta itselläni ei olisi ongelmaa tulla toimeen nykyisellä leikatulla ansiosidonnaisella koska olen tehnyt eri valintoja kuin sinä. Meillä on velaton omakotitalo, ei mökkiä, ei mönkkäriä, ei skootteria, ei koiraa. Sen sijaan on kaksi sijoitusasuntoa ja pörssiosakkeita. Jos rahat eivät jostakin syystä riittäisi niin osakkeita olisi helppo myydä.

Onneksi minäkin olen velaton ja on minullakin sijoituksia ja säästojä. Siksi en uskokaan että edes saisin mitään sellaista tukea joka on harkinnanvarainen. Ja mitä tulee valintoihini, en kadu lapsiani. Mutta niin kauan kuin nuo lapset asuvat vielä kotona, 1400 euroa ei kyllä riitä juokseviin kuluihin. 

Mutta onhan se aika rajua että olet 30+ vuotta käynyt töissä ja veroja maksanut (satoja tuhansia euroja) ja sitten sen yhden hädän hetkellä katsot kuinka kaikki omalla työllä rakentamasi murenee käsiin. 

Tämä lienee aika monen tulevaisuus, ehkä minunkin. 

Hallituksen agenda tuntuu olevan tehdä suomesta samanlainen pskamaa kuin jenkit. Jokainen huolehtikoot itsestään ja töistä jos saat potkut, on sinulla 5min aikaa pakata tavarasi ja poistua rakennuksesta. Kun oma aikani on joskus päästä eläkkeelle en usko nykyisen kaltaista järjestelmää enää olevan. Silloin otetaan aasiasta mallia ja asutaan monta sukupolvea samassa talossa ja nuorimmat huolehtii vanhoista tai pahimmillaan/parhaimmillaan heitetään vanhukset toiseen kuntaan ja otetaan heidän henkkarit pois ja toivotaan että joku huolehtii jos huolehtii.. suomesta on tulossa kehitysmaa ja itse tulen vaihtamaan tämän pskan joko ruotsiin tai norjaan lähivuosina

Vierailija
76/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, nyt taas "mennään töihin" tuosta vaan. Hienoa. Missä niitä työpaikkoja jaetaan? 

Mitään päätöksiä ei tehdä vain sen hetkistä tilannetta silmällä pitäen vaan päätökset tehdään tulevaisuuteen katsoen. Olen ollut työelämässä kolmekymmentä vuotta ja näihin vuosiin on mahtunut kaikenlaisia taloussuhdanteita. Se mikä menee alas, tulee jossakin vaiheessa ylös. Parin vuoden päästä on ihan eri työllisyystilanne ja siihen saumaan tämä muutos todellakin tarvitaan. 

Vierailija
77/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EK-hallitus ei myöskään tajua sitä, kuten joku no kirjoittikin, että ihminen kun tottuu vähään --> harva enää palaa 'vanhaan' kuluttamiseen. 

Nyt ihmiset turvaverkkojen saksimisen jälkeen alkavat kasvattaa omaa puskuria --> raha ei kierrä --> yhä enemmö  tyttömyyttä/sen pelkoa --> yhä useamman kukkaronnyörit ovat kiinni.

Aikanaan kun tilanne alkaa 'normalisoitua', kutus tuskin palaa entiselle tasoll, koska ihmisetovat tottuneet pärjäämään vähemmällä. Tämä toki ympäristön ym. kannalta voi olla ihan  positiivinenkin juttu, mutta ei 'yrittäjien', missä moni asia vaikuttaa moneen (ja EK:n tyypit myös pitkässä juoksussa kärsivät, ja HYVÄ niim, sitä saa mitä tilaa!)

Tässä tapahtuu vähän samaa mitä 'koronassa', ihmisten käyttäytyminen muuttui pysyvästi esim:

-Etäillessä "jakkupuvut vaihtui verkkareihin"  --> monella työpaikalla rennonmpi pukeutuminen jäi käyttöön myös toimistolle. Ei ehkä verkkarityyli sentään, mutta muutos kuitenkin --> Huono juttu pukeutumisesta elantonsa saaville, kun 'työvaatteita' ei enää osteta samoissa määrin/edullisempia (esim. ei pukua vaan kauluspaidalla/neuleella mennään.

-Paikkariippumaton työ jäi pysyväksi --> rahaa menettää lounasravintolat, parkkihallit, toimistotiloja vuokraavat, erilaisia juttuja toimistoille tuottavat firmat (siivous, kahvikoneet, tulostimet, työpöydät jne.)

-Opittiin 'kahvittelemaan kotona' ymv. harva enää jaksaa lähteä "kaupungille" aikaa kuluttamaa/leffaan tmv. kaverin kanssa, kahvitellaan kotosalla ja katsellaan Netflixiä jne.

-Moni myös oppi olemaan meikkaamatta/ei käynyt kampaajalla jne. näihinkään tapoihin ei moni palannut, taipalasi pienemmässä mittakaavassa (esim. kasvatti oman värin =enää pelkkä leikkaus)

Vierailija
78/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen typeryys oli aikuiskoulutustuen ja vuorotteluvapaan lakkauttaminen. 

Välillä tuntuu, että tarkoituksena on tukkia kaikki keinot pitää minkäänlaista taukoa työelämästä. Mieluummin maksellaan sitten ihmisten loppuunpalamisen kustannuksia.

Vierailija
79/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomesta koitetaan tehdä yhteiskunta, missä nälkäiset työttömät ovat seisomassa torilla, mihin "orjakauppias" saapuu kysymään kuka täällä tekee HALVIMMALLA tämän työn, ja lapsiensa nälkiintymistä vierestä seuraavat tappelevat kuka ko. työn saa. Ja seuraavana päivänä sama ralli. Jos sairastut tai loukkaat itsesi, ei sinulla ole mitään turvaa.

Toki toivon, että suomalaiset heräävät ENNEN kun ollaan noin pitkällä tässä dystopiassa!

Mutta fakta on se, ettei ole kulunut kuin n. 100 vuotta siitä, mitä Linnakin kuvaa kirjassaan. Ihmiset jotka vaativat oikeuksiaan, häädettiin torpistaan pois. Jos joku naapuri koitti auttaa, sama juttu heille. Ja torppien tulipesät rikottiin, ihmiset kirjaimellisesti viskattiin pakkaseen ilman suojaa.

Vierailija
80/104 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä saa alapeukkuja? 400 päivää on noin 1v8kk. Ei se ole kovin lyhyt aika

400 päivää on hiukan yli vuosi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän