Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsuuden harrastuksesi, nykytilanne?

Vierailija
28.03.2026 |

Mitä harrastit lapsena? Voisiko sinulla aikuisena olla sama harrastus (jos ei olisi rahan- tai ajanpuutteen kaltaisia esteitä)?

Itse en ikimaailmassa enää menisi partioon. Ei kertakaikkiaan yhtään nappaa esim. lähteä yöksi jonnekin telttaan, jossa ei ole mitään yksityisyyttä eikä saa kunnolla nukuttua. Pahimmillaan pitää vielä valvoa tulta muiden nukkuessa. Partioon liittyvä ylipirteys ja uskonnollisuus ovat myös aikuiselle minulle ihan luotaantyöntäviä ajatuksia.

Musiikkiharrastus sen sijaan on hyvinkin miellyttävä. Olen aikuisenakin joinain vuosina käynyt esim. pianotunneilla, sekä musisoin yksin tai muiden kanssa vieläkin silloin tällöin.

Lapsena myös ratsastin. Sitä tekisin yhä mielelläni vaikka säännöllisestikin. Nykyään saatan esimerkiksi matkalla ollessani osallistua hevosvaellukseen. Voi kun olisi oma hevonen (ja täysihoito sille tietty).

Kommentit (127)

Vierailija
21/127 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin rumpuja ja kitaraa 80-luvulla. Noilta ajoilta vain bassokitara on tallella, mutta en ole koskenut siihen 90-luvun jälkeen.

Vierailija
22/127 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu etten harrastanut lapsena mitään säännöllisemmin. 12-vuotiaana innostuin rockmusiikista ja aloin ostamaan äänilevyjä. Se jäi pysyväksi tavaksi ja harrastukseksi. Nyt olen 66 ja ostan levyjä edelleen, 80-luvun lopulta lähtien myös cd-levyjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/127 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mihin partiolla pyritään? Se kuulostaa aivan hirveältä.

Ap vastaa partioasiaan googlettamatta ja käyttämättä tekoälyä. llmeisesti partiossa pyritään selviytymään vaikeistakin olosuhteista, ja luovuttaa tai edes valittaa ei saa. Pitää olla myös hyvä muille, ja yhteishenki on "se juttu". Ja Jumala kai auttaa, jos on probleemia. Partion keksi ja perusti englantilainen Baden-Powell sillä ajatuksella, että laitetaan pojat selviämään ja jotain militaristakin hän haki.

Menin partioon seitsenvuotiaana, koska sellainen mahdollisuus oli. Paljoa muita harrastusmahdollisuuksia ei ollut, ja partiossa olikin luokaltani noin puolet. Aluksi oltiin "arkajalkoja" ja sitten siirryttiin "sudenpentuihin". Samalla luvattiin, että "lupaan noudattaa sudenpentujen lakia ja olla toisille avuksi joka päivä". Sitten kun oli viikottaisia kokoontumisia, niin niissä aluksi laulettiin "Reilut pennut, sudenpennut, jälleen koolla on. Reippaat pennut, sudenpennut, jälleen koolla on." Lopuksi taas toivotettiin "Hyvää yötä, Jeesus myötä, kiitos tästä illasta." 

Yhdeksän- tai kymmenenvuotiaana siirryttiin vartioon. Vartiolupauksessa sanottiin "Lupaan rakastaa Jumalaani, isänmaatani ja ihmiskuntaa." Sitten tehtiin metsäleirejä ilman aikuista, ja ongelmat kuitattiin laulamalla "Ei koskaan kannata vaikertaa, vaik vastoin käydäkin voi, näin tuumii partiotyttönen, ja jälleen laulunsa soi."

Vierailija
24/127 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimiatelin lapsena vuosia, kerran viikossa. Hypittiin volttimonttuun, tehtiin kärrynpyöriä ja oli ihan leppoisaa. Jos olisin lapsi nyt niin voimistelisin nuttura kireellä paljettipuvussa 15 tuntia viikossa. Yök.

Vierailija
25/127 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena poljettiin paljon pyörällä.  Asuttiin Uudellamaalla, maaseudulla, mutta lähellä oli paljon pieniä kyliä joihin jaksoi polkea 5-25 km ala-asteella, käytiin juomassa teetä kylän baarissa, koska kahviin ei vielä ollut tutustunut kunnolla ja tee oli halvin baarin tarjoiluista.

Edelleenkin pyöräilen mielellään, mutta ei paljoa enää, mutta luulen että polkupyörästä lapsuudessa on ollut paljon hyötyä myöhemminkin.

Opin myös uimaan lapsena, en ole hyvä uimari, uin kuin ihmiset kävelevät, pystyy uimaan vaikka kuika pitkälle, mutta ei mitään kilpauimarin nopeutta, edellen kausittain käyn uimassa useinkin, mutta sitten se jää.

Hiihtäminen ja luistelu oli lapsena tärkeää, en ollut niissä hyvä, niin ne ovat jääneet ikävä kyllä.  Välillä mietin suksien ostamista, mutta en ymmärrä niistä enää mitään, silloin oli monot joissa oli reunukset ja väännettiin kiinni sukseen kuin hiirenloukku, mutta nyt on eri systeemit ja lisäksi kallista ... voisi ostaa Kontista sukset ja siteet ja sauvat jos sattuisi jokus näkemään sopivan kokoiselta tuntuvat, ja sitten kokeilemaan ja pettymään ja oppimaan ostamaan oikeanlaiset.

Vierailija
26/127 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin kuvataidekerhoa ja piirrän ja maalaan paljon vielä nelikymppisenäkin. Harrastan lisäksi paljon käsitöitä, nuo on tietyllä tavalla toisiaan  tukevia taitoja. 

Olin hetken myös partiossa ja selkäni ei kyllä antaisi enää minun nukkua ohuella makuualustalla teltassa. Olen tyytyväinen cityeläjä.

Vierailija
27/127 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mihin partiolla pyritään? Se kuulostaa aivan hirveältä.

Katso YouTube ja Suomen Partiolaiset.

Vierailija
28/127 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kivoja. Kertokaa lisää.

Vierailija
29/127 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastus ja yleisurheilu lapsena ja teininä. Olin tallilla suurinpiirtein 24/7 ikävuodet 8-20. Minulla oli omia hevosiakin ja kilpailin esteratsastuksessa aina parikymppiseksi asti. Siihen loppui kun ei opiskeluvuosina mitenkään ollut taloudellisesti mahdollista pitää omia hevosia, kun ei ollut varaa edes ratsastustunteihin. Nyt perheellisenä ja ruuhkavuosia elävänä en voi edes ajatella niin kallista harrastusta itselleni.

Yleisurheilussa juoksin keskimatkoja, hyppäsin korkeutta ja pituutta ja kilpailin 13-vuotiaaksi asti. Se väistyi hevostelun alta, mutta olen pitänyt juoksun ja liikunnan elämässäni vaihtelevasti. Olen aikuisena juossut, lähinnä siis hölkötellyt, 4 kertaa jopa maratonin.

Vierailija
30/127 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä oltiin sosialistien jälkeläisiä ja arvostettiin tosi paljon kaikkea ei kapitalismia ja fasistista meininkiä. Mummokin totesi että sinä et mihinkään partioon mene. 

Hän näki sen selvästi nassutoimintana.

Vierailija
31/127 |
31.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä oltiin sosialistien jälkeläisiä ja arvostettiin tosi paljon kaikkea ei kapitalismia ja fasistista meininkiä. Mummokin totesi että sinä et mihinkään partioon mene. 

Hän näki sen selvästi nassutoimintana.

Mitä tarkoittaa "nassutoiminta"?

Vierailija
32/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää. Nää on kivoja.

Vierailija
33/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telinevoimistelu. Palasin siihen joksikin aikaa nelikymppisenä, mutta nyt ei enää oikein lähe. Nivelet hajoaa muutenkin. N50

Vierailija
34/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätkää ja futista lapsena, kitara ja muita soittimia teininä. Nyt vanhana on lätkä vaihtunut sählyyn ja futiksen peluu valmentamiseen. Soittimet edelleen mukana kuvioissa. 

Vierailija
35/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena harrastin partiota, muodostelmaluistelua ja pianon soittoa. Pianon soittoa en jatkaisi, sain lapsena kuulla olevani siinä tarpeeksi huono. Kokeilin sitä joskus yläasteella uudelleen mutta minulla ei vain ole sellaista sävelkorvaa, että voisin soittaa muuten kuin mekaanisesti nuotteja lukemalla. 

Muodostelmaluistelua voisin periaatteessa jatkaa. Pidin lajista mutta fysiikka petti. 

Partiossa pidin retkeilystä ja kisoista. Voi olla, että lasten myötä tulee palauttua partion pariin mutta aikuiselle se on lähinnä lasten harrastamisen mahdollistaja.

Vierailija
36/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin kalastusta ja metsässä kulkemista. Ja vieläkin. m50

Vierailija
37/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastin rytmistä voimistelua ja en mä enää missään jumppapuvussa menisi esiintymään, mutta kyllä tykkään niiden välineiden kanssa temppuilla omaksi ilokseni.

Vierailija
38/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ja teininä soittamiani musiikki-instrumentteja soittelen vieläkin näin yli viisikymppisenä ja olen opetellut yhden uudenkin. Itseasiassa soittelen nykyään paljon aktiivisemmin kuin silloin, käytännössä ihan joka päivä. Muut harrastukset ovat jääneet vähälle tai kokonaan pois, joitakin tosin "harrastan" edelleen katsomalla aiheeseen liittyviä videoita YouTubessa, osin jopa hyvinkin aktiivisesti. 

Vierailija
39/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain hieman traumoja partioleiristä. Olisin vain halunnut kotiin. Ei ollut yhtään oma juttu, mutta en uskaltanut sanoa vanhemmille. Tai ehkä en tiennyt, että muunlaistakin voisi olla.

Vierailija
40/127 |
07.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua ole aikuisena enää kiinnostaneet mitkään harrastukset. Työ ja arki riittää. Lapsena tuli harrastettua monenlaista, balettia, pianonsoittoa, yleisurheilua (800 ja 1500 m juoksu erityisesti), partiotakin kokeilin vaan en tykännyt... Eniten kuitenkin harrastin lapsena koodausta ja tietokonepelejä (kasarilla, silloin ei niin kovin moni vielä harrastanut), ja koodaus on ammattini vieläkin. Eli se lapsuuden harrastus jatkuu, nyt vaan palkkatyönä.