Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen viikonloppu-juoppo ja haluan lopettaa tämän, mutta en pysty. Vinkkejä kaivataan.

Vierailija
28.03.2026 |

Käyn töissä sen normaalin ma-pe. Olen yksinäinen tyyppi, jonka ilot vapaalla on lähinnä sarjojen katsominen ja juopottelu. Joka ikinen perjantai taistelen viinanhimoa vastaan, mutta annan periksi. Sitten juon perjantain, joskus lauantainakin, kärsin krapulan ja menen taas töihin. Tämä oravanpyörä on pyörinyt vuosia. Ongelma tässä on nyt se, että en voi olla tekemättä näin. Olen yrittänyt, mutta se tylsyys ja ahdistava olo on liikaa. En saa palkintoa työviikon päätteeksi. Mutta nykyään kaljakaan ei auta. Se ei tunnu enää oikein miltään, mutta mielikuva miellyttävästä nousuhumalasta elää mielessä kuitenkin. Siksi sorrun joka kerta vaikka en halua. Mitään uusia harrastuksia minä en osaa aloittaa enkä oikein haluakaan. Olen miettinyt että pitäisikö minun pyytää Antabus, mutta se on sitten ikuinen juopon leima papereissa ja en sitä haluaisi. Pystyn kuitenkin työni tekemään ja putket ei ole koskaan venyneet.

Vinkkejä miten tästä pääsee eteenpäin? Tiedän että itsestä se lähtee, mutta en vaan onnistu vaikka päätän asian. Nytkin hirveä krapula ja masentaa.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene käymään AA:ssa. Siellä et ole yksin, etkä ainoa. Jos ensimmäinen ryhmä ei nappaa, etsi toinen ryhmä. Kaikissa on vähän eri tunnelma, toinen ryhmä sopii toisenlaisille ihmisille paremmin.

Olen miettinyt tätä, mutta sitten ajatellut, että siellä käyvillä ihmisillä on viinan kanssa vielä pahempia ongelmia, joten olenko ihan oikeassa paikassa.

ap

😂 Eli olet luonut päässäsi jonkun harhaisen kuvitelman millaista siellä olisi ettei tarvitsisi mennä. Tyypillinen alkkis, selityksiä löytyy vaikka loputtomiin ja mitään liian epämukavalta tuntuvaa ei voi edes kokeilla koska haluat raitistua kivasti kotisohvalta vauvapalstaillen. -eri

Ei kahtena iltana viikossa juova ole alkoholisti millään mittapuulla, mutta muuten puhut asiaa. "Tyypillinen alkkis," kommentin takia en voinut antaa ylänuolta.

Kyllä ap on alkoholisti. Hänellä on pakonomainen tarve juoda, vaikka ei haluaisi. Hän juo, vaikka tietää, että tulee huono olo ja viikonloppu menee kännissä ja krapulassa. Suunnittelee, että joisi vain perjantaina, mutta tosiassa juo melkeinpä aina perjantain ja lauantain ja sunnuntaina yrittää toipua, eli ei edes pysty kontrolloimaan juontipäiviensä määrää kunnolla. Kyllä näitä toimintakykyisiäkin alkoholisteja on. Kaikki vaan luulee, että alkoholistit ovat vain niitä ostarijuopoiksi päätyneitä. Näitä piilojuoppoja suurin osa on. 

Tapa ja perinne ja kulttuuri evästää ihmisen toimintaa. Sinullakin on pakottava tarve kävellä tien oikeaa laitaa, vaikka et haluaisi. Kokeile kävellä tien vasenta laitaa kapinan vuoksi ja tunne miten koet tekeväsi ns. väärin. Samaa väärää oloa tulee kehoon kun ihminen yhtäkkiä lakkaa juomasta. Sama mekanismi, ei sen selittämiseen tarvita AA-alkoholistista synnintuntoa. Yhtä hyvin voisin sinua kutsua oikeaholiksi koska koet pakottavaa tarvetta kävellä oikeaa laitaa.

Olen aina kävellyt sekä oikeaa että vasenta. Jalkakäytävällä kävelijä kun voi kävellä missä kohtaa jalkakäytävää tahansa eli en koe tekeväni lainkaan väärin. Oikealla kulkevat pyörät ja autot. 

Vierailija
82/85 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi koira, jota on pakko lenkittää päivä kuin päivä ja keli kuin keli? Tulisi pakkoliikuntaa itsellesi ja oluenotto unohtuisi?

Ei, ei ja ei. Koiraa ei pidä hankkia tuollaiseen tilanteeseen!! Ties mitä traumoja aiheuttaa eläimellä kännipäissään. 

Voi sinua hölmöä. Tietenkään silloin ei juoda, kun on joku elävä olento hoidettavana. Työkaverin huumeista päihdekuntoutettavalle pojalle suositeltiin kaveriksi lemmikkiä ja tämä valitsi kissan. Erittäin hyvin hän siitä huolehtikin ja ainakin noihin aikoihin pysyi myös erossa aineista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suna kyllä menisin sinne AA:han. Siellä niitä parhaimpia neuvoja lopettamiseen varmasti saat.

AA:ssa hetken käynyt naapuri ei tykännyt siitä yhtään. Hän sanoi, että alkoi ällöttämään ne jutut, ihmiset suurinpiirtein vain mässäilivät vanhoilla ryyppykokemuksillaan, mitään uutta sen hetkisen elämän juttua ei kukaan kertonut. Hän päätti jatkaa tuurijuoppona, eli aina hän oli viettänyt pidempiä selviä kausia, yritti pitää juontiputket entistä lyhyempinä.

Vierailija
84/85 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin alat juomaan istu alas 15 minuutiksi ja mieti syitä, miksi juot: yksinäisyys, tylsyys, tyhjä olo, alkoholin tuoma riehakkuus tai hyvä olo jne. Mieti myös juomisen  seurauksia: rahan meno, krapula, kännissä toilailu, ahdistus, masennus jne. Jos vielä tekee mielesi, niin juo. Jos ei tee enää mieli, niin kannattaa kehittää joku harrastus juomisen tilalle (sen ei täydy olla mikään ihmeellinen harrastus). Noin ensi alkuun suosittelen vaikka kävelyä raittiissa ilmassa. Voit käydä vaikka kirjastossa, syömässä jossain kivassa ravintolassa tai kahvilassa. Tärkeintä on lähteä ulos "boxista" vain miettimästä asioita ja tehdä jotain konkreettista. Jos juominen tuntuu ongelmalta, niin suosittelen AA:ta tai kunnallisia päihderyhmiä. Tsemppiä et ole yksin ongelmasi kanssa! 

Vierailija
85/85 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu alkoholiin kuin narsistiseen kumppaniin. Se on tyytyväinen vasta, kun saa sinusta kunnon niskaotteen ja murjottaa ja yrittää tehdä elämästäsi vaikeaa, jos ei saa pitää sinua pihdeissään. Varaudu siihen, että se laittaa kapulaa rattaisiin, jos et annakaan sen enää hallita viikonloppujasi. Älä siis todellakaan odota, että se antaa säyseästi periksi. Hyviä vinkkejä olet saanut. Omani niihin lisäyksenä on: todellakin muista, ettet pääse sen otteesta ilman pienempää tai suurempaa taistelua. Valmistaudu siihen, niin se ei pääse yllättämään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme