Olen viikonloppu-juoppo ja haluan lopettaa tämän, mutta en pysty. Vinkkejä kaivataan.
Käyn töissä sen normaalin ma-pe. Olen yksinäinen tyyppi, jonka ilot vapaalla on lähinnä sarjojen katsominen ja juopottelu. Joka ikinen perjantai taistelen viinanhimoa vastaan, mutta annan periksi. Sitten juon perjantain, joskus lauantainakin, kärsin krapulan ja menen taas töihin. Tämä oravanpyörä on pyörinyt vuosia. Ongelma tässä on nyt se, että en voi olla tekemättä näin. Olen yrittänyt, mutta se tylsyys ja ahdistava olo on liikaa. En saa palkintoa työviikon päätteeksi. Mutta nykyään kaljakaan ei auta. Se ei tunnu enää oikein miltään, mutta mielikuva miellyttävästä nousuhumalasta elää mielessä kuitenkin. Siksi sorrun joka kerta vaikka en halua. Mitään uusia harrastuksia minä en osaa aloittaa enkä oikein haluakaan. Olen miettinyt että pitäisikö minun pyytää Antabus, mutta se on sitten ikuinen juopon leima papereissa ja en sitä haluaisi. Pystyn kuitenkin työni tekemään ja putket ei ole koskaan venyneet.
Vinkkejä miten tästä pääsee eteenpäin? Tiedän että itsestä se lähtee, mutta en vaan onnistu vaikka päätän asian. Nytkin hirveä krapula ja masentaa.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Kuten itsekin arvelin ja kommenteissa on sanottu, olisi varmaan etsittävä joku harrastus tai muu toiminta noille kriittisille hetkille. Tietäisi vain mitä. Kun on sosiaalisesti melko yksinäinen on sekin jotenkin haastavaa. Mutta ei varmasti mahdotonta.
ap
Tuo se on itselläkin, yksinäisyys ja alkoholi ruokkivat toisiaan, en ole sosiaalinen alkonkäyttäjä jo rahasyistä. Avauksesi varmasti puhuttelee monia jotka painivat samassa kehässä.
Älä osta enää alkoholia kotiisi. Älä mene perjantaina töistä kotiin, vaan salille, uimaan, kävelylle, elokuviin. Aloita vaikka seinäkiipeily. Täytä viikonloput kuntoilulla. Tee ohjelma: perjantaina työviikon jälkeen pitkä kävelylenkki, lauantaiaamuna salille, sunnuntaiaamuna uimahalliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet paljolti kuin minä joskus 15 vuotta sitten. Tulet tulevaisuudessa huomaamaan ettet selviä tuosta yksin etkä varsinkaan tahdonvoimalla. Suurin osa alkoholisteista juo juurikin yksinäisyyden, alemmuuden, häpeän ja ulkopuolisuuden tunteisiin.
Mikä sinulle siis auttoi?
2kk pituinen päihdekuntoutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastatko liikuntaa? Joku tavoite terveyden kannalta voisi motivoida olemaan juomatta.
Teen lähinnä kävelylenkkejä arkisin, kun kävelen töihin ja takaisin. Salilla kävin nuorempana, mutta se on jäänyt. Joukkuepelit ei sillä tavalla kiinnosta. Olen fyysisesti ikäisekseni ihan ok-kunnossa, vielä.
ap
"Olen fyysisesti ikäisekseni ihan ok-kunnossa". No et kyllä varmana ole, jos ryyppäät joka viikonloppu. Ties mikä rasvamaksa siellä on jo tuloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi koira, jota on pakko lenkittää päivä kuin päivä ja keli kuin keli? Tulisi pakkoliikuntaa itsellesi ja oluenotto unohtuisi?
Ei, ei ja ei. Koiraa ei pidä hankkia tuollaiseen tilanteeseen!! Ties mitä traumoja aiheuttaa eläimellä kännipäissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene käymään AA:ssa. Siellä et ole yksin, etkä ainoa. Jos ensimmäinen ryhmä ei nappaa, etsi toinen ryhmä. Kaikissa on vähän eri tunnelma, toinen ryhmä sopii toisenlaisille ihmisille paremmin.
Olen miettinyt tätä, mutta sitten ajatellut, että siellä käyvillä ihmisillä on viinan kanssa vielä pahempia ongelmia, joten olenko ihan oikeassa paikassa.
ap
😂 Eli olet luonut päässäsi jonkun harhaisen kuvitelman millaista siellä olisi ettei tarvitsisi mennä. Tyypillinen alkkis, selityksiä löytyy vaikka loputtomiin ja mitään liian epämukavalta tuntuvaa ei voi edes kokeilla koska haluat raitistua kivasti kotisohvalta vauvapalstaillen. -eri
Ei kahtena iltana viikossa juova ole alkoholisti millään mittapuulla, mutta muuten puhut asiaa. "Tyypillinen alkkis," kommentin takia en voinut antaa ylänuolta.
Tsemppiä kaikille, jotka taistelette alkoholin kutsua vastaan. Yrittäkää löytää muita asioita, joista saatte mielihyvää ja lisätkää niitä asioita päiviinne. Voivat olla ihan arkisiakin asioita. Tietysti kannattaa myös hemmotella itseään muilla asioilla välillä. Sellaisilla, joissa ei tule kiusausta käyttää alkoholia. Esim. joku intensiivikurssi itseä kiinnostavasta aiheesta. Työpajoja, retriittejä ja sen sellaista. "naisteemaisia" löytyy paljonkin, mutta en tiedä miten paljon miehille suunnattuja on. Toki aiheet saavat kiinnostaa sukupuoleen katsomatta. Mietin vaan, että miehille ei taideta näitä hirveästi kohdentaa, tai sitten ei ole vain jäänyt ilmoitukset mieleen, kun ei itseä ne aiheet niin paljon kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Omalla kokemuksella, kun kohta tulee neljä vuotta täyteen selvinpäin, ja olin ihan samanlainen viikonloppuläträäjä, niin jotain tyhjiötä sillä viinalla yritetään täyttää, eikä sitä voi katkaista jos ei keksi siihen sen tilalle jotain muuta, tai vahvaa omaa motivaatiota miksi sen on loputtava. Minun suurin motivaationi oli se, että alkoi tuntua, ettei töistä enää palaudu ollenkaan, ja kaikki vapaa-aika menee hukkaan, kun koko sen ajan on joko kännissä, krapulassa tai nukkumassa. Ja sitten paluu arkeen entistä väsyneempänä. Se alkoi raastaa mieltä hajalle. Toki otin tueksi myös alan kirjallisuutta, esimerkiksi Annie Gracen kirja "this naked mind" auttoi minua paljon, koska siinä ruoditaan kohta kohdalta alkoholin tuomia "hyviä puolia", kuten että on rennompi, sosiaalisempi, hauskempi jne, ja palautetaan järkeen, että miksi se ei oikeasti pidä paikkaansa.
Mutta jos et löydä sen läträämisen tilalle mitään, niin ei siihen antabus auta. Itselläni otin sen osaksi laajempaa elämäntaparemonttia, missä aloin katsoa syömistä ja liikuntaakin. Ja viinahan ryssii ne molemmat hyvin tehokkaasti, kun kännissä ja krapulassa maistuu roskaruoka, eikä silloin ole edes terveellistä harrastaa liikuntaa.
Ihan on kuin minun kynästäni, paitsi että ei ole just juomisesta kokemusta, tupakoinnista sitäkin enemmän. Samalla mekanismilla senkin lopetus onnistuu, kun tapa poistuu keinovalikoimasta.
Väittele tiukasti itsesi kanssa asiasta, ja päätä olla se osapuoli, joka ei alkoholia enää suostu käyttämään. Jos oma tahdonlujuus ei riitä, sitten avuksi vertaistuki, eli porukka joka "has been there and done that". Siis AA! Kun ei siellä tarvitse luvata olla kuin juuri se kuluva päivä ilman alkoholia! Tiedän tyyppejä, jotka käyvät niissä ryhmissä vuosia jo juomisen lopetettuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene käymään AA:ssa. Siellä et ole yksin, etkä ainoa. Jos ensimmäinen ryhmä ei nappaa, etsi toinen ryhmä. Kaikissa on vähän eri tunnelma, toinen ryhmä sopii toisenlaisille ihmisille paremmin.
Olen miettinyt tätä, mutta sitten ajatellut, että siellä käyvillä ihmisillä on viinan kanssa vielä pahempia ongelmia, joten olenko ihan oikeassa paikassa.
ap
😂 Eli olet luonut päässäsi jonkun harhaisen kuvitelman millaista siellä olisi ettei tarvitsisi mennä. Tyypillinen alkkis, selityksiä löytyy vaikka loputtomiin ja mitään liian epämukavalta tuntuvaa ei voi edes kokeilla koska haluat raitistua kivasti kotisohvalta vauvapalstaillen. -eri
Laita naamasi meille kaikille näkyville niin ihmetellään yhdessä minkänäköisen pään sisältä tuollaista ajatelmaa tulee. -eri
😅 Sinuna miettisin ennemmin sitä miksi raivostuit tekstistäni noin pahasti.
Voi sua. Sulla ei ole ollut mitään syytä pärskiä ja solvata kasvottomana. Nyt et postaa kasvojasi koska pelkäät näyttää niitä. Sanailet vielä vastaankin uhmakkaana ja kasvottomana. Annan sinulle luvan kirjoittaa vielä mutta vain jos postaat kasvosi. Linkki kuvapalveluun riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei se juomisen lopettaminen mitään auta. Tylsyys ja ahdistus vaan lisääntyisi ja todennäköisesti voisit huonommin.
Siirry kalliimpiin viineihin.
Rahat ei riitä liikaa ryyppäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei kahtena iltana viikossa juova ole alkoholisti millään mittapuulla, mutta muuten puhut asiaa. "Tyypillinen alkkis," kommentin takia en voinut antaa ylänuolta.
Kyllä ap on alkoholisti. Hänellä on pakonomainen tarve juoda, vaikka ei haluaisi. Hän juo, vaikka tietää, että tulee huono olo ja viikonloppu menee kännissä ja krapulassa. Suunnittelee, että joisi vain perjantaina, mutta tosiassa juo melkeinpä aina perjantain ja lauantain ja sunnuntaina yrittää toipua, eli ei edes pysty kontrolloimaan juontipäiviensä määrää kunnolla. Kyllä näitä toimintakykyisiäkin alkoholisteja on. Kaikki vaan luulee, että alkoholistit ovat vain niitä ostarijuopoiksi päätyneitä. Näitä piilojuoppoja suurin osa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No höpsistä. Alkoholisti on, jos ei pysty rajoittamaan käyttöä, ja jos aina tulee krapula, niin sehän on merkki kehon myrkytystilasta.
On turhaa lohduttaa itseään sillä että juo aina"vaan"viikonloppuisin. Pakonomainen juominen on alkoholismia vaikkei ämpäritolkulla joisikaan. Selittelyt ja vähättelyt määristä kuuluvat taudin kuvaan. Valitan! Terveisiä AA:sta.
Vinkkinä, että alkoholia on helpompi olla ostamatta, kun et käy ruokakauppassa vaan tilaat ruokaostokset yms verkkokaupasta kotiin.
Suna kyllä menisin sinne AA:han. Siellä niitä parhaimpia neuvoja lopettamiseen varmasti saat.
Vierailija kirjoitti:
On turhaa lohduttaa itseään sillä että juo aina"vaan"viikonloppuisin. Pakonomainen juominen on alkoholismia vaikkei ämpäritolkulla joisikaan. Selittelyt ja vähättelyt määristä kuuluvat taudin kuvaan. Valitan! Terveisiä AA:sta.
Jos yhteiskunta pakonomaisesti tarjoaa aikuisille alkoholia enlitarvikekaupoissakin, osa syyllisestä löytyy alkoholistisesta yhteiskunnasta. Tämä on fakta ja taakka kevenee kun tiedostaa että alkoholiteollisuus ei ole kenenkään ystävä vaan alkoholiteollisuuden tavoite on saada ihmiset juomaan alkoholia. Ja koska alkoholi aiheuttaa alkoholismia, on päivänselvää että osavastuuta on muuallakin. Elämme yhteiskunnassa. Jos yhteiskunta on alkoholistinen kuin se onkin, olemme kaikki alkoholisteja vaikka emme joisi pisaraakaan.
Sama on itsellä. Joskus ollut pidemmän aikaa viikonloput selvimpäin mutta alkaa masentaa se yksinäisyys. Ainoat sosiaaliset tilanteetkin on lähinnä baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuten itsekin arvelin ja kommenteissa on sanottu, olisi varmaan etsittävä joku harrastus tai muu toiminta noille kriittisille hetkille. Tietäisi vain mitä. Kun on sosiaalisesti melko yksinäinen on sekin jotenkin haastavaa. Mutta ei varmasti mahdotonta.
ap
No mites se AA? Jos se olisi vaikkapa lauantaina, niin ehkäisisikö se perjantain juomista? Ja sitten kun siellä on lauantain, niin saisi motivaatiota olla juomatta loppupäivää. Ja sitten onkin jo sunnuntai, jolloin et halua juoda, koska töitä seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllä ap on alkoholisti. Hänellä on pakonomainen tarve juoda, vaikka ei haluaisi. Hän juo, vaikka tietää, että tulee huono olo ja viikonloppu menee kännissä ja krapulassa. Suunnittelee, että joisi vain perjantaina, mutta tosiassa juo melkeinpä aina perjantain ja lauantain ja sunnuntaina yrittää toipua, eli ei edes pysty kontrolloimaan juontipäiviensä määrää kunnolla. Kyllä näitä toimintakykyisiäkin alkoholisteja on. Kaikki vaan luulee, että alkoholistit ovat vain niitä ostarijuopoiksi päätyneitä. Näitä piilojuoppoja suurin osa on.
Tapa ja perinne ja kulttuuri evästää ihmisen toimintaa. Sinullakin on pakottava tarve kävellä tien oikeaa laitaa, vaikka et haluaisi. Kokeile kävellä tien vasenta laitaa kapinan vuoksi ja tunne miten koet tekeväsi ns. väärin. Samaa väärää oloa tulee kehoon kun ihminen yhtäkkiä lakkaa juomasta. Sama mekanismi, ei sen selittämiseen tarvita AA-alkoholistista synnintuntoa. Yhtä hyvin voisin sinua kutsua oikeaholiksi koska koet pakottavaa tarvetta kävellä oikeaa laitaa.
Mikä sinulle siis auttoi?