Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Asunnottomia auttavalta yhdistykseltä hätähuuto, ei kyetä enää auttamaan kaikkia avuntarvitsijoita, asunnottomuus jyrkässä nousussa!

Vierailija
27.03.2026 |

Asunnottomia avustava yhdistys pyytää muita kuin asunnottomia jättämään sen palvelut käyttämättä ja lopettamaan ruuan sekä tarvikkeiden rohmuamisen. Yhdistys muistuttaa, että sen ydintehtävä on auttaa asunnottomia, joiden määrä on Orpon hallituksen leikkausten ansiosta lähtenyt kovaan nousuun ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen. Avuntarvitsijoita on enemmän kuin kyetään auttamaan. 

"Nyt näkyy selkeästi ihmisten hätä."

VVA korostaa tiedotteessa, että yhdistys ymmärtää yleisen taloudellisen tilanteen ja leikkauspolitiikan lisänneen vähävaraisuutta. Asunnottomien kanssa toimivat yhdistykset eivät kuitenkaan voi vastata kaikkiin yhteiskunnallisiin puutteisiin, yhdistys toteaa.

"Rajalliset resurssimme on kohdennettava niille, joilla ei ole asuntoa eikä mahdollisuutta huolehtia perustarpeistaan. Pyydämme kunnioittamaan toimintaamme ja kohderyhmäämme. Näin varmistamme, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset saavat heille tarkoitetun tuen."

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011908443.html

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoja on tyhjillään, koska vuokratappiot saa vähentää pääomatuloista verotuksessa, kun asunto on tyhjillään.

Voi olla sekin, mutta ne asunnot menevät huonoon kuntoon, kun niissä ei asuta. Lehdissä oli juttua näistä vuosia tyhjillään olleista uudiskohde asunnoista, joissa esimerkiksi lattiakaivojen tiivisteet kuivahtaa ja asunnon pinnat alkaa lohkeilla, kun ilmankosteus ei ole riittävällä tasolla. Huoneistossa asuminen ja veden käyttäminen aina nostaa huoneilman kosteutta. Kun ilma on jatkuvasti kuivaa, niin esimerkiksi puulattiat ja muut pinnat voivat alkaa lohkeilla. 

Vierailija
102/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ja lapseni pitäisi löytää kaksio alle 710€/kk , mutta ei löydy, vaikka  olen etsinyt. Enää 2kk aikaa muuttaa tästä, kun vuokranantaja myy asunnon.

Luottotiedot menivät vuosi sitten, enkä voi yksityisiltä vuokrata.

Kysynyt olen, eikä onnistu. Ei lumokaan huooli luottotiedotonta, vaikka olen aina vuokrani hoitanut ja asuntoni pitänyt siistinä. 

Jäämme asunnottomiksi todennäköisesti, tai joudumme muuttamaan päihdeporukoiden tukiasuntoon, eikä ole ikinä ollut päihdeongelmaa, mutta tätä tarjottiin...on seurakunnan kautta tämä.

Lapsi on teini ja yksiöön muuttamista en lapseni vuoksi edes mieti!

Eli mielummin jäät lapsesi kanssa kodittomaksi ja menet päihdeporukoiden majoitukseen kuin muutat lapsesi kanssa yksiöön. Miksi et voi muuttaa nyt ensin yksiöön ja sieltä sitten kaksioon kun sopiva löytyy. Tekosyitä odotellen...

Lapsi tarvitsee oman huoneen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoja vapautuisi, jos vuokranantajat joutuisivat itse maksamaan tyhjien kuukausien vastikkeet eivätkä saisi verovähennystä.

Vierailija
104/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun ja lapseni pitäisi löytää kaksio alle 710€/kk , mutta ei löydy, vaikka  olen etsinyt. Enää 2kk aikaa muuttaa tästä, kun vuokranantaja myy asunnon.

Kysynyt olen, eikä onnistu. Ei lumokaan huooli luottotiedotonta, vaikka olen aina vuokrani hoitanut ja asuntoni pitänyt siistinä. 

Jäämme asunnottomiksi todennäköisesti, tai joudumme muuttamaan päihdeporukoiden tukiasuntoon, eikä ole ikinä ollut päihdeongelmaa, mutta tätä tarjottiin...on seurakunnan kautta tämä.

Eli olet työtön? Onko sinulla läheisiä nykypaikkakunnalla? Voitko hakea asuntoa myös vähän kauempaa? Pystyttekö pitämään mahdollisen turvaverkon kanssa yhteyttä esim. 150 km päässä? Oletko kysynyt kunnalliselta sossulta saatko maksetun muuton kauemmas?

Tottakai luottotiedottomalla köyhällä on rahaa ja voimavaroja reissata 300km vaikka joka viikko. Se on helppo lähipiirin tulla avuksi, kun tarvii vaikka jotain pikkuapua. Ei ole matka eikä mikään, eikö, bensakin on halpaa kuin maito. 

Vierailija
105/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet työtön? Onko sinulla läheisiä nykypaikkakunnalla? Voitko hakea asuntoa myös vähän kauempaa? Pystyttekö pitämään mahdollisen turvaverkon kanssa yhteyttä esim. 150 km päässä? Oletko kysynyt kunnalliselta sossulta saatko maksetun muuton kauemmas?

Tottakai luottotiedottomalla köyhällä on rahaa ja voimavaroja reissata 300km vaikka joka viikko. Se on helppo lähipiirin tulla avuksi, kun tarvii vaikka jotain pikkuapua. Ei ole matka eikä mikään, eikö, bensakin on halpaa kuin maito. 

Eikö se lähipiiri voi auttaa vuokranmaksussa niin saisi kohtuullisen asunnon?

Vierailija
106/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mielummin jäät lapsesi kanssa kodittomaksi ja menet päihdeporukoiden majoitukseen kuin muutat lapsesi kanssa yksiöön. Miksi et voi muuttaa nyt ensin yksiöön ja sieltä sitten kaksioon kun sopiva löytyy. Tekosyitä odotellen...

Meinaatko että lapsi saa oman huoneen siellä kodittomien asuntolassa? Hyvällä säkällä lapsi voidaan tietysti huostaanottaa sieltä asuntolasta ja sillä tavalla saada oman huoneen. Itse kuitenkin uskon että lapsi asuisi mielummin vaikka yksiössä kuin asuntolassa tai huostassa.

Vierailija
107/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoja vapautuisi, jos vuokranantajat joutuisivat itse maksamaan tyhjien kuukausien vastikkeet eivätkä saisi verovähennystä.

Kenen luulet maksavan vastikkeet?

Vierailija
108/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistajan, joka saa vähentää vuokratappiot verotuksessa.

Vierailija
109/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja töissä käyvät: Jättäkää lappuruoat oikeasti köyhille. Tietysti jos itse saat palkan lisäksi toimeentulotukea, niin ok, olet vajaatuloinen ja kuulut lappuasiakaskuntaan. Muut voisitte ymmärtää, että tilanne on oikeasti huono ja lappuruoka on elintärkeää köyhimmille. Jättäkää myös ruokakassit ym. köyhimmille.

Lappuruoka ei ole tarkoitettu köyhille vaan sillä pyritään vähentämään kapan hävikkiä mikä on ekologista. Olisi sulaa hulluutta jättää lappuruoka ostamatta siltä varalta jos joku köyhä sattuisi tulemaan kauppaan sinun jälkeesi ja sattuisi haluamaan ostaa juuri sen tuotteen minkä sinä jätit ostamatta. Jos näin ei käy niin se tuote menee roskikseen kun sen viimeinen käyttöpäivä on sinä päivänä. Kai itsekin tajuat ettei tuossa ole mitään järkeä. 

Siellä on kaupasta riippuen klo 19-22 aikamoinen hulina, kun köyhät saapuvat ostoksille. Riippuen siitä moneltako ilta-ale alkaa. Lähinnä on puutetta aletuotteista, ei köyhistä aleostajista. Ilta-alessa on usein myös yksinhuoltajia lapsineen. Olen köyhä itsekin, mutta sivusilmällä ja korvalla kuuntelen mitä lapsi olisi ottamassa ja jos kuulen jotain heidän keskinäisistä puheista, niin jätän jonkun leivän tms. jota lapsi olisi halunnut sille. Teen niin siksi, että olen itsekin elänyt köyhän lapsuuden ja elämän ilot ovat juuri niin pieniä, että joku itselle paremmanmakuisen leivän saaminen voi tuoda iloa ja tuntua jopa juhlalle. Voin sitten ottaa sen viereisin aleleivän itselleni sillä kertaa. Meidän lähikaupan ilta-alessa pyörii aika paljon vakkareita. Kyllä siellä on ostajia, jonottajia ja niitä, jotka jäävät sinä iltana ilman. Määrä on lisääntynyt selvästi. Joskus voi ajatella muita ihmisiä.

Vierailija
110/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi maksaa verovähennystä myös ulkomailla olevien asuntojen ja loma-asuntojen remonteista, kun omistaja suomalainen.

Rahaa on.

Vierailija
111/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi maksaa verovähennystä myös ulkomailla olevien asuntojen ja loma-asuntojen remonteista, kun omistaja suomalainen.

Rahaa on.

Ne on katsos kokoomuslaisten asuntoja ja loma-asuntoja.

Vierailija
112/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei tarvitse omaa huonetta, vaan voi jakaa huoneen vanhemman kanssa. Pohjapiirroksesta riippuen äiti voi myös nukkua eteisessä tai keittiössä, jos ei halua nukkua samassa huoneessa. Jos on yksi aukea tila ilman mitään suojaisia koloja, niin sitten voi virittää vaikka verhon tai sermin ja käyttää huonekaluja tilanjakajina. 

Vierailija
113/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjan loma-asunnon terassi remontti on tärkeä, niin Suomi maksaa siitä verovähennystä.

Vierailija
114/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei tarvitse omaa huonetta, vaan voi jakaa huoneen vanhemman kanssa. Pohjapiirroksesta riippuen äiti voi myös nukkua eteisessä tai keittiössä, jos ei halua nukkua samassa huoneessa. Jos on yksi aukea tila ilman mitään suojaisia koloja, niin sitten voi virittää vaikka verhon tai sermin ja käyttää huonekaluja tilanjakajina. 

Eikä eläkeläinen tarvitse yksin isoa omakotitaloa. Asunto myyntiin. Onneksi eläkeläisen pitää kodin siivous ostaa itse.

Vierailija
115/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalaiset eivät voi tietää edes sitä onko sinulla minkäänlaista turvaverkkoa. Vastauksesi kyllä kertoo, että olet varsin paska ihminen. Ehkäpä oletkin joutunut tilanteesesi paskan luonteesi vuoksi :)

Vierailija
116/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki palvelut kotiin on eläkeläisille maksullisia. On halvempaa ostaa kodin siivous kaksioon kuin omakotitaloon. Osalla aikuiset lapset voivat siivota ilmaiseksi.

Vierailija
117/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saakeli, olenkin ihmetellyt tätä, kun olen viime vuosina asunut kahdessa yksiössä, jonka naapuriasunnot ovat kanssa yksiöitä ja molemmissa olen saanut lapsiperheen naapuriin, siis semmoisen, jossa useita lapsia, joilla musiikkiharrastuksia ja äärimmäisen meluisaa elämää. Toisen kohdalla mietin jo lasun tekemistä, kun ne asunnot on oikeasti tosi pieniä yhden huoneen kämppiä, joissa ei todellakaan ole tilaa lapsille eikä mitään eteistä, tai keittiötä, jossa vanhempi voi nukkua. Ja kun pikkusisarus herää yöllä itkemään, koko perhe herää ja niin myös heräsin muuten minäkin. 

Ikinä aiemmin ei Suomessa tämmöistä ole ollut, mutta ehkä nämä hallituksen leikkaukset selittää tätäkin. Käy sääliksi ne lapset. 

Vierailija
118/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistajan, joka saa vähentää vuokratappiot verotuksessa.

Jos vastikkeet on vuodessa esim. 4000€ verovähennyksen hyöty (30%) on 1200€. Edellyttää siis, että on muita pääomatuloja, joista tehdä verovähennys.

Jäähän tuosta vielä omistajalle 2800€ tappiota asunnon tyhjänä pitämisestä.

Vierailija
119/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista riitelemistä. Aiheena pitäisi olla se, että asiattomat käyvät rohmuamassa asunnottomille tarkoitettuja ruokia ja vaatteita, mutta täällä vain kinataan lainankoroista ja lomarahoista. Ymmärrättekö olevanne yhtä asiattomia kuin nuo rohmuajat?

Keskustellaan syistä ja taustavaikuttimista asuntomarkkinoilla ja asunnottomuuden taustalla. Mm siitä, miten ollaan tilanteessa, jossa asuntoja on paljon tyhjillään, mutta asunnottomuus kasvaa. Asunnottomuuden kasvu mainitaan yhdeksi resurssipulan syyksi jutussa ja samoin yhteiskunnallinen tilanne, jossa yhä useampi on taloudellisessa ahdingossa ja voi huonosti. Se ettet kykene ymmärtämään keskustelua ja seuraamaan sitä, ei tee siitä asiatonta, toisin kuin toinen tästä aiheesta aloitettu ketju, jossa osoitellaan syyttävällä sormella eläkeläisiä. 

Halutaan, että vähävaraiset ihmiset syyttelee toisisaan ja kinastelee keskenään, eli juuri se tilanne, josta järjestö tiedotteessan älähti, mitä se ei halua tapahtuvan.

Höpö höpö. Ihan samanlaista loanheittoa, vierestäpuhumista ja ylemmyydentuntoista kurjuudella hekumoimista kuin muutkin köyhiä koskevat ketjut.

Vierailija
120/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki palvelut kotiin on eläkeläisille maksullisia. On halvempaa ostaa kodin siivous kaksioon kuin omakotitaloon. Osalla aikuiset lapset voivat siivota ilmaiseksi.

No enpä tiedä kannattaako kahdehtia eläkeläisten omakotitaloja. Moni on pulassa niiden kanssa, kun on sähkölämmitys ja nyt sähköhumpataan. Lisäksi niistä taloista ei pääse edes eroon, kun asuntokauppa ei käy eikä nuorilla ole vakituisia töitä, joilla saisi edes asuntolainaa, jotta voisi talon ostaa. Käy myös voimille kaikki ok-talon hommat, kun ikää ja kremppoja alkaa tulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi