HS: Asunnottomia auttavalta yhdistykseltä hätähuuto, ei kyetä enää auttamaan kaikkia avuntarvitsijoita, asunnottomuus jyrkässä nousussa!
Asunnottomia avustava yhdistys pyytää muita kuin asunnottomia jättämään sen palvelut käyttämättä ja lopettamaan ruuan sekä tarvikkeiden rohmuamisen. Yhdistys muistuttaa, että sen ydintehtävä on auttaa asunnottomia, joiden määrä on Orpon hallituksen leikkausten ansiosta lähtenyt kovaan nousuun ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen. Avuntarvitsijoita on enemmän kuin kyetään auttamaan.
"Nyt näkyy selkeästi ihmisten hätä."
VVA korostaa tiedotteessa, että yhdistys ymmärtää yleisen taloudellisen tilanteen ja leikkauspolitiikan lisänneen vähävaraisuutta. Asunnottomien kanssa toimivat yhdistykset eivät kuitenkaan voi vastata kaikkiin yhteiskunnallisiin puutteisiin, yhdistys toteaa.
"Rajalliset resurssimme on kohdennettava niille, joilla ei ole asuntoa eikä mahdollisuutta huolehtia perustarpeistaan. Pyydämme kunnioittamaan toimintaamme ja kohderyhmäämme. Näin varmistamme, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset saavat heille tarkoitetun tuen."
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonoissa on ylipainoisiakin.
Niin, ei rahaa terveelliseen ruokaan.
Surkea tekosyy. Terveellinen ruoka ei ole kallista.
On se.
Osa on, osa ei.
Minun ja lapseni pitäisi löytää kaksio alle 710€/kk , mutta ei löydy, vaikka olen etsinyt. Enää 2kk aikaa muuttaa tästä, kun vuokranantaja myy asunnon.
Luottotiedot menivät vuosi sitten, enkä voi yksityisiltä vuokrata.
Kysynyt olen, eikä onnistu. Ei lumokaan huooli luottotiedotonta, vaikka olen aina vuokrani hoitanut ja asuntoni pitänyt siistinä.
Jäämme asunnottomiksi todennäköisesti, tai joudumme muuttamaan päihdeporukoiden tukiasuntoon, eikä ole ikinä ollut päihdeongelmaa, mutta tätä tarjottiin...on seurakunnan kautta tämä.
Lapsi on teini ja yksiöön muuttamista en lapseni vuoksi edes mieti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahoitusvastike putkiremontista ei ole meno toimeentulotuessa.
No ei, koska se on laina. Eikä tukia yleensä myönnetä lainan maksuun.
Jep, eli sulla jää 300 kuukauden ruokaan, vaatteisiin ja puhelinlaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Jutun mukaan pääasiallinen syy tilanteelle on Marinin hallitus.
Kiitos Marin!
No, Rydman tekee lopun koko avustustoiminnasta.
JEE ! Hallituksemme toimet toimivat ! Kohta rahvas duuniin yösija vastaan !
Perus-Suomi nousuun, köyhät kyykkyyn ja pentsan hinta €uroon / litraa !
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä Helsingissä uusia kerrostaloja tyhjillään, joten kaupunki voisi niistä vuokrata asunnot asunnottomille.
Ongelma on, että nämä nistit eivät maksa vuokraa senttiäkään ja paskovat paikat kaiken lisäksi. Ei noille kannata mitään antaa. Oman onnensa nojaan vain. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voi käydä, kun hallitus jättää kuuntelematta leikkaustensa vaikutusanalyysit ja lähtee pimittämään niitä. Nyt ollaan saatu yli vuosikymmenen laskusuuntainen asunnottomuus käännettyä jyrkkään nousuun. Samalla n 30 000 lapsiperhettä on ajettu alle köyhyysrajan.
Onko palkkojen paraneminen siis hallituksen vika? Mitä paremmat palkat, sen korkeammalla on köyhyysraja.
Esimerkiksi minä olen tilastoissa köyhä, koska tuloni ovat alle 15000 e/v, mutta minulla on vähän yli 800 000 euron omaisuus. Koska omaisuuteni tuotto on edelleen investoitu uuteen omaisuuteen, ei verotettavaa tuloa synny ja kas, voisin mennä rinta rottingilla hakemaan apua kymmeniltä järjestöiltä, jotka jalavat maksutta ruokaa, vaatetta ja elokuvalippujakin meille köyhille ja tulottomille.
Oletko tosissasi? Meinaat, että ne asunnottomat, sairaat ja päihdeongelmaiset, jotka seisovat siellä jonoissa omistavat kaikki 800 000e omaisuuden ja huvin vuoksi pyörivät siellä? Pitäisikö sinun joskus ulkoutua tuosta kuplastasi ja käydä ihmisten parissa katsomassa sitä menoa ja meininkiä, kuten jutussa kerrotaan ihmiset ovat nykyään heikossa kunnossa. Päättele siitä.
Olen tosissani, mutta en väitä, että kaikilla muillakin on omaisuutta, mutta puhtaasti kulutuksen mukaiset tulot. Sen sijaan väitän, että köyhyys ei ole sama asia kuin pienet tulot suhteessa mediaanituloihin.
Ihmiset ovat heikossa kunnossa ihan omien valintojensa tuloksena! Ei yhteiskunnan tehtävänä ole paapoa päihdepotilaita, ei tarvitse antaa parin vuoden välein uutta asuntoa hajotettavaksi. Parempi olisi sijoittaa pitkäaikaisasunnottomat kauas Helsingistä johonkin vanhaan sairaalaan, se olisi halvempaa kaikille veronmaksajille. Ei yksiö pääkaupungissa ole ihmisoikeus eikä päihdekuntoutus aina halutessa ole ihmisoikeus. Jos ei osaa ja halua elää tässä yhteiskunnassa, ei mikään apu ikinä auta parempaan elämään.
Kun tekee valinnan elää päihteissä, niin tekee valinnan pärjätä omillaan. Ei mikään apu raitistuta!
Opintolaina ei ole meno toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonoissa on ylipainoisiakin.
Niin, ei rahaa terveelliseen ruokaan.
Surkea tekosyy. Terveellinen ruoka ei ole kallista.
On se.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Minun ja lapseni pitäisi löytää kaksio alle 710€/kk , mutta ei löydy, vaikka olen etsinyt. Enää 2kk aikaa muuttaa tästä, kun vuokranantaja myy asunnon.
Kysynyt olen, eikä onnistu. Ei lumokaan huooli luottotiedotonta, vaikka olen aina vuokrani hoitanut ja asuntoni pitänyt siistinä.
Jäämme asunnottomiksi todennäköisesti, tai joudumme muuttamaan päihdeporukoiden tukiasuntoon, eikä ole ikinä ollut päihdeongelmaa, mutta tätä tarjottiin...on seurakunnan kautta tämä.
Jos olet hoitanut nykyisen vuokra-asunnon vuokranmaksun ajallaan ja pitänyt asuntoa hyvässä kunnossa plus muutenkin ollut ns. hyvä vuokralainen niin selitä tilanteesi nykyiselle vuokranantajalle ja pyydä suosittelukirje. Eikä silti ole mitenkään sanottua, että uusi omistaja ei olisi halukas jatkamaan vuokrasopimusta jos asunto ei ole tulossa omaan käyttöön.
Asuntolaina ei ole meno toimeentulotuessa kellään, ei myöskään lapsiperheellä eli asunto myyntiin, jos rahat ei riitä ruokaan.
näiden yhdistysten johtajilla on satojentuhansien vuosipalkat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnottomuus lisääntyy, kun asukas ei suostu maksamaan vuokraansa ja rikkoo kämpän. Ei kyse ole rahasta, kyse on päihteistä ja paapomisesta. Jokaiselle löytyy asunto, mutta siinä pitää elää ihmisiksi. Tätä ei moni ymmärrä.
Ylen sivuilla kerrotaan, kuinka paljon Vantaalla, Espoossa ja Helsingissä on vuokra-asuntoja tyhjillään. Aika hurjaa sanoisin!
Oletkos katsonut niiden asuntojen vuokratasoa? Siinä selitys ilmiölle.
Jos tämmöisen uudiskohteen yhden huoneen betonikopin, joita on lähes kokonaisia taloja tyhjillään pk-seudulla, vuokrapyyntö on 850 euroa ja henkilö saa tt-tukea noin 500e ja asumistukea 400e, niin vuokranmaksun jälkeen jää 50 euroa muihin elämisen kuluihin kuussa, sillä ei makseta sähkölaskua, ruokaa, kulkemista jne.
Miksi jätät huomioimatta palkan tai työttömyystuen?
Koska meillä on EU:n korkein massatyöttömyys tällä hetkellä eikä työpaikkoja ole kaikille. Puoli miljoonaa työtöntä ja työvoiman ulkopuolella olevaa, jotka kaikki eivät ole työkykyisiä, mutta eivät myöskään pääse eläkkeelle. Jopa matalapalkkaisiin suorittavat tason työpaikkoihin on pk-seudulla tullut yli 1000 hakemusta. Töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ja osa työstä on vuokratyötä, keikkatyötä, nollasopimusta, jolla ei pysty välttämättä maksamaan edes vuokraa, jos ei saakaan riittävästi tunteja ja hallitus poisti suojaosan.
Miksi silti jätetään huomioimatta palkka tai työttömyystuki? Tai eläke? Näyttäähän se raflaavalta tehdä tuollainen mukalaskelma, mutta koska siinä ei huomioida kaikkia tuloja, se on irrelevantti.
Ymmärrätkö sinä, että kun puhutaan näiden järjestöjen avun piirissä olevista moniongelmaisista ihmisistä, he eivät ole työssäkäyviä? Moni ei edes työkunnossa.
Se että meillä on tilastollisesti ja laajalti uutisoidusti EU:n korkein työttömyys tällä hetkellä ei ole "raflaava laskelma" vaan tilanne työmarkkinoilla tällä hetkellä. Töitä on vaikea saada.
Ymmärrätkö sinä, että palkalle oli vaihtoehtona TYÖTTÖMYYSTUKI? Eli miksi se jätetään huomioimatta laskelmassa?
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin Suomea asutte? Kyllä monet yksityisetkin vuokraavat luottotiedottomille, jos takuuvuokra hoituu.
Sinänsä ei taida olla eroa kaksion ja yksiön saamisen välillä tuolta kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina ei ole meno toimeentulotuessa kellään, ei myöskään lapsiperheellä eli asunto myyntiin, jos rahat ei riitä ruokaan.
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli se on 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunnottomuus lisääntyy, kun asukas ei suostu maksamaan vuokraansa ja rikkoo kämpän. Ei kyse ole rahasta, kyse on päihteistä ja paapomisesta. Jokaiselle löytyy asunto, mutta siinä pitää elää ihmisiksi. Tätä ei moni ymmärrä.
Ylen sivuilla kerrotaan, kuinka paljon Vantaalla, Espoossa ja Helsingissä on vuokra-asuntoja tyhjillään. Aika hurjaa sanoisin!
Jos tämmöisen uudiskohteen yhden huoneen betonikopin, joita on lähes kokonaisia taloja tyhjillään pk-seudulla, vuokrapyyntö on 850 euroa ja henkilö saa tt-tukea noin 500e ja asumistukea 400e, niin vuokranmaksun jälkeen jää 50 euroa muihin elämisen kuluihin kuussa, sillä ei makseta sähkölaskua, ruokaa, kulkemista jne.
IS: "Laura ja hänen miehensä ovat kerrostalon ainoat asukkaat - kaupunki maksaa kuukaudessa 85000 euron vastikkeet.
Tapanilaan valmistui noin vuosi sitten kolme kerrostaloa. Talojen ainoassa myydyssä asunnossa asuva Laura Kankaanpää viihtyy kodissaan hyvin, mutta ihmettelee kaupungin toimintaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jätät huomioimatta palkan tai työttömyystuen?
Koska meillä on EU:n korkein massatyöttömyys tällä hetkellä eikä työpaikkoja ole kaikille. Puoli miljoonaa työtöntä ja työvoiman ulkopuolella olevaa, jotka kaikki eivät ole työkykyisiä, mutta eivät myöskään pääse eläkkeelle. Jopa matalapalkkaisiin suorittavat tason työpaikkoihin on pk-seudulla tullut yli 1000 hakemusta. Töitä ei yksinkertaisesti ole kaikille. Ja osa työstä on vuokratyötä, keikkatyötä, nollasopimusta, jolla ei pysty välttämättä maksamaan edes vuokraa, jos ei saakaan riittävästi tunteja ja hallitus poisti suojaosan.
Miksi silti jätetään huomioimatta palkka tai työttömyystuki? Tai eläke? Näyttäähän se raflaavalta tehdä tuollainen mukalaskelma, mutta koska siinä ei huomioida kaikkia tuloja, se on irrelevantti.
Ymmärrätkö sinä, että kun puhutaan näiden järjestöjen avun piirissä olevista moniongelmaisista ihmisistä, he eivät ole työssäkäyviä? Moni ei edes työkunnossa.
Se että meillä on tilastollisesti ja laajalti uutisoidusti EU:n korkein työttömyys tällä hetkellä ei ole "raflaava laskelma" vaan tilanne työmarkkinoilla tällä hetkellä. Töitä on vaikea saada.
Ymmärrätkö sinä, että palkalle oli vaihtoehtona TYÖTTÖMYYSTUKI? Eli miksi se jätetään huomioimatta laskelmassa?
Eri
Mutta itse saan pelkän 595 työmarkkinatuen, koska puoliso saa pientä palkkaa.
Asumistuki lasketaan bruttotuloista eli verot mukana ja lomarahat.
Eli laita asumistukilaskuriin puolison palkka bruttona ja lomarahat esim. 2400 brutto ja työttömyyskorvaus 800 brutto. Verot pitää olla myös asumistuki laskurissa.
Eli työmarkkinatuki 800 brutto 595 netto, kun verot maksettu.
Mutta asumistukilaskuriin 800 brutto.
Ja sitten puolison palkka bruttona myös + lomarahat ja kilometrikorvaukset.
Kela näkee nuo tulorekisteristä joten et voi huijata.
Mikään laina ei ole meno toimeentulotuessa eli tarkoittaa, että et välttämättä saa tt-tukea.
Yleistuki on 595 netto kuukaudessa.