Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Asunnottomia auttavalta yhdistykseltä hätähuuto, ei kyetä enää auttamaan kaikkia avuntarvitsijoita, asunnottomuus jyrkässä nousussa!

Vierailija
27.03.2026 |

Asunnottomia avustava yhdistys pyytää muita kuin asunnottomia jättämään sen palvelut käyttämättä ja lopettamaan ruuan sekä tarvikkeiden rohmuamisen. Yhdistys muistuttaa, että sen ydintehtävä on auttaa asunnottomia, joiden määrä on Orpon hallituksen leikkausten ansiosta lähtenyt kovaan nousuun ensimmäistä kertaa vuosikymmeneen. Avuntarvitsijoita on enemmän kuin kyetään auttamaan. 

"Nyt näkyy selkeästi ihmisten hätä."

VVA korostaa tiedotteessa, että yhdistys ymmärtää yleisen taloudellisen tilanteen ja leikkauspolitiikan lisänneen vähävaraisuutta. Asunnottomien kanssa toimivat yhdistykset eivät kuitenkaan voi vastata kaikkiin yhteiskunnallisiin puutteisiin, yhdistys toteaa.

"Rajalliset resurssimme on kohdennettava niille, joilla ei ole asuntoa eikä mahdollisuutta huolehtia perustarpeistaan. Pyydämme kunnioittamaan toimintaamme ja kohderyhmäämme. Näin varmistamme, että kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevat ihmiset saavat heille tarkoitetun tuen."

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011908443.html

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnottomuus lisääntyy, kun asukas ei suostu maksamaan vuokraansa ja rikkoo kämpän. Ei kyse ole rahasta, kyse on päihteistä ja paapomisesta. Jokaiselle löytyy asunto, mutta siinä pitää elää ihmisiksi. Tätä ei moni ymmärrä.

Ylen sivuilla kerrotaan, kuinka paljon Vantaalla, Espoossa ja Helsingissä on vuokra-asuntoja tyhjillään. Aika hurjaa sanoisin! 

Oletkos katsonut niiden asuntojen vuokratasoa? Siinä selitys ilmiölle. 

Jos tämmöisen uudiskohteen yhden huoneen betonikopin, joita on lähes kokonaisia taloja tyhjillään pk-seudulla, vuokrapyyntö on 850 euroa ja henkilö saa tt-tukea noin 500e ja asumistukea 400e, niin vuokranmaksun jälkeen jää 50 euroa muihin elämisen kuluihin kuussa, sillä ei makseta sähkölaskua, ruokaa, kulkemista jne. 

Henkilö saa muut ensisijaiset tuet ensin ja sitten vasta tt-tuki jos jäädään laskennallisesti viivan alle.

Vierailija
82/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla kokoomuksen Jukka Kopra kynäili tällä viikolla tiedotteen, jossa julisti Suomen talouden alkaneen kasvaa ja kiitteli Orpon hallitusta oikealla tavalla ajoitetuista leikkauksista. Väitteen talouskasvusta Kopra perusteli Suomen Pankin ennusteella 0,6% kasvusta tälle vuodelle, joskaan ei ole vielä toteutunut ja Trumpin sota Iranissa voi laittaa kasvulle kapuloita rattaisiin. 

Nimenomaan näissä tilastoissa näkyy se, että leikkaukset on ajoitettu väärin. Olisi ensin pitänyt luoda talouskasvu ja ne 100 000 uutta työpaikkaa ja sitten vasta leikata. Nyt on ajettu koko kansakunta ahdinkoon ja toivotaan ihmettä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista riitelemistä. Aiheena pitäisi olla se, että asiattomat käyvät rohmuamassa asunnottomille tarkoitettuja ruokia ja vaatteita, mutta täällä vain kinataan lainankoroista ja lomarahoista. Ymmärrättekö olevanne yhtä asiattomia kuin nuo rohmuajat?

Vierailija
84/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja töissä käyvät: Jättäkää lappuruoat oikeasti köyhille. Tietysti jos itse saat palkan lisäksi toimeentulotukea, niin ok, olet vajaatuloinen ja kuulut lappuasiakaskuntaan. Muut voisitte ymmärtää, että tilanne on oikeasti huono ja lappuruoka on elintärkeää köyhimmille. Jättäkää myös ruokakassit ym. köyhimmille.

Vierailija
85/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista riitelemistä. Aiheena pitäisi olla se, että asiattomat käyvät rohmuamassa asunnottomille tarkoitettuja ruokia ja vaatteita, mutta täällä vain kinataan lainankoroista ja lomarahoista. Ymmärrättekö olevanne yhtä asiattomia kuin nuo rohmuajat?

Olen työtön, mutta en käy leipäjonossa. Asun vuokralla. En käy parturissa, leikkaan hiukset itse ja rahat ruokaan.

Vierailija
86/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole työttömänä edes saunavuoroa. Ostan ruokaa sillä rahalla.

Vierailija
87/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja töissä käyvät: Jättäkää lappuruoat oikeasti köyhille. Tietysti jos itse saat palkan lisäksi toimeentulotukea, niin ok, olet vajaatuloinen ja kuulut lappuasiakaskuntaan. Muut voisitte ymmärtää, että tilanne on oikeasti huono ja lappuruoka on elintärkeää köyhimmille. Jättäkää myös ruokakassit ym. köyhimmille.

Lappuruoka ei ole köyhäinapua, sitä saa ostaa ihan kuka tahansa.

Vierailija
88/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ja lapseni pitäisi löytää kaksio alle 710€/kk , mutta ei löydy, vaikka  olen etsinyt. Enää 2kk aikaa muuttaa tästä, kun vuokranantaja myy asunnon.

Luottotiedot menivät vuosi sitten, enkä voi yksityisiltä vuokrata.

Kysynyt olen, eikä onnistu. Ei lumokaan huooli luottotiedotonta, vaikka olen aina vuokrani hoitanut ja asuntoni pitänyt siistinä. 

Jäämme asunnottomiksi todennäköisesti, tai joudumme muuttamaan päihdeporukoiden tukiasuntoon, eikä ole ikinä ollut päihdeongelmaa, mutta tätä tarjottiin...on seurakunnan kautta tämä.

Lapsi on teini ja yksiöön muuttamista en lapseni vuoksi edes mieti!

Eli mielummin jäät lapsesi kanssa kodittomaksi ja menet päihdeporukoiden majoitukseen kuin muutat lapsesi kanssa yksiöön. Miksi et voi muuttaa nyt ensin yksiöön ja sieltä sitten kaksioon kun sopiva löytyy. Tekosyitä odotellen...

Vierailija
89/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustellaan syistä ja taustavaikuttimista asuntomarkkinoilla ja asunnottomuuden taustalla. Mm siitä, miten ollaan tilanteessa, jossa asuntoja on paljon tyhjillään, mutta asunnottomuus kasvaa. Asunnottomuuden kasvu mainitaan yhdeksi resurssipulan syyksi jutussa ja samoin yhteiskunnallinen tilanne, jossa yhä useampi on taloudellisessa ahdingossa ja voi huonosti. Se ettet kykene ymmärtämään keskustelua ja seuraamaan sitä, ei tee siitä asiatonta, toisin kuin toinen tästä aiheesta aloitettu ketju, jossa osoitellaan syyttävällä sormella eläkeläisiä. 

Halutaan, että vähävaraiset ihmiset syyttelee toisisaan ja kinastelee keskenään, eli juuri se tilanne, josta järjestö tiedotteessan älähti, mitä se ei halua tapahtuvan.

Vierailija
90/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun ja lapseni pitäisi löytää kaksio alle 710€/kk , mutta ei löydy, vaikka  olen etsinyt. Enää 2kk aikaa muuttaa tästä, kun vuokranantaja myy asunnon.

Kysynyt olen, eikä onnistu. Ei lumokaan huooli luottotiedotonta, vaikka olen aina vuokrani hoitanut ja asuntoni pitänyt siistinä. 

Jäämme asunnottomiksi todennäköisesti, tai joudumme muuttamaan päihdeporukoiden tukiasuntoon, eikä ole ikinä ollut päihdeongelmaa, mutta tätä tarjottiin...on seurakunnan kautta tämä.

Miksi esim. tämä 300€/kk maksava kaksio ei kelpaa?

https://asunnot.oikotie.fi/vuokra-asunnot/varkaus/24367480

Vierailija
91/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi ajatella muita kuin itseäsi? On ihan sallittua poistaa katse omasta navasta joskus. Kysy itseltäsi: Miksi et jätä lappuruokaa itseäsi köyhemmälle? Saat hyvin ostettua sapuskasi myös normaalihinnalla, mutta toimeentulotukiasiakkaat, minimipalkalla elävät (jotka saavat tukia palkan lisäksi) jne. eivät. Mikä kumma tekee sinusta niin itsekkään, että et voi jättää lappuruokaa itseäsi köyhemmälle? Sille, jolla on oikeasti liian vähän ruokaa, joka joutuu pitämään paastoa ja ehkä hänellä on lapsiakin. 

Vierailija
92/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et voi ajatella muita kuin itseäsi? On ihan sallittua poistaa katse omasta navasta joskus. Kysy itseltäsi: Miksi et jätä lappuruokaa itseäsi köyhemmälle? Saat hyvin ostettua sapuskasi myös normaalihinnalla, mutta toimeentulotukiasiakkaat, minimipalkalla elävät (jotka saavat tukia palkan lisäksi) jne. eivät. Mikä kumma tekee sinusta niin itsekkään, että et voi jättää lappuruokaa itseäsi köyhemmälle? Sille, jolla on oikeasti liian vähän ruokaa, joka joutuu pitämään paastoa ja ehkä hänellä on lapsiakin. 

Mä olen jotenkin kuvitellut, että kun ostan sen -30% ulkofilpihvin niin torjun ruokahävikkiä. Ilmeisesti Suomen köyhät lapsiperheet olisivat halunneet sen ostaa.

Vierailija
93/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnottomuus lisääntyy, kun asukas ei suostu maksamaan vuokraansa ja rikkoo kämpän. Ei kyse ole rahasta, kyse on päihteistä ja paapomisesta. Jokaiselle löytyy asunto, mutta siinä pitää elää ihmisiksi. Tätä ei moni ymmärrä.

Miten niin ei ole kyse rahasta, jos ei ole varaa maksaa vuokraa, tai ei ole luottotietoja asunnon saamista varten? Laitapa joku lähde nyt tälle, että kaikki asunnottomat ovat rikkoneet kämppiä. 

En väittänyt kaikkien asunnottomien rikkoneen kämppäänsä, osa on myynyt huumeita ja osa majoittanut huumeveijareita jne. Olennaista on se, että kukaan ei ole asunnoton ilman omaa syytään! Ei tuolla ole yhtäkään, joka on maksanut vuokransa säännöllisesti ja elänyt kunnollista elämää. Moni mummo saa paljon vähemmän rahaa kuin asunnottomat ja silti on katto pään päällä ja ruokaa pöydässä, kyse on omista valinnoista.

Suomessa on aika mahdotonta elää niin, että ei ole varaa maksaa vuokraa, meillä ylipaapotaan porukkaa tarjoamalla asumis- ja toimeentulotukea kuukaudesta toiseen sellaisia määriä, että ilman päihteitä sillä summalla elää varsin mukavaa elämää.

Onko se mummo tehnyt koko ikänsä töitä ja etenkin jos hän ei ole itse älynnyt säästää esim. luotettavaa rahastoon niin se ei ole nykypäivän huono-osaisen syytä? Tuleeko vieläpä lesken eläkettä päälle? No niin. 

Onko meillä 2026 kodittomille ei-huumeveijarille VAKITYÖPAIKKA tarjolla kunhan sinne joku maanantai menee? 

Oletko kuullut ulosotosta? Tai YT-neuvottelusta. Joku työssäkäyvä voi ottaa luottoa esim. hammaslääkäriä varten jos tk:n teräsharjalla hoito ei ole mieluista ja sitten juoksee vähän aikaa ylimääräinen laina kovalla korolla. Saatkin YYTEET töistä. Leikattu RIIKAN aikaansaama ansiosidonnainen onkin -45% kolmas kuukausi. Arvaa maksaako sillä asuntolainaa ja käyttöluottoa. 

Olet hyvin purkissa elänyt jos luulet että kodittomuus on vain narkkareiden juttu. Rahat voi nykyään mennä raittiiltakin kunhan tarpeeksi monta asiaa menee epäonnella.

Sinä varmaan osaat neuvoa milloin kannattaa vaihtaa (työssäkäyvät saa parhaiten seuraavan työn hyvä Suomi) työpaikkaa ennen potkuja? Hyvä!

Vierailija
94/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoja on tyhjillään, koska vuokratappiot saa vähentää pääomatuloista verotuksessa, kun asunto on tyhjillään.

Vierailija
95/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustellaan syistä ja taustavaikuttimista asuntomarkkinoilla ja asunnottomuuden taustalla. Mm siitä, miten ollaan tilanteessa, jossa asuntoja on paljon tyhjillään, mutta asunnottomuus kasvaa. Asunnottomuuden kasvu mainitaan yhdeksi resurssipulan syyksi jutussa ja samoin yhteiskunnallinen tilanne, jossa yhä useampi on taloudellisessa ahdingossa ja voi huonosti. Se ettet kykene ymmärtämään keskustelua ja seuraamaan sitä, ei tee siitä asiatonta, toisin kuin toinen tästä aiheesta aloitettu ketju, jossa osoitellaan syyttävällä sormella eläkeläisiä. 

Halutaan, että vähävaraiset ihmiset syyttelee toisisaan ja kinastelee keskenään, eli juuri se tilanne, josta järjestö tiedotteessan älähti, mitä se ei halua tapahtuvan.

Jos sulla on omistusasunto et kuulu asunnottomien ruoka-apua hakemaan.

Vierailija
96/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka monille tuhansille asunnottomille saataisiin kustannettua asunto näiden hyväntekeväisyysjärjestöjen johtajien ja järjestöjen hallitusten jäsenten palkoilla ja kokouspalkkioilla?

Vierailija
97/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoja on tyhjillään, koska vuokratappiot saa vähentää pääomatuloista verotuksessa, kun asunto on tyhjillään.

Erityisesti Helsingissä ja muissa isommissa kaupungeissa on jonkin verran myös asuntoja joita käytetään vähän kun mökkeinä. Tullaan kerran kuukaudessa tai parissa muutamaksi yöksi kaupunkilomalle. Eli ei ne täysin tyhjillään kaikki asunnot ole joissa ei ole vakituista asujaa.

Vierailija
98/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät halua alentaa vuokrapyyntöä.

Vierailija
99/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lappuruoka ei ole tarkoitettu köyhille vaan sillä pyritään vähentämään kapan hävikkiä mikä on ekologista. Olisi sulaa hulluutta jättää lappuruoka ostamatta siltä varalta jos joku köyhä sattuisi tulemaan kauppaan sinun jälkeesi ja sattuisi haluamaan ostaa juuri sen tuotteen minkä sinä jätit ostamatta. Jos näin ei käy niin se tuote menee roskikseen kun sen viimeinen käyttöpäivä on sinä päivänä. Kai itsekin tajuat ettei tuossa ole mitään järkeä. 

Vierailija
100/161 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olet työtön? Onko sinulla läheisiä nykypaikkakunnalla? Voitko hakea asuntoa myös vähän kauempaa? Pystyttekö pitämään mahdollisen turvaverkon kanssa yhteyttä esim. 150 km päässä? Oletko kysynyt kunnalliselta sossulta saatko maksetun muuton kauemmas?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä