Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotenkin surullista, kun jotkut ostavat merkkilaukkuja ja muuta turhaa kallista

Vierailija
25.03.2026 |

Ja luulevat, että se on hienoa.

Millainen elämä on tuollaisten valintojen takana?

Kommentit (430)

Vierailija
401/430 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa itkisit itsesi varmaankin kuiviin, kun näkisit mun laukku kokoelman... 🥺 

Voitko avata millaista tyydytystä se tuottaa ja miten? 

Vierailija
402/430 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän, että olen kateellinen rikkaille, kun itselläni ei sairauksien takia ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa varallisuuteeni. Ja surettaa se että oikeasti käytetään satasia tai tonneja turhaan (siis kuka edes tarvitsee laukkua ylipäätään, joku perus hyvä kolmenkympin reppu kestää vuosikymmeniä ja pysyy selkäkin paremmin kasassa) samalla kun jotkut oikeasti kärsii esim. lääkkeiden puutteesta tai joutuu kävelemään talvet liukkailla kengillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukekaa kirja Naomi Klein: No logo

Naomi Kleinin mukaan logot ovat osa brändivaltaa, jossa yritykset myyvät mielikuvia eivätkä itse tuotteita. Tämä siirtää huomion pois tuotannon ehdoista, kuten työntekijöiden oloista. Logot luovat keinotekoista identiteettiä ja ohjaavat kuluttajien valintoja tunnepohjaisesti. Brändikeskeisyys lisää kulutusta ja tekee ihmisistä uskollisia yrityksille ilman kriittistä ajattelua. Samalla yritykset voivat ulkoistaa tuotannon halvempiin maihin ja silti ylläpitää kiiltävää imagoa.

Ostaminen ei tee meistä fiksumpia tai parempia. 

Ostaminen tuottaa usein vain lyhytaikaista mielihyvää, joka katoaa nopeasti. Uusi tavara muuttuu arjeksi, eikä se enää tunnu erityiseltä. Ihmiset tottuvat helposti parempaan tasoon ja alkavat haluta lisää. Onnellisuus syntyy enemmän ihmissuhteista, merkityksellisestä tekemisestä ja kokemuksista. 

Pelkkä kuluttaminen ei täytä näitä syvempiä tarpeita. Yleissivistys auttaa. 

Kummallista että tämä sivuutettiin lähes täysin. Naomi Klein jos kuka taitaa tietää mistä puhuu kun merkkituotteista on kyse. Tuskin on kenenkään logolaukuista kateellinen.

Tuo kirja löytyy hyllystä ja tuli aikoinaan luettua. Aikamoista kyökkipsykologiaa tuo lainaamasi kohta. Luehan uudelleen ajatuksella, eikö ole hieman lapsellinen? Oletko itse muka uskollinen yritykselle, jonka tuotteita ostat? Harvinaisen sakeaa ylihypetettyä "filosofiaa" - sellaista toki muotifilosofia aina on. Sanoman pitää olla riittävän simppeli ja sopia ajan henkeen.

Vierailija
404/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voitko avata millaista tyydytystä se tuottaa ja miten?" 

Mulla on vahvasti esteettinen luonne, joten nautin laukkujeni kauneudesta sekä siitä, miten voin yhdistellä niitä eri asuihin. Tosin joitakin laukkuja olen hankkinut ihan sijoitusmielessä, enkä siksi ole käyttänyt niitä ikinä. Hermesin laukuista mainitsin jo aiemmin, mutta esimerkiksi 4000 punnalla ostamastani Chanelin Classic Flap -laukusta tein hyvän voiton myymällä sen 10000 punnalla eteenpäin:) 

Vierailija
405/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkilaukkuihin assosioituu näyttämisen halu, pinnallisuus ja nousukkuus, jonka antaa niille nolon leiman. Jokaisen oma asia silti jos haluaa käyttää parin tonnin laukkua. En ostaisi itselleni.

Vierailija
406/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voitko avata millaista tyydytystä se tuottaa ja miten?" 

Mulla on vahvasti esteettinen luonne, joten nautin laukkujeni kauneudesta sekä siitä, miten voin yhdistellä niitä eri asuihin. Tosin joitakin laukkuja olen hankkinut ihan sijoitusmielessä, enkä siksi ole käyttänyt niitä ikinä. Hermesin laukuista mainitsin jo aiemmin, mutta esimerkiksi 4000 punnalla ostamastani Chanelin Classic Flap -laukusta tein hyvän voiton myymällä sen 10000 punnalla eteenpäin:) 

Uskomatonta, että tuollaisesta yksinkertaisesta peruslaukusta maksetaan noin paljon. Näyttää 200 - 400 euron laukulta.

Vierailija
407/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se todellakaan mitään kateutta aina ole, ihan oikeasti monikin pystyisi ostamaan mutta ei halua. Joko siksi ettei pidä niitä kauniina, ei pidä tunnistettavista merkeistä ja massamuodista (kyllä, ne luetaan massamuodiksi), ei sovi omaan tyyliin lainkaan, käyttää rahansa ihan muuhun.. ainoa mikä ajattelultaan rajoittuneille tulee mieleen on kateus. Sanon rajoittuneille koska tässä ketjussa on hyvin avattu näkökulmia mutta kateuden jankuttajat eivät pysähdy sekunniksikaan miettimään voisiko niissä olla perääkin vaan mitätöivät, tavalla tai toisella ne näkemykset heti. Mielenkiintoista.

Mistä siis kyse sitten? En minäkään pidä varmaan 99 % prismassa vastaantulevien ihmisten vaatteista, mutta ei ole mikään tarve alkaa arvostelemaan saatikka tekemään aloituksia vauva-palstalle näistä.

Vierailija
408/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se todellakaan mitään kateutta aina ole, ihan oikeasti monikin pystyisi ostamaan mutta ei halua. Joko siksi ettei pidä niitä kauniina, ei pidä tunnistettavista merkeistä ja massamuodista (kyllä, ne luetaan massamuodiksi), ei sovi omaan tyyliin lainkaan, käyttää rahansa ihan muuhun.. ainoa mikä ajattelultaan rajoittuneille tulee mieleen on kateus. Sanon rajoittuneille koska tässä ketjussa on hyvin avattu näkökulmia mutta kateuden jankuttajat eivät pysähdy sekunniksikaan miettimään voisiko niissä olla perääkin vaan mitätöivät, tavalla tai toisella ne näkemykset heti. Mielenkiintoista.

Mistä siis kyse sitten? En minäkään pidä varmaan 99 % prismassa vastaantulevien ihmisten vaatteista, mutta ei ole mikään tarve alkaa arvostelemaan saatikka tekemään aloituksia vauva-palstalle näistä.

Hän kirjoitti omat motiivinsa viestissään ensimmäisen lauseen jälkeen. Itse pidän merkkilaukkuja statussymboleina ja statussymboleita näyttämisenhalun ilmentymänä, joka on vähän säälittävää. Vähän kuin auto on toisille tapa siirtyä paikasta toiseen ja toisille munanjatke ja leuhkimisen asia.

Vierailija
409/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun eks tyttöystävä jätti minut koska en ostanut sille merkkilaukkua. Se toivoi sellaista 700 euron cucci laukkua. Sanoin ettei se laukku tee siitä parempaa ihmisitä muiden silmissä enkä ala tuhlaamaan rahaa sellaiseen. Ne meikit pysyy ihan hyvin satasen laukussakin. Suuttui sitten siitä. En näe järkeä tuhlata rahaa sellaiseen koska itse olin nuorena köyhäkin ja tein kovasti töitä että sain säästettyä rahaa.

Vierailija
410/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkkilaukkuihin assosioituu näyttämisen halu, pinnallisuus ja nousukkuus, jonka antaa niille nolon leiman. Jokaisen oma asia silti jos haluaa käyttää parin tonnin laukkua. En ostaisi itselleni.

Silloin kun siihen on varaa se on vain kivan näköinen kulutusta hyvin kestävä laukku tavaroiden kuljetukseen kätevästi. Ehkä jollekin pikavipillä ostavalle teinille se on tuota mainitsemaasi.

Vierailija
411/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun eks tyttöystävä jätti minut koska en ostanut sille merkkilaukkua. Se toivoi sellaista 700 euron cucci laukkua. Sanoin ettei se laukku tee siitä parempaa ihmisitä muiden silmissä enkä ala tuhlaamaan rahaa sellaiseen. Ne meikit pysyy ihan hyvin satasen laukussakin. Suuttui sitten siitä. En näe järkeä tuhlata rahaa sellaiseen koska itse olin nuorena köyhäkin ja tein kovasti töitä että sain säästettyä rahaa.

Guccia ei saa tuolla hinnalla.

Vierailija
412/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pienipalkkaisten naisten aliarviointia, että tuhansien eurojen laukku olisi joki sijoitus.  Käytetty laukku on käytetty laukku, vintedissä vitosen arvoinen.

Höpöhöpö. Eikä merkkilaukkuja edes kannata myydä vintedissä. Niille on eri kanavat. Omansa saa pois kyllä jos pitänyt hyvin. Useita olen myynyt,.

Vierailija
413/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä merkkituotteet on vaan paremmista materiaaleista paremmin tehty joten kestävät aikaa ja kulutusta. Ihan olen todennut tämän käytännössä.  

Vierailija
414/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käyttötavaraa ne merkkilaukutkin on vaan. Yleensä ostetaan kalliimpaa jos on varaa.

Vierailija
415/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun siihen on varaa se on vain kivan näköinen kulutusta hyvin kestävä laukku tavaroiden kuljetukseen kätevästi. Ehkä jollekin pikavipillä ostavalle teinille se on tuota mainitsemaasi.

Voi ollakin, mutta hyviä laadukkaita laukkuja saa ilman näkyviä logoja. Se on aina tietynlainen valinta ostaa merkkilaukku.

Vierailija
416/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä merkkituotteet on vaan paremmista materiaaleista paremmin tehty joten kestävät aikaa ja kulutusta. Ihan olen todennut tämän käytännössä.  

Tämä on muuten ihan höpöhöpöä. Ihan samassa tusinatehtaassa sekin on tehty, se hinta tulee nimenomaan tyhjästä nimestä ja logosta kyljessä. Merkkituotteet ovat aikamme pyramidihuijaus ja keino nousukkaille yrittää ostaa paikkansa varakkaiden pöydissä.

Vierailija
417/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi surullista? On rahaa ostaa kallista miksei ostaisi?

Vierailija
418/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten ihan höpöhöpöä. Ihan samassa tusinatehtaassa sekin on tehty, se hinta tulee nimenomaan tyhjästä nimestä ja logosta kyljessä. Merkkituotteet ovat aikamme pyramidihuijaus ja keino nousukkaille yrittää ostaa paikkansa varakkaiden pöydissä.

No ei ole. Ihan olen käytännössä huomannut tämän. 

Vierailija
419/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ollakin, mutta hyviä laadukkaita laukkuja saa ilman näkyviä logoja. Se on aina tietynlainen valinta ostaa merkkilaukku.

Enpä ole löytänyt kivannäköistä laadukasta laukkua muilta kuin merkeiltä. Etsitty on. Laita toki linkki laadukkaaseen edulliseen nahkalaukkuun joka näyttää yhtä kauniille kuin chloen laukut.

Vierailija
420/430 |
26.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännästi sen vuittonin voi lähettää huoltoon ja nahkaosien uudistamiseen sinne vuittonille. Ei ole hm laukuille vastaavaa palvelua.