Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?
Miksi lääkärit eivä saa enää määrätä opioideja tai bentsoja?
Kommentit (37)
En tiedä. Ilmeisesti se riippuvuus.
Äiti kuoli ja pyysin pameja ja bisoja (koska pumppu hakkasi aivan älyttömästi). Lääkäri kirjoitti propralia, rauhoitti kyllä. Mutta enhän minä niihin pameihin oisin voinut jäädä koukkuun, koska se oli vaan 2 viikkoa. Enkä jäänyt p:llinkaan, alasajo oli helppoa (=joka toinen päivä kokonainen pilsu, toinen päivä puolikas ,,,,).
....
Outoa, että äidillä A. ja geriatri määrännyt opiaattipohjaista. Äiti meni siitä ihan sekaisin, hallusinaatioita ("verhot alkoi juttelemaan...." ). Onneksi lopettivat sen ja äippä alkoi taas ... olemaan niinkuin ennenkin.
Kyllä minä välillä Opamoxeja uusin psykiatrian polilla. Kylläkin saatesanoin: ei säännölliseen tai pitkäaikaiseen käyttöön. Kirjoitan vain pienimmän pakkauksen eli 30 kpl, joskus kylläkin iteroituna. Ja sopivassa vaiheessa lähdetään vähentämään annosta.
Opioideja ei kuulu psykiatrian polin lääkärin uusia. Kipulääkeharkinta on somaattisen puolen lääkärin harkittavana, esim. tk-lääkärin tai tth:n lääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä välillä Opamoxeja uusin psykiatrian polilla. Kylläkin saatesanoin: ei säännölliseen tai pitkäaikaiseen käyttöön. Kirjoitan vain pienimmän pakkauksen eli 30 kpl, joskus kylläkin iteroituna. Ja sopivassa vaiheessa lähdetään vähentämään annosta.
Opioideja ei kuulu psykiatrian polin lääkärin uusia. Kipulääkeharkinta on somaattisen puolen lääkärin harkittavana, esim. tk-lääkärin tai tth:n lääkärin.
niin eli käytännössä, et saa määrätä, koska ei tuommoinen pieni resepti ole kuin hetken pelastus joka ei auta ketään
Koska valvira kyttää ja thl on pelotellut lääkärit hengiltä, pelkäävät määrätä ettei esim vanhus tai kuolemansairas vain myy tai tule riippuvaiseksi viimeisillä elinkuukausillaan, muualla maailmassa määrätään ihan potilaille jotka niitä oikeasti tarvitsevat ja jopa yllätys yllätys hyötyvät niistä. HOLHOUS yhteiskuntahan tämähän on...
Vierailija kirjoitti:
Tänne ei haluta samanlaista lääkekriisiä kuin Amerikkaan. Lääkärit ja opioidivalmistajat ovat vastuussa mittaamattomasta määrästä inhimillistä kärsimystä, kun aiheuttivat aivan tavan ihmisten addiktoitumisen lääkkeisiin.
Tätä addiktoitumista kyllä liioitellaan. Itse käytin pientä annosta Diapamia hetken ahdistukseen ja monet lääkärit oli heti sitä mieltä, että olen addikti. Yksi heistä hammaslääkäri, luki reseptin Omakannasta. Juu, en ollut. Sitä paitsi hain vaan n. 10% reseptistä, senkin olisi hammaslääkäri nähnyt sieltä, jos olisi vaivautunut lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tänne ei haluta samanlaista lääkekriisiä kuin Amerikkaan. Lääkärit ja opioidivalmistajat ovat vastuussa mittaamattomasta määrästä inhimillistä kärsimystä, kun aiheuttivat aivan tavan ihmisten addiktoitumisen lääkkeisiin.
Naurattavaa hysteriaa. Opioidikriisi Amerikassa on ihan eri asia. Ei Suomessa määrätä vastaavia määriä lääkkeitä. Itse olen käyttänyt kovaan kipuun opioideja n. 10 vuotta. Myös kipu aiheuttaa suunnattomasti inhimillistä kärsimystä.
Vierailija kirjoitti:
Koska valvira kyttää ja thl on pelotellut lääkärit hengiltä, pelkäävät määrätä ettei esim vanhus tai kuolemansairas vain myy tai tule riippuvaiseksi viimeisillä elinkuukausillaan, muualla maailmassa määrätään ihan potilaille jotka niitä oikeasti tarvitsevat ja jopa yllätys yllätys hyötyvät niistä. HOLHOUS yhteiskuntahan tämähän on...
Kyllä vanhus saa vahvoja lääkkeitä, jopa morfiinia. Toki niiden käyttöä monitoroidaan tarkasti.
Se on helvetinmoinen musta sadepilvi mikä tulee pään päälle kun pidempi kuuri loppuu.
Kk juomaputki x 20.
Ja se kestää ja kestää..
Vierailija kirjoitti:
Amerikassahan vahvoja kipulääkkeitä on määrätty suht helposti ja niitä potilaita on sitten pääätynyt ihan narkiksi kaduille suuria määriä.
Tv:ssä tais olla joku dokkari siitä
Se dokkari löytyy Areenasta. Suosittelen!
Viranomainen valvoo noista tehtyjen reseptien määrää. Jos lääkäri määrää "liikaa", saa ensin selvityspyynnön. Jos jatkaa liikaa määräämistä, ammattioikeutta voidaan rajoittaa. Eli syystäkin osa lääkäreistä on aika pidättyväisiä noiden määräämisestä, toki psykiatri voi noita määrätä enemmän kuin vaikka lastenlääkäri ilman että kukaan puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassahan vahvoja kipulääkkeitä on määrätty suht helposti ja niitä potilaita on sitten pääätynyt ihan narkiksi kaduille suuria määriä.
Tv:ssä tais olla joku dokkari siitä
Se dokkari löytyy Areenasta. Suosittelen!
Minä suosittelen ulkona liikkumista ja hyvää ruokaa. Tinderiä en suosittele
Lääkärit ei halua, että narkit oppii, että tuolta saa. Kohta on vastaanotto täynnä noita.
kyllä minulla on pariakin opioidia, mutten juuri syö niitä, kun hermovauriolääke väsyttää jo niin paljon, että torkahtelen jatkuvasti, eikä nuo opioiditkaan juuri vaikuta muuten kuin, että väsähdän entistä enemmän.
Seuraavaksi haetaan apua ei-lääkkeellisistä menetelmistä.
Lääkäreiden omasta turvallisuudesta myös kyse. Näitä tullaan aika paljon uhkailemalla vaatimaan TA-lääkäreiltä. Tilanteita lähes päivittäin että pitää hälynappia painaa. Esim Helsingissä Kalasatama
🇺🇦🇮🇱
Jos lääkäri ihan huolettoman helposti määrää riippuvuutta aiheuttavaa kipulääkettä joka kipuun. Niin eihän potilas sitä vaaraa tiedosta vaan luottaa lääkärin ammattitaitoon ja tyytyväisenä syö lääkkeet kun kipu aina lähtee.
Moneen kipuun oikea pitkäaikainen apu on esimerkiksi fysioterapia tai sitten sairasloma jossa ylirasittunut paikka saa rauhoittua ja parantua. Nämä vahvat lääkkeet sitten vain erityistapuksiin ja vaikka saattohoitoon jossa riippuvuuden muodostumisella ole enää mitään väliä.