Perintöveron poisto on taas isku tavalliselle tallaajalle
Ruotsissa perintövero lopetettiin noin 20 vuotta sitten ja nyt rikkain 10 % omistaa 74 % kaikesta varallisuudesta. Kannattaa lukea joidenkin itseäni fiksumpien laskelmia mitä muutos tarkoittaa isolle osalle tavallisista ihmisistä: ei ole hyvä. Ja lisäksi tietenkin se miljardin aukko valtion tuloissa täytetään nostamalla arvonlisäveroa tai leikkaamalla taas työttömyysturvaa. Eli tuplasti tulee takkiin suurelle enemmistölle.
Kommentit (491)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa perinnöksi saadun omaisuuden hankintamenoksi määritellään 10 - 40 % sen käyvästä arvosta riippuen kohteen iästä. Lopusta maksetaan 30 - 33% luovutusvoittovero, kun kohde myydään.
Suurin muutos siirryttäessä luovutusvoittoveroon on kuitenkin oman asunnon myyntivoiton verottaminen., kun inflaatiokorjausta ei ole.
Oman asunnon myyntivoiton verotus?
Mikäs juttu tämä on?
No se on seuraus luovutusvoittoveroon siirryttäessä. Joka kerta, kun omaisuutta myydään, maksetaan voitosta luovutusvoittoveroa vähintään 30%.
Nykyään sitä ei mene, jos on omaa asumista 2v.
Onko tämä muuttumassa? Linkki?
Vasemmisto kun pääsee valtaan, niin taatusti tulee muuttamaan kaikkea omistusta. Suomalaisen kun ei sovi vaurastua vähääkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20 vuoden aikana Ruotsalaisten, Norjalaisten ja Tanskalaisten varallisuus on kasvanut 3 -kertaiseksi. Suomalaisten varallisuus on kasvanut puolella. Suomi on jäänyt jo kelkasta omalle kehitysmaatasolle. Ei sitä muuteta enää millään perintöveroilla.
Eli annetaan mennä samaan tapaan kuin ennenkin? Ei edes yritetä
Yrittää mitä? Jos Suomen talous haluttaisiin saada kasvamaan olisi se tehty jo 90-luvulla. Talouskasvua ei selvästi haluta. Se on vuosikymmenten aikana selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tavikselle sattuu joka myy perimänsä omakotitalon tms. Myyntivoiton vero on moninkertainen perintöveroon nähden.
Osaatkos matikkaa sen verran, että tajuaisit että jos myyntivoiton vero maksetaan vain siitä voitosta, mutta perintövero koko summasta, niin kumpi kokonaisuutena on isompi? Se jossa on isompi prosentti vai se jossa liikkuu enemmän euroja? Plus että juuri se tavishan on ongelmissa perintöveron kanssa, joka pitää maksaa heti kun on sen talon saanut, ei vasta sen mukaan saako sen joskus myytyä.
Juuri näin! Perintöveron poisto auttaa nimenomaan tavista! Kun rikas perii jotain, hän maksaa siitä kyseisen veron ja se siitä. Kun tavis, esim pienituloinen minä, perin tätini asunnon, ei minulla ole rahaa maksaa tuota veroa!! Siihen pitäisi ottaa laina eikä todellakaan halua. Jos taas saisin asunnon ilman veroa, olisi minulla hieman omaisuutta ja mahdollisuus myydä tuo asunto. Siitä myyntivoitosta sitten vero, mutta se olisi vasta sitten, ei heti! Tämä perintövero on huono asia nimenomaan pienituloisille taviksille, ymmärtäkää nyt.
Ei auta tavista, koska tavis joutuu myymään perimänsä asunnon osan.
Tässä kohtaa maksat huomattavasti suuremman veron kuin mitä perintövero olisi ollut.
Perintövero on 0 kun perintö on enintään 30000€.
Luovutusvoittovero on 30% jo eurosta lähtien.
Paitsi että luovutusvoittoja ei tule jos perintö myydään perunkirjaan kirjatun arvon hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Punikin kannattaisi muuttaa Sri Lankaan. Siellä on vielä köyhempää ja siellä punikki viihtyisi.
Lahtarin kannattaa muuttaa Venäjälle, siellä rikkaatkin viihtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait kenelläkään voi tulla yllätyksenä, kenen etua äärioikeisto (Kokoomus ja Persut) hallitus ajaa? Elinkeinoelämän ja yläluokan, varakkaiden ja raha otetaan pieni- ja keskituloisilta, jotka häviävt eniten.
Suurimmat voittajat nykyisen äärioikeisto-hallituksessa on, joiden tulot ovat yli 14.000 €/kk eli 170.000 €/v
Suomessa ei ole äärioikeistoa. Kokoomuskin on loppujen lopuksi aika keskikastin puolue.
Kukaan vasemmistoa kannattava ei ole minulle vielö onnistunut perustelemaan miten esim. tulovero joka on yli 50% olisi oikeudenmukainen.
Ruotsissa demarit poistivat perintöveron ja ovat muutenkin melkein kapitalistisempia kuin puolet Suomen kokoomuslaisista. Melkoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tavikselle sattuu joka myy perimänsä omakotitalon tms. Myyntivoiton vero on moninkertainen perintöveroon nähden.
Osaatkos matikkaa sen verran, että tajuaisit että jos myyntivoiton vero maksetaan vain siitä voitosta, mutta perintövero koko summasta, niin kumpi kokonaisuutena on isompi? Se jossa on isompi prosentti vai se jossa liikkuu enemmän euroja? Plus että juuri se tavishan on ongelmissa perintöveron kanssa, joka pitää maksaa heti kun on sen talon saanut, ei vasta sen mukaan saako sen joskus myytyä.
Kun perit talon hankintahintasi on nolla.
Nyt maksetaan myyntivoiton vero jos on perukirjassa vähemmän kuin myyntihinta. Siitä erotuksesta.
Onko Suomessa jo määritelty mikä tulee olemaan hankintahinta? Ruotsissa se on kai alkuperäinen hankintahinta. Mitä jos Suomi päättää, se on kuolinhetken hinta? Onko tuo asia jo lyöty lukkoon?
Ei ole määritelty. Nyt se on perunkirjoitukseen kirjattu hinta. Jatkossa se joko pysyy samana tai käytetään alkuperäistä hankintahintaa tai hankintameno-olettamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen tallaaja ja en halua maksaa perintöveroa minulle jäävästä metsäomaisuudesta.
Kyllä. Ihan tavallisia tallaajia useimmat perintöveroa maksavat ovat, eikä mitään rikasta eliittiä. Minäkin joudun joskus vielä maksamaan paljon veroa minulle jäävästä kesämökista ja kotitilan metsäosuudestani. Ihan tavallinen duunari minä olen ja raskasta se on maksaa yhtäkkiä melkein kymppitonni veroja.
Verovapaa osuus on 30.000 € eli jos molemmat vanhemmat niin 60.000€ saaja
Jos saat perintöä 100.000€ maksat siitä n.8000 € eli 2 vanh. 200.000€ 16.000€
Tulevaisudessa jos perintö realisoidaan (myydään) maksat veroa jokaisesta eurousta.
Nykyisin suurin osa ei maksa veroa lainkaan.
Helpompi vero on kuitenkin maksaa silloin kun tilille tulee rahaa. Kusessa ollaan jos perintöveroa joutuu maksamaan ja tili on tyhjä.
Siksi moni on kusessa niiden perintöjen kanssa, mutta sosialisti vastustaa sitä, että köyhäkin voisi muuttaa perimäänsä asuntoon
Sukulainen joutui ottamaan lainaa siksi, koska halusi muuttaa anopilta jääneeseen asuntoon ja se perintövero piti maksaa heti
Perintöveron maksuaika on 10 vuotta.
Onko se siis niin, että sosialisti haluaa rangaista nimenomaan sitä köyhää ja pitää sen köyhän myös vaikka väkisin edelleen köyhänä? Köyhä nimittäin hyötyy tästä perintöveron muutoksesta kaikkein eniten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa perinnöksi saadun omaisuuden hankintamenoksi määritellään 10 - 40 % sen käyvästä arvosta riippuen kohteen iästä. Lopusta maksetaan 30 - 33% luovutusvoittovero, kun kohde myydään.
Suurin muutos siirryttäessä luovutusvoittoveroon on kuitenkin oman asunnon myyntivoiton verottaminen., kun inflaatiokorjausta ei ole.
Mikäs juttu tämä on?
Jotain omakeksimää hysteriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun perit talon hankintahintasi on nolla.
Nyt maksetaan myyntivoiton vero jos on perukirjassa vähemmän kuin myyntihinta. Siitä erotuksesta.
Onko Suomessa jo määritelty mikä tulee olemaan hankintahinta? Ruotsissa se on kai alkuperäinen hankintahinta. Mitä jos Suomi päättää, se on kuolinhetken hinta? Onko tuo asia jo lyöty lukkoon?
Se ei voi olla kuolinhetken hinta vaan hankintameno-olettama tulee olemaan alie 50%, voi se olla myös 0% .
Tärkein ja lähes jokaiseen useamman kerran elämän aikana vaikuttava muutos tulee olemaan oman asunnon myyntivoiton verottaminen. Perintö osuu kohdalle kerran tai kaksi, mutta asuntoa vaihdetaan useamman kerran.
Tietysti voi, sehän se on tälläkin hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs juttu tämä on?
No se on seuraus luovutusvoittoveroon siirryttäessä. Joka kerta, kun omaisuutta myydään, maksetaan voitosta luovutusvoittoveroa vähintään 30%.
Tuo seuraus on vain omassa päässäsi. Kukaan ei ole missään ehdottanut oman asunnon tai kiinteistön luovutusvoiton verovapauden poistamisesta, eikä se liity millään tapaa perintöveroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs juttu tämä on?
Ei ole muuttumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tavallinen tallaaja ja en halua maksaa perintöveroa minulle jäävästä metsäomaisuudesta.
Kyllä. Ihan tavallisia tallaajia useimmat perintöveroa maksavat ovat, eikä mitään rikasta eliittiä. Minäkin joudun joskus vielä maksamaan paljon veroa minulle jäävästä kesämökista ja kotitilan metsäosuudestani. Ihan tavallinen duunari minä olen ja raskasta se on maksaa yhtäkkiä melkein kymppitonni veroja.
Verovapaa osuus on 30.000 € eli jos molemmat vanhemmat niin 60.000€ saaja
Jos saat perintöä 100.000€ maksat siitä n.8000 € eli 2 vanh. 200.000€ 16.000€
Tulevaisudessa jos perintö realisoidaan (myydään) maksat veroa jokaisesta eurousta.
Nykyisin suurin osa ei maksa veroa lainkaan.
Helpompi vero on kuitenkin maksaa silloin kun tilille tulee rahaa. Kusessa ollaan jos perintöveroa joutuu maksamaan ja tili on tyhjä.
Siksi moni on kusessa niiden perintöjen kanssa, mutta sosialisti vastustaa sitä, että köyhäkin voisi muuttaa perimäänsä asuntoon
Sukulainen joutui ottamaan lainaa siksi, koska halusi muuttaa anopilta jääneeseen asuntoon ja se perintövero piti maksaa heti
Perintöveron maksuaika on 10 vuotta.
Onko se siis niin, että sosialisti haluaa rangaista nimenomaan sitä köyhää ja pitää sen köyhän myös vaikka väkisin edelleen köyhänä? Köyhä nimittäin hyötyy tästä perintöveron muutoksesta kaikkein eniten
Näin on. Sosialistille ei taaskaan kelpaa, että klyhä vaurastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs juttu tämä on?
Muuttuu, jos siirrytään luovutusvoittoveroon. Sitähän Purrakin sanoi vastustaessaan perintöveron poistoa, että sitten se tulee koskemaan myös oman asunnon myyntivoiton verotusta Ruotsin tapaan.
Samaa kertoo Veronmaksajien keskusliitto tuossa Iltalehden artikkelissa.
Ei kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku saa 100 000e perintöa, kertokaahan miten se sijoitetaan/tuhlataan ettei se muutu veroksi valtiolle??
Se on mahdotonta, aina menee veroa.
Joten te kateelliset, miettikää.....
Jos saan 100.000 € perintöä, niin maksan siitä n. 8000 € veroa ja sen jälkeen se on minun ja voin myydä perintöni ja ostaa vaikka pörssiosakkeita tai uuden kesämökin ja tulevaisuudessa maksan vain esim. pörssiosakk.tuotosta veron.
Tulevaisuudessa, uusi laki,jos myyn saamani perinnön 100.000€ niin maksan koko summasta luovutusvoittoveroa n.30%. 30.000€, sen 8000€ sijaan.
Ei, vaan maksat veroa kuten edelleen myyntihinnan ja hankintahinnan erotuksesta. Hankintahinta on perunkirjoitukseen kirjattu arvo.
Perintöverotuksessa hankintahinta on perunkirjoituksessa näkyvä omaisuuden arvo, josta maksetaan perintövero. Myydessä maksetaan veroa ainoastaan hankintahinnan ja myyntihinnan erotuksesta.
Luovutusvoittoverotuksessa ei näin ole vaan perintönä saatua omaisuutta arvotetaan samoin kuin lahjana saatua.
Oikeisto kun pääsi valtaan, niin taatusti tulee muuttamaan kaikkea omistusta. Suomalaisen köyhän kun ei sovi vaurastua vähääkään.
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto kun pääsi valtaan, niin taatusti tulee muuttamaan kaikkea omistusta. Suomalaisen köyhän kun ei sovi vaurastua vähääkään.
Helpottaa siis köyhänkin oikeutta omaisuuteen, toisin kuin sosialisti joka vastustaa sitä, ettei köyhän tarvitse yrittää saada jostain lainaa maksaakseen pelkkiin oletuksiin perustuvia perintöveroja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Perintöveron poisto auttaa nimenomaan tavista! Kun rikas perii jotain, hän maksaa siitä kyseisen veron ja se siitä. Kun tavis, esim pienituloinen minä, perin tätini asunnon, ei minulla ole rahaa maksaa tuota veroa!! Siihen pitäisi ottaa laina eikä todellakaan halua. Jos taas saisin asunnon ilman veroa, olisi minulla hieman omaisuutta ja mahdollisuus myydä tuo asunto. Siitä myyntivoitosta sitten vero, mutta se olisi vasta sitten, ei heti! Tämä perintövero on huono asia nimenomaan pienituloisille taviksille, ymmärtäkää nyt.
Tässä kohtaa maksat huomattavasti suuremman veron kuin mitä perintövero olisi ollut.
Paitsi että luovutusvoittoja ei tule jos perintö myydään perunkirjaan kirjatun arvon hintaan.
Menee se jos perintöverosta luovutaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä ihan omasta mielestäsi nyt näkyy tässä perintöveroasiassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee se jos perintöverosta luovutaan.
Ei liity mitenkään itse hankittuun omaisuuteen vaikka kuinka jankkaisit. Eikä köyhällä sitä paitsi tällaisesta kai ole edes pelkoakaan tai no. En tiedä miten sinä määrittelet köyhän
Häh? Perintöveron poistohan on hyvä juttu juurikin tavikselle. Mulle ainakin kelpaa.