Perintöveron poisto on taas isku tavalliselle tallaajalle
Ruotsissa perintövero lopetettiin noin 20 vuotta sitten ja nyt rikkain 10 % omistaa 74 % kaikesta varallisuudesta. Kannattaa lukea joidenkin itseäni fiksumpien laskelmia mitä muutos tarkoittaa isolle osalle tavallisista ihmisistä: ei ole hyvä. Ja lisäksi tietenkin se miljardin aukko valtion tuloissa täytetään nostamalla arvonlisäveroa tai leikkaamalla taas työttömyysturvaa. Eli tuplasti tulee takkiin suurelle enemmistölle.
Kommentit (491)
Tiedän jo etten tule koskaan saamaan eläkettä vaikka maksan palkasta eläkemaksua, enkä saa esim. sairaanhoitoa vaikka maksan 11% veroa. Hyvä tietää etten tule koskaan saamaan myöskään perintöä.
Jämsässä ok-talo jota kukaan ei tulisi ostamaan tai edes vuokraamaan koska on keskellä ei-mitään, joten pakko varmasti kieltäytyä koko perinnöstä, juoppo veli jää sinne varmaan asumaan ja tuhoamaan sen virtsalla, kummallakaan ei olisi varaa ostaa sitä toisen osuutta pois.
Kokoomus on varmistanut ja varmistaa että Suomessa köyhät pysyy köyhinä. Puhutaan suvun varallisuuden pysymisestä perheessä, mutta ignoorataan että tällä systeemillä yli puolet perii vain velkaa ja laskuja, sekä aiempien sukupolvien talouspolitiikasta johtuneet huonot valinnat (esim. talo maalla). Eli perheiden kerryttämä varallisuus vain katoaa kun sitä ei ole varaa periä, siirtyy joko rikkaiden taskuun kun voivat ostaa pilkkahintaan tai valtion riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku saa 100 000e perintöa, kertokaahan miten se sijoitetaan/tuhlataan ettei se muutu veroksi valtiolle??
Se on mahdotonta, aina menee veroa.
Joten te kateelliset, miettikää.....
Jos saan 100.000 € perintöä, niin maksan siitä n. 8000 € veroa ja sen jälkeen se on minun ja voin myydä perintöni ja ostaa vaikka pörssiosakkeita tai uuden kesämökin ja tulevaisuudessa maksan vain esim. pörssiosakk.tuotosta veron.
Tulevaisuudessa, uusi laki,jos myyn saamani perinnön 100.000€ niin maksan koko summasta luovutusvoittoveroa n.30%. 30.000€, sen 8000€ sijaan.
Ei, vaan maksat veroa kuten edelleen myyntihinnan ja hankintahinnan erotuksesta. Hankintahinta on perunkirjoitukseen kirjattu arvo.
Perintöverotuksessa hankintahinta on perunkirjoituksessa näkyvä omaisuuden arvo, josta maksetaan perintövero. Myydessä maksetaan veroa ainoastaan hankintahinnan ja myyntihinnan erotuksesta.
Luovutusvoittoverotuksessa ei näin ole vaan perintönä saatua omaisuutta arvotetaan samoin kuin lahjana saatua.
Ja niin se on jatkossakin, jos ei siihenkin olla tekemässä muutosta. Perunkirjaan kirjatusta arvosta maksetaan perintövero, nolla prosenttia, ja sen ylittävästä myyntivoitosta maksetaan luovutusvoittovero. Jos siis ei olla tekemässä muutoksia muuhunkin kuin perintlverotukseen, mistä en itse ainakaan ole tietoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tavikselle sattuu joka myy perimänsä omakotitalon tms. Myyntivoiton vero on moninkertainen perintöveroon nähden.
Osaatkos matikkaa sen verran, että tajuaisit että jos myyntivoiton vero maksetaan vain siitä voitosta, mutta perintövero koko summasta, niin kumpi kokonaisuutena on isompi? Se jossa on isompi prosentti vai se jossa liikkuu enemmän euroja? Plus että juuri se tavishan on ongelmissa perintöveron kanssa, joka pitää maksaa heti kun on sen talon saanut, ei vasta sen mukaan saako sen joskus myytyä.
Juuri näin! Perintöveron poisto auttaa nimenomaan tavista! Kun rikas perii jotain, hän maksaa siitä kyseisen veron ja se siitä. Kun tavis, esim pienituloinen minä, perin tätini asunnon, ei minulla ole rahaa maksaa tuota veroa!! Siihen pitäisi ottaa laina eikä todellakaan halua. Jos taas saisin asunnon ilman veroa, olisi minulla hieman omaisuutta ja mahdollisuus myydä tuo asunto. Siitä myyntivoitosta sitten vero, mutta se olisi vasta sitten, ei heti! Tämä perintövero on huono asia nimenomaan pienituloisille taviksille, ymmärtäkää nyt.
Ei auta tavista, koska tavis joutuu myymään perimänsä asunnon osan.
Tässä kohtaa maksat huomattavasti suuremman veron kuin mitä perintövero olisi ollut.
Perintövero on 0 kun perintö on enintään 30000€.
Luovutusvoittovero on 30% jo eurosta lähtien.
Paitsi että luovutusvoittoja ei tule jos perintö myydään perunkirjaan kirjatun arvon hintaan.
Menee se jos perintöverosta luovutaan.
Ei liity mitenkään itse hankittuun omaisuuteen vaikka kuinka jankkaisit. Eikä köyhällä sitä paitsi tällaisesta kai ole edes pelkoakaan tai no. En tiedä miten sinä määrittelet köyhän
Väitätkö sinä, että et joutuisi maksamaan luovutusvoittoveroa myydessäsi vaikkapa vanhemmaltasi perinnöksi saaman asunnon? Tämä siis tilanteessa, jossa perintövero olisi poistettu. Minä väitän, että maksat luovutusvoittoveroa joka eurosta, koska tuossa on sama logiikka kuin lahjassa.
Ruotsissa perintövero korvattiin luovutusvoittoverolla. Perinnöksi saatua omaisuutta myydessä hankintahinta voi olla jotain 0 - 40% väliltä riippuen kohteen iästä. Samalla poistui oman asunnon 2 vuoden asumisen verottomuuden sääntö.
Luovutusvoittovero on selkeä. Maksat aina luovutusvoittoveron, kun myyt voitolla omaisuuttasi oli se mitä laatua hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni vasemmistoliiton tulisi tehdä vaaleja silmällä pitäen vastaava peliliike ja ilmoittaa ajavansa vaikka perintöoikeuden poistoa kokonaan. Tällöin saataisiin 1. mrd vajeen sijaan 4. mrd. lisää valtion kassaan ja palkoista maksettava vero voitaisiin puolittaa, jolloin palkasta jäisi enemmän käteen ja työnteko saataisiin kannattavaksi.
Olen jo 50+. Omaisuutta on jo kertynyt niin, että en välttämättä ole enää palkkatyötä vaille, eläisin omaisuudellakin. Mutta käyn vielä 15 vuotta töissä joka arkipäivä, koska haluan lapselleni hyvän perinnön, jonka turvin pärjää maailmassa. Jos perintöoikeus loppuu, lopettaisin työnteon ja verojen maksun per heti ja niin varmaan valtaosa ikäisistäni myös.
Jos elät pitkään, niin eiköhän lapsesi itse jo pärjää maailmassa? En haluaisi, että vanhempani raatavat pitkään vaan kerätäkseen mulle perintöä. Mieluummin haluan heidän nauttivan elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tavikselle sattuu joka myy perimänsä omakotitalon tms. Myyntivoiton vero on moninkertainen perintöveroon nähden.
Osaatkos matikkaa sen verran, että tajuaisit että jos myyntivoiton vero maksetaan vain siitä voitosta, mutta perintövero koko summasta, niin kumpi kokonaisuutena on isompi? Se jossa on isompi prosentti vai se jossa liikkuu enemmän euroja? Plus että juuri se tavishan on ongelmissa perintöveron kanssa, joka pitää maksaa heti kun on sen talon saanut, ei vasta sen mukaan saako sen joskus myytyä.
Juuri näin! Perintöveron poisto auttaa nimenomaan tavista! Kun rikas perii jotain, hän maksaa siitä kyseisen veron ja se siitä. Kun tavis, esim pienituloinen minä, perin tätini asunnon, ei minulla ole rahaa maksaa tuota veroa!! Siihen pitäisi ottaa laina eikä todellakaan halua. Jos taas saisin asunnon ilman veroa, olisi minulla hieman omaisuutta ja mahdollisuus myydä tuo asunto. Siitä myyntivoitosta sitten vero, mutta se olisi vasta sitten, ei heti! Tämä perintövero on huono asia nimenomaan pienituloisille taviksille, ymmärtäkää nyt.
Tässä kohtaa maksat huomattavasti suuremman veron kuin mitä perintövero olisi ollut.
Paitsi että luovutusvoittoja ei tule jos perintö myydään perunkirjaan kirjatun arvon hintaan.
Ei liity mitenkään itse hankittuun omaisuuteen vaikka kuinka jankkaisit. Eikä köyhällä sitä paitsi tällaisesta kai ole edes pelkoakaan tai no. En tiedä miten sinä määrittelet köyhän
Väitätkö sinä, että et joutuisi maksamaan luovutusvoittoveroa myydessäsi vaikkapa vanhemmaltasi perinnöksi saaman asunnon? Tämä siis tilanteessa, jossa perintövero olisi poistettu. Minä väitän, että maksat luovutusvoittoveroa joka eurosta, koska tuossa on sama logiikka kuin lahjassa.
Saat toki väittää mitä tykkäät, mutta väitteilläsi ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat toki väittää mitä tykkäät, mutta väitteilläsi ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/aa14e350-9aa9-4676-972b-f3ae1bc77…
Oheisessa linkissä on asiantuntijan hyvä taulukko mitä ja kuinka paljon tulisi tapahtumaan.
VERONMAKSAJIEN keskusliiton Lehtisen mukaan muutoksesta hyötyisivät ne suomalaiset, jotka eivät perintöään laita myyntiin - tähän lukeutuisivat esimerkiksi henkilöt, jotka eivät suvun kesämökkiä halua myydä.
Todennäköisiä häviäjiä olisivat Lehtisen mukaan ne kotitaloudet, jotka haluavat lyödä perinnön rahoiksi.
- Luovutusvoittovero olisi monessa tilanteessa ankarampi kuin nykyinen perintövero, Lehtinen arvioi.
Luovutusvoittovero on tällä hetkellä alimmillaan 30 prosenttia ja korkeimmillaan 34 prosenttia.
Lähiomainen taas joutuu maksamaan perintöveroa 7 - 19 prosenttia, riippuen perinnön suuruudesta.
Myös aviopuolisoiden keskinäiset testamentit voi repiä ja nykyinen 119 999 euron verovapaa perintö muuttuu verolliseksi,samoin kuin lapsien verovapaa 29999 euroa mikäli joutuu myymään perityn omaisuuden esim osakesalkun,auton tai asunnon ja veronmaksu alkaa jo pienistä summista, miten käy jos perii rahana silloinhan ei muodostu myyntivoittoa pitääkö siis ennen kuolemaansa myydä omaisuus jotta välttää myyntivoittoveron?
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa perintövero korvattiin luovutusvoittoverolla. Perinnöksi saatua omaisuutta myydessä hankintahinta voi olla jotain 0 - 40% väliltä riippuen kohteen iästä. Samalla poistui oman asunnon 2 vuoden asumisen verottomuuden sääntö.
Luovutusvoittovero on selkeä. Maksat aina luovutusvoittoveron, kun myyt voitolla omaisuuttasi oli se mitä laatua hyvänsä.
Ruotsissa oman asunnon myynti on yhä verovapaata jos hankit kahden vuoden sisällä myynnistä uuden, kalliimman tai saman hintaisen asunnon tai kiinteistön. En ole nähnyt kenenkään hakevan tähän muutosta Suomessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä, vaikka jouduin kieltäytymään isosta perinnöstä perintöveron takia. Aina jos tehdään päätöksiä, että köyhien ja rikkaiden/varakkaiden välinen kuilu / varallisuusero kasvaa, se lisää yhteiskunnallista epäarvoisuutta ja sitä kautta huono-osaisuutta. Nyt kannattaisi miettiä todella tarkkaan, mihin päätökset johtavat. Halutaanko lisää huono-osaisuutta ja sitä kautta turvattomia katuja ja koteja, lisää kotiväkivaltaa, lisää päihteidenkäyttöä, lisää syrjäytyneitä nuoria, lisää hoivakoteihin hoivanpuutteesta kuristuvia vanhuksia? Nyt nähdään, että varakkaat säästävät itseään varten ja pitävät rahojaan pankkitileillään. Me tarvitsemme nyt hyväkuntoista porukkaa tulevia konflikteja varten sen sijaan että lihotamme varakkaiden pankkitilejä.
Se kuilu kasvaa nimenomaan perintöveron takia, koska oikeasti rikkaat voivat ilman ongelmia maksaa isonkin veron ilman ongelmia, elleivät ole jo siirtänyt omaisuudet ulkomaille. Sen sijaan se vähävarainen joutuu verojen takia myymään omaisuutensa. Kenelle luulet sen omaisuuden päätyvän? No jollekin parempiosaiselle ja rikkaammalla tietenkin. Ja hupsis, näin perintövero johti taas kerran siiihen, että varallisuutta kertyi enemmän rikkaalle eliitille. Miten meni omasta mielestä? Eli perintövero pois ja heti!
Vierailija kirjoitti:
VERONMAKSAJIEN keskusliiton Lehtisen mukaan muutoksesta hyötyisivät ne suomalaiset, jotka eivät perintöään laita myyntiin - tähän lukeutuisivat esimerkiksi henkilöt, jotka eivät suvun kesämökkiä halua myydä.
Todennäköisiä häviäjiä olisivat Lehtisen mukaan ne kotitaloudet, jotka haluavat lyödä perinnön rahoiksi.
- Luovutusvoittovero olisi monessa tilanteessa ankarampi kuin nykyinen perintövero, Lehtinen arvioi.
Luovutusvoittovero on tällä hetkellä alimmillaan 30 prosenttia ja korkeimmillaan 34 prosenttia.
Lähiomainen taas joutuu maksamaan perintöveroa 7 - 19 prosenttia, riippuen perinnön suuruudesta.
Lähes aina joutuu myymään mikäli perijöitä on useampi tuskin kukaan pitää mitään yhteiskämppää sisarusten kesken?
Lisäksi oman asunnon verovapaus poistuu mikäli myy voitolla tosin tappiolla myydessä voi käyttää verotuksessa myyntitappioita hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa oman asunnon myynti on yhä verovapaata jos hankit kahden vuoden sisällä myynnistä uuden, kalliimman tai saman hintaisen asunnon tai kiinteistön. En ole nähnyt kenenkään hakevan tähän muutosta Suomessakaan.
Aina ostaessa maksat varainsiirtoveron joten ei tule jatkuva ostaminen ja myyminen halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi perheet pitäisi jakaa köyhille omaisuutensa? Tietenkin perintövero pois!
Koska sukuoikeudet eivät voi mennä yksilön oikeuksien edelle. Perusoikeudet ovat yksilönoikeuksia eivät sukuoikeuksia. Lähes kaikki muut sukuoikeudet on jo purettu perintöoikeutta lukuunottamatta. Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen kannan mukaan perintöoikeus ei ole ihmisoikeus.
Ihan sairasta tarinointia sinulta. Se on nimenomaan yksilönoikeutta, että saa jättää verotetuilla tuloillaan kerryttämänsä säästöt lapsilleen ilman että joku tulee osan siitä takavarikoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/aa14e350-9aa9-4676-972b-f3ae1bc77…
Oheisessa linkissä on asiantuntijan hyvä taulukko mitä ja kuinka paljon tulisi tapahtumaan.
Eikä ole, vaan Veronmaksajien keskusliiton arvio mitä voisi tapahtua jos asiat menisi heidän esittämien olettaminen mukaan. Ja edelleenkään artikkelissa ei mainita puolikkaalla sanallakaan oman asunnon myynnin verovapaudesta luopumisesta, joskaan nyt en ole enää ihan varma olitko se sinä joka sen väitteen edes esitit.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi oman asunnon verovapaus poistuu mikäli myy voitolla tosin tappiolla myydessä voi käyttää verotuksessa myyntitappioita hyväksi.
Mihin se poistuisi? Lähde, kiitos.
"VERONMAKSAJIEN keskusliiton Lehtisen mukaan muutoksesta hyötyisivät ne suomalaiset, jotka eivät perintöään laita myyntiin - tähän lukeutuisivat esimerkiksi henkilöt, jotka eivät suvun kesämökkiä halua myydä."
Tämä on hyvä esimerkki. Useinhan on juuri tilanne jossa yksi perillinen haluaa vaikka sen kesämökin tai kotitalon mutta muut perilliset eivät. Nyt se joka haluaa saisi sen ilman mitään veroja mutta ne jotka myisivät osuutensa sille yhdelle maksaisivat nykyistä enemmän veroa.
Eli yksi perintö mutta eri parijät maksavat eri verot riippuen siitä että sattuuko heillä olemaan halua pitää se perintö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ostaessa maksat varainsiirtoveron joten ei tule jatkuva ostaminen ja myyminen halvaksi.
Se nyt ei liity millään tapaa tähän asiaan.
Ja missä näin lukee?