Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Todella vaikeaa löytää vanhaa, luonnontilaista metsää myynnistä

Vierailija
14.03.2026 |

Myynnissä ainoastaan talousmetsää. Julkinen myynti katsottu ja kyselty monesta paikasta. 

Onko tosiaan niin että kaikki Suomen metsät on talousmetsää? 

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo säästän 1000 hehtaari metsää luonnontilaan siellä eräässä kelossa kuulema asuu pesukarhu, mistä lie eksynyt metsääni.

Vai että pesukarhu. Ootte te vihreät kyllä säälittäviä. Tais olla supikoira arvon idiootti.

Ja sinä olet idiootti kun et läppääni huomannut anteeksi tyhmyyttäsi, minä tapan kaikki metsän eläimet jopa marjastajat.

Ta pa  vaan itsesi vxtun homo

No pyydätkö anteeksi kun iskit kommentin ilman ajatusta etelän vetelä?

Vierailija
82/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mitään ei tehdä, niin ajan myötä joku kuusikko valtaa koko vehreän metsän. Onko siinä mitään järkeä, että ei tehdä asialle mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha ja ymmärtämättömyys asioista vallitsee taas täältä. 

Vierailija
84/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosin ruotsalaisia tuotteita aina kun pystyy, koska he ovat onnistuneet kestävässä maa- ja metsätaloudessa huomattavasti suomalaisia paremmin. Nyt kun susien kaadot lopetetaan Ruotsissa ja Norjassa kokonaan, niin entistä vahvemmin pidättäydyn suomalaisista maataloustuotteista. Katsotaan asiaa sitten uudestaan kun ympäristönsuojelu saadaan pohjoismaiselle tasolle. Mitä luonnon arvostukseen tulee, niin Suomi on tukevasti osa Itä-Eurooppaa. 

Saako vihreä ituhippi kaataa metsänsä.

Voisiko joku vihreä vastata.

Koskeeko ikimetsävaatimus vain muita?

Kerro nyt ensin, mistä sitä ikimetsää löytyy Suomesta? Tätähän AP kysyi, että eikö sitä tosiaan ole missään ostettavissa, ja oikeassahan hän on. Ikimetsää Suomessa ei enää ole!!

Miksi pitäisi olla, Suomi elää metsästä ja metsä kasvaa vuodessa enemmän kuin sitä kaadetaan.

Metsän lisäämistä pitää vaatia niille maille missä sitä on vähemmän kuin Suomessa.

Suomi ei elä metsästä. Kehitysmaat elävät metsästä ja muusta alkutuotannosta. Luuletko oikeasti että maan BKT kasvaa paskapaperia tuottamalla? Ruoantuotanto on toki välttämätöntä, mutta metsätalous ei todellakaan ole mikään rahasampo.

"Maatalouden osuus Suomen bruttokansantuotteesta (BKT) on nykyään pieni, mutta sen merkitys huoltovarmuudelle ja elintarvikeketjulle on suuri.

Alkutuotannon (maatalous, metsätalous ja kalatalous) osuus Suomen BKT:sta on noin 2,5 %."

Vierailija
85/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olis yks 38ha, Länsisuomessa lähellä Kaustista, toinen 25ha Itäsuomessa lähellä Nurmesta, 35ha Pohj. savossa ja 15ha Vaalassa.

Heti saat ostaa noista jonkun kunhan maksat 3500-4000€/ha

No eiku sen pitää olla jo valmiiks vanhaa metsää koska jopa odottaminen on minulle liian vaivalloista!

-viherterroristi

Vierailija
86/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla luonnontilainen? Siis oletko nähnyt kamalia ryteikköjä, joita ei ole ikinä hoidettu. Siellä ei kasva mikään, kun kasvit eivät saa valoa. Hoidettu vanha metsä on hyvinvoiva ja lajisto runsas. Miksi pitäisi ihailla jotain umpeen kasvanutta ryteikköä? 

"ei kasva mikään"

"umpeenkasvanut"

Kepulaista logiikkaa ilmeisesti.

Hakkaamattomassa metsässä kuusen rinnankorkeusläpimitta 6 senttiä, ja ikää 40 vuotta, siellä ei muut kasvit pärjää, kuusi huolehtii monokulttuurista itse.

Vierailija
87/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnonsuojelu herättää paljon vihaa nykyään. Ihmiset on niin aivopestyjä että "metsänhoitoa" luullaan oikeasti hyväksi asiaksi. Tuntuu jo lähtökohtaisesti oudolta että ajatellaan että metsää pitäisi ihmisen jotenkin hoitaa. Jos metsänhoito on hyvä juttu miksi lajeja on hävinnyt valtavasti "metsänhoidon" seurauksena? Toki jos tarkoitus on tappaa lajeja sukupuuttoon niin toimii. Rahanahneudella ei ole mitää rajaa.

On se rumaa katseltavaa kun Pyrympäivän (2001) puut lahoaa metsään.

Vierailija
88/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo säästän 1000 hehtaari metsää luonnontilaan siellä eräässä kelossa kuulema asuu pesukarhu, mistä lie eksynyt metsääni.

Vai että pesukarhu. Ootte te vihreät kyllä säälittäviä. Tais olla supikoira arvon idiootti.

Ja sinä olet idiootti kun et läppääni huomannut anteeksi tyhmyyttäsi, minä tapan kaikki metsän eläimet jopa marjastajat.

Ta pa  vaan itsesi vxtun homo

No pyydätkö anteeksi kun iskit kommentin ilman ajatusta etelän vetelä?

Anteeksi että olet homo

Vierailija
89/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä myyn puita metsästä saadakseni itselle toimeentulon. Kaikille raha eitule seinästä.

Kokeilisit vaikka työntekoa? 

Eikös se orpopurrakin huutele menemään metsään töihin? 

Vierailija
90/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa hyvin saamattomalta ihmiseltä. Ei ole mitenkään vaikeaa ostaa metsää. Kävelee pankkiin, hae lainaa ja osta metsä. En ymmärrä, miksi vaatia muilta ympäristötekoja, jos ei itse osaa tehdä muuta kuin valittaa ja soittaa suutaan. 

Jos sinä haluat ikimetsän, niin mene ja osta metsä, niin seuraavat sukupolvet saavat nauttia ikimetsästä. 

Vierailija
91/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsä kuin metsä. Kaikki metsä on metsää.

Ei ole samanlaista metsää. Luonnontilaisessa metsässä on sellaisia eliölajeja jotka eivät selviä missään muualla. On myös tutkittu että metsätalous ja avohakkuut heikentää maapohjaa ja heikentävät puunkasvua.

Luonnonsuojeluaktivistit tutkineet?

Vierailija
92/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra haluaa kaikki risusavottaan. Onko se luonnontilaisessa metsässä?

Vierailija
93/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla luonnontilainen? Siis oletko nähnyt kamalia ryteikköjä, joita ei ole ikinä hoidettu. Siellä ei kasva mikään, kun kasvit eivät saa valoa. Hoidettu vanha metsä on hyvinvoiva ja lajisto runsas. Miksi pitäisi ihailla jotain umpeen kasvanutta ryteikköä? 

Sinä et siis ole ikinä nähnytkään luonnontilaista metsää? No silloin olisi ehkä syytä olla vaikka hiljaa sen sijaan että toistaa metsätalouden propakandapuhetta.

Minä taas veikkaan, että sinä asut kerrostalokopissa. Minä asun metsän keskellä. 

Minä asun kuule maalla, ja tiedän erittäin hyvin että asuinpaikka ei tuo kenenkään päähän viisautta eikä ymmärrystä metsiä, ekosysteemejä tai ylipäänsä luontoa kohtaan. Juuri missään maaseudulla ei ole luonnontilaisia metsiä: on talousmetsiä joita sitten ns. hoidetaan eri tavoilla.

Sinä tunnut edustavan juuri sitä perusmaalaista ajattelutapaa jossa mistään ei oikeasti oteta selvää eikä mitään tutkittua tietoa oteta vastaan kun minä tiedän kun asun metsän keskellä riittää vastaukseksi kaikkeen. Ja silti et edes tiedä mikä on luonnontilainen metsä. Se ei ole talousmetsä jonka reunaan on jätetty pusikkoa.

Kunnioitus silti siitä että haluaisit itse hoitaa talousmetsääsi muuten kuin avohakkaamalla. Talousmetsän hoidossa jatkuva kasvatus onkin paras tapa, sekä tutkimuksen että terveen järjen perusteella. Luonnontilaiset metsät sen sijaan ovat koko elämänkehälle elintärkeitä, ja niitä on täällä Suomessakin jäljellä olemattoman vähän. 

Kyllä metsän keskelläkin voi perehtyä kirjallisuuteen ja muuhun aiheesta saatavilla olevaan informaatioon, olen kokeillut ja toimii 👍 Ja tietysti kannattaa vierailla myös sellaisessa suojelumetsässä joka on saanut kasvaa koskemattomana satoja vuosia (Google auttaa löytämään, ei taida olla siinä ihan vieressä). Voi tulla ahaa-elämys.

On todella lohdullista lukea jotain älyllistä tekstiä, ja vieläpä ihmiseltä joka asuu maaseudulla. Maaseudun ongelma on just tämä, ettei sinne jää muut kuin koulupudokkaat jotka pitävät itseään asiantuntijoina koska asuvat pellon keskellä.
Terveisin maaseudulta ihmisten ilmoille muuttanut.

Vierailija
94/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähistä koskemattomista metsistä ei halua kukaan luopua. Enkä ihmettele yhtään. Ne on niin harvinaisia.

Vierailija
95/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaatanut metsää olen istuttanut vuosien saatossa varmaan 300.000 taimea plus metsänkylvöt päälle, alkaen jo 80-luvulta.Helppo jauhaa ihmisillä paskaa jonka suurin savutus on koiran kusettaminen kaupunkin ainojalle puun runkoille.

Vierailija
96/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voitaisiin aloittaa luonnonsuojelu sillä, että helsinkiläiset purkaisivat niitä kerrostaloröttelöitään pilaamasta luontoa. Oli ihan hirveän näköinen koko kaupunki, kun muutama viikko sitten kävin. Kannattaisi aloittaa jokaisen se luonnon suojelu omalta tontilta.

Vierailija
97/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsä kuin metsä. Kaikki metsä on metsää.

Ei ole samanlaista metsää. Luonnontilaisessa metsässä on sellaisia eliölajeja jotka eivät selviä missään muualla. On myös tutkittu että metsätalous ja avohakkuut heikentää maapohjaa ja heikentävät puunkasvua.

Luonnonsuojeluaktivistit tutkineet?

Ihan lukiotasolla opiskeltua asiaa, ei tarvitse olla ruudinkeksijä tätä varten.

Vierailija
98/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et siis ole ikinä nähnytkään luonnontilaista metsää? No silloin olisi ehkä syytä olla vaikka hiljaa sen sijaan että toistaa metsätalouden propakandapuhetta.

Minä taas veikkaan, että sinä asut kerrostalokopissa. Minä asun metsän keskellä. 

Minä asun kuule maalla, ja tiedän erittäin hyvin että asuinpaikka ei tuo kenenkään päähän viisautta eikä ymmärrystä metsiä, ekosysteemejä tai ylipäänsä luontoa kohtaan. Juuri missään maaseudulla ei ole luonnontilaisia metsiä: on talousmetsiä joita sitten ns. hoidetaan eri tavoilla.

Sinä tunnut edustavan juuri sitä perusmaalaista ajattelutapaa jossa mistään ei oikeasti oteta selvää eikä mitään tutkittua tietoa oteta vastaan kun minä tiedän kun asun metsän keskellä riittää vastaukseksi kaikkeen. Ja silti et edes tiedä mikä on luonnontilainen metsä. Se ei ole talousmetsä jonka reunaan on jätetty pusikkoa.

Kunnioitus silti siitä että haluaisit itse hoitaa talousmetsääsi muuten kuin avohakkaamalla. Talousmetsän hoidossa jatkuva kasvatus onkin paras tapa, sekä tutkimuksen että terveen järjen perusteella. Luonnontilaiset metsät sen sijaan ovat koko elämänkehälle elintärkeitä, ja niitä on täällä Suomessakin jäljellä olemattoman vähän. 

Kyllä metsän keskelläkin voi perehtyä kirjallisuuteen ja muuhun aiheesta saatavilla olevaan informaatioon, olen kokeillut ja toimii 👍 Ja tietysti kannattaa vierailla myös sellaisessa suojelumetsässä joka on saanut kasvaa koskemattomana satoja vuosia (Google auttaa löytämään, ei taida olla siinä ihan vieressä). Voi tulla ahaa-elämys.

On todella lohdullista lukea jotain älyllistä tekstiä, ja vieläpä ihmiseltä joka asuu maaseudulla. Maaseudun ongelma on just tämä, ettei sinne jää muut kuin koulupudokkaat jotka pitävät itseään asiantuntijoina koska asuvat pellon keskellä.
Terveisin maaseudulta ihmisten ilmoille muuttanut.

Minulla on yliopistokoulutus, kuten hyvin monella muullakin maaseudulla asuvalla. Ei kiinnosta asua betonibunkkerissa enää.

Vierailija
99/106 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta voitaisiin aloittaa luonnonsuojelu sillä, että helsinkiläiset purkaisivat niitä kerrostaloröttelöitään pilaamasta luontoa. Oli ihan hirveän näköinen koko kaupunki, kun muutama viikko sitten kävin. Kannattaisi aloittaa jokaisen se luonnon suojelu omalta tontilta.

Kerro toki, miten se suojelee luontoa, että ihmiset levittäytyvät laajemmalle alueelle asumaan? Odotan innolla selitystä. 
Terveisin omakotitaloasuja.

Vierailija
100/107 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnontilainen metsä on sellainen ryteikkö! 

Miksi sitä kukaan edes yrittäisi myydä?