HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa
Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.
Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.
Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.
Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?
Kommentit (1062)
Vierailija kirjoitti:
Millä opettajat maksaa 200 000 asuntolainansa, kun puolet peruskouluista loppuu Suomessa lähivuosina?
Joutuvat ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimieläke on 1000 euroa, työmarkkinatuki 600 euroa. Itse pärjäisin ainakin ihan helposti tuolla eläkkeellä, kun siihen saa vielä päälle useamman satasen asumistuen. En tiedä mitä nuo vanhukset itkevät.
T. Työtön
Tämä! Määki saan 595 euroa kuuukaudessa enkä yhtään asumis- ja toimeentulotukea. Tosin eläkeläisillä saattaa mennä lääkkeisiin paljon rahaa mutta kuitenkin, jos saisin tonnin kuussa niin tuntisin oloni rikkaaksi.
Mitä maksat asumisesta, missä päin ja millainen asunto?
Vierailija kirjoitti:
Millä opettajat maksaa 200 000 asuntolainansa, kun puolet peruskouluista loppuu Suomessa lähivuosina?
Kuka ottaa noin hirveän asuntolainan Helsingissäkään?
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeisiin ei uskalleta koskea, sillä tuolla harmaapäiden valtavalla massalla on niin suuri äänestysvoima. Se puolue, joka heiltä leikkaa, tulee tuntemaan sen nahoissaan.
Kaikilta muilta leikattu eli antakaa mennä vaan ja eläkeläiset seuraavaksi.
Joka iikan pitäisi käydä äänestämässä. Vaan jos sattuu pakkanen tai vesisade tai väsyttää tai v uttaa niin ei viitsitä. Eläkeläiset kokee sen velvollisuudeksi - tuntematon sana monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ottaa noin hirveän asuntolainan Helsingissäkään?
Ei kukaan. Asuntojen hintaromahduksesta tulee järkyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret säästää eläkettään varten työttömyystuistaan. Ehkä eläkeläistenkin olisi pitänyt olla yhtä kaukonäköisiä ja vastuullisia?
Eläkeläisen tulevaisuus näyttää jo nyt niin synkältä, että eläkeläisenä säästän kaiken, mitä pystyn. Toivottavasti tulevaisuudessa pystyn elämään pelkästään osinko- ja vuokratuotoilla, sillä jo nyt nettoeläke on pienempi kuin pari vuotta sitten.
Presidentti se vaan lenkkeilee ja matkustaa ulkomailla, kun koko maan talous on kaaoksessa.
Enää ei äänestetä kokoomuslaista presidentiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun lapsi on pieni, niin kasvattakaa ja hoitakaa lapset hyvin. Siinä vaiheessa, kun lapset on nuoria ja alkaa päihteet ja tietokonepelit esim. kiinnostaa, niin takokaa heidän päähänsä, että kannattaa opiskella ja pitää itsestään huolta, ettei tarvitse sitten eläkkeellä vinkua persaukisena. Sanokaa niille nuorille, ettei työttömyys ole vaihtoehto, vaan kunnon tutkinto ja kunnon ammatti, josta saa riittävää palkkaa.
Näin. Se lähtee jo lapsuudesta ja nuoruudesta se asennekasvatus.
Tuo oli helppo osuus. Olisiko neuvot siihen vaikempaankin osuuteen? Siihen kun ei löydy työtä korkeakoulutetulle? Tai jos töihin pääsee, ei tilille kolahda kuin muutama lantti. Kaikki meni näet veroihin ja sinun eläkkeeseen.
Enkö puristanut pomon kättä riittävän lujasti työtä hakiessa? Sorruinko avocadoleipään?
Valitsit väärän koulutuksen. Ei se sen monimutkaisempaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtuu, että kaikki vanhenee. Osa tosin jää jo matkan varrelle. Ja meillä on aika paljon jo alle 35-vuotiaita eläkeläisiäkin. Eläkeleikkauksia ajaa ne, jotka katsovat ja luottavat siihen, että heillä on tarpeeksi varallisuutta ilman eläkkeitäkin. Osa eläkkeensaajista on muuten tehnyt töitä 45-50 vuotta. Sitä ei moni nuorempi enää tee.
Minä ajan eläkeleikkauksia, koska mulla on lapsia. Me ei voida tehdä meidän lapsille samaa petosta, jonka meidän vanhemmat on tehneet meille. En minä tiedä, miten ja millä elän sitten eläkeläisenä. Mutta sen tiedän, että jos me jatketaan tätä pyramidihuijausta ja petetään meidän lapset, koen sellaista häpeää että kuolen siihen jo ennen eläkeikää.
Jos Suomessa joku asia on kunnossa, niin se on työeläkejärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet, koska lapsia ei synny.
Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Tästä on varoitettu. Lisääntykää, älkääkä selitelkö.
Ei ole rahaa tehdä lapsia. Kohta ei ole tarpeeksi porukkaa armeijaan. Mutta väliäkö sillä, kun ei nykyään omisteta edes asuntoa Suomesta, jos tulee sota eli rakennuksia ei tarvitse puolustaa.
Selittelyä. Minulla oli hyvin varaa tehdä lapset. Ja näyttää olleen monella muullakin.
1990-luvulla sai ansioaidonnaista 2 vuotta ja sitä sai jatkettua opiskelulla. Ja sossu maksoi suurperheiden lasten autokoulut.
Vielä 90-luvulla sosiaalituilla eläminen oli suuri häpeä. Ei sitä kukaan halunnut tehdä, jos muuten pysyi jotenkin hengissä. Nyt nämä häpeäkappaleet huutavat ylpeinä ja kurkku suorana: lisää, lisää, lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet, koska lapsia ei synny.
Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Tästä on varoitettu. Lisääntykää, älkääkä selitelkö.
Ei ole rahaa tehdä lapsia. Kohta ei ole tarpeeksi porukkaa armeijaan. Mutta väliäkö sillä, kun ei nykyään omisteta edes asuntoa Suomesta, jos tulee sota eli rakennuksia ei tarvitse puolustaa.
Selittelyä. Minulla oli hyvin varaa tehdä lapset. Ja näyttää olleen monella muullakin.
1990-luvulla sai ansioaidonnaista 2 vuotta ja sitä sai jatkettua opiskelulla. Ja sossu maksoi suurperheiden lasten autokoulut.
Vielä 90-luvulla sosiaalituilla eläminen oli suuri häpeä. Ei sitä kukaan halunnut tehdä, jos muuten pysyi jotenkin hengissä. Nyt nämä häpeäkappaleet huutavat ylpeinä ja kurkku suorana: lisää, lisää, lisää.
Silloin oli isommat tuet ja enemmän töitä.
Eläkeläiset vaati tehtaissa koko ajan lisää palkkaa ja lakkoili, nyt ne tehtaat on siirretty Kiinaan.
Tärkeintä nyt vain, että ma muille riittää rahaa. Se pitää ensimmäisenä varmistaa. Kaikki muu on toissijaista.
Olisi pitänyt valita Pekka presidentiksi niin Suomen talous olisi kunnossa.
Kokoomuksesta valittu presidentti ei vain osaa. Koko maa on talouskaaoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt valita Pekka presidentiksi niin Suomen talous olisi kunnossa.
Kokoomuksesta valittu presidentti ei vain osaa. Koko maa on talouskaaoksessa.
Presidentti olisi voinut ottaa Orpon puhutteluun, mutta ei ole kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Minimieläke on 1000 euroa, työmarkkinatuki 600 euroa. Itse pärjäisin ainakin ihan helposti tuolla eläkkeellä, kun siihen saa vielä päälle useamman satasen asumistuen. En tiedä mitä nuo vanhukset itkevät.
T. Työtön
Kun ihminen vanhenee, sulla on lääkkeitä.jotka maksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika ensikäden tietoa eläkkeiden tasosta. Jäin eläkkeelle 6500 € bruttopalkalta vuodenvaihteessa. Ikää oli siinä vaiheessa 65 v 6 kk, eli reilusti jo yli alimman mahdollisen eläkeiän. Työpaikka ja tehtävä oli ollut sama lähes 30 vuotta, joten palkkakehitys oli seurannut suurinpiirtein yleistä ansiokehitystä.
Bruttoeläke minun tapauksessani on 2550 €, josta verojen jälkeen jää n. 2050 €. Onhan se enemmän kuin takuueläke, mutta pudotus ansiotuloilta nettotuloissa on kyllä lähes 50 %. Aika paljon joutuu kulutuksesta nyt tinkimään. Leikkauspuheet kuulostavat pahalta.
Minä jäin eläkkeelle tasan vuosi sitten. Olisin päässyt jo vuotta aikaisemmin eläkkeelle, olin siis vuoden ylimääräistä tienaamassa eläkettä.
Bruttopalkkani oli n. 3900 pois jäädessä, netto n. 2500. Töissä olin n. 45 vuotta kaikkiaan, pari äitiyslomaa.
Eläke on bruttona n. 2200 ja nettona 1674 €. Asuntovelkaa on vielä (olen eronnut). Pärjään kun tiukasti elän.
Näinhän se menee, ja nyt sossupummit, jotka eivät ole koskaan tehneet töitä, kadehtivat, että saat 174€ enemmän kuin he 45 työvuoden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Työtön
Kun ihminen vanhenee, sulla on lääkkeitä.jotka maksaa
On nuoremmillakin sairauksia.
Ennen pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt ollaan työkkärin listoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aika ensikäden tietoa eläkkeiden tasosta. Jäin eläkkeelle 6500 € bruttopalkalta vuodenvaihteessa. Ikää oli siinä vaiheessa 65 v 6 kk, eli reilusti jo yli alimman mahdollisen eläkeiän. Työpaikka ja tehtävä oli ollut sama lähes 30 vuotta, joten palkkakehitys oli seurannut suurinpiirtein yleistä ansiokehitystä.
Bruttoeläke minun tapauksessani on 2550 €, josta verojen jälkeen jää n. 2050 €. Onhan se enemmän kuin takuueläke, mutta pudotus ansiotuloilta nettotuloissa on kyllä lähes 50 %. Aika paljon joutuu kulutuksesta nyt tinkimään. Leikkauspuheet kuulostavat pahalta.
Minä jäin eläkkeelle tasan vuosi sitten. Olisin päässyt jo vuotta aikaisemmin eläkkeelle, olin siis vuoden ylimääräistä tienaamassa eläkettä.
Bruttopalkkani oli n. 3900 pois jäädessä, netto n. 2500. Töissä olin n. 45 vuotta kaikkiaan, pari äitiyslomaa.
Eläke on bruttona n. 2200 ja nettona 1674 €. Asuntovelkaa on vielä (olen eronnut). Pärjään kun tiukasti elän.
Näinhän se menee, ja nyt sossupummit, jotka eivät ole koskaan tehneet töitä, kadehtivat, että saat 174€ enemmän kuin he 45 työvuoden jälkeen.
Sossupummit on työkyvyttömyyseläkkeellä.
Työttömät jotka on työkkärin listoilla ovat työkokeiluissa, palkkatukitöissä ja tekevät sijaisuuksia.
Nyt jos haluat hyvinvointialueen kotipalveluita niin lääkäri tekee arvion terveydestä ensin. Otetaan verikokeet ja magneettikuvat. Vain huonokuntoisimmat saavat kotipalveluita ja nekin maksaa.