Suostuisitko käyttämään työpaikallasi Pride-tunnuksia (paita, pinssi) jos esihenkilö vaatisi?
Itse en. Minun tehtäväni ei ole työpaikalla mainostaa mitään ulkopuolista aatteellista liikettä, järjestöä jne mitkä eivät liity oman työnantajan toimintaan. Olisin valmis vastaanottamaan mieluummin varoituksen kirjallisena.
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa monesti näkee näitä syöpäjuttujen pinssejä yms myyjillä. Voiko kieltäytyä pitämästä sellaista jos ei usko syöpähoitoihin?
Taitavat olla ihan vapaaehtoisia ja ihmisten itsensä ostamia, ei työnantajan tarjoamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toisena vaihtoehtona saada potkut, eikä varmaa työpaikkaa näköpiirissä.
Olisi laiton irtisanominen ja saisit käräjäoikeuden päätöksellä runsaat korvaukset. Vähintään 30 000 euroa maksaa laiton irtisanominen.
Eikös tällä palstallakin ole peloteltu että mistä tahansa voi jo saada lailliset potkut?
Vierailija kirjoitti:
Politiikka ja uskonto eivät kuulu työpaikalle. Pride on politiikkaa ja vasemmisto sellaista. En pukisi mitään naurettavaa paitaa päälleni, enkä laittaisi pinssejä. Minulle on ihan sama, mitä kukin on, mutta ei tarvitse tulla hieromaan sitä minun naamalleni. En minäkään hiero omaa hetero minää muiden naamalle, vaatien, että pidä hetero paitaa.
Nainen 55 vuotta
Olen ollut samaa mieltä, mutta kun kuuntelin yhen homo-stand-up-koomikon setin, tajusin että kyllä minäkin hieron sitä heteroutta muiden silmille. En vain tajua sitä itse.
Jotenkin tuosta homo-stand-up-koomikko asiasta tuli ihan väärä mielikuva.
Vierailija kirjoitti:
No en, eikä työnantaja voi vaatia ottamaan kantaa poliittisesti.
Ei ole poliittinen kannanotto vaan ihan ihmisyydestä kyse
Edellisessä toimenkuvassani esihenkilöni edellytti, että minä ja kollegani eivät saaneet käyttää farkkuja ja tennareita töissä, vaan piti pukeutua pukuun ja nahkakenkiin. Tämä oli täysin ymmärrettävää työmme luonteen, asiakaskontaktien ja yrityksen tavoitteiden takia. Sen sijaan määrätty pukeutuminen jonkun poliittisen, uskonnollisen tai aatesuunnan mukaisiin asuihin, merkkeihin tai symboleihin, niin en voisi sitä hyväksyä ellei se liittyisi suoraan toimenkuvaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en, eikä työnantaja voi vaatia ottamaan kantaa poliittisesti.
Ei ole poliittinen kannanotto vaan ihan ihmisyydestä kyse
No entäs ne palenazzit kulkueissa?
Unohtaisin semmoisen paidan pukukoppiin. Ja jos tulisi jotain sanomista, nostaisiin niin ison mediamylläkän, ja oikeustaistelun, että työnantaja katuisi karvaasti.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työantaja olisi osallistunut vaikka tyttöjen koulutuksen kampanjaan ja tätä tarvisisi työntekijöiden tuoda esiin, vaikka jollain pinssillä ja asiakkaille myyntitilaisuuksissa (tiedän että tällaista on oikeasti)?
Kieltäytyistkö?
Kieltäytyisin ihan siitä periaatteesta, etten halua kannattaa työpaikallani mitään aatetta, ideologiaa tai poliittista puoluetta. Ihan sama mitä asiaa ajavat. Jos en ole töissä järjestössä tai työpaikassa, joka ajaa kyseistä asiaa, niin ideologian ja aatteen tyrkyttäminen EI KUULU TYÖPAIKALLE. Työpaikalla tehdään töitä ja työpaikka pitää rauhoittaa työntekoon, ei mihinkään muuhun. En halua työssäni kannattaa yhtään mitään. Vapaa-ajallani haluan päättää itse, mitä aatetta tai asiaa mainostan ja markkinoin.
Onneksi työnantaja ei voi pakottaa, koska se rikkoisi työsuojelulakia ja haastaisin työnantajan pakottamisesta oikeuteen.
Voisko sitä paitaa vähän tuunata? Esim. leikellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toisena vaihtoehtona saada potkut, eikä varmaa työpaikkaa näköpiirissä.
Olisi laiton irtisanominen ja saisit käräjäoikeuden päätöksellä runsaat korvaukset. Vähintään 30 000 euroa maksaa laiton irtisanominen.
Eikös tällä palstallakin ole peloteltu että mistä tahansa voi jo saada lailliset potkut?
Ei voi saada, työsuojelulakia ei ole muutettu ja syrjintä on edelleen kielletty. Työntekijöillä on yhä edelleen oikeus mielipiteen, vakaumuksen ja uskonnonvapauteen ja pakottaminen on yksiselitteisesti rangaistuksen uhalla kielletty.
Mikäpä tuossa, mutta varmasti puhuisin niistä myös asiakkaille homopaitoina jne.
En, sanoisin että jos haluatte elää kuin hitlerit niin perustakaa oma valtio
Vierailija kirjoitti:
Ped0t sucks! -paitaa voisin käyttää.
Se olisi loukkaus vasemmistoa ja islamia kohtaan.
"Työnantajan määräysvalta: Työnantaja voi antaa pukeutumista koskevia määräyksiä, jotka voivat perustua esimerkiksi turvallisuuteen, hygieniaan tai yrityksen imagoon.
Suojavarusteet: Työnantajan on tarjottava välttämättömät suojavaatteet ja -varusteet (esim. suojakypärät, turvakengät, erikoisvaatteet) maksutta.
Työvaatehuolto: Jos työnantaja tarjoaa työvaatteet (erityisesti hygieniasyistä, kuten sairaaloissa), työnantaja huolehtii myös niiden pesusta ja huollosta.
Omat vaatteet: Jos työnantaja ei tarjoa vaatteita, työntekijän on noudatettava sovittua siisteyttä tai pukukoodia (esim. "siisti arkipukeutuminen" tai "smart casual")."
Vierailija kirjoitti:
Voisko sitä paitaa vähän tuunata? Esim. leikellä?
Mieluummin voisi leikellä aatetta tunnustamaan pakottavia totalitaristeja.
Käyttäisin 88-paitaa ja hakaristipinssiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos työantaja olisi osallistunut vaikka tyttöjen koulutuksen kampanjaan ja tätä tarvisisi työntekijöiden tuoda esiin, vaikka jollain pinssillä ja asiakkaille myyntitilaisuuksissa (tiedän että tällaista on oikeasti)?
Kieltäytyistkö?
Kieltäytyisin ihan siitä periaatteesta, etten halua kannattaa työpaikallani mitään aatetta, ideologiaa tai poliittista puoluetta. Ihan sama mitä asiaa ajavat. Jos en ole töissä järjestössä tai työpaikassa, joka ajaa kyseistä asiaa, niin ideologian ja aatteen tyrkyttäminen EI KUULU TYÖPAIKALLE. Työpaikalla tehdään töitä ja työpaikka pitää rauhoittaa työntekoon, ei mihinkään muuhun. En halua työssäni kannattaa yhtään mitään. Vapaa-ajallani haluan päättää itse, mitä aatetta tai asiaa mainostan ja markkinoin.
Onneksi työnantaja ei voi pakottaa, koska se rikkoisi työsuojelulakia ja haastaisin työnantajan pakottamisesta oikeuteen.
No, mutta itse olen huomannut, että tällaisella pyritään antamaan yrityksestä myönteinen mielikuva, jos itse tuotteella vaikea erottua kilpailijoista. Mutta jokainen tekee omat valintansa. Ja jos on kovin joustamaton tällaisen suhteen niin tottakai kannattaa valita joku muu työpaikka.
Hyvän asian puolesta en kieltäydy.