Sanotaanko terapiassa, että pitää päästää viha ulos?
Vanhempani riitelivät koko lapsuusaikani ja kotona oli kauhea tunnelma. Mutta en koe tarpeelliseksi olla siitä vihainen tai mennä terapiaan. Siitähän on kymmeniä vuosia!
Voin kuvitella, että virkaintoinen terapeutti käskisi minun "etsiä vihaa sisältäni" tai jotain muuta yhtä huvittavaa.
Vai onko terapia sellaista, en tiedä.
Ellen ihan normaalisti ilman vihantunteita.
Kommentit (16)
Ei viha ole välttämättä se tunne, jota tilanteesta kannat mukanasi. Se voi olla esim. häpeä, syyllisyys tai arvottomuus. Ehkä et salli itsesi tuntea tarvitsevuutta (ja sen takia et myöskään osaa hakea itsellesi apua), kun vanhempasi keskittyivät sinusta huolehtimisen sijaan riitelyyn?
Terapiaa ja terapeutteja on monenlaisia, mutta keskeisintä terapian toimivuuden suhteen olet sinä itse. Jos et jostain syystä terapiaan halua, se ei kannata, vaikka sitä tarvitsisitkin. Terapeutti ei tee ajatustesi selvittelyä, sen teet sinä itse.
Siitä huolimatta sinua Huvittaaa, Huvittaaa Huvittaaa... Tunnetaan.. 🤣
Huvittaa taas tämä sununnuntai aamun itselleen vastaaminen ältsisti varppina huvittaa.. 😂😂😂😂😂
Tiesikö terapeutti että sulla on lehmiä?
Vierailija kirjoitti:
Öö, miten lehmät liittyvät asiaan (joka ei minua ihmeemmin häiritse)? Ap
Vierailija kirjoitti:
Enkä siis ole käynyt terapiassa, siksi kysyn kun en tiedä millaista siellä on.
Mielestäni terapiassa käyneet nimittäin muuttuvat jotenkin ylemmyydentuntoisiksi ja kuivakoiksi ja ilottomiksi. Mistä johtunee. Ap
Olin yhtä tyytyväinen kuin ap, kunnes ne traumat laukesivat. Siinä vaiheessa on aiheellista opetella ottamaan koko tunnepaletti käyttöön. Ei sen tarvitse vihaa olla, se voi olla myös surua, loukkaantumista, vaillejäämisen tunnetta, kateutta, mitä tahansa negatiivista se tilanne terveessä ihmisessä aiheuttaa.
Oma terapeutti ei todellakaan kannustanut ilmaisemaan vihaa tai mitään muitakaan negatiivisia tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Oma terapeutti ei todellakaan kannustanut ilmaisemaan vihaa tai mitään muitakaan negatiivisia tunteita.
Osaatko tuntea niitä?
Outoja käsityksiä aloittajalla. Mistä tuommoiset kuvitelmat syntyvät? Väitän että juuri itsetuntemuksen heikkoudesta.
Vierailija kirjoitti:
Outoja käsityksiä aloittajalla. Mistä tuommoiset kuvitelmat syntyvät? Väitän että juuri itsetuntemuksen heikkoudesta.
Siis mielestäsi käsitykseni siitä, mitä terapiassa todennäköisesti tapahtuu, johtuu itsetuntemuksen heikkoudesta? Vai niin. Ap
On ap:n ajatuksessa jotain perää. Itseltäni puuttuivat ns negatiiviset tunteet, joten opeteltiin tuntemaan niitä. Jos taas potilaalta puuttuu poaitiiviset tunteet, etsitään niitä. Jos taas on jo koko tunnepaletti käytössä, ei niitä tarvitse harjoitella terapiassa vaan keskitytään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko tuntea niitä?
Osaan tuntea negatiivisia tunteita oikein hienosti, mutta ilmaisuni ei kyseiselle terapeutille kelvannut.
Ovatko terapeutit sellaisia?