Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suostuisitko käyttämään työpaikallasi Pride-tunnuksia (paita, pinssi) jos esihenkilö vaatisi?

Vierailija
12.03.2026 |

Itse en. Minun tehtäväni ei ole työpaikalla mainostaa mitään ulkopuolista aatteellista liikettä, järjestöä jne mitkä eivät liity oman työnantajan toimintaan. Olisin valmis vastaanottamaan mieluummin varoituksen kirjallisena.

Suostuisitko?

Vaihtoehdot

Kommentit (324)

Vierailija
101/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työnantajan määräysvalta: Työnantaja voi antaa pukeutumista koskevia määräyksiä, jotka voivat perustua esimerkiksi turvallisuuteen, hygieniaan tai yrityksen imagoon.

Suojavarusteet: Työnantajan on tarjottava välttämättömät suojavaatteet ja -varusteet (esim. suojakypärät, turvakengät, erikoisvaatteet) maksutta.

Työvaatehuolto: Jos työnantaja tarjoaa työvaatteet (erityisesti hygieniasyistä, kuten sairaaloissa), työnantaja huolehtii myös niiden pesusta ja huollosta.

Omat vaatteet: Jos työnantaja ei tarjoa vaatteita, työntekijän on noudatettava sovittua siisteyttä tai pukukoodia (esim. "siisti arkipukeutuminen" tai "smart casual")."

Työsyrjintä

tarkoittaa työnhakijan tai työntekijän epäedullista kohtelua ilman hyväksyttävää perustetta, kuten iän, sukupuolen, terveyden, etnisen taustan tai uskonnon perusteella. Se on Suomessa rikoslakiin perustuva rangaistava teko, joka voi ilmetä työnhaussa, työsuhteen aikana tai sitä päätettäessä. Työnantajalla on velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta. 

Minilex +4

Mitä on työsyrjintä?

Syrjintää on eriarvoinen kohtelu verrattuna muihin työntekijöihin ilman painavaa, hyväksyttävää syytä

. Kiellettyjä syrjintäperusteita ovat

:

Minilex +3

Ikä

Sukupuoli (ja raskaus/perhevapaat)

Etninen alkuperä, kansalaisuus tai ihonväri

Uskonto, kieli tai yhteiskunnallinen mielipide

Seksuaalinen suuntautuminen

Terveydentila tai vammaisuus

Missä syrjintää ilmenee?

Työnhaku: Hakijaa ei kutsuta haastatteluun tai valita tehtävään nimen, sukupuolen tai iän takia.

Työsuhde: Epäedullinen kohtelu palkkauksessa, koulutuksessa, työoloissa tai häirintä työpaikalla.

Työsuhteen päättäminen: Työntekijä irtisanotaan tai lomautetaan syrjivin.

Perustuslaki (11 ): Jokaisella on oikeus ilmaista vakaumuksensa, ja kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Uskonnonvapauslaki (1923/2003): Sääntelee uskonnollisiin yhdyskuntiin liittymistä ja eroamista.

Positiivinen ja negatiivinen vapaus:Positiivinen vapaus tarkoittaa oikeutta harjoittaa uskoa (esim. rukous, rituaalit), kun taas negatiivinen vapaus suojaa uskonnottomuutta.

Lapsen oikeudet: 1214-vuotiaan uskonnollista asemaa voidaan muuttaa vain hänen suostumuksellaan, ja 15-vuotias voi itse liittyä tai erota uskonnollisesta yhdyskunnasta.

Kansainvälinen ulottuvuus: Oikeus sisältyy YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen. 

Vierailija
102/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäisin 88-paitaa ja hakaristipinssiä.  

Kyllä ihmisillä on oikeus kannattaa omaa vakaumustaan. Sitä ei vaan saa pakottaa muille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivän lainsäädäntö ei anna työnantajalle sellaista mahdollisuutta että hän voisi vaatia jonkin tuollaisen logon tai pinssin käyttäymistä, työntekijällä on oikeus kieltäytyä.

Ja sitä paitsi ESIMIES ei ole se joka voi edes ehdottaa, kyllä tuollaiseen ehdotukseen pitää olla yrityksen ylimmän johdon päätös.

Vierailija
104/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voishan sellaisen t-paidan tai pinssin laittaa päälleen, ja sitten jos saisi sen sen jälkeen omaksi, voisi mustalla tussilla vetäistä tekstin päälle ruksit ja no-sanan, ja käyttää ahkerasti.

Eli ei ehkä kannata pakottaa.

Olen suunnitellut että alan myymään RAHAA ON t-paitoja,väri kirkkaanpunainen,toisena mallina OLEN VAIN IHMINEN,myös kirkkaanpunaisena kolmantena UNIPER,VAHVA VAIKUTTAMINEN TEKSTARILLA,myös kirkkaanpunaisena sitten Luxus malli JAUHOJENGI,ainoastaan kirkkaanpunaisena värillä,ennen kesää voi tilata.

Vierailija
105/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sateenkaaripaidan kanssa sopii hyvin chapsit. Ilman pikkareita. Häpykarvat sit leteille. Hienoa ja teemaan sopivaa!

Vierailija
106/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on työnantajan imagoon liittyvästä asiast niin kyllä. 

En pelkästään sen asian vuoksi että esimies vaatii. Oliko kysely tarkoituksellä vino?

Vierailija
107/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työnantajan määräysvalta: Työnantaja voi antaa pukeutumista koskevia määräyksiä, jotka voivat perustua esimerkiksi turvallisuuteen, hygieniaan tai yrityksen imagoon.

Suojavarusteet: Työnantajan on tarjottava välttämättömät suojavaatteet ja -varusteet (esim. suojakypärät, turvakengät, erikoisvaatteet) maksutta.

Työvaatehuolto: Jos työnantaja tarjoaa työvaatteet (erityisesti hygieniasyistä, kuten sairaaloissa), työnantaja huolehtii myös niiden pesusta ja huollosta.

Omat vaatteet: Jos työnantaja ei tarjoa vaatteita, työntekijän on noudatettava sovittua siisteyttä tai pukukoodia (esim. "siisti arkipukeutuminen" tai "smart casual")."

Työsyrjintä

tarkoittaa työnhakijan tai työntekijän epäedullista kohtelua ilman hyväksyttävää perustetta, kuten iän, sukupuolen, terveyden, etnisen taustan tai uskonnon perusteella. Se on Suomessa rikoslakiin perustuva rangaistava teko, joka voi ilmetä työnhaussa, työsuhteen aikana tai sitä päätettäessä. Työnantajalla on velvollisuus edistää yhdenvertaisuutta. 

Minilex +4

Mitä on työsyrjintä?

Syrjintää on eriarvoinen kohtelu verrattuna muihin työntekijöihin ilman painavaa, hyväksyttävää syytä

. Kiellettyjä syrjintäperusteita ovat

:

Minilex +3

Ikä

Sukupuoli (ja raskaus/perhevapaat)

Etninen alkuperä, kansalaisuus tai ihonväri

Uskonto, kieli tai yhteiskunnallinen mielipide

Seksuaalinen suuntautuminen

Terveydentila tai vammaisuus

Missä syrjintää ilmenee?

Työnhaku: Hakijaa ei kutsuta haastatteluun tai valita tehtävään nimen, sukupuolen tai iän takia.

Työsuhde: Epäedullinen kohtelu palkkauksessa, koulutuksessa, työoloissa tai häirintä työpaikalla.

Työsuhteen päättäminen: Työntekijä irtisanotaan tai lomautetaan syrjivin.

Perustuslaki (11 ): Jokaisella on oikeus ilmaista vakaumuksensa, ja kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.

Uskonnonvapauslaki (1923/2003): Sääntelee uskonnollisiin yhdyskuntiin liittymistä ja eroamista.

Positiivinen ja negatiivinen vapaus:Positiivinen vapaus tarkoittaa oikeutta harjoittaa uskoa (esim. rukous, rituaalit), kun taas negatiivinen vapaus suojaa uskonnottomuutta.

Lapsen oikeudet: 1214-vuotiaan uskonnollista asemaa voidaan muuttaa vain hänen suostumuksellaan, ja 15-vuotias voi itse liittyä tai erota uskonnollisesta yhdyskunnasta.

Kansainvälinen ulottuvuus: Oikeus sisältyy YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmalliseen julistukseen. 

Hei, tässä sulle joka noita lakijuttuja latelit, yks vaihtoehtoinen teksti:

Työnantajalla on laaja direktio-oikeus määrätä työvaatteista ja ulkoasusta, mutta ideologisen tunnuksen (esim. poliittinen rintanappi, uskonnollinen symboli tai aatteellinen merkki) käyttöön vaatiminen on rajoitettua perusoikeuksien ja yhdenvertaisuuslain vuoksi.

Tässä keskeiset periaatteet:

Ei pakotusta vakaumusta vastaan: Työnantaja ei voi pakottaa työntekijää käyttämään tunnusta, joka on ristiriidassa tämän henkilökohtaisen uskonnon, omantunnon tai poliittisen vakaumuksen kanssa.

Työvaate vs. ideologia: Työnantaja voi vaatia yhtenäistä, neutraalia työasua, mutta jos tunnus on luonteeltaan vahvasti ideologinen, työntekijällä on oikeus kieltäytyä, jos se loukkaa hänen vakaumustaan.

Yhdenvertaisuus: Työnantaja ei saa asettaa työntekijää eriarvoiseen asemaan uskonnon tai vakaumuksen perusteella.

Työturvallisuus ja neutraalius: Joissakin tapauksissa (esim. asiakaspalvelussa, jossa vaaditaan poliittista neutraaliutta), työnantaja voi kieltää tunnusten käytön, mutta vaatiminen on eri asia kuin kieltäminen. 

Yksityisyyden suoja työelämässä on vahva, ja työntekijän perusoikeuksia on kunnioitettava. Jos vaatimus tuntuu epäasialliselta tai syrjivältä, kannattaa olla yhteydessä luottamusmieheen tai työsuojeluviranomaiseen. 

Minilex

Vierailija
108/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh heijaa näitä persupoikien kommentteja! Voihan sitä omaa suvaitsemattomuuttaan ja ahdasmielisyyttään perustella miten vain. 

Mutta todellisuudessa harva varmasti samaistuu omaan työminäänsä ja työrooliinsa niin, että katsoo tai kokee sen edustavan 100 %:sti sitä mitä ihmisenä kokonaisuudessaan on. 

Jos minä olisin aina edellyttänyt, että tekemäni työ sopii sataprosenttisesti omaan arvomaailmaani, olisin ison osan elämästäni ollut ns. ideologisesti työtön. :)

Vierailija
109/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siitä ei saa tartuntaa, niin mikä etten.

Vierailija
110/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos työantaja olisi osallistunut vaikka tyttöjen koulutuksen kampanjaan ja tätä tarvisisi työntekijöiden tuoda esiin, vaikka jollain pinssillä ja asiakkaille myyntitilaisuuksissa (tiedän että tällaista on oikeasti)? 

Kieltäytyistkö? 

Kieltäytyisin ihan siitä periaatteesta, etten halua kannattaa työpaikallani mitään aatetta, ideologiaa tai poliittista puoluetta. Ihan sama mitä asiaa ajavat. Jos en ole töissä järjestössä tai työpaikassa, joka ajaa kyseistä asiaa, niin ideologian ja aatteen tyrkyttäminen EI KUULU TYÖPAIKALLE. Työpaikalla tehdään töitä ja työpaikka pitää rauhoittaa työntekoon, ei mihinkään muuhun. En halua työssäni kannattaa yhtään mitään. Vapaa-ajallani haluan päättää itse, mitä aatetta tai asiaa mainostan ja markkinoin.

Onneksi työnantaja ei voi pakottaa, koska se rikkoisi työsuojelulakia ja haastaisin työnantajan pakottamisesta oikeuteen.

No, mutta itse olen huomannut, että tällaisella pyritään antamaan yrityksestä myönteinen mielikuva, jos itse tuotteella vaikea erottua kilpailijoista. Mutta jokainen tekee omat valintansa. Ja jos on kovin joustamaton tällaisen suhteen niin tottakai kannattaa valita joku muu työpaikka. 

Työskentelen taloushallinnossa, en missään puoluetoimistossa, järjestössä tai mitään muutakaan aatetta ajavassa ahjossa. Minun työpaikkaani ja työnkuvaani ei kuulu ideologioiden, uskontojen ja aatteiden ilosanoman levittäminen ja jos pomoni menisi sellaiseen psykoosiin, että lähtisin jotain ideologiaa rummuttamaan työpaikalla ja hommaisi mainoskrääsää sitä varten, niin se ei tarkoita sitä että minulla olisi velvollisuus vaihtaa työpaikkaa. Koska työtehtäviini ja työnkuvaani ei kuulu mainostauluna oleminen, vaan taloushallinnon työtehtävät. Juuri siksi olen tällä alalla. Jos haluan mainostauluksi, hakisin työpaikkaa vaikka jostakin poliittisesta järjestöstä.

Vierailija
111/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos työantaja olisi osallistunut vaikka tyttöjen koulutuksen kampanjaan ja tätä tarvisisi työntekijöiden tuoda esiin, vaikka jollain pinssillä ja asiakkaille myyntitilaisuuksissa (tiedän että tällaista on oikeasti)? 

Kieltäytyistkö? 

Kieltäytyisin ihan siitä periaatteesta, etten halua kannattaa työpaikallani mitään aatetta, ideologiaa tai poliittista puoluetta. Ihan sama mitä asiaa ajavat. Jos en ole töissä järjestössä tai työpaikassa, joka ajaa kyseistä asiaa, niin ideologian ja aatteen tyrkyttäminen EI KUULU TYÖPAIKALLE. Työpaikalla tehdään töitä ja työpaikka pitää rauhoittaa työntekoon, ei mihinkään muuhun. En halua työssäni kannattaa yhtään mitään. Vapaa-ajallani haluan päättää itse, mitä aatetta tai asiaa mainostan ja markkinoin.

Onneksi työnantaja ei voi pakottaa, koska se rikkoisi työsuojelulakia ja haastaisin työnantajan pakottamisesta oikeuteen.

No, mutta itse olen huomannut, että tällaisella pyritään antamaan yrityksestä myönteinen mielikuva, jos itse tuotteella vaikea erottua kilpailijoista. Mutta jokainen tekee omat valintansa. Ja jos on kovin joustamaton tällaisen suhteen niin tottakai kannattaa valita joku muu työpaikka. 

Antaisit myönteisen mielikuvan 10%:lle ja kielteisen mielikuvan 90%:lle. SETAlaiset ei osaa laskea?

Vierailija
112/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen isossa kansainvälisessä yrityksessä töissä ja meiltä ei edes kysytä, halutaanko vai ei Yritys sponsoroi monia asioita. Viimeiksi taisi olla rintasyöpä-kampanja, jonka pinsetti koristi työvaatteita. 

Nämä asiat meillä näkyy palkkana ja muina etuna, kuten vuosipalkka maksetaan 14kk palkka niin kuin Euroopassa on tapana, samoin firma maksaa silmälasit, suuhygieniat ja fysioterapeutit jne. Juu, ei tulisi edes mieleen kieltäytyä, sillä haluan sitoutua yritykseen ja sen arvoihin. 

Vierailija
113/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en, eikä työnantaja voi vaatia ottamaan kantaa poliittisesti.

Ei ole poliittinen kannanotto vaan ihan ihmisyydestä kyse

No entäs ne palenazzit kulkueissa?

Ne ovat ihanan wokeja.🥰😍

Vierailija
114/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh heijaa näitä persupoikien kommentteja! Voihan sitä omaa suvaitsemattomuuttaan ja ahdasmielisyyttään perustella miten vain. 

Mutta todellisuudessa harva varmasti samaistuu omaan työminäänsä ja työrooliinsa niin, että katsoo tai kokee sen edustavan 100 %:sti sitä mitä ihmisenä kokonaisuudessaan on. 

Jos minä olisin aina edellyttänyt, että tekemäni työ sopii sataprosenttisesti omaan arvomaailmaani, olisin ison osan elämästäni ollut ns. ideologisesti työtön. :)

En ole persupoika vaan feministinen nainen, joka kannattaa tasa-arvoa. En silti ole työpaikkani mainostaulu eri ideologioille ja aatteille ja luojan kiitos pomoni ei sellaista kuvitelekaan.

Vierailija
115/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ruokiksella antaisit esimiehelle vähän ahteria, jos sillä ei olisi mitään tarttuvaa tautia?

V'tun lammas!

Vierailija
116/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä on riski sairastua homouteen.

Vierailija
117/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinssi tippuisi purkaessa pakastimeen, ja paidalle kaatuisi kaljaa pullokonetta siivotessa. No can do. Olisi pakko vaihtaa NORMAALIT työvaatteet.

Vierailija
118/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa monesti näkee näitä syöpäjuttujen pinssejä yms myyjillä. Voiko kieltäytyä pitämästä sellaista jos ei usko syöpähoitoihin?

Esimerkiksi Roosanauhan tuotto menee kaikkien syöpien tutkimustyöhön. Kyseessä ei ole mikään uskonto eikä poliittinen liike. Yhdessäkään työpaikassa ei ole pakotettu pitämään. 

Vierailija
119/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseasiassa mitä hiton väliä sillä on mitä töissä on päällä, meillä on kaikilla laivastonsiniset työasut, huom. ei liity laivastoon vaan on värin nimi. Jos olisi jotain värikkäämpää välillä niin ok, ei mitään väliä mitä väriä, emme ole rasisteja

Vierailija
120/324 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN missään nimessä.  Muutenkin tuo pride ja seta höpinä tulee jo korvista ulos.  Hyvä, Veli-Matti Savinainen 🙂! Hän ajattelee omilla aivoillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän