Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kumppanin/puolison valinnassa täkeää tämän koulutus/ammatti?

Vierailija
10.03.2026 |

Olen itse korkeakoulututkinnon suorittanut opettaja ja puolisoni on kauppaoppilaitoksen käynyt myyjä. Muut opettajat väheksyvät perhettäni sen vuoksi.

Onko kumppanin/puolison valinassa tärkeää tämän koulutus/ammatti?

Vaihtoehdot

Kommentit (243)

Vierailija
61/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja enkä tiedä juuri kenenkään kollegan puolison ammattia, enkä ole kertonut oman puolison ammattia. Siksi toisekseen toisin kuin palstatrollit väittävät, opettajat ovat asiallisia ihmisiä, joilla on normaalit käytöstavat. En ole ikinä kuullut kenenkään opettajan väheksyvän mitään rehellistä työtä. Aloitus on puppua. 

Mites se menikään? Ne tekee jotka osaa, ja jotka ei, ne ryhtyy opettamaan...

Kuten Ahtisaari, Koriseva, Miljoona, Vainio ja Jeesus. 

Vierailija
62/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani vastustivat liittoani, kun menin naimisiin kampaajan kanssa, kun itse ole narkkitehti. Liitto tosin myöhemmin kariutui. 

Mitä narkkitehti tekee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että antaisin koulutuksen seistä esteenä jos sellainen ihme tapahtuisi että mieheen rakastuisin. Ennemminkin vaikuttaa siltä, että koulutuksesta viis heissä ei ole yhtään mitään rakastettavaa.

Vierailija
64/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksella ei pitäisi olla väliä, henkinen yhteensopivuus on tärkeintä. Itse seurustelin aikoinaan diplomi-insinöörin kanssa joka jätti minut kun en osannut hänen mielestään paistaa oikein kananmunia.

Henkinen yhteensopivuus riippuu aika pitkälti myös ammatista. Olisivatko esimerkiksi sikafarmari ja Antarktikselle matkustava tutkimusmatkailija mielestäsi yhteensopivia kumppaneita? Tai ammattisotilas ja shamaani?

Tällä logiikalla mies ja nainen eivät ole alkuunkaan toisilleen sopivia kumppaneita, toinen on invasiivinen ja tuhoava parasiitti ja toinen hedelmällinen ja ihana sulostuttaja. Siksi koko alotus haiskahtaakin joltain meninistipropagandalta, että pitäisi ottaa muka mies. En ota.

Vierailija
65/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksella ei pitäisi olla väliä, henkinen yhteensopivuus on tärkeintä. Itse seurustelin aikoinaan diplomi-insinöörin kanssa joka jätti minut kun en osannut hänen mielestään paistaa oikein kananmunia.

Henkinen yhteensopivuus riippuu aika pitkälti myös ammatista. Olisivatko esimerkiksi sikafarmari ja Antarktikselle matkustava tutkimusmatkailija mielestäsi yhteensopivia kumppaneita? Tai ammattisotilas ja shamaani?

Tällä logiikalla mies ja nainen eivät ole alkuunkaan toisilleen sopivia kumppaneita, toinen on invasiivinen ja tuhoava parasiitti ja toinen hedelmällinen ja ihana sulostuttaja. Siksi koko alotus haiskahtaakin joltain meninistipropagandalta, että pitäisi ottaa muka mies. En ota.

Parhaimmat asiat mitä miehellä ovat naiselle tarjota ovat muita asioita, kuin itse mies. Eli miehen hankkimilla resursseilla nainen saa itselleen asioita, jotka tuottavat tälle iloa ja hyvinvointia. Mutta mies ei kuulu näihin. Sitten voi miettiä, että jos kyseessä on lahjonta tai kiristys, niin voisiko kuitenkin saada ne resurssit jostain muualta kuin itseään miehelle uhraamalla. 

Vierailija
66/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuun ihastuvat nuoret naiset eivät pääsääntöisesti ole ehtineet löytää lopullista koulutuspolkuaan. T. Ope M52, 190 cm

Vierailija
67/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani vastustivat liittoani, kun menin naimisiin kampaajan kanssa, kun itse ole narkkitehti. Liitto tosin myöhemmin kariutui. 

Mitä narkkitehti tekee?

Jokainen ymmärtää, että kyseessä on arkkitehti. N-kirjain on vain siirtynyt väärään paikkaan. 

Vierailija
68/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo varmaan, jos olet narkkitehti

Vierailija
69/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus tarkoittaa vain, että olet suostunut yhteiskunnan orjuutettavaksi ja pelaamaan rikkaan eliitin pelisäännöillä. Siksi varsinkin korkeakoulutuksen käyneet ovat erittäin heikkoja ja aivopestyjä yksilöitä, joita ei voi suositella puolisokseen. 

Vierailija
70/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin olisin vastannut, että ei ole mitään väliä. Nyt kuitenkin viisikymppisenä huomaan, että kouluttamaton puolisoni ei pidä itsestään huolta ja siitä johtuvat terveysongelmat alkavat realisoitua. Itse olen korkeakoulutettu ja aina syönyt terveellisesti + liikkunut. Puolisoni elinaika vaikuttaa tuon saamattomuuden vuoksi leikkautuvan aika paljonkin, sitten jäänkin yksin.

Vierailija
71/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen tohtori, väitellyt historiasta, työssä yliopistolla. Vaimoni on ammattikorkeakoulusta valmistunut sairaanhoitaja. Vaikka hänellä on alempi koulutus kuin minulla, niin olen ja aina ollut heikkona sairaanhoitajiin. 

Miksi ? Sairaanhoitajissa on monenlaisia luonteita

Vierailija
72/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on

Koulutus automaattisesti määrää ihmisarvon

Jos et ole korkeakoulutettu, olet automaattisesti alempiarvoinen ihmisenä

Vierailija
73/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti on väliä, varsinkin miehille, vaikka aina sanotaan ettei muka ole. Tunsin kerran erään huippukoulutetun ulkomaalaisen miehen( tohtori). Olimme siis vain kavereita, kävimme esim. syömässä ja kahvilla, ei mitään muuta. Minulla ei ole korkeakoulutusta ja tunsin itseni aivan maan matoseksi hänen kanssaan. Alemmuuskompleksini ja huono itsetuntoni aiheuttivat sen, että päätin lopettaa kaveruutemme. Hän kyllä itsekin sanoi, että naisen täytyy olla vähintäänkin maisteri tai lääkäri jos hän aikoo edes harkita seurustelua naisen kanssa. Millään muulla ei ilmeisesti ollut väliä, ei siitä onko nainen mukava, empaattinen, fiksu, lämminhenkinen,  kaunis. Toki hänellä oli varaa valita, oli niin komeakin. Nykyään en edes  tiedä, mitä miehelle kuuluu, ehkä on jo löytänyt sen

25-vuotiaan, tohtoriksi väitelleen, 15 vuotta akateemisessa työssä olleen saudiprinsessa miljoonaperijättärensä.

Vierailija
74/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutus tarkoittaa vain, että olet suostunut yhteiskunnan orjuutettavaksi ja pelaamaan rikkaan eliitin pelisäännöillä. Siksi varsinkin korkeakoulutuksen käyneet ovat erittäin heikkoja ja aivopestyjä yksilöitä, joita ei voi suositella puolisokseen. 

Täysin kouluttamaton on huomattavasti useimmiten tukien varassa ja vielä isompi orja. 

Vierailija
75/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin toivoisin, että mies tienaa sen verran, että hänellä on varaa harrastaa kivoja juttuja kanssani, kuten käydä leffassa, matkustella ja ulkona syömässä jne 

Vierailija
76/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatti kertoo ihmisestä aika paljon. Sama ihmistyyppi ei yleensä hakeudu lähihoitajaksi ja tähtitieteilijäksi. Se voi kertoa esimerkiksi ihmisen kiinnostuksenkohteista, vahvuuksista ja siitä, millaisesta työstä hän pitää. Ammatti ei tietenkään kerro ihmisestä kaikkea, mutta antaa silti jonkinlaista osviittaa siitä minkälainen henkilö on.

Vierailija
77/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ja naiset pyrkivät saamaan puolisoksi mahdollisimman hyvin koulutetun ja hyväpalkkaisen ihmisen. 

Vierailija
78/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ajattelin, ettei väliä. Tärkein kriteeri on vahva vetovoima. Se, että tyyppi tuntuu oikealta. Sitten kohtasin tyypin, joka tuntui oikeammalta kuin kukaan ikinä ja oli täysi mulkku. En näe enää itseäni perinteisessä rakkaussuhteessa. Varmaan järkiliitto, jos joskus vielä pariudun. Ja silloin ammatilla on väliä.

Vierailija
79/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana ajattelin ettei puolison ammatilla ole väliä. Silloin minulla oli kumppanina amismies. Nyt myöhemmällä iällä olen pariutunut korkeasti koulutetun miehen kanssa ja olen vihdoin samalla aaltopituudella. Itse myös korkeasti koulutettu.

Vierailija
80/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väliä jos muut jutut osuu yksiin MUTTA olen akateeminen nainen ja tykkään yleensä eniten duunarimiehistä. Jotenkin akateemiset miehet keitä olen tapaillut olleet jotenkin kuivakoita ja tylsiä :D Ja en tarkoita että kaipaisin mitään jännämiestä, en todellakaan, mutta duunariukot rennompia ja fyysisen työn tekemisessä on kuitenkin jotain alkukantaisesti sytyttävää.