Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kumppanin/puolison valinnassa täkeää tämän koulutus/ammatti?

Vierailija
10.03.2026 |

Olen itse korkeakoulututkinnon suorittanut opettaja ja puolisoni on kauppaoppilaitoksen käynyt myyjä. Muut opettajat väheksyvät perhettäni sen vuoksi.

Onko kumppanin/puolison valinassa tärkeää tämän koulutus/ammatti?

Vaihtoehdot

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pyrkii saamaan puolisokseen mahdollisimman hyvin kouluttautuneen hyväpalkkaisen henkilön. Se, joka väittää, ettei koulutuksella ole väliä, valehtelee.  

Itse tohtorina ja yliopistotutkijana haluan luonnollisesti fiksun naisen, mutta muodollinen koulutustaso ei minua aidosti hirveästi kiinnosta. Joten rehellisesti ei ole ainakaan minulle väliä. Ylipäätään miehiä harvemmin kiinnostaa tällaiset. Oletan, että olet nainen. 

Vierailija
42/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt pelkän amiksen ja mies on korkeasti koulutettu. Miestä se ei oo koskaan haitannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen pyrkii saamaan puolisokseen mahdollisimman hyvin kouluttautuneen hyväpalkkaisen henkilön. Se, joka väittää, ettei koulutuksella ole väliä, valehtelee.  

Ei välttämättä muodollinen koulutus, vaan tärkeämpää on älykkyys ja tavoitteellisuus. Esimerkiksi Steve Jobs jätti collegen kesken ja Bill Gates jätti Harvardin kesken. Richard Branson ei koskaan mennyt yliopistoon. LeBron James meni suoraan high schoolista NBA:han, ja Johnny Depp suoraan näyttelijäksi.

Vierailija
44/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulokset tulevat olemaan hyvin erilaiset, kysytäänkö naisilta vai miehiltä. 

Naiset arvostavat sitä, että mies on avoin oppimiselle ja kehittää itseään aktiivisesti, monet miehet eivät arvosta samaa naisissa. Kertooko tämä sitten mitään erityisen hyvää näistä miehistä? Minun mielestäni ei. Toisaalta mitä koulutetumpi mies on, sitä korkeammat odotukset hänellä usein on naisten suhteen. Harvoinpa sitä näkee, että tupla- tai maisteritutkinnon suorittaneet miehet olisivat ottaneet kumppanikseen siivoojan tai puhelinmyyjään. Toki näinkin voi käydä, mutta harvinaista on.

Vierailija
45/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulokset tulevat olemaan hyvin erilaiset, kysytäänkö naisilta vai miehiltä. 

Lapsia haluava haluaa harvemmin puolison, joka on pitkiä aikoja pois kotoa. Uskon, että sama koskee myös miehiä. Eihän ne lapset lähde äidin mukaan työmatkoille vaan jäävät iskän kanssa kotiin.

Vierailija
46/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuplamaisteri enkä ole koskaan ollut edes yhdenyön jutuissa miehen kanssa, jolla ei ole akateemista loppututkintoa. Aviomieheni on tohtori. En ottaisi ei-akateemista puolisoa. 

Vierailija
47/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle ei ole, nykyään koulutus itsessään ei edes välttämättä kerro mitään. Omaan tuttavapiiriin kuuluu ihmisiä jotka eivät ole koskaan tehneet sitä työtä mihin heillä on koulutus.

Vierailija
48/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille miehen koulutus on tärkeä asia.

Vierailija
49/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti jotkut tuntuu arvottavan ihmisiä näiden koulutuksen perusteella. Itse pitäisin aika yksinkertaisina sellaisia opettajia, jotka väheksyy kollegan puolison koulutusta koska tällä ei ole korkeakoulututkintoa.

Vierailija
50/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille miehen koulutus on tärkeä asia.

Kyllä se mies itsessään on tärkeämpi ominaisuuksineen.

Vierailija
51/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksella ei pitäisi olla väliä, henkinen yhteensopivuus on tärkeintä. Itse seurustelin aikoinaan diplomi-insinöörin kanssa joka jätti minut kun en osannut hänen mielestään paistaa oikein kananmunia.

Henkinen yhteensopivuus riippuu aika pitkälti myös ammatista. Olisivatko esimerkiksi sikafarmari ja Antarktikselle matkustava tutkimusmatkailija mielestäsi yhteensopivia kumppaneita? Tai ammattisotilas ja shamaani?

Vierailija
52/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen käynyt pelkän amiksen ja mies on korkeasti koulutettu. Miestä se ei oo koskaan haitannut.

Mitkä koulutukset / toimet / ammatit?

Missä olette työssä?

Vierailija
53/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suotavaa olisi, että jotain olisi opiskellut peruskoulun jälkeen. Amistausta ei sinänsä haittaa, jos on sivistävä lukio sen alla. Kokemuksen perusteella en kuitenkaan halua pelkän peruskoulun käyneen kanssa seurustella, ei meillä luultavasti olisi mitään yhteistä. Itse teen toista maisterintutkintoa. 

Vierailija
54/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä työtä teet kertoo siitä millainen ihminen olet. Eri ihmistyypit valitsevat erilaiset koulutukset ja erilaiset ammatit. Ainakin jos puhutaan pitkän aikavälin tavoitteista. Toki joku voi esim. opiskeluaikanaan tehdä jotain hanttihommia, jotka ei ole linjassa hänen tulevaisuuden suunnitelmien kanssa. 

Vierailija
55/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pinnallisille ihmiselle on.

Vierailija
56/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet arvostaa naisessa yhtä paljon hyvää ulkonäköä kuin korkeaa koulutusta tai hyvää ammattia.

Vierailija
57/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehille asialla ei juurikaan ole merkitystä. Mieheni ja hänen parhaat kaverit ovat tohtoreita; proffa, dosentti jne. Kenenkään puoliso ei ole tohtori tai yliopistoalalla. Itse olen maisteri, mutta tehnyt muita hommia kuin mihin koulutus. Naiset haluavat päteä miehensä koulutksella, se on kummallista. En ole vielä tavannut miestä,  jolle ei kelpaisi fiksu ja kaunis nainen ilman akateemista tutkintoa.  

Vierailija
58/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana oli, olen henkeen ja vereen akateeminen enkä osannut kuvitella että kiinnostuisin jostain jolla ei ole sama kiinnostus akateemiseen maailmaan. Nykyään luulen että osaisin olla avarakatseisempi kumppania etsiessä jos olisi tarvetta. 

N 37

Vierailija
59/243 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tiettyjä ammatteja, jotka olisivat turn off esim.se turkistarhaaja ja vierastaisin myös gynekologimiestä. Muuten sitten koulutusta enemmän vaikuttaisi fiksuus ja eteenpäin pyrkiminen. Olen itse maisteri, puoliso amk käynyt yrittäjä, joka tienaa hyvin ja jolla on paljon työntekijöitä, mutta varjopuolena on yrittäjien tapaan aina töissä, joka on välillä hermostuttavaa.

Vierailija
60/243 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen maisteri, kemia pääasineena. Usein tulee tilanteita, että minua hävettää, kun työkavereiden vaimot ovat opiskelleet yliopistossa ja minun vaimoni on aikuiskoulutuskeskuksesta  valmistunut koulunkäynninohjaajaksi.