Paljonko työkaverille "pitää" kertoa omasta sairaudestaan?
Tilanne on nyt se että olen sairauslomalla leikkauksen vuoksi. Läheisimmille työkavereille kerroin syyn. Yhdelle etäisemmälle työkaverille sanoin olevani pois muutamia viikkoja. Hän toivotti ihanaa lomaa enkä korjannut, ettei tämä mikään mukava loma ole.
Nyt hän on siellä tajunnut että olen pois koko kesäkuun, mutta olen pois myös koko heinäkuun. Ja on alkanut valitus, miksi minä saan pitää 2 kk lomaa ja muut ei. Pomo ei tilannetta paljasta, ei myöskään ne muut työkaverit. Eihän minunkaan tarvitse, vaikka olisi suoraa yhteydessä ihmetelläkseen?
Heinäkuussa olen siis kesälomalla, ellei tästä sairaudesta nyt aiheudu mitään jatkohoitoja ja -leikkauksia.
Kommentit (37)
Sinun ei tarvitse kertoa laisinkaan.
Onpas naisvaltaisilla aloilla taas vaikeaa... Sanot että olet saikulla silloin ja silloin ja asia on sillä selvä. Tai olisi miesvaltaisella alalla.
Ei ole pakko kertoa mitään. Jos hän ottaa suoraan yhteyttä ja kysyy, niin voit vain sanoa ettet halua kertoa henkilökohtaisista asioista tarkemmin.
Miksi et suoraan sano, että olet sairauslomalla etkä lomalla? Eihän sinun syytä pidä millään tavalla avata.
Ihan oma asia. Ei tarvitse paljastaa. Joku mukava voi tietää vain.
Ei kuulu hänelle eikä sinun tarvitse selittää mitään. Jos haluat hänen tukkivan suunsa sano että sairausloma, loppu ei kuulu hänelle.
Ei työkaverille pidä tai tarvitse kertoa yhtään mitään, jos et halua kertoa.
Kai on ihan reilua sanoa että on sairauslomalla ja perään vuosilomalla, en tiedä miksi se pitää salata. Eihän siinä sairaudesta tarvitse mitään paljastaa.
Terveystietosi eivät kuulu työkaverille millään tavalla. Eikä mitkään muutkaan lomailuun liittyvät asiat sen enempää kuin mitä esimies hänelle kertoo, eli vain välttämätön tieto milloin olet poissa.
Miksi ihmeessä turhaan lietsot eripuraa töissä? Sanot reilusti, että olet ensin sairauslomalla ja sitten vuosilomalla ja että et halua tarkemmin kertoa sairausloman syytä. Ongelma ratkaistu ja turha jäpätys jää pois.
Sanoisin kitisijälle, että olen osan ajasta sairauslomalla. Ihan vain yleisen ilmapiirin vuoksi ja pomon elämää helpottaakseni, että kukaan ei luule, että joku saa kaksi kuukautta lomaa ja lähde kateellisena puhumaan paskaa ympäriinsä.
Mikään pakko ei ole sanoa kenellekään mitään, mutta minä tekisin näin puhdistaakseni ilman.
Voithan sä sanoa että otit kuukauden palkatonta. Siinähän sitten seuraavaksi ihmettelee miten sulla on sellaiseen varaa.
Ei musta ole liian kilttiä tuossa sanoa, että oon saikulla ja sit lomalla. Jos alkaa kysellä lisää, voit sanoa ystävällisesti että et halua puhua syystä. Liian kilttiä on alkaa kertoa oman terveyden yksityiskohtia vasten omaa tahtoa, ei se et kertoo tilanteen yleisesti ja asiallisesti ettei tule väärinkäsityksiä.
Mut aika moni liian kiltti kun alkaa löytää rajojaan, niin menee toiseen ääripäähän jossa ei oo mitään joustoa mihinkään suuntaan ja kaikki otetaan henk.kohtaisesti ja loukkauksena tai kyykyttämisenä. Ymmärrettävää tavallaan, mut tekee ihmisestä todella vaikean työyhteisössä, siis paljon vaikeamman kuin peruslusmusta tai itsekkäästä työnvalikoijasta, koska tämä entinen kiltti oikeuttaa aivan kohtuuttomat jutut sillä ettei oo enää liian kiltti ja samalla talloo muut mennen tullen.
Itsekin oon liian joustava ja teen yli oman osan, mutta yksi tällainen kiltteydestä parantunut työyhteisössä on saanut mut vannomaan etten koskaan ala samanlaiseksi.
Kyllä mä oon itse kertonut omista sairauksista juuri väärinkäsitysten välttämiseksi. Vaikka ei tietenkään tarvitsisi, mutta ei se kertominen ole multa mitenkään pois.
Vaikka mitään ei tarvitsekaan kertoa, niin voit antaa pomolle luvan sanoa valittajalle että olet ensin sairauslomalla, jos valitus ei muuten lopu.
Tukkisin valittajan suun sanomalla, että olen ensin sairauslomalla ja sitten vuosilomalla.
Vierailija kirjoitti:
Onpas naisvaltaisilla aloilla taas vaikeaa... Sanot että olet saikulla silloin ja silloin ja asia on sillä selvä. Tai olisi miesvaltaisella alalla.
Et tainnut lukea aloitusta kunnolla. Ap oli sanonut tälle työkaverilleen olevansa kesäkuun pois, ei sairaslomalla ja työkaveri oli vieläpä toivottanut hyvää lomaa, jota ap ei ollut kirjannut. Nyt tämä työkaveri sitten luulee ap:n olevan 2 kuukautta lomalla. Miksi ihmeessä ap ei alunperin sanonut olevansa saikulla, niinhän voi ja kannattaa sanoa, jos kerran saikulla on, ilman mitään enempiä selityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tainnut lukea aloitusta kunnolla. Ap oli sanonut tälle työkaverilleen olevansa kesäkuun pois, ei sairaslomalla ja työkaveri oli vieläpä toivottanut hyvää lomaa, jota ap ei ollut kirjannut. Nyt tämä työkaveri sitten luulee ap:n olevan 2 kuukautta lomalla. Miksi ihmeessä ap ei alunperin sanonut olevansa saikulla, niinhän voi ja kannattaa sanoa, jos kerran saikulla on, ilman mitään enempiä selityksiä.
Kun ei tarvitse sanoa sitäkään. Työkaverille pitää riittää se tieto että ap on x ajan pois ja että syy on työnantajan tiedossa.
Ja kyllä, yritän pyristellä liiasta kiltteydestä eroon. Mutta ärsyttää tällainen. Ap