Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Somaliperhe naapurina

Vierailija
10.03.2026 |

Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä. 
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea. 
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä. 
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa. 

Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"

Kommentit (327)

Vierailija
201/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistakaa nyt tämän hullun aloitus. Se sekoo kun laittanut kokopäivän tykkäyksiä tähän aloitukseen... Todella surullista

Vierailija
202/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somalit haisee pahalle. Ne on ihan paskkan  värisiä ja sille ne myös haisee.

Onko Veeti kirjoittamassa kotitehtäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hyvin erilaisesta kulttuurista tulleet olisi heti vahvasti opetettu kuinka Suomessa ollaan ja eletään. Ongelmia ei olisi päässyt niin paljon tulemaan. Nyt liian kauan - sensijaan että tulevat olisi sopeutettu Suomeen - niin suomalaisia yritettiin sopeuttaa tuleviin.

Tulos...nähtävissä 

Seida Sohrabi - kokoomuslainen maahanmuuttaja - on puhunut asiasta paljon, jo vuosien ajan. Suomi pystyisi kotouttamaan maahanmuuttajia niin, että suurinpiirtein jokaisella kylällä on yksi perhe. Suomen lakeja pitäisi muuttaa siihen suuntaan, että jos tänne tulee yhteiskunnan elätettäväksi, yhteiskunta määrää, mihin ihminen saa asettua asumaan. VAIN sillä tavalla pystytään kotouttamaan ihmiset, jotka eivät tule tänne töihin. (Töihin tulevat "kotoutuvat" työpaikoillaan, puolison täältä löytäneet "kotouttaa" puolison suomalainen suku.) 

Tässä on tehty kaamea virhe jo 35 vuotta sitten.

Vierailija
204/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se nyt kumma jos suomalainen ei osaa sanoa niin na-pa-kast-ti, että toinen jo äänensävystä tajuaa!

Minä olen tullut hyvin heidän kanssaan toimeen!

Vierailija
205/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somalit haisee pahalle. Ne on ihan paskkan  värisiä ja sille ne myös haisee.

Onko Veeti kirjoittamassa kotitehtäviä.

Kuulosti kyllä ala-asteikäiseltä... Mutta näillä nyt korkea ÄO ole muutenkaan, alhaisempi kuin kengännumero ja sen näkee

Vierailija
206/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on jännää, 80- luvulla syntyperäisenä helsinkiläisinä ja nuorena asunnottomana  sekä rahattomana avioparina haimme Hgin kaupungin vuokra-asuntoa, jota ei tähän päivään mennessä ole löytynyt. Ei edes ilmoitusta ettei löydy mutta tuhansille ma muille on näyttänyt löytyvän.

Mä jäin kodittomaksi Helsingissä neljä vuotta sitten parisuhdeväkivallan vuoksi. Laitoin välittömästi HeKalle hakemuksen. Vielä en ole saanut vastausta. Ilmeisesti jotkut muut tarvitsevat asuntoa enemmän kuin koditon suomalainen...

Vierailija
207/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen lapatossu olet ap? Kyllä näille voi huomauttaa säännöistä ihan siinä missä muillekin. Metelistä joka kerta valitus eteenpäin. Voit nauhoittaa sitä todisteeksi. Pyykkivuoro on sillä ketä on vuoron varannut. Jos koneessa on muiden pyykkiä, voit heivata ne jonnekin. Jos sauna on varattu vuorollasi, menet sinne ja ilmoitat, että sauna tyhjäksi nyt. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Vierailija
208/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poistakaa nyt tämän hullun aloitus. Se sekoo kun laittanut kokopäivän tykkäyksiä tähän aloitukseen... Todella surullista

Sinä se ainoa hullu ja jankuttaja tässä olet. Ainoa joka vinkuu poisto poisto poisto vaikka kaikki muut keskustelevat asiallisesti. Mene pussailemaan sitä somaliasi ja jätä meidät rauhaan.

Vierailija
209/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vieressä asui muslimiperhe (en ole varma onko somaleita) ja olivat kyllä tosi rauhallisia naapureita. Ja talossa asui myös yksi toinen tällainen perhe ja he olivat aina todella ystävällisiä, en tiedä sitten melusivatko he kun asuin heistä huomattavasti ylempänä. 

Miksi alapeukut kun kerron omakohtaisen kokemuksen? Mun tapauksessa kohdalle osui ihan fiksut naapurit. Minkä takia se hermostuttaa teitä, että nämä minun tuntemat eivät olleet häiriötapauksia?

Minunkin kohdalle on osunut ihan fiksuja somaleita ym. ehkä se riippuu myös asenteesta, hymystä, jonka maahanmuuttaja helposti näkee toisessa. Itse en oikeastaan välitä soominaapureista, joilta puuttuu naapuruustavat.

Vierailija
210/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en asu enään Hekan asunnossa. Juuri tietyt ei noudattanut sääntöjä ollenkaan. Nyt on kyllä hiljainen koti. Naapurit mukavia.

Vierailija
211/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala soittaa virsiä aina kun meteli yltyy kohtuuttomaksi. Kinkku uuniin ja postiluukku auki, mehevät tuoksut käytävään. 

Vierailija
212/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noiden jälkeen ei pesutupaa voi käyttää. Tästä kokemusta jo 2000 luvun alusta asti. En tiedä mikä niiden pyykeissä haisee, mutta jos menin pyykkivuorolle noiden jälkeen, niin kaikissa koneissa ja kuivaushuoneessa sellainen ällöttävä vähän makea haju joka tarttui koneesta ja kuivaushuoneestakin omiin pyykkeihin.

Olisi oikeasti todella tärkeää, että Helsingin Sanomat - siis Helsingin paikallisuutisten osalta - tekisi ison juttusarjan siitä, mikä suomalaisia riepoo s-naapureissaan. Samankaltaisia haastatteluita kuin tehdään alfa-pvp:n käyttäjistä, entisistä narkeista, jäällä heikkojen jäiden aikaan kävelevistä ihmisistä, ihan mistä tahansa. Eli valtakunnan päälehti, joka on samalla myös helsinkiläisten oma lehti, oikeasti, siis OIKEASTI, jalkautuisi eri kaupunginosiin ja oikeasti kuuntelisi ihmisiä. Useamman kuukauden ajan. Ei jokaisen Hesarin toimittajan tarvitse seurata Trumpin tekemisiä 24/7, kyllä varmasti riittäisi 2-3 toimittajaa tekemään 6 kk:n ajan raportointia omasta kaupungista. Ja annettaisiin aidosti ääni heille, jotka sitä ääntään eivät ole kuuluviin missään mediassa saaneet mutta jotka saivat sitten Timo Soinista alkaen PS-puolueessa. Toimittajilla on ammattitaito- ja HS:n toimittajien kaiken järjen mukaan pitäisi olla tämän maan parhaimmistoa - niin he osaisivat kyllä tuon 6 kk:n aikana laittaa kommentit konteksteihinsa, osaisivat napata mukaan "klikkiotsikoita", toisivat aidosti esiin sen "kansan" ääntä, joka elää noissa maamuut-valtaisissa kaupunginosissa. Mukaan voi tasapainon vuoksi ottaa sitten sosiaalipsykologien, sosiologien, sosionomien, etiikan professorien, kansantaloustieteilijöiden ynnä muiden akateemisten ja puoliakateemisten näkemyksiä asioista. Aloittaa voisi tuosta pesutupa- ja yömöykkäasiasta. Ne koskevat molemmat ihmisen arkipäivää ja myös kotirauhan kysymyksiä. 

Vierailija
213/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en vuokraisi asuntoa muille kuin eurooppalaisille, jotka tietävät, että lattiaa ei pestä kaatamalla aluksi ämpärillinen vettä lattialle.

Vierailija
214/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen lapatossu olet ap? Kyllä näille voi huomauttaa säännöistä ihan siinä missä muillekin. Metelistä joka kerta valitus eteenpäin. Voit nauhoittaa sitä todisteeksi. Pyykkivuoro on sillä ketä on vuoron varannut. Jos koneessa on muiden pyykkiä, voit heivata ne jonnekin. Jos sauna on varattu vuorollasi, menet sinne ja ilmoitat, että sauna tyhjäksi nyt. Ei se sen vaikeampaa ole. 

Toinen vaihtoehto on, että juttelet asiallisesti heidän kanssaan ja kerrot, että täällä Suomessa me noudatamme taloyhtiön sääntöjä, joita sinunkin tulee noudattaa ja sano vielä, että niin meillä kaikilla on kivempaa asua tässä talossa.

Jo joo, itse olen toiminut näin onnistuneesti!

Vierailija
215/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niiden kanssa pysty juttelemaan asiallisesti. 

Vierailija
216/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sua ap- ressukkaa! 
Mitenkä olisi jos yrittäisit jutella nätisti, miten siellä pyykkituvassa toimitaan ellei se nyt ihan hirveä ponnistelu sulle olisi. 
Toiset tulee maapallon toiselta puolen tänne tuppisuutoljottajien valtakuntaan ja pitäisi nipsnaps osata asioita, jotka ovat heille uusia.

Kun suomalaisia aikoinaan meni Ruotsiin tienaamaan rahaa oli se sielläkin aikamoinen kulttuurishokki! 

Ei osattu puhua mitään, ei tervehtiä, ei hyviä käytöstapoja kuin harvoilla. Nimi olikin en finne igen tai finjävel!

Ruotsalaiset kuitenkin aikaa myöten sietivät (työteliäitä) suomalaisia ja osittain avittivat kotiutumaan. Monet jäivätkin sinne pysyväst ja perustivat perheitä, eivätkä koskaan tulleet takaisin. 

Älä höpötä. Ei Ruotsin ja Suomen välillä ollut kulttuurieroja 1960-1970-luvuilla. Vai väitätkö, että oli ihan erilaista porukkaa vaikka Torniossa kuin Luulajassa?

Vierailija
217/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä painajainen tiedetään.. ei saisi puhia, ei saisi valittaa..samat on kokemukset. Muutin pois.

Vierailija
218/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kun ne heittää huonekalutkin siihen roskiksen viereen ja monta kasaa mustaa jätesäkkiä pitkin pihaa. Jatkuvaa häirintää että mennään treffeille ja kun nätisti sanot et ei kiitos niin hirveä huuto ja rassssse kortti. Kumma kun lähden töihin ja tulen töistä ne kaikki on aina paikalla???

Vierailija
219/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan oikeasti. Miten tämä ketju voi olla vielä täällä? Mikä modea vaivaa?! HERÄTYS, MODE, NYT.

Missä muuten itse asut? Melko varma, että sulla on vain valkoisia naapureita

Vierailija
220/327 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle suomalaiselle kerrostalo tarkoittaa hiljaisuutta, omaa tilaa ja sitä, ettei naapuri juuri kuulu tai näy. Jos joku tulee kulttuurista, jossa elämä on äänekkäämpää ja yhteisöllisempää, rytmi voi olla ihan erilainen. Ovet käyvät, sukulaisia käy kylässä, puhe kuuluu käytävään, lapset juoksevat, ruokien tuoksut leviävät rappuun. Se voi tuntua suomalaisesta raskaalta, vaikka toiselle se on täysin normaalia arkea.

Sitten on myös kieli ja tavat. Jos yhteistä kieltä ei oikein ole, pienistä asioista roskakatoksesta, pesutuvasta, hiljaisuudesta voi tulla helposti väärinkäsityksiä. Suomessa monet asiat oletetaan tiedetyiksi, mutta eihän niitä kukaan oikeasti opeta.

Ja rehellisesti sanottuna osa vaikeudesta on myös suomalaisissa. Me ollaan aika varautuneita. Jos naapuri on erilainen, sitä helposti tarkkailee ja ärsyyntyy nopeammin kuin jos sama meteli tulisi "tutunlaiselta" suomalaiselta.

Kerrostalo on vähän kuin pakkoavioliitto: siellä asuu kaikenlaisia ihmisiä, eikä kaikkia voi valita. Välillä ärsyttää, välillä oppii sietämään ja joskus huomaa, että se naapuri, jonka aluksi koki vaikeaksi, onkin lopulta ihan tavallinen ihminen, joka yrittää elää arkeaan siinä missä muutkin.