Somaliperhe naapurina
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan oikeasti. Miten tämä ketju voi olla vielä täällä? Mikä modea vaivaa?! HERÄTYS, MODE, NYT.
Anna ihmisten jutella keskenään ja vaihtaa kokemuksia, helvetin kitisijä ja huomion hakija !!
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin helvetti jäätyy, kuin muuttaisin "huippuosaajien" naapuriin.
Kun näissä käy niin että ne muuttaakin sun naapuriin. Kun vähiten osaat aavistaa.
Olet maksanut espoolaisesta meren rannalla olevasta kerrostalokämpästä törkeän hinnan, kaikki mukavuudet on, rauhallinen ympäristö, ja booom: naapuriin muuttaa pari häiriöperhettä kun joku vuokrannut kämpät eteen päin, ja kukakohan ne kovat vuokrat maksaa? No veronmaksajat totta kai!
Noiden jälkeen ei pesutupaa voi käyttää. Tästä kokemusta jo 2000 luvun alusta asti. En tiedä mikä niiden pyykeissä haisee, mutta jos menin pyykkivuorolle noiden jälkeen, niin kaikissa koneissa ja kuivaushuoneessa sellainen ällöttävä vähän makea haju joka tarttui koneesta ja kuivaushuoneestakin omiin pyykkeihin.
Nyt mie lähen rappukäytävään kilisyttelemään avaimia ettei kukaan tummempi äijä tuu päälle.
Toivottakaa onnea :)
Ne Redin lähellä olevat talot, keitä ne oli jotka heitelleet roskasäkit pitkin rappua, heitelleet sinne vesimelonin jämiä ja muuta?
Vierailija kirjoitti:
Eikö Vuosaaressa ole omia pyykinpesukoneita omassa pesuhuoneessa? Emmä ainakaan muuttais kämppään jos sellaista ei ois mahdollista saada
Wau, mikä nero sä oot! Ei muutaku pesukoneostoksille, niin koko tämä somaliongelma on ratkaistu!
Olen valinnut asuinpaikaksi maaseudun, täällä napureina ovat linnut ja metsän eläimet. Mikään työpaikka tai rahasumma eivät saisi minua tuollaisen kerrostalon. Olisin hermoraunio ja joutuisin syömään mielialalääkkeitä jos minulla olisi tuollaisia naapureita. Kevättä ja muuttolintuja odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitkö ja pidit tauko ylä-äänten spämmimisestä persu? AHahahahhahahahahahah
Tämä voi tulla yllätyksenä nuorelle kommarílle, joka elelee omassa pikku kuplassaan muiden kaltaistensa parissa, mutta iso osa suomalaisista on kyllästynyt mm. somaleiden touhuihin. Uskottele vaan itsellesi, että "joku spämmää ylä-ääniä" täällä, mutta totuus on toinen. Suomalaiset ovat saaneet tarpeekseen.
Kukas siten sinunkin elättiPersun Kelatukijaiset maksaa jos Somalitaksikuskit häipyy.
Miksi alistut tuollaiseen? Jos on sinun pyykkivuorosi ja kone on käytössä, kone seis ja pyykit märkänä lattialle.
Jos on sinun saunavuorosi, menet sinne oli nämä siellä tai ei. Jos ovat siellä, katsot milloin on heidän vuoro ja menet sinne hyvissä ajoin valtaamaan vuoron. Valitusta isännöitsijälle joka kerta, jotta saavat häädön.
Suosittelen myös nauhoittamaan keskustelut niin vältyt ra si stikortilta kun se mölötys alkaa.
Persu juo pensaa egenperlitra ja nauttii 100 000 uuden työpaikkansa tuloista.
Ihanaa asua täällä maakunnassa reilun 100 km päässä Hkistä. Täällä on vielä Suomea jäljellä.
Persutoimistolla tänään väkevät kiljut.
Pihagrilliin siankyljyksiä. Pysyy ei-toivotut notkujat loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitkö ja pidit tauko ylä-äänten spämmimisestä persu? AHahahahhahahahahahah
Tämä voi tulla yllätyksenä nuorelle kommarílle, joka elelee omassa pikku kuplassaan muiden kaltaistensa parissa, mutta iso osa suomalaisista on kyllästynyt mm. somaleiden touhuihin. Uskottele vaan itsellesi, että "joku spämmää ylä-ääniä" täällä, mutta totuus on toinen. Suomalaiset ovat saaneet tarpeekseen.
Kukas siten sinunkin elättiPersun Kelatukijaiset maksaa jos Somalitaksikuskit häipyy.
Persu alkaa taksikuskiksi....Nooh vitsivitsi...
Vierailija kirjoitti:
Persutoimistolla tänään väkevät kiljut.
Bostik tuoksuu vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Pihagrilliin siankyljyksiä. Pysyy ei-toivotut notkujat loitolla.
Pullo viskiä kyytipojaksi.
Somalia lomallahan nämä silvotaan. Miten muuten voi lähteä lomalle maahan, josta on muka henkensä edestä paennut? 🤨