Somaliperhe naapurina
Olen asunut noin neljä vuotta kaupungin vuokra talossa Helsingin Vuosaaressa Ulappasillan vieressä.
Talomme oli ensimmäisen kahden vuoden aikana varsin mielyttävä ja mukava, mutta viimeisten kahden vuoden aikana tilanne on muuttunut tyystin.
Naapureistamme enään noin viidennes puhuu suomea.
Somaliperheitä rapussamme on huomattava määrä, ja olen huomannut että heillä on ihan eri säännöt kun muilla asukkailla:
No 1, perusperheeseen kuuluu äiti, isä, viisi-seitsemän lasta, isoäiti, täti, setä ja muutama serkku sekä vierailevat sukulaiset.
Meteliä saa pitää vuorokauden ympäri niin paljon kun kerkeää ja ääntä lähtee (lapset ravaavat kämppää ympäri koko ajan kirkuen vielä kahdelta yöllä?) Perhe on suuri ja vieraita on aina paljon, kun asuu kahden somaliperheen välissä (yksi yläpuolella ja toinen vieressä) on meteli aikamoinen!
Hajusta en sano mitään, kuuluu kuulemma heidän kulttuuriin karkoittaa paholaiset suitsukkeilla ja tuoksuvilla öljyillä.
Saunassa käydään ihan milloin vaanko itselle sopii ( myös toisten vuoroilla ja yleisten saunavuorojen ulkopuolella) koska naiset ovat kuukautisten aikana saastaisia eivätkä saa pesytyä samoissa tiloissa miesten kanssa..tähän näyttää saunamme kelpaavan hyvin, myöskin minun saunavuorollani.
Pesutupaan mennään kun halutaan. Jos et ole paikalla samalla minuutilla kun vuorosi alkaa on vuorosi automaattisesti heidän. Vuoron lopussa sinulla on ehkä vain kuivain käytössä, silloin voidaan omat pestävät lykätä koneeseen ja sen jälkeen kun kuivainta tarvitaan heitetään sinun puhtaat vaatteet lattialle odottamaan noutamista kun omat ovat linkoamassa.
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Kommentit (268)
Tämä on sitä oikeistounelmaa. Tilataan tänne porukkaa jotta työvoimakustannukset saadaan painettua lähelle nollaan ja orjatasolle.
Työni puolesta (päiväkoti) olen nähnyt näitä somaleita jonkin verran ja täytyy sanoa että on heissäkin hajontaa. On niitä perheitä että näyttäisi että kaikki on tip top ja myös käyttäytymiseen puututaan, lapset käyttäytyy pääasiassa hyvin ja vanhemmat odottavat tietynlaista käytöstä ja ovat myös opettaneet tapoja. Vanhemmat ovat täsmällisiä ja tarkkoja. Tuodaan lapset sovittuna aikana ja ilmoitetaan muutoksista. Lapsilla on siistit vaatteet.
Sitten on se toinen ääripää, mistä ei pidetä. Lapset elää ja menee kuin elo pellossa. Pyöräilee jossain sadan metrin päästä vanhemmista tyyliin, risteysalue edessä, oman onnensa tai autoilijoiden varovaisuuden varassa. Tekee mitä lystää, ei kuuntele, vanhemmat ei ohjaa kunnolla. Mölytään, huudetaan, riehutaan. Lapsella päällä vaatteita, jotka oli sopivan kokoisia kaksi vuotta sitten. Voi olla lyömistä yms. häiriökäytöstä. Lapsi ilmestyy tai ei päiväkotiin.
Tässä nyt vaan nopeasti muutama esimerkki. En asu pk-seudulla, tai muissakaan Suomen isommissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt takaisin somaliaan palatkaa, sinne kotiin palatkaa, kotinne ei olekkaan Suomessa! Niille pitäisi aina takoa tämä päähän kun ne kuvittelee että, olisi joku lopun elämän oikeutus olla Suomessa, ei todellakaan ole. Laukut niiden olisi hyvä pitää pakattuna lähtö hyvällä tai pahalla voi tulla koska vain. Tuukka Kurun tai jonkun toisen joukon johdolla.
Hyvältä tyypiltä vaikuttaa, ainakin persun näkökulmasta:
"Kesäkuussa 2023 Satakunnan käräjäoikeus tuomitsi Kurun 40 päiväsakkoon kiih otuksesta ka nsa nryh mää vastaan. Tuomio koski Kurun vuonna 2020 julkaisemaa twiittiä, jossa hän oli ilmaissut kannattavansa juut alaisuuden krimina lisointia.[10][11]
Tammikuussa 2026 Kurua vastaan nostettiin uusi syyte kii hotuksesta kansanry hmää vastaan. Syytteen taustalla on vuoden 2023 eduskuntavaalien alla Kurun julkaisema twiitti, jossa tämä hyökkäsi Vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokasta vastaan käyttäen solvausta vie ras laji."
"Kuru on kertonut mieltävänsä itsensä ra sistiksi."
Jaaha. Mun täysin asiallinen kommentti poistatettiin.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Mun täysin asiallinen kommentti poistatettiin.
Tämä on vääryyttä! Kommenttiasi ei olisi pitänyt poistaa, vaan koko aloituksen!
Kuka vettu edes haluaa asua jossain Helsingissä :D
Vierailija kirjoitti:
Tänne muuttaessa en ollut rasisti, mutta ikäväkseni minun on tällä hetkellä sanottava että kun parhaillani olen omaa asuntoa etsimässä, on ensimmäinen kysymykseni uutta asuntoa katsoessani aina "asuuko tällä alueella paljon ulkomaalaisia?"
Tottakai tuo kysymys on nykyään ihan ehdoton asuntoa etsiessä, toki ulkomaalaisissa on eroa ovatko pa ko lai sia vai korkeakoulutettuja aasialaisia/länkkäreitä.
Minusta AP julkituomassa asiassa ei ollut tippaakaan rasismia. Totuuden kertominen ja realismi ei ole rasismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua ap- ressukkaa!
Mitenkä olisi jos yrittäisit jutella nätisti, miten siellä pyykkituvassa toimitaan ellei se nyt ihan hirveä ponnistelu sulle olisi.
Toiset tulee maapallon toiselta puolen tänne tuppisuutoljottajien valtakuntaan ja pitäisi nipsnaps osata asioita, jotka ovat heille uusia.
Kun suomalaisia aikoinaan meni Ruotsiin tienaamaan rahaa oli se sielläkin aikamoinen kulttuurishokki!
Ei osattu puhua mitään, ei tervehtiä, ei hyviä käytöstapoja kuin harvoilla. Nimi olikin en finne igen tai finjävel!Ruotsalaiset kuitenkin aikaa myöten sietivät (työteliäitä) suomalaisia ja osittain avittivat kotiutumaan. Monet jäivätkin sinne pysyväst ja perustivat perheitä, eivätkä koskaan tulleet takaisin.
Älä höpötä. Ei Ruotsin ja Suomen välillä ollut kulttuurieroja 1960-1970-luvuilla. Vai väitätkö, että oli ihan erilaista porukkaa vaikka Torniossa kuin Luulajassa?
Oikeassahan tuo oli, kyllähän viinaan menevien suomalaisten riehumista ja rellestämistä käsiteltiin Ruotsissa värikkäin sanankääntein ihan valtionpäivillä asti. Pelastukseksi kuitenkin koitui työteliäisyys ja se että tappelivat enimmäkseen keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tuo kysymys on nykyään ihan ehdoton asuntoa etsiessä, toki ulkomaalaisissa on eroa ovatko pa ko lai sia vai korkeakoulutettuja aasialaisia/länkkäreitä.
Minusta AP julkituomassa asiassa ei ollut tippaakaan rasismia. Totuuden kertominen ja realismi ei ole rasismia.
Mitä totuus oikeastaan tarkoittaa? Onko mikään totta? Vai voiko mielestäsi totuuden perustella esimerkiksi rationaalisin menetelmin käyttäen yhdistelmän logiikkaa, lähteitä, tieteellisiä faktoja (kuten matemaattisia) ja argumentteja?
Vai onko tämä kaikki liikaa persulle, ja persun pitää sanoa että onko joku totta vai ei ja se määrittelee kaiken - eli persun omat tunteet määrittelee mikä on totta ja mikä tarua.?
Kuulostaa rauhallisemmalta, kuin mitä olen itse aiemmin kokenut ihan kantasuomalaisten narkkareiden/mt-ongelmaisten naapurina. Narkkarit/ongelmaiset kun metelöivät hekin yöt läpeensä. Olivatpa vielä ihan aikuisia.
Minä lupaan, että tämä aloitus tulee poistumaan. Mä vannon, mä niin vannon.
Ihme että tämä rasistinen ketju on saanut olla täällä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien tukien tulisi olla vastikkeellisia. Kun on jotakin työtä tehtävänä, niin eivätköhän ne asunnotkin siitä vähän hiljenis ja muut sais rauhassa elää. Ei työnteossa mitään pahaa ole.
Mun mielestä se risusavotta keksintö oli hyvä. Jos vaikka kymmenelle irak/somalia yms tuensaajalle järjestettäisiin esim yksi ihan palkattu työnjohtaja niin ei niistä tuskin kukaan paria päivää pidempään viitsisi risuja noukkia. Menisivät oikeisiin töihin, lähtisivät johonkin muuhun maahan tai sitten vain yrittäisivät keplotella ilman tukia. Rahaa säästyisi kun ei tukia tarvitsisi maksella. Ja saataisiin työtä sille työnjohtajalle. Vaikka joku aikaisin eläköitynyt armeijan skappari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täsmälleen samat kokemukset kuin APlla.
Lisänä kalanhaju. Tuovat kotimaareissuillaan tuoreena, sisälmykset mukana, kuivattua kalaa. Sitten niitä keitetään ja arvaatte mikä haju tunkee jopa postiluukusta sisään. Tupakkaa ei saa polttaa PARVEKKEELLA mutta nämä saavat aiheuttaa muita, paljon hirveämpiä hajuhaittoja.
Pysäköivät autoja miten sattuu. Miksi näitä ei vaadita noudattamaan samoja sääntöjä kuin muutkin??
Ai se on kalan haju se karmea katku, mikä meidänkin talossa haisee? Meinaa laatta lentää, kun tulen rappukäytävään! Haju tunkee sisään asuntoonikin.
Ihan oikein sulle. Syväitse!
"Syväitkää jä mäksäkää!", sanoi Tavjakin.
Vierailija kirjoitti:
Somalit ovat IHAN ITTE REPINEET MAANSA JA VVITTUNSA HAJALLE.
Ole hyvä ja perustele.
Alkaa paljastua, tämä palstalla häiriköivä persuvihaaja on somali?
Vierailija kirjoitti:
Minä lupaan, että tämä aloitus tulee poistumaan. Mä vannon, mä niin vannon.
Mitä jos te yhteisönne kanssa pohtisitte mitä asioille voisi tehdä niin, että nämä aloitukset muuttuvat tarpeettomiksi? Ei ole kokonaisen kansan tehtävä muuttua teidän tapoja sietäväksi, vaan teidän velvollisuus on elää täällä yhteisten sääntöjen ja tapojen mukaan. Somaliassa voi elää somalialaisella elämäntavalla.
Vierailija kirjoitti:
Persu vieläkö sä jaksat? Tää alotus on lukittu ja kuten huomaat ei tule kommentteja enää, eikä ääniä! Paitsi noi sun spämmimät ylä-äänet asia erikseen. Mutta niiden lisäksi? Nolla!🤣 Aika surullista toimintaa
Onko lukittu?
Maassa maan tavalla. Säännöt koskee ihan jokaista. Nyt , kun lähdin pois hekalta ei ikävä jäännyt. Kesäisin pihalla niin hirveä meteli ja sen takia parvekkeen ovi kiinni. Omatkin lapset ovat olleet pieniä , mutta me äidit oltiin lasten kanssa pihalla. En kaipaa vanhaan asuntoon.
Rasistinen ketju, koska puhutaan somaleista. Yp poistakaa.