Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En vaan käsitä miten kukaan pärjää kasvisruoalla

Vierailija
09.03.2026 |

Mulla jää energiansaanti liian alhaiseksi vaikka söisin lisäksi kananmunia ja maitotuotteita. Muutaman päivän pystyn syömään kasvisruokaa, mutta sen jälkeen alan olla jo niin heikko, että on syötävä lihaa tai kalaa. En tiedä mikä mun kehossa on vikana.

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta ja tietääkseni olen vielä hengissä.

34 vuotta, ja sama juttu. Veriarvot erinomaiset, samoin kunto. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
122/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla enemmänkin niin päin, että kasvisruoalla lihon. Pakko syödä paljon hiilareita, että nälkä kestää poissa, mutta hiilaripainotteisella ruokavaliolla painonhallinta on mahdotonta. Syön paljon kasviksia, mutta normaalilla sekaruokavaliolla en juuri tarvitse viljatuotteita, koska nälkä pysyy poissa muutenkin.

Jaa? Pidän painon oikein hyvissä lukemissa ja syön paljon ruisleipää, perunaa ja täysjyväpastaa. Urheilenkin ihan päivittäin.

Teillä hiilarikammoisilla on kyllä enemmänkin vikaa tuossa liturgiassanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Testin vuoksi kokeilin kaksi viikkoa elää pelkällä kasvisruualla niin lopputulos oli se että maha oli koko ajan kipeä ja sekaisin. Koko ajan kauhea nälkä enkä jaksanut tehdä töitäni. Talous heitti härän pyllyä kun kasvisruoka on niin kallista. Testi oli lopetettava kun töissä minua uhkailtiin varotuksella kun en jaksanut tehdä töitäni. Kasvisruoka sopii etätyöskenteleville, toimistorotille, paperinpyörittelijöille ja niille jotka ei koskaan liiku missään. Raskasta fyysistä työtä tekevät ja liikuntaa harrastavat ei pärjää pelkällä kasvisruualla.

Minä juoksen polkumaratoneja kasvisruualla. Pärjään kyllä.

Vierailija
124/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, ettet halua ottaa selvää millaisia kasviksia pitäisi syödä. Proteiinia ja rasvaa saat myös soijasta ja papukasveista, eli liharuualle on vaihtoehtoja.

Se, ettet ole jo ottanut selvää vaan vingut täällä, osoittaa että vika on vain asenteessasi. Aika monelta onnistuu kasvisruokavalio, eli vika on ihan vain sinussa.

Höpsis. Kaikille ei kasvisruoka sovi eikä tee kylläiseksi.

Olisit toki voinut edes yrittää keksiä jotain oikeita perusteluita, eikä pelkästään täysin turhia heittoja kuten "höpsis" ja "kaikille ei sovi".

Vierailija
125/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. Minulla on järkyt herkkuhimot, jos en syö kalaa. Olen siis lakto-kala-ovo-kasvissyöjä. Olen ollut koko ikäni lapsuuden jälkeen. Silloinkin sirkin lihat pois lautaselta. En ole koskaan tykännyt nisäkkäiden lihasta. Jos yritän jättää kalan pois, niin alan ahmimaan herkkuja.

Et ole kasvissyöjä. Kala on eläin, eli lihaa.

Yritä nyt edes.

Vierailija
126/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla enemmänkin niin päin, että kasvisruoalla lihon. Pakko syödä paljon hiilareita, että nälkä kestää poissa, mutta hiilaripainotteisella ruokavaliolla painonhallinta on mahdotonta. Syön paljon kasviksia, mutta normaalilla sekaruokavaliolla en juuri tarvitse viljatuotteita, koska nälkä pysyy poissa muutenkin.

Jaa? Pidän painon oikein hyvissä lukemissa ja syön paljon ruisleipää, perunaa ja täysjyväpastaa. Urheilenkin ihan päivittäin.

Teillä hiilarikammoisilla on kyllä enemmänkin vikaa tuossa liturgiassanne.

Jeps. Perunaakin pitää oikasti vetää päivän aikana useita kiloja ja neljäkiloakaan ei riitä ison miehen peruskulutukseen. Siihen pitää laittaa kasvisrasvoja sekaan reilusti, että päivän energiat tulee täyteen. Kasvisruualla joutuu oikeasti syömään paljon, Riisi on parasta. Sitä ei tarvitse syödä niin paljoa.

Vierailija
127/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden joka on kasvissyöjä mutta on kamalan lihava. Syö varmaan kaikkea makeaa paljon ja maustaa ruokansa epäterveellisesti. Ei taida kyllä paljon liikkuakaan.

Vierailija
128/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden joka on kasvissyöjä mutta on kamalan lihava. Syö varmaan kaikkea makeaa paljon ja maustaa ruokansa epäterveellisesti. Ei taida kyllä paljon liikkuakaan.

Voi liikkua enemmän kuin sinä liikut. Jos hänellä on joku diagnosoimaton allergia, niin kroppa menee siitäkin shokkiin ja käynnistää ensisijaiset elintoiminnot ylläpitoon ja ruuansulatuskaan ei välttämättä toimi samalla tavalla. Ei tarvitse olla kuin joku ruoka-aine tai kevät allergia, niin kroppa menee tööttiin. Voi lihottaa ja yksi yleinen oire on että nesteet ei imeydy hyvin. Kroppa on sulkutilassa ja aineenvaihdunta on pysähtynyt. Siinä lihoo tekemättä mitään. 

Vierailija
129/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kasvissyöjä 20 vuotta ja tietääkseni olen vielä hengissä.

senkus olet, mutta mitä se sulle kuuluu mitä minä syön tai mihin uskon tai miten pukeudun?. 

tekopyhyys yleensä loistaa näillä vegaaneilla kun vaatteet on kiinasta ja banaanit tuodaan rahti laivalla joka by the way saastuttaa enemmän kuin 50 000 autoo per matka.. ja käytät varmasti myös luontoa tuhoavia kemikaaleja

No ei tuo sinun vuodatuksesi kyllä tee lihan-/sekasyöjästä kyllä yhtään sen vakuuttavampaa. Ihan yhtä lailla ennakkoluuloinen ja kärjistävä olet itsekin.

olen seurustellut vegaanin kanssa, että minäkö ennakkoluuloinen. meillä oli pitkä parisuhde ja hän söi kasviksia. hän ei syönyt edes munia tai maitoa ei kalaa ei mitään.

kritisoin vain sitä, että yritetään pakottaa toisia lopettamaan täysin normaali ruokavalio samaan aikaan kun tehtaat saa saastuttaa, kemikaaleja käytetään ja matkailla saa mielinmäärin.

itse säästän vettä, sähköä ja en käytä kemikaaleja ja jos käytän niin mahdollisimman vähän, koska täysin ei ilman voi. 

ostan käytettynä asioita, lentää en aio enkä ole lentänyt ja ostan kotimaista ruokaa ja tavaroita.

ja jos koko Suomi muuttuisi vegaaneiksi meillä loppuisi maatous lähes kokonaan ja aivan varmasti lapsilla tulisi puutos tiloja ja se vaikuttaisi kasvuun ja kehitykseen ja jaksamiseen.

ei ole tutkimuksia tarpeeksi siitä, miten täysin kasvispitoinen ruokavalio vaikuttaa lapsiin, joten omien ideologioiden takia, en lapseni terveyttä pilaisi vaan noudattaisin virallisia suosituksia ja niihin kuuluu myös toistaiseksi onneksi liha tuotteet.

ja tottakai kärjistän miten muuten ihmiset saa ajattelemaan. se on hienoa jos joku pystyy syömään pelkästään vegaania ruokaa, mutta se että yritetään alistaa ja syyttää lihan syöjiä sekä uskonnon omaisesti pakottaa muita omaan ideologiaan samaan aikaan, kun isot yritykset ja suomi ei pidä siitä huolta, että päästöt oikeasti laskisi.

vaikka suomi ei ole se isoin ongelma ne isot päästöt ja ilman saaste lukemat on niissä teollisuus kehitys maissa joissa halvalla tuotetaan, intia, Kiina, Bangladesh, nepal

Lihansyönti, eli karnismi, on ideologia myös, mutta koska yhteiskuntamme on täysin sen läpäisemä, olemme asialle sokeita.

Vierailija
130/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kasvisruokaa, n. 3500 kcal per päivä. Ei siihen tietenkään päästä pelkällä porkkanalla. Mm. pähkinät ja hyviä rasvoja sisältövöt kasviöljyt kuuluvat ruokavalioon. 

Mihin tarvitset noin paljon energiaa? Kysyn ihan mielenkiinnosta.

Kuntourheilen paljon iltaisin ja viikonloppuisin. 

Haha.

Minä pieni nainen joutuisin treenaamaan crosstrainerilla 8h päivässä kuluttaakseni 2200kcal (+ koomakulutukseni 1300kcal)

Tai juoksemaan maratonin joka päivä (5h/40km/2150kcal)

Vierailija
131/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten jotkut vegaanit ovat himoläskejä Homereita?

Himoläskejä Homereita 🤣👏🏻

Vierailija
132/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kasvisruokaa, n. 3500 kcal per päivä. Ei siihen tietenkään päästä pelkällä porkkanalla. Mm. pähkinät ja hyviä rasvoja sisältövöt kasviöljyt kuuluvat ruokavalioon. 

Mihin tarvitset noin paljon energiaa? Kysyn ihan mielenkiinnosta.

Kuntourheilen paljon iltaisin ja viikonloppuisin. 

Kuluttaako pitkä ihminen enemmän? Myös silloin, kun harrastaa liikuntaa?

Vierailija
133/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämänlaatu heikentyy merkittävästi kasvisruokavaliolla. En toivoisi kellekään. Jotkut ovat silti radikalisoituneet kasvissyöjiksi. 

Ei sentään. Itse kärsin nuorena jatkuvasti aivan hirveästä ummetuksesta, mikä johti jatkuviin todella kivuliaisiin paksusuolen tulehduksiin. Olin ajoittain niin sairas, että piti ryömimällä mennä vessaan. Kun jätin lihansyönnin pois 30 vuotta sitten, en ole noista vaivoista kärsinyt sen jälkeen, ne loppuivat kokonaan.

Vierailija
134/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten jotkut vegaanit ovat himoläskejä Homereita?

No esimerkiksi kuka tahansa sellainen on, joka syö esim. paljon pikaruokaa, karkkia, sipsejä, keksejä jne.

Vierailija
135/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihan syöminen säännöllisesti kasvisten ohella on tosiaan nostanut ihmisen eliniän korkeammaksi kuin koskaan ja liha on myös kansallisissa ravintosuosituksissa mukana, joten ei se kasvisruoka nyt selvästikään mikään kehityksen huippu ole, ei tieteellisesti eikä kokemusperäisesti. Puutostilojakin esiintyy eniten kasvissyöjillä.

Vierailija
136/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihan syöminen säännöllisesti kasvisten ohella on tosiaan nostanut ihmisen eliniän korkeammaksi kuin koskaan ja liha on myös kansallisissa ravintosuosituksissa mukana, joten ei se kasvisruoka nyt selvästikään mikään kehityksen huippu ole, ei tieteellisesti eikä kokemusperäisesti. Puutostilojakin esiintyy eniten kasvissyöjillä.

Onko sulla jokin tutkimustulos tähän, että se johtuu lihan syönnistä? Että voidaan erottaa pois siitä lääkkeiden, ja monien sairauksien hoitojen kehittyminen, elinolojen paraneminen, monien sairauksien katoaminen kokonaan, hygienian paraneminen ja monet muut tekijät. 

Ja sitten taas samalla kun lihasyönti lisääntyy koko ajan, niin monet syöpätaudithan lisääntyvät samaan aikaan myös.

Vierailija
137/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on lihan syöjä,  kasvikset kuuluvat jänikselle.

Vierailija
138/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan fyysistä työtä tekevänä miehenäkin hyvin. Soijaa, palkokasveja jne. Proteiinia pitää olla 

Vierailija
139/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, ettet halua ottaa selvää millaisia kasviksia pitäisi syödä. Proteiinia ja rasvaa saat myös soijasta ja papukasveista, eli liharuualle on vaihtoehtoja.

Se, ettet ole jo ottanut selvää vaan vingut täällä, osoittaa että vika on vain asenteessasi. Aika monelta onnistuu kasvisruokavalio, eli vika on ihan vain sinussa.

Joo,lehmiltä,hevosilta,lampailta.

Vierailija
140/147 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo,lehmiltä,hevosilta,lampailta.

Sit syön näitä kun ovat muuttaneet heinän lihanmuotoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän