Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuntemattomaan numeroon ei vastata...

Vierailija
07.03.2026 |

...kysynkin, miksi terveyskeskukset ja lääkärit yms. salaavat numeronsa??

Kommentit (179)

Vierailija
41/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää vastaa kuin numeroihin jotka olen puhelimaam tallentanut.  Jos jollain kenen numeroa ei ole laittakoon viestiä jos on tärkeää asiaa

Toi on hyvä. Puhelimesta saattaa mönkiä huijari korujen, eläkerahojen ja mäkikuisman perässä.

Vierailija
42/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön. Odotan jatkuvasti puheluita tulevilta työnantajilta. Tietenkin kaikki lehtimyyjät soittavat minulle juuri nyt. Ei kauheasti kiinnostaisi joku maaseudun tulevaisuus lehti, kun odotan kutsua työhaastatteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan aina. En nimellä. Jos kauppaa jotain katkaisen puhelun. Pikkuhiljaa myyntipuhelut on vähentyneet huomattavasti.

Migriltä tulee viestejä. Ovella käy silloin tällöin outoja tyyppejä etsimässä henkilöä joka ei ole tässä koskaan asunut. Kerran olen soittanut poliisin.

Pärjään kyllä. Ei paineita.

Vierailija
44/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stalkkeri tuli kerran soittamaan ovikelloa. Oli puhelin tallentamassa. Joku mt tapaus.

Sillä on (melkein) sama nimi kuin lasten äidillä. Reppana varmaan luulee olevansa lasteni äiti.

Sellanen levee keski-ikäinen nainen, lyhyet kiharat vaaleat hiukset. Ding dong tapulissa lepakoita.

Vierailija
45/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en jotenkin kehtaa sammuttaa vaan puhelua, kun puhelinmyyjät soittelee. Töitäänhän noi vaan tekee.

Vierailija
46/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa puhelin jos ei siihen vastaa?

Miksi tälläistä kyselet? Jokainen ihan vapaasti päättää ken kanssa ja milloin puhelee. Kailla on omat aikataulut ja vapaa aikansa. 😍

Vierailija
47/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???

Olen joutunut puhelin huijauksen kohteeksi joka maksoi minulle reilun 5000€ ja mitään en saanut takaisin mistään kun itse siihen puheluun vastasin. Tein asiasta rikosilmoituksen ja sitä ei edes tutkittu millään tavalla ja todettiin vain että poliisilla ei ole keinoja saada rikollista vastuuseen kun se puhelu tuli ulkomailta. Pankki ei millään tavalla auttanut kun itse siihen huijaukseen lankesin. Tästä syystä en enää koskaan vastaa tu temattomiin nymeroihin

Miten pelkästään puhelimeen vastaamalla lähtee 5000 tililtä? 

Ääntä voi muokata rikollisen tarkoituksiin sopivaksi.

Saisko tästä jonkun konkreettisen esimerkin? Jos vastaa puhelimeen "haloo" tai vaikka ihan etunimellä niin mitä rikollinen siitä hyötyy? Ymmärrän jos olisi jotain äänitunnisteella toimivia pankkitilejä niinkuin elokuvissa, mutta kun miettii ihan oikeaa elämää jossa tarvitaan pankkitunnukset että pääsisi toisen rahoihin käsiksi.

On ollut tapauksia joissa sanaa "kyllä" on käytetty sitten myöhemmin jonkinlaisen huijauksen väkertämiseen.  Eli soitetaan ja kysytään onko hlö X puhelimessa, johon tietty usein vastataan sitten että kyllä ja sitä sitten hyödynnetään tekemään esim. joku valetilaus että hlö X on sitoutunut johonkin, mihin oikeasti ei ole. Eli kannattaa vastata tuollaiseen aina "puhelimessa". 

Vierailija
48/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi niin helppoa kieltää tällainen puhelimitse tai ovella tehtävä suoramarkkinointi kun se haittaa jo jopa viranomaistyötä, mutta kun ei, jostain ihmeen syystä sitä ei vaan haluta tehdä.  Postimuotoinen nyt vielä menettelee, koska siinä ei ole samanlaista tässähetinyt-painostusta.

Vierailija
49/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää en jotenkin kehtaa sammuttaa vaan puhelua, kun puhelinmyyjät soittelee. Töitäänhän noi vaan tekee.

Siihen voikin vaikka kohteliaasti sanoa että tällä kertaa ei kiinnosta. Ei ne jankkaamaan jää, ja jos jää niin sitten puhelun päättäminen ei ole sen epäkohteliaampaa

Vierailija
50/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laittanut omaa numeroa salaiseksi ja vastaan puheluihin normaalisti. Ihmettelen lähinnä miten osalle noita myyntipuheluita tulee ihan jatkuvasti. Mulle ne soittelee ehkä kerran pari kuussa. Ei ole kummoinen vaiva sanoa: kiitos ei ja hyvää päivänjatkoa ja puhelu kiinni. 

Ehkä määrä erot johtuu siitä että en ole jakanut numeroani mihinkään. En osallistu arvontoihin yms. Enkä anna mihinkään mainostus lupaa tai muuta sellaista. Ja kyllä se aurinkopaneeli kauppias sit kuitenkin löytää sun osotteen ja tulee sit ihan käymään. Eli on helpompaa puhelimitse 😁

Vierailija
51/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette vastaa tuntemattomiin tai salauwsiin numeroihin, MITÄ HITTOA TE PE LKÄÄTTE???

En pelkää mitään.  Päätän itse kenen kanssa puhepuhelen. Eri asia jos odotan tiettyä puhelua.

Vierailija
52/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on onneksi melko hyvä screenaus puhelimessa ja saa tiedon häirikköpuheluista, niihin en vastaa ollenkaan ja laitan numeron estoon. Jos hairahdun vastaamaan puhelinmyyjälle, lopetan puhelun saman tien ja laitan numeron estoon. Katsoin nyt puhelulokia, niin myyjät soittelevat 4-8 puhelua viikossa. Mielestäni tämä on aivan kohtuuton määrä, käytännössä joka arkipäivä ja joskus usean kerran päivässä. Numeroni on salainen, eli ovat saaneet numeroni joltain yritykseltä, jolle olen sen joutunut luovuttamaan.

Joudun vastaamaan tuntemattomiin numeroihin, koska lapseni on valitettavasti erikoissairaanhoidon "vakioasiakas" ja aika usein on jotain viestintää päällä.

Kerran en töiltä ollut huomannut puhelua ja hammaslääkäri oli laittanut perään tekstarin, luulen että tämä käytäntö yleistyy, koska ihmiset ovat täysin kyllästyneitä puhelinmyyjiin.

Vierailija
53/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole laittanut omaa numeroa salaiseksi ja vastaan puheluihin normaalisti. Ihmettelen lähinnä miten osalle noita myyntipuheluita tulee ihan jatkuvasti. Mulle ne soittelee ehkä kerran pari kuussa. Ei ole kummoinen vaiva sanoa: kiitos ei ja hyvää päivänjatkoa ja puhelu kiinni. 

Ehkä määrä erot johtuu siitä että en ole jakanut numeroani mihinkään. En osallistu arvontoihin yms. Enkä anna mihinkään mainostus lupaa tai muuta sellaista. Ja kyllä se aurinkopaneeli kauppias sit kuitenkin löytää sun osotteen ja tulee sit ihan käymään. Eli on helpompaa puhelimitse 😁

Tähän vain data-asiantuntijan kommentti, että asiakastietojen myynti on laillista bisnestä tänä päivänä, yritykset siis tienaavat sillä että myyvät profiloidut tietosi muille. Eli ei todellakaan tarvitse itse syötellä numeroa mihinkään. Asian voi tarkistaa tietosuojaselosteesta, jossa tietojen luovutuksesta kolmansille tahoille tulee mainita.

Vierailija
54/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelinmyynti pitäis kieltää lailla. Jos kuitenkin haluaa tällaisia puheluita, niistä pitäisi vastaamisesta kilahtaa esim. 1 euro vastaajan tilille. Kaikki luvan antaneet voisivat ottaa näitä puheluita vastaan. 

Vierailija
55/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi terveydenhoitohenkilöstö (lääkärit, hoitohenkilöstö) eivät ota potilaaseen yhteyttä Suomi.fi viestillä? Jos asian hoitaminen vaatii puhelinkeskustelua, niin viestillä voi pyytää potilasta soittamaan viestissä ilmoitettuun numeroon tiettyyn kellonaikaan. Ennen Suomi.fi käyttöönottoa minä en kerran voinut vastata hammashoidon puheluun ja lähettivät sieltä tekstiviestin ja pyysivät ottamaan yhteyttä; kysymys oli varatun ajan siirtämisestä. Tämä ettei vastata tuntemattomiin puhelinnumeroihin on seurausta yleistyneistä huijauspuheluista. Puhelinoperaattoreilla on tarjolla "kuka soitti palvelua", mutta se on maksullinen. Ottakaa nyt hyvät ihmiset Suomi.fi viestit käyttöön jos ette ole vielä ottaneet.

Vierailija
56/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sitten. Niidenhän aikaa tuhlaat vai ostatko tarjotun palvelunkin ihan kohteliaisuudesta.

Vierailija
57/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hienoa, jos aina viranomaisen puhelinnumero alkaisi samalla numerolla ja myyjien omalla numerollaan. Silloin voisi valita haluaako vastata myyjälle vai ei.

Vierailija
58/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vain että lähettää tarjouksen faxilla.

Terveisin Buumeri

Vierailija
59/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän minun puelimessa lukee esimerkiksi terveyskeskus tilliäisen kaupunki, kun vaikka terveyskeskuksesta tai hammaslääkäristä soitetaan? En ole ikinä niiden numeroita puhelimeen kuitenkaan tallettanut. 

Ihmiset pelkäävät, että niille tulee laskua jos vastaavat puhelimeen, mikä tietenkin on täysin mahdotonta tai sitten, että joutuvat muka tilausansaan, jos sanovat vahingossa puhelimeen joo. Aika vainoharhaista 

Vierailija
60/179 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä sitten. Niidenhän aikaa tuhlaat vai ostatko tarjotun palvelunkin ihan kohteliaisuudesta.

Ja nykyään on oikeus perua kauppa, jos sen tekee puhelimessa, koska puhelinkauppoihinkin tarvitaan kirjallinen suostumus ja sittenkin on se peruutusaika