Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?
Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukone. Valitse pesuohjelma, paina start ja odota, kunnes ohjelma on valmis. Ota pyykit koneesta ja ripusta kuivumaan/kuivuriin. Ohje soveltuu myös kaikille avuttomille ja uusavuttomille.
Miten vaikeaa on ymmärtää lukemaansa?
Nuo on trolleja, ei kannata vastailla. Ei kannattaisi edes laittaa alapeukkua, silloin trollaaminen loppuu kun ei saa enää mitään reaktioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesukone. Valitse pesuohjelma, paina start ja odota, kunnes ohjelma on valmis. Ota pyykit koneesta ja ripusta kuivumaan/kuivuriin. Ohje soveltuu myös kaikille avuttomille ja uusavuttomille.
Soveltuuko myös lukutaidottomille?
110:lle ei sovellu, eikä kädettömille, aivottomille eikä uusavuttomille.
Olettehan tajunneet hakea siivouksen ALV-vapaana?
Miksi ihmiset ehdottaa huoli-ilmoitusta??? Kun vanhus on kotihoidon asiakas, niin huoli-ilmoitus toimitetaan kotihoitoon. Siellä todetaan, että pyykinpesun järjestäminen kuuluu omaiselle, koska vanhuksella sellainen on. Aivan turhaa ajan tuhlausta. Ap järjestää pyykinpesu joko itse, jonkun muun omaisen avulla tai rahalla.
Se, että pyykki pestään harvakseltaan, ei ole mikään heitteillejättö. Näistä on turhaa sossuun soitella.
Henkilökohtainen avustaja voi tulla kyseeseen jos vanhus kriteerit täyttää. Ole yhteydessä vammaispalvelun.
Miksei äitisi voi muuttaa sinun luoksesi tai naapuriin, kun tilanne on noin mahdoton.
Hankala tilanne. Vanhus kuitenkin asuu paikassa, jonne saa ulkopuolista apua. Siis esimerkiksi se siivooja, joka käy kerran kuukaudessa ja joka käydessään hoitaa pyykitkin. Joku senrioritalo tai palvelutalo ei välttämättä ole ratkaisu, koska niissä on yleensä melko messevät vuokrat ja sen lisäksi vanhuksen pitää kuitenkin maksaa siivouksesta, pyykinpesusta ja monesta muustakin asiasta. Ympärivuorokautisen hoivan paikka on sitten eri, mutta sellaiseenhan ap:n omainen ei vielä pääse.
Kerroit, että ei ole varaa siivoojaan kuin kerran kuukaudessa. Mielestäni kuitenkin kannattaisi laskea, olisiko sittenkin. Eihän nuo sinunkaan palkattomat vapaapäivät sekä 1200 kilometrin ajaminen mitään ilmaista ole. Jos vanhuksen varallisuus on kiinni kodin seinissä, niin mikä on asunnon realistinen arvo ja saisiko sitä edes myyty, jos kuitenkin jonnekin muualle haluaisi muuttaa? Ja sitten asunnosta saaduilla rahoilla maksaisi lisäpalveluista?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Lähipiirissä 2 vanhaa ukkoa. 92v ja 94v. Molemmat käyttävät vielä automaattipyykinpesukonetta.
Eihän tässä ole kyse iästä. Vaikka 115 -vuotias voi käyttää konetta, jos sekä pää että kroppa pelaa. Itse olen 64 v, enkä ole pessyt pyykkiä enää useampaan vuoteen. Kun ei pysty, ei pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus muuttaa vuokralle lähelle sinua. Näin voit olla omaishoitaja ja auttaa häntä helposti vaikka päivittäin.
Tämä on kaikkein työläin vaihtoehto ap:lle, sillä vanhus on jo niin huonokuntoinen, ettei pysty itse osallistumaan muuttojärjestelyihin millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.
Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.
1200 km ajoa per pyykkikerta kuulostaa järjenjättöiseltä. Kysykää neuvoa ko. kunnan vanhuspalvelusta. Onko heillä tietoja paikallisista yrittäjistä, jotka huolehtivat pyykistä. Sopimus siivouksen kanssa?
Ei kai nuo matkat vain pyykin takia ole?
Mietin kyllä itsekin, että jo yhden matkan poisjättäminen vuodessa toisi autosta riippuen n. 400 euron säästön. Riittäisikö toiseen siivoojan käyntiin kuukaudessa, kun on se kotitalousvähennyskin?
Tiesitkö muuten, että sairaan tai vanhan ei tarvitse maksaa siivouksesta alvia? Tuo lisää taloudellista liikkumavaraa. Likikään kaikki eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Olettehan tajunneet hakea siivouksen ALV-vapaana?
Myös nuo alv-vapaat työt voi laittaa verotukseen kotitalousvähennyksinä.
Vierailija kirjoitti:
Miksei pese itse? Kai hänellä pesukone on?
Täällä kirjoittelee harvinaisen paljon lukutaidottomia ja tyhmiä ihmisiä. Ei ole elämän realiteetit oikein hallussa, mutta kantaa otetaan ja neuvoja jaellaan. Pitäkää suunne supussa, jos ei ole järkevää sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus muuttaa vuokralle lähelle sinua. Näin voit olla omaishoitaja ja auttaa häntä helposti vaikka päivittäin.
Tämä on kaikkein työläin vaihtoehto ap:lle, sillä vanhus on jo niin huonokuntoinen, ettei pysty itse osallistumaan muuttojärjestelyihin millään tavalla.
Muutto olisi vain kerran, nyt luona käynti joka kuukausi 1200 km ajoa....
Jos laittaisi koneeseen valmiiksi sen pesuaineen, asukas itse laittaisi likapyykin koneeseen ja käynnistäisi koneen. Kuinka usein vuorokaudessa kotihoito käy? Jos he laittaisivat pyykin kuivumaan. Mun äidin luona toimittiin näin.
Vierailija kirjoitti:
Jos laittaisi koneeseen valmiiksi sen pesuaineen, asukas itse laittaisi likapyykin koneeseen ja käynnistäisi koneen. Kuinka usein vuorokaudessa kotihoito käy? Jos he laittaisivat pyykin kuivumaan. Mun äidin luona toimittiin näin.
Jos vanhus makaa joko vuoteessa tai on pyörätuoliss aja hänellä on käytössään jo vaipat, niin ihan mahdollista, että vanhus ei sillä pyörätuolillaan pääse itsenäisesti edes sinne kylppäriin, missä pesukone on. En siis tiedä ap:n omaisen tilannetta mutta tuli vaan mieleeni tämä.
Huoli-ilmoitus johon selität kaiken ja ehdotat vaihtoehdoksi toisen siivouskerran kuukauteen. Siivous kerran kuussa on aika harvoin kerta vanhus ei itse pysty siivoamaan ollenkaan. Jos ei ole varaa toiseen kertaan niin ehkä hyvinvointialue kustantaa toisen jos näkee, että on tarve?
Lisäksi selvittäisin miksi pissapyykkiä tulee niin paljon. Eikö vanhus suostu käyttämään virtsankarkailusuojia ja vaippoja? Sänkyyn muovisuojat. Jos ei ole muistiongelmia tms niin eikö pissanhaju häiritse häntä itseäänkin?
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitus johon selität kaiken ja ehdotat vaihtoehdoksi toisen siivouskerran kuukauteen. Siivous kerran kuussa on aika harvoin kerta vanhus ei itse pysty siivoamaan ollenkaan. Jos ei ole varaa toiseen kertaan niin ehkä hyvinvointialue kustantaa toisen jos näkee, että on tarve?
Lisäksi selvittäisin miksi pissapyykkiä tulee niin paljon. Eikö vanhus suostu käyttämään virtsankarkailusuojia ja vaippoja? Sänkyyn muovisuojat. Jos ei ole muistiongelmia tms niin eikö pissanhaju häiritse häntä itseäänkin?
Muuten samaa mieltä, mutta hajuun turtuu. Siis mihin tahansa hajuun, jos ei juurikaan poistu asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei lisää siivousta tarvi keneltäkään anoa. Vanhus ostaa sitä haluamansa määrän.
Montako reissua pitää tehdä? Yksi koneellinen 60 C kestää helposti 1.5...2 h. Siihen sitten vielä pyykin keräily ja kuivumaanlaitto.