Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?

Vierailija
07.03.2026 |

Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei pese itse? Kai hänellä pesukone on?

Vierailija
2/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipalvelu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.

Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.

Vierailija
4/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kykene, kirjoitin jo. Siis konkreettisia neuvoja kaupailin, en lukutaidottomien hyödyttömiä kommentteja. On pesukone mutta ei hän kykene kaittanaan pesuainetta tai pyykkiä kuivaan. Juuri.ja juuri saa syötyä itse. Pää toimii, mutta kroppa ei. Toinen käsi ei toimi ollenkaan.  Kun ei ole muistisairas, ei.pääse palvelutaloon. Kuulemma muita niihin ei nykyään pääse. Hän joko makaa sängyssä tai istuu pyörätuolissa mutta pesukone on hankalassa paikassa liikuntavammaisille. 

Vierailija
5/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.

Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.

Nim pyritään mutta valitettavasti en pysty ottamaan vapaata milloin haluan. Välillä menee niin että siivooja.on juuri käynyt kun minä pääsen käymään. 

Vierailija
6/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytte tasavälein siivoojan kanssa ja molemmat pyykkäävät käydessään, pyykinpesuväli on 2 vko, ei mahdoton. Tarpeeksi vaan alushousuja (jos käyttää) ja sukkia. Molemmat vaihtavat lakanat käynnillä.

Vierailija
7/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos käytte tasavälein siivoojan kanssa ja molemmat pyykkäävät käydessään, pyykinpesuväli on 2 vko, ei mahdoton. Tarpeeksi vaan alushousuja (jos käyttää) ja sukkia. Molemmat vaihtavat lakanat käynnillä.

Kirjoitin tätä juuri kun vastasit edelliselle. 

Vierailija
8/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukone. Valitse pesuohjelma, paina start ja odota, kunnes ohjelma on valmis. Ota pyykit koneesta ja ripusta kuivumaan/kuivuriin. Ohje soveltuu myös kaikille avuttomille ja uusavuttomille.

Vierailija
9/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy sossusta neuvoa vanhusten puolelta. Ei ketään saa heitteille jättää. 

Vierailija
10/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän vaatteita.

Vierailija
11/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään naapurin nuoria, jotka voisivat vaikka 10 eur palkkiolla käydä pyöräyttämässä kerran viikossa koneellisen?

Vierailija
12/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pesulapalvelua ei alueella ole, eipä taiida olla muuta ratkaisuakaan kuin nykyinen. Jos lakanatt sillävälin loppuu, ehkä joku pari lakanaa voisi hankkia lisää. Olen ollut samassa tilanteessa, pääsi vuoden jälkeen hoitokotiin ilman dementiaa.

Vierailija
13/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukone ei paljon maksa. Sen voi käynnistää se kuka käy milloinkin. 

Vierailija
14/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaava pesukone?

Luulisi, että on niitäkin jotka annostelevat pesuaineen itse säiliöstä, ainakin meidän kone on sellainen, tosin ei ole kuivaava.

Vierailija
15/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei pysty itse pesemään? Hankkikaa sellaisen pesukoneen missä on kuivausrumpu samassa niin ei tarvitse ripustella kuivumaan tai siirtää niitä erilliseen kuivausrumpuun ja pesu ja kuivaus hoituu sillä, että pyykit vaan koneeseen ja napin painallus.  Sinä voit sitten vaikka kerran kuussa pestä isommat lakanapyykit.

Vierailija
16/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kykene, kirjoitin jo. Siis konkreettisia neuvoja kaupailin, en lukutaidottomien hyödyttömiä kommentteja. On pesukone mutta ei hän kykene kaittanaan pesuainetta tai pyykkiä kuivaan. Juuri.ja juuri saa syötyä itse. Pää toimii, mutta kroppa ei. Toinen käsi ei toimi ollenkaan.  Kun ei ole muistisairas, ei.pääse palvelutaloon. Kuulemma muita niihin ei nykyään pääse. Hän joko makaa sängyssä tai istuu pyörätuolissa mutta pesukone on hankalassa paikassa liikuntavammaisille. 

Niitä on sellaisia pesukoneita, jossa on pesuaine valmiina suuressa säiliössä ja se kone annostelee siitä isosta säiliöstä pesuaineen. Tai jos ei jaksa nostaa painavaa pesuainepulloa niin ne pesuainekapselit painaa vähemmän kuin lusikka. Pystyykö ollenkaan nousemaan pyörätuolista? Jos jonkuun kaiteen asentaisitte pesukoneen viereen auttaisiko se pysymään pystyssä?

Vierailija
17/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ketään naapurin nuoria, jotka voisivat vaikka 10 eur palkkiolla käydä pyöräyttämässä kerran viikossa koneellisen?

Jotain tällaista mietin. Missä itse asun, on 4h- nuorilla yrityksiä jotka auttavat juuri näissä, mutta hänen asui nalueella ei hän itse ainakaan tiennyt että olisi. Niissä hinta on vähän kohtuullisempi kuin ammattilaisilta. 

Vierailija
18/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin, olisiko siellä joku nuori esim pikkurahaa vailla, joka kävisi pyykkäämässä kerran viikossa? 

Vierailija
19/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi kone on kallis investointi. Minä olen auttanut jo kipurajan yli monessaki  asiassa. Ap. 

Vierailija
20/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukone. Valitse pesuohjelma, paina start ja odota, kunnes ohjelma on valmis. Ota pyykit koneesta ja ripusta kuivumaan/kuivuriin. Ohje soveltuu myös kaikille avuttomille ja uusavuttomille.

Miten vaikeaa on ymmärtää lukemaansa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän