Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?
Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Kotihoito pesee pyykin jos asiakas tai omainen on kirjoittanut nimen kyseiseen paperiin.
Pyykki pitää myös ottaa pois koneesta ja ripustaa kuivumaan. Vesihana pitää panna pois päältä, ettei vanhuksen kotiin tule vesivahinkoa. Isommissa kaupungeissa avustajat vain käväisevät hoidokkien luona ja viipyvät 15 min maksimissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään naapurin nuoria, jotka voisivat vaikka 10 eur palkkiolla käydä pyöräyttämässä kerran viikossa koneellisen?
Tätä minäkin mietin. Tuohan olisi ihannehomma jollekin naapurissa asuvalle lukiolaiselle saada vähän taskurahaa. Kymppi on ehkä liian vähän, koska vaatii kuitenkin 2 käyntiä (pyykkikoneen päälle laittaminen + kuivumaan ripustaminen) tai odottelua, mutta esim. 20 €/kerta ei olisi kohtuuton kustannus.
"Tekisitkö samalla tämän, tuo ja vielä tuonkin". Lukiolaisilla on harvoin pikkurahan puutetta. Mieluummin vanhemmat kustantaa nuoren kuluja kuin vaatii hänen auttamaan naapuria.
Kuvioon tulee siinä vaiheessa verottaja ja ties mitä muita byrokratian osapuolia.
Vierailija kirjoitti:
Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.
Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.
En ole ap. Mun omaishoitamalla vanhuksella tulee pyykkiin päivittäin 3-5 pitkät alkkarit/legginsit. Vaipat vuotaa helposti sivuista pissaa ohi.
Eli aika paljon saisi alkkareita olla, että voisi vain kerran kuukaudessa pestä.
Lisäksi pissaiset alkaisi homehtua.
Mitä kotihoito ehdottaa ratkaisuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käytte tasavälein siivoojan kanssa ja molemmat pyykkäävät käydessään, pyykinpesuväli on 2 vko, ei mahdoton. Tarpeeksi vaan alushousuja (jos käyttää) ja sukkia. Molemmat vaihtavat lakanat käynnillä.
Siellä on varmaan aikamoinen löyhkä. Aikuisen eritteet ovat voimakkaita. Tämäkö on vanhenevien suomalaisten tulevaisuus?
Joidenkin vanhusten asunnot löyhkääkin. Samoin vanhus itse.
Vaikea sanoa. Lähipiirissä 2 vanhaa ukkoa. 92v ja 94v. Molemmat käyttävät vielä automaattipyykinpesukonetta.
Ei eilen omaisten vastuulla, vaan kaupungin/kunnan
95 v isäni pyykkäsi itse. Mutta joku aika sitten kone hajosi. Arveli, että ei kannata ostaa uutta konetta ja alko pesettämään pesulassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään naapurin nuoria, jotka voisivat vaikka 10 eur palkkiolla käydä pyöräyttämässä kerran viikossa koneellisen?
Tätä minäkin mietin. Tuohan olisi ihannehomma jollekin naapurissa asuvalle lukiolaiselle saada vähän taskurahaa. Kymppi on ehkä liian vähän, koska vaatii kuitenkin 2 käyntiä (pyykkikoneen päälle laittaminen + kuivumaan ripustaminen) tai odottelua, mutta esim. 20 €/kerta ei olisi kohtuuton kustannus.
"Tekisitkö samalla tämän, tuo ja vielä tuonkin". Lukiolaisilla on harvoin pikkurahan puutetta. Mieluummin vanhemmat kustantaa nuoren kuluja kuin vaatii hänen auttamaan naapuria.
Kuvioon tulee siinä vaiheessa verottaja ja ties mitä muita byrokratian osapuolia.
Missä vaiheessa kun mitään ei ole edes tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni teki lukioaikana lastenhoitokeikkoja alle 10 euron tuntipalkalla. Kyllä hän olisi ollut todella tyytyväinen, jos olisi saanut 20 euroa paljon helpommasta keikasta. 20 euroa ajattelin sopivaksi palkkioksi siksi, että tuo vaatii kuitenkin kaksi eri käyntiä, jolloin aikaa menee väkisinkin myös matkoihin.
Eivät suinkaan kaikki lukiolaiset kylve vanhempien antamissa yltäkylläisissä taskurahoissa.
Kukaan ei tunnu huomioivan, että on ällöttävää käsitellä aikuisten pissapyykkiä.
Hyvin. Kun ei ole vanhuksen pyykkejä pestävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei pese itse? Kai hänellä pesukone on?
Ei kykene, kirjoitin jo. Siis konkreettisia neuvoja kaupailin, en lukutaidottomien hyödyttömiä kommentteja. On pesukone mutta ei hän kykene kaittanaan pesuainetta tai pyykkiä kuivaan. Juuri.ja juuri saa syötyä itse. Pää toimii, mutta kroppa ei. Toinen käsi ei toimi ollenkaan. Kun ei ole muistisairas, ei.pääse palvelutaloon. Kuulemma muita niihin ei nykyään pääse. Hän joko makaa sängyssä tai istuu pyörätuolissa mutta pesukone on hankalassa paikassa liikuntavammaisille.
Muutto?
Voiko saada jonkin pesulapalvelut, joka hakee ja tuo? Saisiko kunnan seteliä tms.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen miettinyt, itsekin vanhenen, rahallakaan ei nykyään saa hyvää palvelua! Nuoret surevat, kun ei saa kesätöitä. Kuinka olisi ruohonleikkuu, pienet kauppa-asiat, ikkunanpesu, pyykipesu, imurointi ym ym. Pelkään vain, että tulee väärinkäytöksiä, ovista tukee rosvolaumoja muka auttamaan. Ihaninta omat lapset ja sukulaisten lapset, joilla sydän ja rehellisyys 🥰Jo nyt on ihan liikaa auttavia rosvoja, jotka vievät korut, osan apteekkiostoksista ja rahat apua tarvitsevilta, joka on julmaa ja raakaa.
Kuulostaa siltä että tarvitaan joko yhteiskunnan kustantama kodinhoitaja tai sitten muutto laitokseen. Nykyään se tarkoittaa luultavasti yhteisöllistä asumista. Tuossa tilanteessa ei auta mikään muu kuin tehdä jotain huoli ilmoituksia ja soittaa ympäri kaupunkia eri tahoille että se paikka on nyt vaan saatava.
Vierailija kirjoitti:
Ei eilen omaisten vastuulla, vaan kaupungin/kunnan
Kaupunginjohtaja hoitaa pyykkipalvelua?
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa auta muu kuin hankkia vanhukselle riittävästi vaatteita. Pyykinpesu silloin, kun sinä tai siivooja käy.
Mistä otat sen siivoojan?
Vierailija kirjoitti:
Pesukone. Valitse pesuohjelma, paina start ja odota, kunnes ohjelma on valmis. Ota pyykit koneesta ja ripusta kuivumaan/kuivuriin. Ohje soveltuu myös kaikille avuttomille ja uusavuttomille.
Olet typerä.
Ap, auttaisiko kuivaava pesukone mitään? Jäisi ripustusvaihe pois. Tietysti, jos kone on paikassa, mihin asukas ei itse pääise, niin ei hyödytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa auta muu kuin hankkia vanhukselle riittävästi vaatteita. Pyykinpesu silloin, kun sinä tai siivooja käy.
Mistä otat sen siivoojan?
Yksityiseltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.
Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.
En ole ap. Mun omaishoitamalla vanhuksella tulee pyykkiin päivittäin 3-5 pitkät alkkarit/legginsit. Vaipat vuotaa helposti sivuista pissaa ohi.
Eli aika paljon saisi alkkareita olla, että voisi vain kerran kuukaudessa pestä.
Lisäksi pissaiset alkaisi homehtua.
Mitä kotihoito ehdottaa ratkaisuksi?
Laita kunnolla se vaippa ja vaihda tiheämpään.
Ei niitä joka kunnasta noin vaan löydy.