Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?

Vierailija
07.03.2026 |

Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat. 

Kommentit (238)

Vierailija
141/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat osan pyykeistä itse mukaan. näin saat myös kuivausaikaa. toki vaihtolakanasetin joutuu ehkä ostamaan ja muutaman alusvaatteen, mutta pienempi investointi kuin uusi kone. parin reissun jälkeen kierto alkaa toimia. tuot puhdasta, peset paikan päällä kiireisiä, ja otat lakanoita ja pyyhkeitä mukaan pestäviksi.

Vierailija
142/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa kotiinkin vaikka mitä palveluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vanhus taantuu heikoksi, kun ikää tulee ja odottavat, että passataan kuin kuningatarta eikä edes yritetä enää itse mitään! Lähipiiristä seuranneena, ennen kävelemään ja autolla ajamiseen kykenevä taantuu parissa kuukaudessa pyörätuolissa kököttäjäksi, kun huomasi, että pääsee helpolla kun lapset tekevät kaiken. Kotihoito vaihtaa vaipat, ei edes vessaan yritä itse, kun "pelottaa".  Sairaalassa kyllä kävelee rollaattorilla mutta kotona se on niin pelottavaa. 

Vierailija
144/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ollaan pikkuhiljaa siirtymässä vanhustenhuollossa eli omaisille sysätään pääosa hoivasta. Tarkoitus kai on että sinun pitää ottaa vanhus luoksesi asumaan tai ehkä voit työllistää jonkun työttömän lähihoitajan tai lähihoitajaopiskelijan käymään äitisi luona päivittäin?

Vierailija
145/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän ollaan pikkuhiljaa siirtymässä vanhustenhuollossa eli omaisille sysätään pääosa hoivasta. Tarkoitus kai on että sinun pitää ottaa vanhus luoksesi asumaan tai ehkä voit työllistää jonkun työttömän lähihoitajan tai lähihoitajaopiskelijan käymään äitisi luona päivittäin?

Tämä! Kaikessa mennään takapakkia, vaikka tämä on yksi suurimpia asioita joiden vuoksi veroja nimenomaan maksetaan. Jos vanhukset ei enää pääse juuri millään "vanhusten kotiin". Niin sitten valtion tehtävä on kustantaa ne perus palvelut vanhuksen kotiin!

Vierailija
146/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä harkita taikka sitten haulikolla

Vierailija
147/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otat osan pyykeistä itse mukaan. näin saat myös kuivausaikaa. toki vaihtolakanasetin joutuu ehkä ostamaan ja muutaman alusvaatteen, mutta pienempi investointi kuin uusi kone. parin reissun jälkeen kierto alkaa toimia. tuot puhdasta, peset paikan päällä kiireisiä, ja otat lakanoita ja pyyhkeitä mukaan pestäviksi.

Itse en ottaisi. Sähkö ja vesi kallista.

Vierailija
148/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus johon selität kaiken ja ehdotat vaihtoehdoksi toisen siivouskerran kuukauteen. Siivous kerran kuussa on aika harvoin kerta vanhus ei itse pysty siivoamaan ollenkaan. Jos ei ole varaa toiseen kertaan niin ehkä hyvinvointialue kustantaa toisen jos näkee, että on tarve? 

Lisäksi selvittäisin miksi pissapyykkiä tulee niin paljon. Eikö vanhus suostu käyttämään virtsankarkailusuojia ja vaippoja? Sänkyyn muovisuojat. Jos ei ole muistiongelmia tms niin eikö pissanhaju häiritse häntä itseäänkin?

Itse olen työtön ja masentunut. Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa.

Vierailija
149/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhus 98 v laittaa itse pyykit koneeseen ennen siivoojan saapumista. Siivooja ripustaa ne narulle, kun kone on ne pessyt. Kotihoito ei käy lainkaan.

Vierailija
150/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vanhus taantuu heikoksi, kun ikää tulee ja odottavat, että passataan kuin kuningatarta eikä edes yritetä enää itse mitään! Lähipiiristä seuranneena, ennen kävelemään ja autolla ajamiseen kykenevä taantuu parissa kuukaudessa pyörätuolissa kököttäjäksi, kun huomasi, että pääsee helpolla kun lapset tekevät kaiken. Kotihoito vaihtaa vaipat, ei edes vessaan yritä itse, kun "pelottaa".  Sairaalassa kyllä kävelee rollaattorilla mutta kotona se on niin pelottavaa. 

Tämä on muuten totta. Oma anoppi on on taantunut vuodessa ihan toimintakyvyttömäksi. Toki hoitamaton muistisairaus vaikuttaa myös. Asunut vuosikausia nuorimman poikansa kanssa, joka hoitanut kaikki asiat. Pankkiasiat, kaupassakäynnit, pyykinpesun, siivouksen jne.  Lapsia hänellä toki on 4, joten apua saatavissa.

Olen huomannut, että lapsettomat vanhukset säilyvät yleensä toimintakuntoisena pidempään. Kun on koko ikänsä hoitanut omat asiat, ei ole oppimut heittäytymään avuttomaksi ja odottamaan kaikessa muilta apua.

Itse olen päättänyt, että kun en enää kykene omatoimiseen elämään, niin eutanasia on paras ratkaisu. Hoitotahto on tehty ja rahaa sen verran, että ulkomaille tarvittaessa pääsen asiaa hoitamaan. Toki muistisairauden tullessa asia pitää hoitaa ajoissa, kun toimintakykyä vielä riittävästi. Mä elän mieluummin lyhyemmän elämän kuin olen pissavaipoissa kärsivä vanhus.

Vierailija
151/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoli-ilmoitus johon selität kaiken ja ehdotat vaihtoehdoksi toisen siivouskerran kuukauteen. Siivous kerran kuussa on aika harvoin kerta vanhus ei itse pysty siivoamaan ollenkaan. Jos ei ole varaa toiseen kertaan niin ehkä hyvinvointialue kustantaa toisen jos näkee, että on tarve? 

Lisäksi selvittäisin miksi pissapyykkiä tulee niin paljon. Eikö vanhus suostu käyttämään virtsankarkailusuojia ja vaippoja? Sänkyyn muovisuojat. Jos ei ole muistiongelmia tms niin eikö pissanhaju häiritse häntä itseäänkin?

Itse olen työtön ja masentunut. Olen siivonnut vuokra-asunnon viimeksi joulukuussa.

En tiedä, koska jaksan siivota. Ehkä loppu keväällä.

Vierailija
152/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus 98 v laittaa itse pyykit koneeseen ennen siivoojan saapumista. Siivooja ripustaa ne narulle, kun kone on ne pessyt. Kotihoito ei käy lainkaan.

Näinhän sen homman kuuluukin toimia. Vanhuksilla ei ole mitään muuta kuin aikaa.

Ei saa jäädä sänkyyn makaamaan. 

Toivottavasti mahdollisimman moni yhä toimintakykyinen lukee tämän ja haluaa säilyttää toimintakykynsä. Se säilyy vain tekemällä vaikka 100-vuotiaaksi asti. (Jos ei tapahdu loukkaantumisia tai sairauskohtauksia, kuten stroke)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten totta. Oma anoppi on on taantunut vuodessa ihan toimintakyvyttömäksi. Toki hoitamaton muistisairaus vaikuttaa myös. Asunut vuosikausia nuorimman poikansa kanssa, joka hoitanut kaikki asiat. Pankkiasiat, kaupassakäynnit, pyykinpesun, siivouksen jne.  Lapsia hänellä toki on 4, joten apua saatavissa.

Olen huomannut, että lapsettomat vanhukset säilyvät yleensä toimintakuntoisena pidempään. Kun on koko ikänsä hoitanut omat asiat, ei ole oppimut heittäytymään avuttomaksi ja odottamaan kaikessa muilta apua.

Itse olen päättänyt, että kun en enää kykene omatoimiseen elämään, niin eutanasia on paras ratkaisu. Hoitotahto on tehty ja rahaa sen verran, että ulkomaille tarvittaessa pääsen asiaa hoitamaan. Toki muistisairauden tullessa asia pitää hoitaa ajoissa, kun toimintakykyä vielä riittävästi. Mä elän mieluummin lyhyemmän elämän kuin olen pissavaipoissa kärsivä vanhus.

Mun äiti heittäytyi "liikuntakyvyttömäksi" jo noin 85-vuotiaana. Siis toki pystyi kotonaan liikkumaan ihan miten vaan, mutta auta armias, jos minä tai siskoni mentiin käymään, niin oivoi kun ei onnistu edes käveleminen. Aina piti taluttaa, tukea, auttaa takki päälle jne. Hyvin kuitenkin vielä 95-vuotiaana muistisairaana ihan ilman mitään apua viipotti ulos karkuteille ja mulla nivelreumaatikkona teki joskus tiukkaa, että sain äidin tuolta kaduilta kiinni :D 

Vierailija
154/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän sen homman kuuluukin toimia. Vanhuksilla ei ole mitään muuta kuin aikaa.

Ei saa jäädä sänkyyn makaamaan. 

Toivottavasti mahdollisimman moni yhä toimintakykyinen lukee tämän ja haluaa säilyttää toimintakykynsä. Se säilyy vain tekemällä vaikka 100-vuotiaaksi asti. (Jos ei tapahdu loukkaantumisia tai sairauskohtauksia, kuten stroke)

Sanotko pyörätuolipotilaalle, että ylös vaan, ei saa jäädä sänkyyn makaamaan? Olet kuvottava ihminen.

Vierailija
155/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.

Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.

1200 km ajoa per pyykkikerta kuulostaa järjenjättöiseltä. Kysykää neuvoa ko. kunnan vanhuspalvelusta. Onko heillä tietoja paikallisista yrittäjistä, jotka huolehtivat pyykistä. Sopimus siivouksen kanssa? 

Ei kai nuo matkat vain pyykin takia ole?

Mietin kyllä itsekin, että jo yhden matkan poisjättäminen vuodessa toisi autosta riippuen n. 400 euron säästön. Riittäisikö toiseen siivoojan käyntiin kuukaudessa, kun on se kotitalousvähennyskin? 

Tiesitkö muuten, että sairaan tai vanhan ei tarvitse maksaa siivouksesta alvia? Tuo lisää taloudellista liikkumavaraa. Likikään kaikki eivät tiedä.

400 euron säästö, jos jättää 1200 kilometrin matkan ajamatta? Miten ihmeessä?

Vierailija
156/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesukone. Valitse pesuohjelma, paina start ja odota, kunnes ohjelma on valmis. Ota pyykit koneesta ja ripusta kuivumaan/kuivuriin. Ohje soveltuu myös kaikille avuttomille ja uusavuttomille.

Sinulla on vakavia ymmärtämisvaikeuksia.

Vierailija
157/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusvaippoja, kertakäyttölakanoita?

Vierailija
158/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tuohon kykene niin palvelutalo..

Vierailija
159/238 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ggl minipesukone/pulsaattori

Näytä aiemmat lainaukset

Menee n yt vähän ohi aloittajan kysymyksestä, mutta nykuyisinhän yksityisiä hoivbapalveluyrityksiä syntyy kuin sieniä sateella. Enkä tarkoita hoivakoteja vaan näit kansalaisille palveluitaan myyviä hoiva-alan yrityksiä. Isäni on ollut tosi tyytyväinen Alinan palveluun. Isä siis ostaa sieltä aikaa eikä vaan jotain yksittäistä hommaa. Jops isä on ostanut aikaa tunnin, niin mikäli Alinan työntekijällä menee vähemmän aikaa siihen, kysyvät aina isältä, oisko jotain muuta hommaa. Jos isä ei keksi mitään muuta hommaa, niin sitten vain juttelevat isän kanssa, katselevat yhdessä vanhoja valokuvia tms. Jos isä maksaa tunnista, niin ei se työntekijä häivy seuraavan asiakkaan luokse ennenkuin se tunti on kulunut. Isä tykkää tästä palvelusta tosi paljon. Kun on se siivous tehty, niin vaihtavat sitten vaikka viherkasveille mullat, haravoivat pihan tai ihan mitä vaan. 

Täällä pääkaupunkiseudulla Alinan yrittäjiä on tullut koko ajan lisää. Ja joo, ihmiset ikääntyy täälläkin. Nyt jo tässä  meidän pienessä lähiössä on oma Alinan yrittäjä. Nopealla googlettamisella löysin Ranualtakin Alina-yrittäjän. Eli ei ole mikään pääkaupunkiseudun juttu. Käsittääkseni Alina-yrittäjäksi voi ryhtyä vaikka Tuupovaarassa. On vähän kuin R-kioskit oli aikoinaan. Tulevaisuudessa yhä suurempi osa vanhuksista tarvitsee milloin mitäkin apua,. mutta eivät kuitenkaan tule saamaan mitään hoivakotipaikkaa. Tässä voisi olla ideaa maaseudun työttömillekin, jotka eivä haluaisi muuttaa työn perässä kaupunkeihin.