Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?

Vierailija
07.03.2026 |

Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat. 

Kommentit (238)

Vierailija
221/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laittaisi koneeseen valmiiksi sen pesuaineen, asukas itse laittaisi likapyykin koneeseen ja käynnistäisi koneen. Kuinka usein vuorokaudessa kotihoito käy? Jos he laittaisivat pyykin kuivumaan. Mun äidin luona toimittiin näin.

Jos vanhus makaa joko vuoteessa tai on pyörätuoliss aja hänellä on käytössään jo vaipat, niin ihan mahdollista, että vanhus ei sillä pyörätuolillaan pääse itsenäisesti edes sinne kylppäriin, missä pesukone on. En siis tiedä ap:n omaisen tilannetta mutta tuli vaan mieleeni tämä. 

Jos koneen sijainti (kylppäri?) on tässä se ongelma, niin onko konetta mahdollista laittaa vaikka keittiöön?

Entä millainen sopimus vanhuksella on kotihoidon kanssa? Miten usein käyvät? Millaisia aikoja ovat? Onko muita palveluita, esim. ateria tai kauppapalvelu? Millaiset tulot ja maksut vanhuksella on? Voisiko jotain näistä hoitaa yksityisellä ja samalla säästää kotihoidon maksuissa? Jos siivousta ei tarvita nykyistä useammin, on turha ottaa siivooja käymään vain pyykkien takia. Voisiko yksityisen kanssa tehdä sopimuksen esim. kerran viikossa, missä hoitaja laittaisi pyykkikoneen päälle ja pyykit kuivumaan, sillä aikaa pesisi vanhuksen, kävisi kaupassa, tms? Pienituloiselle toki on kotihoitoa kalliimpaa, mutta säästää siinä vähän, jos sitten voi kotihoidon ajasta vähentää tunnin tai enemmänkin, lopettaa kauppapalvelun? Näistä saa verovähennyksen. 

Monissa keittiöissä ei taida olla lattiassa sellaista kaatokulmaa, että pyykinpesukoneen voisi sinne littaa. Kylpyhuoneissa usein on, koska niissä on ihan normaalia, että vettä valuu lattialle. Ja siitä sitten lattiakaivosta viemäriverkostoon. Läheskään kaikissa keittiöuissä ei ole lattianpäällysteen alla edes vesieristeitä. JOten ennenkuin siirtää pyykinpesukoneen keittiöön, kannattaa varmistaa vähintäänkin vakuutusyhtiöltä, mitä mieltä ovat asiasta. Jos asuu taloyhtiössä eikä omakotitalossa, niin sitten pitää varmistaa myös taloyhtiöltä. Omassa omakotitalossa voi toki virittääpesukoneen vaikka makkariin sänkynsä viereen, mutta vanhingon sattuessa sitten asustelee tyytyväisenä hometalossa ja asunnon hintakin sitten on sen jälkeen 0 euroa. 

Miksi pyykinpesukone olisi astianpesukonetta vuotoherkempi?

Koska astianpesukoneen poistoletku menee yleensä eri tavalla kuin pyykinpesukoneen. Ja todennäköisesti pyykistä tulee enemmän kaikenlaista nöyhtää sinne letkuihin kuin astioista. Mutta joo...en ole tässä asiantuntija enkä osaa sanoa, voisiko tiskikoneen paikalle laittaakin pyykinpesukoneen. 

Tiskikoneissa on yleensä Aqvastop-toiminta, mutta en ole nähnyt sitä pyykkikoneissa. 🤔

Vierailija
222/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus 98 v laittaa itse pyykit koneeseen ennen siivoojan saapumista. Siivooja ripustaa ne narulle, kun kone on ne pessyt. Kotihoito ei käy lainkaan.

Tuollaisia toimintakykyisiä vanhuksia on Suomi täynnä, kuhan vaiin turhasta urputtavat😅(sarkasmia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun naapurilla on henkilökohtainen a ustaja, joka tekee ruokaa ja siivoaa. On haettu sellainen avustaja. Palkan maksaa huvinvointialue. Se on määritelty sopimuksessa mihin tehtäviin avustaja on haettu. Hän pääsee liikkumaan ja jopa ajamaan autolla, mutta hänkin on liikuntavammainen eikä pysty leikkaamaan, pilkkomaan tai poimimaan mitään lattialta kuin roskakepin avulla. Ei ole mitään yksiselitteistä ohjetta mitä avustajille kuuluu, vaan avustajaa haetaan niihin tehtäviin mihin tarvitaan apua. Tutulla ei kotihoito köy ollenkaan. 

Vanhusalveluihin avustajat ei kuuluu. Joissakin tilanteissa vanhuksen palvelut tai osa niistä kuuluu vammaispalveluun jonka kautta avustaja on mahdollista saada.

Vierailija
224/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, vaikka sanoinkin että en enää palaa, niin jäi häiritsemään, että mistä ihmeestä jotkut päättelivät että olisin puhunut sossun kanssa viikonloppuna tai ylipäätään milloinkaan. Mummo osaa puhua ihan itse, hän ei ole edunvalvonnassa eikä mykkä tai tyhmä. Ei hän aina soita jokaisesta asiasta sekunnin sisällä, vaan esim. viikonloppuna kertoo mitä viikolla on puuhaillut.  Hänellä käy sosiaalityöntekijä silloin tällöin, auttaa paperiasioissa yms, missä mummo nyt apua tarvitsee. Taisi sanoa että kuukauden välein käy. Viimeksi olivat täyttäneet sairaalaan jonkun lapun, kun kävi lääkärissä poliklinikalla. Leikkaus tulossa, liittyy varmaan siihen. Siivoojan kanssa olen jutellut kyllä ja kun siivooja on yksinyrittäjä, hän usein soittaa kyllä iltaisin tai viikonloppuna, jos on kysyttävää. Tämä on sovittu mummon ja siivoojan kanssa, että toimin tarvittaessa välikätenä. 

Avustajasta en tiedä millä nimellä, voi olla että nimike on joku muu ja ihan tarkkaan nyt en tiedä, mitä apua ovat hakeneet.  

Vierailija
225/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tapa saada 24/7 hoivapaikka on, että vanhus karkailee toistuvasti öisin pakkasella kylille.

Valmenna mumma siihen.  Muuten tosiasia on se, että hän saa rauhassa laihtua 40-kiloiseksi kun joku tuo ruoan, joku toinen lämmittää sen, kolmas kytkee liedestä virrat pois, mutta kenelläkään ei ole aikaa huolehtia, että vanhus sen ruoan oikeasti syö. Ja tilanteen seuraajien mielestä kaikki on ookoo ja asiakas pärjää hienosti kotosalla.

Vierailija
226/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku opiskelija tähän hommaan.Omalla äidilläni käy opiskelija siivoamassa/pyykkiä pesemässä 15e/h.Paikalliset puskaradiot netissä on pullollaan nuoria pieniin hommiin.Äitin ei siis saa myöskään johtoja seinään ym että pesu itse onnistuisi koneella.Kun joku ihmetteli aiemmissa viesteissä miksei vaan laiteta konetta päälle :D 

Vierailija
227/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämmöinen vanhus sitten syö, peseytyy, ulkoilee... elää arkeaan.

Jos hän muuttaisi sua lähemmäs.

Vierailija
228/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä omaisesi pitää saada täyden hoivan piiriin! Nyt puhelut valvovalle taholle ja vastaavalle hoitotaholle. Valviraan soitto! Hänen tulee päästä hoitokotiin. Ole jämäkkä ja sano, että hoitamatta ette voi jättää! Ole vahva ja irtisanoudu kaikesta vastuusta ja hoidosta. 600km matkaa! Sano, että etenet julkisuuteen, mikäli hoito ei järjesty 2 viikossa!

Se, että joku piheyksissään ottaa siivouspalvelun vain kerran kuussa eikä joka toinen viikko, ei ole lääketieteellinen peruste päästä hoitokotiin. Pyykinpesu ei ole hoivaa, vaan ihan vain kotityö, jonka voi teettää siivousfirmalla. Ei yhteiskunta voi maksaa kaikkea. Jotain pitää maksaa omasta eläkkeestäkin. 

Vierailija
229/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.

Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.

En ole ap. Mun omaishoitamalla vanhuksella tulee pyykkiin päivittäin 3-5 pitkät alkkarit/legginsit. Vaipat vuotaa helposti sivuista pissaa ohi. 

Eli aika paljon saisi alkkareita olla, että voisi vain kerran kuukaudessa pestä. 

Lisäksi pissaiset alkaisi homehtua. 

Mitä kotihoito ehdottaa ratkaisuksi? 

Onko vuotavat vaipat oikea kokoiset? Pienillä lapsilla tuollainen vuoto tarkoitti vääränkokoista vaippaa tai liian pitkää vaihtoväliä. Toki aikuisten vaipat ja pissamäärät ovat ihan eriluokkaa.

Kyllä ovat oikean kokoisia. Kaupungin kotisairaanhoitaja on pariinkin kertaan mitannut koon. 

Lisäksi ovat kaikkein imukykyisimpiä. 

Vaihtoväli saattaa joskus olla liian pitkä. Hän yrittää myös itse vaihtaa. Viime yönä herätti 2 kertaa. Ekalla kerralla oli märkä vaippa harmittanut ja oli repinyt sen puoliksi keskeltä, jotta saa irti, jolloin se sisus (sellaisia geelimäistä pallosta märkänä) oli siirtynyt sänkyyn, hänen iholleen, lattialle ja etenkin alapäähän. Iso homma siivota jäljet. Nyt ei muista tapausta. 

Hänelle on oleellisinta, että pissainen pois ja takaisin nukkumaan kuivaan. Eli siis nukkumaan ilman vaippaa. Kun hänellä vielä oli käytössään sakset, hän leikkasi lakanasta ja muovifroteesta kastuneen alueen pois. 

Ei yövaipan pitäisi tuntua märältä iholla. Siksi siinä on se geelimäinen sisus, että kosteus jää sinne sisukseen. Aikuisen pissamäärä voi kyllä olla iso. Hoivakodissa joillekin laitetaan kaksi vaippaa päällekkäin, vaikka yölläkin on kuivitus. Jos kykenee riisumaan vaipan ja ilmeisesti hakemaan sakset ja leikkaamaan, mutta ei pääse yksin käymään wc:ssä, niin onnistuisiko pottatuoli sängyn vieressä? 

Vierailija
230/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku opiskelija tähän hommaan.Omalla äidilläni käy opiskelija siivoamassa/pyykkiä pesemässä 15e/h.Paikalliset puskaradiot netissä on pullollaan nuoria pieniin hommiin.Äitin ei siis saa myöskään johtoja seinään ym että pesu itse onnistuisi koneella.Kun joku ihmetteli aiemmissa viesteissä miksei vaan laiteta konetta päälle :D 

Tuollainen 15 e/tunti vaikuttaa pimeältä työltä, en lähtisi tuohon. Pikkupaikkakunnalla siivousfirman saa 35 euroa/tunti. 

Vierailija
231/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kerran aloittaja. Ei nyt olla vailla mitään ilmaisia palveluja, vaan kyselin miten muilla asiat on järjestetty ja jotain neuvoja tulikin. 

En tiedä mitä hyötyä olisi muuttaa tänne lähemmäksi. Mummolla on asunto, joka on pitkälti tehty esteettömäksi mutta tuo pesukoneen paikka on siinä hankala ja pyykin kuivaan laitto. Ruokaa hän saa jonkin verran  lämmitettyä mikrossa, se on laitettu pöydälle niin että pääsee siihen. Vedenkeittimellä saa keitettyä vettä ja tekee pikapuuroja, tiedättehän ne annospuuron  Lisäksi ajoittain tilaa pizzan, mistä syö kahtena päivänä. Osaa tehdä sen puhelimella ihan itse. Kuivaava pesukone on siitä huono investonti, että siellä ei voi läheskään kaikkia vaatteita kuivata. 

Juttelin mummon kanssa tuossa alkuillasta, se avustaja tulisi ilmeisesti jonkun liiton tai yhdistyksen kautta, ei yhteiskunnalta eikä se avustaminen olisi jatkuvaa ja siinä on joku kuukausimaksu tai näin mummu oli ymmärtänyt. Vaan jotain sellaista tuettua asumista kotiin.  Mummo on aika terävä kyllä, mutta välillä toki on vanhan ihmisen juttuja ja asioita tullut paljon nyt lyhyen ajan sisään. Vielä vuosi sitten mummo pääsi kävelemään kylälle rollaattorin avulla eikä tarvinnut apua paljon missään.  En kerro mikä hänelle tuli, mutta fyysinen kunto heikkeni aika lailla yhtäkkiä ja joutui olemaan sairaalassa jonkun aikaa.  

En nyt ole tilivelvollinen av-kansalle, enkä tiedä miksi halusin selittää, mutta täällä on taas taattuun av-tyyliin tehty tulkintoja miten sattuu. Toivottavasti ette töissänne ole yhtä huolimattomia. Nyt lopetan tähän . 

Vierailija
232/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI IHMEESSÄ SITÄ VANHUSTA EI MUUTETA LÄHEMMÄS SINUA? 

Vierailija
233/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä kerran aloittaja. Ei nyt olla vailla mitään ilmaisia palveluja, vaan kyselin miten muilla asiat on järjestetty ja jotain neuvoja tulikin. 

En tiedä mitä hyötyä olisi muuttaa tänne lähemmäksi. Mummolla on asunto, joka on pitkälti tehty esteettömäksi mutta tuo pesukoneen paikka on siinä hankala ja pyykin kuivaan laitto. Ruokaa hän saa jonkin verran  lämmitettyä mikrossa, se on laitettu pöydälle niin että pääsee siihen. Vedenkeittimellä saa keitettyä vettä ja tekee pikapuuroja, tiedättehän ne annospuuron  Lisäksi ajoittain tilaa pizzan, mistä syö kahtena päivänä. Osaa tehdä sen puhelimella ihan itse. Kuivaava pesukone on siitä huono investonti, että siellä ei voi läheskään kaikkia vaatteita kuivata. 

Juttelin mummon kanssa tuossa alkuillasta, se avustaja tulisi ilmeisesti jonkun liiton tai yhdistyksen kautta, ei yhteiskunnalta eikä se avustaminen olisi jatkuvaa ja siinä on joku kuukausimaksu tai näin mummu oli ymmärtänyt. Vaan jotain sellaista tuettua asumista kotiin.  Mummo on aika terävä kyllä, mutta välillä toki on vanhan ihmisen juttuja ja asioita tullut paljon nyt lyhyen ajan sisään. Vielä vuosi sitten mummo pääsi kävelemään kylälle rollaattorin avulla eikä tarvinnut apua paljon missään.  En kerro mikä hänelle tuli, mutta fyysinen kunto heikkeni aika lailla yhtäkkiä ja joutui olemaan sairaalassa jonkun aikaa.  

En nyt ole tilivelvollinen av-kansalle, enkä tiedä miksi halusin selittää, mutta täällä on taas taattuun av-tyyliin tehty tulkintoja miten sattuu. Toivottavasti ette töissänne ole yhtä huolimattomia. Nyt lopetan tähän . 

Kysytkö ihan tosissaan, mikä on hyöty muuttaa mummeli lähemmäs sinua?

Tietenkin se, että mummon ei tarvitsisi olla niin paljon yksin. Hänen terveydentila ja omatoimisuus eivät varmaankaan tule kohenemaan merkittävästi tulevina (viimeisinä) vuosina, joten mummon lähemmäs muuttaminen helpottaa teitä molempia. Ellet sitten alitajuntaisesti haluakin, että mummo pysyy kauempana, jotta sinun ei tarvitse ottaa hänestä isompaa vastuuta. 

Vierailija
234/238 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mummo olisi paljon enemmän yksin täällä. Eihän hän tunne täältä ketään. Meidän asunto ei ole esteetön. Vuokrataso on siellä maalla ihan eri kuin täällä. Siellä hänellä on tuttuja, joita on tuntenut vuosia ja naapurissa on tuttuja, kun pääsee rullailemaan ulos, voi jutella naapureiden kanssa.  

Tärkein syy kuitenkin tämä, että mummo on sanonut ettei voisi ikinä tai viihtyisi asua kaupungissa eikä toisten nurkissa. Meillä ei ole edes ylimääräistä huonetta ja eikä meillä ole esteetöntä kylpyhuonetta.  Minä olen asunut tässä kaupungissa 15 vuotta, eikä minulla ole edelleenkään täällä yhtään ystävää. Miten sosiaalinen mummo voisi niitä saada varsinkin kun minä en osaa ja voi niitä järjestää. Entä sitten kun minä olen työmatkalla? 

Vierailija
235/238 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun naapurilla on henkilökohtainen a ustaja, joka tekee ruokaa ja siivoaa. On haettu sellainen avustaja. Palkan maksaa huvinvointialue. Se on määritelty sopimuksessa mihin tehtäviin avustaja on haettu. Hän pääsee liikkumaan ja jopa ajamaan autolla, mutta hänkin on liikuntavammainen eikä pysty leikkaamaan, pilkkomaan tai poimimaan mitään lattialta kuin roskakepin avulla. Ei ole mitään yksiselitteistä ohjetta mitä avustajille kuuluu, vaan avustajaa haetaan niihin tehtäviin mihin tarvitaan apua. Tutulla ei kotihoito köy ollenkaan. 

Vanhusalveluihin avustajat ei kuuluu. Joissakin tilanteissa vanhuksen palvelut tai osa niistä kuuluu vammaispalveluun jonka kautta avustaja on mahdollista saada.

Tässä tapauksessa vanhus liikkuu pyörätuolilla. Eikö silloin ole vammainen, ja oikeutettu myös vammaispalveluihin?

Vierailija
236/238 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa vanhus liikkuu pyörätuolilla. Eikö silloin ole vammainen, ja oikeutettu myös vammaispalveluihin?

Ei välttämättä jos se ei johdu vammasta. Usein käytännössä vamma (tai vammauttava sairaus) pitäisi olla todettu ennen vanhuudesta johtuvaa toimintakyvynlaskua.

Vierailija
237/238 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI IHMEESSÄ SITÄ VANHUSTA EI MUUTETA LÄHEMMÄS SINUA? 

Älä huuda, lähes poikkeuksetta vanhuksen muutosta seuraa muistiongelmat ja normaalisti omassa  pitkäaikaisessa kodissa elänyt asukas alkaa sekoilla. Minulla on tästä monen vuoden kokemus. T. Hoitsu

Vierailija
238/238 |
14.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.

Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.

1200 km ajoa per pyykkikerta kuulostaa järjenjättöiseltä. Kysykää neuvoa ko. kunnan vanhuspalvelusta. Onko heillä tietoja paikallisista yrittäjistä, jotka huolehtivat pyykistä. Sopimus siivouksen kanssa? 

Ei kai nuo matkat vain pyykin takia ole?

Mietin kyllä itsekin, että jo yhden matkan poisjättäminen vuodessa toisi autosta riippuen n. 400 euron säästön. Riittäisikö toiseen siivoojan käyntiin kuukaudessa, kun on se kotitalousvähennyskin? 

Tiesitkö muuten, että sairaan tai vanhan ei tarvitse maksaa siivouksesta alvia? Tuo lisää taloudellista liikkumavaraa. Likikään kaikki eivät tiedä.

400 euron säästö, jos jättää 1200 kilometrin matkan ajamatta? Miten ihmeessä?

0,3333 eur/km. Bensat, huollot, korjaukset, renkaat, auton arvon alenema yms kilometririippuvaiset kulut. Omasta autosta laskettu, riippuu tietysti autosta ,  sen iästä ja hinnasta.