Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?
Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat.
Kommentit (238)
Vauvoilla ei ainakaan tule ikinä pissaa vaippojen ohi, ainoa joka sotkee on kuolat ja puklut.
Vierailija kirjoitti:
Pesukone ei paljon maksa. Sen voi käynnistää se kuka käy milloinkin.
Taas yksi lukutaidoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutto seniorikotiin jossa pyykkipalvelu.
Ei niitä joka kunnasta noin vaan löydy.
Kyllä vanhuksella on oikeus muuttaa ihan mihin päin tahansa ei tarvi löytyä nykyisestä asuinkunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa auta muu kuin hankkia vanhukselle riittävästi vaatteita. Pyykinpesu silloin, kun sinä tai siivooja käy.
Mistä otat sen siivoojan?
En minä tiedä, mistä aloittajan omaiselle on jo hankittu siivooja. Siivoojahan siellä jo käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.
Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.
En ole ap. Mun omaishoitamalla vanhuksella tulee pyykkiin päivittäin 3-5 pitkät alkkarit/legginsit. Vaipat vuotaa helposti sivuista pissaa ohi.
Eli aika paljon saisi alkkareita olla, että voisi vain kerran kuukaudessa pestä.
Lisäksi pissaiset alkaisi homehtua.
Mitä kotihoito ehdottaa ratkaisuksi?
Onko vuotavat vaipat oikea kokoiset? Pienillä lapsilla tuollainen vuoto tarkoitti vääränkokoista vaippaa tai liian pitkää vaihtoväliä. Toki aikuisten vaipat ja pissamäärät ovat ihan eriluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysy sossusta neuvoa vanhusten puolelta. Ei ketään saa heitteille jättää.
Jollekin alan opiskelijalle 20e reissu, kun käy hoitamassa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.
Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.
En ole ap. Mun omaishoitamalla vanhuksella tulee pyykkiin päivittäin 3-5 pitkät alkkarit/legginsit. Vaipat vuotaa helposti sivuista pissaa ohi.
Eli aika paljon saisi alkkareita olla, että voisi vain kerran kuukaudessa pestä.
Laita kunnolla se vaippa ja vaihda tiheämpään.
No, kokeilin itse pitää virtsiksen vuoksi kerran tuollaisia vaippoja. Mulla ei kylläkään sitten livahtanut, mutta se litteä (kaikkein imukykyisin) vaippa menee pötköksi jalkojen välissä ja ei ihme, että ohi voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään naapurin nuoria, jotka voisivat vaikka 10 eur palkkiolla käydä pyöräyttämässä kerran viikossa koneellisen?
Ai nuori käy pissaisia pyykkiä pesees?
Vierailija kirjoitti:
Pesukone. Valitse pesuohjelma, paina start ja odota, kunnes ohjelma on valmis. Ota pyykit koneesta ja ripusta kuivumaan/kuivuriin. Ohje soveltuu myös kaikille avuttomille ja uusavuttomille.
Soveltuuko myös lukutaidottomille?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli aikoinaan sama ongelma. Asuin kaukana ja töiden takia en päässyt kovin usein paikalle. Yritin kaikkenlaisia järjestelyjä, joista koitui ongelmia, kuten varastelua, jopa vaatteiden katoamista. Ratkaisin asian niin että kävin hoitamassa pyykin ja juoksevat asiat kerran viikossa vapaapäivänäni ja kun vanhusten kunto huononi, lopetin työt ja olin omaishoitaja loppuun asti. Sinulla ei ole vielä paha tilanne, mieti kun tilanne pahenee, mitä sitten.
Lopetit työt? Millä rahalla elit? Millaiseksi jäi oma eläkkeesi?
Kyllä tuon ikäisellä on jo kaappi täynnä lakanaa, ettei niin usein tartte pyykätä. Ostopalveluina pyykkääjä 2 krt/kk. Vai ette raaski laittaa 60/kk näin tärkeeseen juttuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi kone on kallis investointi. Minä olen auttanut jo kipurajan yli monessaki asiassa. Ap.
Yhteys sossuun.
Monisairas vanhus ( mm reuma) kysyi pyykkinpesikonetta Kempeleen sossun kautta. Vastaus: yksinäinen ihminen ei tarvitse pyykinpesukonetta, myös lakanapyykki tulee pestä käsin. Joillakin ihmisillä on sellainen väärä käsitys, että sossusta saa, kun vain kysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy sossusta neuvoa vanhusten puolelta. Ei ketään saa heitteille jättää.
Jollekin alan opiskelijalle 20e reissu, kun käy hoitamassa asian.
Menee helposti matkakuluihin tuo summa.
Mieluummin suosittelen ostamaan palvelun yrittäjältä joka pystyy hakemaan tarvittaessa hakemaan palvelusetelin hyvinvointialueelta + jonka palveluista pystyy tekemää kotitalousvähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vuotavat vaipat oikea kokoiset? Pienillä lapsilla tuollainen vuoto tarkoitti vääränkokoista vaippaa tai liian pitkää vaihtoväliä. Toki aikuisten vaipat ja pissamäärät ovat ihan eriluokkaa.
Kyllä ovat oikean kokoisia. Kaupungin kotisairaanhoitaja on pariinkin kertaan mitannut koon.
Lisäksi ovat kaikkein imukykyisimpiä.
Vaihtoväli saattaa joskus olla liian pitkä. Hän yrittää myös itse vaihtaa. Viime yönä herätti 2 kertaa. Ekalla kerralla oli märkä vaippa harmittanut ja oli repinyt sen puoliksi keskeltä, jotta saa irti, jolloin se sisus (sellaisia geelimäistä pallosta märkänä) oli siirtynyt sänkyyn, hänen iholleen, lattialle ja etenkin alapäähän. Iso homma siivota jäljet. Nyt ei muista tapausta.
Hänelle on oleellisinta, että pissainen pois ja takaisin nukkumaan kuivaan. Eli siis nukkumaan ilman vaippaa. Kun hänellä vielä oli käytössään sakset, hän leikkasi lakanasta ja muovifroteesta kastuneen alueen pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu kerrostalossa ja jokainen naapuri kävisi vuorollaan pyykkäämässä kerran viikossa tai parissa, niin ei olisi rankkaa kenellekään.
Paikallinen FB-puskaradio/asukasryhmä: löytyykö esim. koululaista, eläkeläistä tai työtöntä?
Seurakunnan diakonissa tai SPR voisi tietää jotain vapaaehtoisia.
Soittelisitko todellakin läpi sukulaismummosi naapurit ja sanoisit, että käypäs nyt sitten vuorollasi pesemässä mummelin kusiset pyykit, kun kerran samassa talossa asut? Oletko tosissasi?
Ketään ei voi vaatia palvelemaan toisia ilmaiseksi, siitä pitää maksaa.
Eikä edes maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi kone on kallis investointi. Minä olen auttanut jo kipurajan yli monessaki asiassa. Ap.
Yhteys sossuun.
Monisairas vanhus ( mm reuma) kysyi pyykkinpesikonetta Kempeleen sossun kautta. Vastaus: yksinäinen ihminen ei tarvitse pyykinpesukonetta, myös lakanapyykki tulee pestä käsin. Joillakin ihmisillä on sellainen väärä käsitys, että sossusta saa, kun vain kysyy.
Varmasti sossista löytyyy muitakin ratkaisuja tuossa tilanteessa kun se koneen osto jos ja kun vanhus ei edes kykene pesemään pyykkejä edes sillä koneella.
Kotihoito ei pese pyykkiä. Olen ollut 20 vuotta kotihoidossa. Pitkään jätettiin koneet päälle, kun siihen oli lupalappu. Nyt on tullut ehdoton kielto pestä pyykkiä. Se on kotihoidon vastuulla jos kone syttyy palamaan ja vuodepotilaita tai muistisairas palaa kotiinsa.
Suosittelen kysymään esim paikallisessa puskaradiossa kävisikö joku opiskelija tms ne pesemässä.
Kun pyykki on kuivana narulla, niin viikkaan kyllä kaappiin
Pissaisten pyykkien pesu ei ole niin epämiellyttävää kuin jotkut tuntuvat kuvittelevan. Jos likapyykit on kerätty valmiiksi koriin, riittää kaataa ne päältä täytettävään pyykkikoneeseen, laittaa pesuaine koneeseen, koneen kansi kiinni ja kone päälle. Epämiellyttäviä hajuja joutuu kestämään alle minuutin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap pääsee käymään kerran kuussa? Joka toinen viikko on tuplasti tuon. Eikö sulla ap ole kuin yksittäisiä vapaita jos joudut ottamaan palkatonta? 600km jos olis matkaa en kävis edes kerran kuussa itse. Tee vanhuksesta huoli ilmoitus
1200 km ajoa per pyykkikerta kuulostaa järjenjättöiseltä. Kysykää neuvoa ko. kunnan vanhuspalvelusta. Onko heillä tietoja paikallisista yrittäjistä, jotka huolehtivat pyykistä. Sopimus siivouksen kanssa?