9 vuotiaan lapsen kiinniotto 59 centin muovipussin takia on järjettömin juttu jonka olen kuullut aikoihin
Ymmärrän toki, täällä on varmasti käyty aiheesta keskustelua. En vain oikeasti pysty ymmärtämään millään tasolla tälläistä ihmisten käytöstä. Ei mitään järjenhiventäkään, jää väkisin miettimään onko kyseisellä vartijalla jotain ongelmia, miten tälläinen ihminen voi ylipäätään edes päästä minkäänlaiseen työhön missä ollaan tekemisissä ihmisten kanssa.
Mikä ihmisiä oikein vaivaa, onko joillakin järjenvalo loppunut kokonaan.
Kommentit (1257)
Lidli on muuten ainut kauppa missä kannattaa asioida. About samat tavarat ja kaikki vaan skaalautuu 30% halvemmaksi kun muualla se on vuosittain aika pitkä penni. Mulla ei ole pikkurahasta pulaa, mutta käyn aina ainoastaan lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti ollut käsky ylemmältä taholta, että noin pitää toimia joten ehkä suurin kritiikki pitäisi kohdistaa kaupan toimintatapoihin vaikka toki se vartijakin olisi voinut käyttää harkintaa tuossa tilanteessa niin nyt olisi kaupan syytä tarkistaa käytäntöjään. Samaa mieltä olen, ei todellakaan mitään järkeä yhden kauppakassin vuoksi. Toki tämän joku ymmärtää tahallaan väärin siten, että pitäisikö sitten saada kauppakasseja ilmaiseksi. Ei tietenkään pitäisi, älkää esittäkö. Jokainen ymmärtää, että kyseessä oli vasta 9 vuotias lapsi ja asiallinen puhuttelu olisi riittänyt. Kenenkään oikeustajuun mahdu näillä resursseilla tuollainen.
En ole edes asiallisen puhuttelun kannalla. Se lapsi oli yrittänyt skannata muovikassin, se oli nähty mutta kukaan ei auttanut lasta. Katsottiin paremmaksi pelotella ja kiusata syyttämällä varkaaksi ja toimimalla ihan järkyttävällä tavalla.
Ei oo totta!!! Todella hyvää mainosta Lidlille. Tulee vastenmielinen olo koko Lidlistä.
Pitäkööt "palvelunsa" ja äppinsä.
Poliisi voi myös tarkistaa, kuten tekikin, lapsen kotiolot kun huoltaja ei välittänyt soitoista mitään.
Suomi on erittäin sairas maa. Tästä syystä kulutukseni on pudonnut 90 % (kiitos ulkomailta tulleiden ostosteni vuoksi). Ja tämä 9 vuotiaan tapaus on sitä. Kyllä esim. päättäjät saavat tehdä ihan mitä tolloja päätöksiä, mutta onneksi he saivat Suomen jo 2:lle tarkkailuluokalle.
Tässä on hyvä esimerkki: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9f37fe82-2d9b-482b-bc22-36831c526…
Toimintatavan tarkoituksena on pelotella kansalaiset kuuliaisiksi.
Suomi on matkalla kohti totalitarismia. Pelkävää lammasta on kaikista helpointa ohjata.
Lidl, persujen saksalainen nazzikauppa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko Lidl ilmoittanut että kaikki näpistykset ilmoitetaan poliisille, mutta näin on muualla
Voi vattu sentään kun selkeästi epähuomiossa/tietämättömyyttä tehty skannaamatta jättäminen ei edelleenkään ole näpistys, vaan se hiton näpistys vaatii tahallisuutta ja anastustarkoitusta. Mikä tässä on niin jumalattoman vaikea ymmärtää?
Ei vaadi siinä tilanteessa. Jos asia menee oikeuteen, sitten katsotaan tahallisuutta. Kaupassa näpistys arvioidaan aina tahalliseksi teoksi.
Itse asiassa kannattaisi mennä oikeuteen tästä, koska lapsi oli skannannut pussin moneen kertaan. Voisivat voittaakin Lidlin. Ei se asiakkaan vika ole, jos systeemit ei toimi.
Voittaisivat, ilman muuta. 9-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten jo siinä mentiin metsään.
Missä mentiin metsään? 9-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta vastuussa teostaan ja myls korvausvastuullinen.
Hänen ei annettu maksaa.
Ei koskaan anneta enää siinä vaiheessa kun jäät kiinni.
Kyllä annetaan, kuten tässäkin ketjussa on käynyt ilmi.
Ei anneta. Tässä ketjussa ei ole yksikään sanonut että on saanut maksaa tai ottaa ilmaiseksi sen jälkeen kun vartija pysäyttää.
No tämä. Vartijalle on turha selitellä, siinä vaiheessa olet näpistänyt ja piste. Ihan eri asia siinä kassalla myyjälle voi itella että niin joo mä unohdin kassin.
Vierailija kirjoitti:
Lidli on muuten ainut kauppa missä kannattaa asioida. About samat tavarat ja kaikki vaan skaalautuu 30% halvemmaksi kun muualla se on vuosittain aika pitkä penni. Mulla ei ole pikkurahasta pulaa, mutta käyn aina ainoastaan lidlissä.
Kannattaa käydä välillä muissakin kaupoissa. Meillä Lidl ei todellakaan ole halvin kauppa. Meidän perheen ostokset maksavat Lidlissä n. 30 euroa enemmän kuin viereisessä kaupassa. Lidl on nostanut hintoja.
Lidlin ja etenkin vartijan toimintaa puolustelevat ovat samoja kuin nämä Ida Erämaat, jotka tekevät rikosilmoituksen kun sähköpostiin tulee ruma sana. Voi jessus tätä aikaamme.
Vierailija kirjoitti:
Hahahahaha 9v tasan tietää että kaupassa pitää maksaa ne ostokset!
Minä menin metrolla ja bussilla 6 vuotiaana kouluun ja harrastuksiin omin nokkineni. Koulusta tulin kotiin oli pöydällä kalapuikot ja lappu pari kolikkoa eväisiin.
Vttu mikä ihmisiä vaivaa kauheeta lumihiutale kasvatusta. 9 v heitettiin vesi-ilmapalloja eli vessareita raksalle kauhurin kaivaja sano että yks vielä niin laitetaan teijät pojat tonne monttuun ja hiekkaa päälle.
Pumpulissa pitää kasvaa ja varastella kaupasta hahahahaha
Ja sitten sinusta tuli tuollainen... enpä kehuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä stevareissa on paljon kahjoa porukkaa.
Ihan uteliaisuudesta, mistä tämä nimitys on tullut? Ja milloin alkanut yleistymään?
Meinaan, itse oon neva hööd moista nimeä vartijalle.
Stadin slangia, tartti itselläkin googlata mistä toi tulee vaikka itselläkin tulee käytettyä. Netin mukaan tulis lyhenteestä STV, Suomen teollisuuden vartiointi, ennen ton logon näki joka paikassa, en tiedä onko sitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi voi myös tarkistaa, kuten tekikin, lapsen kotiolot kun huoltaja ei välittänyt soitoista mitään.
Monella vanhemmalla on sellainen työ, ettei voi vastata välittömästi lasten puheiluihin. Mikä ihme vaatimus tuo nyt on, että pitäisi olla 24/7 lasten tavoitettavissa. Jos isä on vaikka lääkäri, niin ei siinä kesken vastaanoton lapsen puheluun vastailla. Ei yksikään työnantaja sitä katso hyvällä, jos vastaa omaan puhelimeen työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli kauppojen nyt pitäisi antaa pikkulasten vain näpistellä? Mikä on ikäraja että voi puuttua?
15-vuotias on oikeustoinikelpoinen
Ei sellaista järjettömyyttä voi puolustella. Valtio törsää samalla miljardeja ja niillä ei mukamas ole merkitystä valtion budjetissa kun ovat marginaalisummia. Mutta 59 centtiä riittää poliisiasiaksi menemiseksi vaikka tapahtuneen uhri ei ole edes rikosoikeudellisessa vastuussa. Tällaiseksi tämä on mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko Lidl ilmoittanut että kaikki näpistykset ilmoitetaan poliisille, mutta näin on muualla
Voi vattu sentään kun selkeästi epähuomiossa/tietämättömyyttä tehty skannaamatta jättäminen ei edelleenkään ole näpistys, vaan se hiton näpistys vaatii tahallisuutta ja anastustarkoitusta. Mikä tässä on niin jumalattoman vaikea ymmärtää?
Ei vaadi siinä tilanteessa. Jos asia menee oikeuteen, sitten katsotaan tahallisuutta. Kaupassa näpistys arvioidaan aina tahalliseksi teoksi.
Itse asiassa kannattaisi mennä oikeuteen tästä, koska lapsi oli skannannut pussin moneen kertaan. Voisivat voittaakin Lidlin. Ei se asiakkaan vika ole, jos systeemit ei toimi.
Voittaisivat, ilman muuta. 9-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, joten jo siinä mentiin metsään.
Missä mentiin metsään? 9-vuotias ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa, mutta vastuussa teostaan ja myls korvausvastuullinen.
Hänen ei annettu maksaa.
Ei anneta. Tässä ketjussa ei ole yksikään sanonut että on saanut maksaa tai ottaa ilmaiseksi sen jälkeen kun vartija pysäyttää.
Minäpä olen kertonut, että vanhempi sukulaismieheni jätti maksamatta itaepalvelussa, tai maksu jäi vaiheeseen siinä automaatilla. Vartija käveli perään ja kysyi unohtuiko jotain. Mies tajusi virheen, meni takaisin, hoiti maksun eikä siinä kummempaa käynyt. Ei pyydetty takahuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hänen ei annettu maksaa.
Meillä pistotarkistuksen tekee myyjä. Vartija tulee vain kutsusta paikalle. Olen saanut maksaa vaikka olen tarkistuksessa jäänyt kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin olen ajatellut ja harmittaa koko tapaus, koska nyt aion pitää pitkän boikotin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on täälläkin outoja kommentteja. Tilanne olisi käynyt oppimiskokemuksesta ihan siten, että vartija olisi kertonut, että muovipussi on vielä maksamatta ja sitten vaikka käynyt yhdessä sen maksamassa. Nyt on toimittu lapsen kannalta aivan väärin.
Ei kukaan varasta muovipussia. Näpistys on rikos, kun se tehdään tahallaan. Se, että unohtaa skannata muovipussiin ei siis ole rikos.
Se on jännä miten lapsille huudetaan rangaistuksia aivan pienistä virheistä, jotka ovat olleet selkeästi vain erehdyksiä. Varmasti on aikuisillekin käynyt sitä, että epähuomiossa jättää skannaamatta pussin. Muitakin vahinkoja aikuisille sattuu elämässä. Joskus vaan tuntuu suhtautuminen siltä, että aikuisten vahingot on vahinkoja ja lasten vahingot rangaistavia tekoja...
Kasvatusvastuu on vanhemmilla, ei kaupoilla tai vartijoilla, jotka toimivat ohjeiden mukaan. Tuossakin tilanteessa sen lapsen kanssa keskustelemalla kotona siitä miten ikävää että noin tapahtui ja et tietenkään tahallaan ja vahinkoja sattuu kaikille, varmasti helpotti.
"Kasvatusvastuu on vanhemmilla, ei kaupoilla tai vartijoilla, jotka toimivat ohjeiden mukaan. Tuossakin tilanteessa sen lapsen kanssa keskustelemalla kotona siitä miten ikävää että noin tapahtui ja et tietenkään tahallaan ja vahinkoja sattuu kaikille, varmasti helpotti. "
On tosi säälittävää vedota ohjeiden mukaan toimimiseen. Antaa näppärän tekosyyn heittää tilannetaju ja maalaisjärki romukoppaan.
Kuten jo todettu, tiettyjen leirien työntekijät, siis VARTIJAT, myös vetosivat aikanaan siihen että tekivät vain kuten käsketty oli.
Jos lapselle olisi tullut vessahätä, vartija olisi niin nauttinut kun lapselta olisi tullut housuun, eikä olisi päästänyt vessaan. Kutsumusammatista kyse nääs.